SRA Startet 1.November.2007 Del på Facebook Startet 1.November.2007 Sett ymse måter å feste radarantenne på, vurderer selv kjøp av Radar og tenker da på hvordan denne best skal festes. Sett noen løsninger der festeutstyr har kosta skjorta. Noen som har tips til festemetoder? mast / rør/ wire - osv....???? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 (redigert) Det beste er en vugge i masten, altså en som holder antennen horisontal hele tiden. Ved høy plassering får man lengre rekkevidde, muligens mer vibrasjon i radarantennen også (slitasje). Ved lav plassering får man bedre bilde nært båten, altså klarer man å skille sjø og land nærmere båten. Redigert 1.November.2007 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Og det enkleste er et aluminiumsrør festet bak i hjørnet ved akterpulpiten. På denne kan det jo også festes en vugge. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Det mest interesante er vel prisen på en skikkelig dempet vugge, som gjerne er 60-70% av prisen på en radar... Er inne på samme vurdering selv, og har vel kommet frem til at de ganger en virkelig trenger en radar så seiler jeg neppe siden den generelle sikten er for dårlig og min lille erfarfing med tåke er at den sjelden opptrer i seilvind, oftest i vindstille... Ulempen med å ha radaren i masten er jo at den vil gå en del "juling" når man slår siden seilet alltid vil treffe radarern Jeg tror jeg heller mot den enkleste løsningen som mitt valg, men er litt usikker om jeg skal ha aluminium eller polert syrefast rør. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tuffff Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Jeg tror jeg heller mot den enkleste løsningen som mitt valg, men er litt usikker om jeg skal ha aluminium eller polert syrefast rør. Ja det spørs jo litt på høyde på radarmasten og størrelse (vekt) på radaren. Det er klart syrefast rør er sterkere. Aluminiumen var tenkt for å spare vekt, som jo er litt kritisk i endeskipene. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 har oxo reagerat över dette... fikk "På Kryss" igår....en annons för en sådan......10 000 SEK, lurar på vad det er i denne som kan koste så mye eller skulle man kunne tillverka dette själv....den her dempern! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjøtummel Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 En liten 2kW radarantanne i 15"-18" radome er det ikke noe poeng å montere så høyt som mulig for å få stor rekkevidde ettersom den horisontale opplysningen er så-som-så og effekten svak. På en moderne flatbunnet seilbåt som ikke skal krenge for mye er det heller ikke et absolutt krav med vugge. Radarantenne kan med fordel stå på egen kort mast i hekken, og så kan du glede deg over at det også er plass til et par andre antenner på denne masten. En alternativ løsning er å montere den i en vugge i akterstaget, men dette er ikke noen billig løsninger. Ulempen med å ha radaren i masten er jo at den vil gå en del "juling" når man slår siden seilet alltid vil treffe radarern En bøyle hjelper, og en annen mulighet er å montere radaren 45° mot styrbord eller babord for å trekke den litt bakomer. Ser snålt ut, men det virker som bare det. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Jeg tenker også på dette med vugge - er det nødvendig? Erfaringsmessig kjører en ikke radar mye på hard kryss, ofte vil en gå for motor også på grunn av strømforbruket, dvs båten ligger rett. Dessuten er vel ikke tåke og sterk vind en særlig vanlig kombinasjon. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Jeg kan stille antennen i ulike skrå-posisjoner, men i praksis bruker jeg det aldri. Dvs: Radaren står rett i forhold til båten hele tiden. I tillegg er "dødvinkelen" i radarbildet mindre...ville jeg tro, ved å ha radaren på mast akter...enn å ha den i masta....? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Men har du flere duppedingser som krever plass, så kan jo radaren settes i masta... Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Se http://www.båtsystemer.se de har et system i aluminium. Jeg fikk denne igjen på forsikringen min, grei montasje og når alt er fjernet blir det ikke mange merkene i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 de ganger en virkelig trenger en radar så seiler jeg neppe siden den generelle sikten er for dårlig og min lille erfarfing med tåke er at den sjelden opptrer i seilvind, oftest i vindstille... Da har du nok ikke mye erfaring med havtåke, Sydvesten. Det er først og fremst på land at tåke opptrer når de er stille (strålingståke). Til sjøs er det slik at vind ofte framskynder dannelse av tåke, dels fordi vinden medfører at saltpartikler virvles opp i luften og fungerer som partikler som vanndampen kan kondensere på, og dels fordi vinden er en forutsetning for å transportere fuktig luft ut over en kald overflate. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Da har du nok ikke mye erfaring med havtåke, Sydvesten. Det er meget mulig, men så er jeg sjelden så langt til havs da... Jeg er nødt til å utstyre båten etter mitt bruk og ikke andres.... slik ser jeg på den saken... kommer tåken så får jeg heller reve litt så båten ikke krenger så meget... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
baatsman Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 En ekstra fordel med mastmontasje for radar akter er for oss, mulighet for påhengsdaviter, samt mulighet reserveanntenne VHF. Har snakket med flere ang mastemontering, en bøyle rundt "kakeboksen" er en god investering. Er på vurderingsnivå når det gjelder radar. I høst var det like før jeg kjøpte en etter å ha kjørt i tåkehavet i mange timer. Men dette er en av få ganger som jeg har følt behov for radar. Skagen er også en god grunn til radar, da vi møter mange hurtigående ferjer, samt en del frakteskuter, med mer eller mindre dårlig lanterneføring. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
p.aas Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 for de som er opptatt av seilegenskaper på båten er det ikke spesiellt lurt å montere denne oppe i masta. mange kg sø høyt oppe gjør mye med hvorledes båten oppfører seg for seil. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Okej, nå har ikke jeg seilbåt og heller ikke erfaring med seilbåt men jeg stiller meg noen spørsmål til bruken av radar på seilbåter. -Det er vel ikke å legge skjul på at endel seilbåter går med slukte lanterner etter mørkets frembrud, jeg forstår årsaken men begriper ikke at de tørr. Jeg vil tro at en radar ikke er interresant for disse seilerene... -Jeg navigerer etter radar, det vil si at jeg ferdes innaskjærs og bruker radaren som hovedhjelpemiddel, jeg ser selvsagt ut vinduet også men som regel er objektene først oppdaget på radarskjermen først, i løpet av det året som har gått har jeg kommet frem til at radaren ikke alltid hjelper, ved å kompletere med en lyskaster kan jeg se stakene og vite 100% hvilken side jeg skal gå på de. Jeg har møtt staker som jeg måtte helt opptil før jeg så refleksen på de (ankerlanternen lyste de opp), jeg vet altså at staken er der men får ikke bestemt meg for hvor jeg skal gå før jeg er like ved staken, for meg som ikke har alt for mange timer bak roret er dette litt morro men jeg har helt klart sett behovet for en lyskaster. På en seilbåt hvor man sitter utefor det meste vil jeg tro at en god batterilykt gjør susen! -Går man over ett havstrekk og ønsker å spare batteriene sine kan de fleste radarene settes i vakt-modus, radaren tar seg noen sveip i ny og ned for å se om det er kommet ekko inn i faresonen, noe å tenke på for dere havseilere. Jeg ser det nevnes tåkehav og der er jo selvsagt radaren suveren, det er kjekt å kunne steame ut av havnen tidlig på morgenen uten å måtte vente på at tåken har lettet. Men jeg trekker paralleller til natteseilas da man stadig møter båter uten lanterner, staker som ikke er med på kartet, blåser og annet. I dårlig sikt er det en god følelse å vite at langt der fremme har jeg det neset jeg ønsker å runde. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Frøken Fryd , veldig bra innlegg !! Jeg har selv vært 50 meter fra å kræsje inn i en seilbåt midt på natta, midt i Skagerrak. Hørte plutselig lyden av seil, og ser så en seilbåt ta et slag. Deretter kommer lanterner på.... ( Vi gikk på styrbord halser ) Derfor ble det radar på oss i vår nyeste farkost. Finnes det en "sparebluss modus" på alle radarer. Dvs: At den tar et sveip i ny og ne ? Hvilken knapp er det ? ( Raymarine ) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Finnes det en "sparebluss modus" på alle radarer. Dvs: At den tar et sveip i ny og ne ?Hvilken knapp er det ? ( Raymarine ) Jeg kjenner bare Furuno i detalj men Raymarine har det sikkert, se etter Watchman eller noe sånt i manualen. En definerer en sone hvor man vil bli varslet dukker det ett ekko opp, så setter man på "utkikken". Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 men så er jeg sjelden så langt til havs da... Jeg er nødt til å utstyre båten etter mitt bruk og ikke andres.... slik ser jeg på den saken... Hei, Sydvesten, Bare så du ikke misforstår: Mitt innlegg var IKKE ment som en innblanding i hvilket utstyr du bør velge til din båt. Innlegget var KUN ment som en korrigering til de feilaktige opplysningene i ditt forrige innlegg om meteorologiske forhold til sjøs. Slik at ikke andre her skulle bli sittende igjen med et inntrykk av at din erfaring var noe som det var fornuftig å legge vekt på. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Dessuten er vel ikke tåke og sterk vind en særlig vanlig kombinasjon. Havtåke og vind er en svært vanlig kombinasjon. Det er meget mulig, men så er jeg sjelden så langt til havs da... Du skal ikke lenger til havs enn til de delene av kysten hvor det er havklima. På den annen side, som turseiler så reduserer jeg seilføring og dermed krenging når jeg seiler om natten eller i tåke. Dermed er ikke vugge for radarantenne noe som står nevneverdig høyt på prioriteringslista. Den eneste grunnen må være om jeg fester radarantennen i akterstaget, for de løsningene ser ut til å bruke vugge som standard. Jeg kan jo også legge inne en lenke til radardome montert på siden av masta. Kjekk løsning for å unngå at fokk og genoa fiker til antennen hver gang du slår. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Lano2, formoder at du har Raymarine E-serien. Du går da inn på "meny", videre "Radar Setup", ned til "timed transmit" som skal være på "on", deretter "transmit period", som er antall sveip før hvilemodus, og så "standby period", her kan du sette tiden fra 3 - 15 minutter. Dette har jeg gjort så mange ganger at dette "sitter". Forutsetter at du har utført prosedyren "radar alignment checks". Dette gjør jeg prosedyremessig før de lange overfartene mine. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Huff og huff.... Mye å sette seg inn i. Pleier bare å trykke på Power-On knappen, og dermed seiler jeg i vei .... Det pleier stort sett å fungere greit. Radaren ombord er nærmest "pynt", i forhold til kartplotteren. Og papirkart er noe som ligger trygt og greit under madrassen i tilfelle strømbrudd :-) Har kommet ut for tåke under hummerfiske. Da fikk jeg en aha opplevelse.... Kjørte 20 minutter på måfå, det vi trodde var innover igjen. Etter noen minutter ble bølgende større og større, og da dro vi frem kompasset.... Vi var da på vei til Danmark !! 4-5 timer senere, hvor vi så og si dro oss langs land med håndkraft ( 2-3 meter sikt ) , så så vi kapellet på Skjernøy :-) Det værste var at vi heiv uti et par teiner underveis, siden vi var så sikre på hvor vi var..... De teinene så vi aldri noe mer til ... :-( Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.