roesok Startet 1.November.2007 Link til dette innlegget Startet 1.November.2007 Det er en mistenkelig skrape- eller knitrelyd nå jeg skal tilte opp motoren. Dette gjelder de første 2-3 sek. under operasjonen. Da går dette også saktere, men slik skal det kanskje være. Alt fungerer, men lurer på denne lyden... Motoren er en Honda 115 hk. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
rago63 Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Luft, kanskje? Prøv å skifte olje etter gitt prosedyre... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Hydrox Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Sikkert luft eller vann i trimoljen, eller kansje rur som kanser fordi båten har ligget for lenge i ro. Trim alltid helt ned før du legger i fra deg båten, da slipper du groe og rur på plasser som ender med gnag. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 1.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Trim alltid helt ned før du legger i fra deg båten, Mener du at motoren ikke skal tiltes opp men stå ned i vannet når den ikke er i bruk? Har alltid, som de fleste andre, vippet opp motor og trodd det var mest fornuftig. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
chagall Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 , eller kansje rur som kanser fordi båten har ligget for lenge i ro. Trim alltid helt ned før du legger i fra deg båten, da slipper du groe og rur på plasser som ender med gnag. Det er vel en utenbordsmotor det er snakk om, som absolutt bør trimmes helt opp av vannet for å unngå groe og rur. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 2.November.2007 Link til dette innlegget Svart 2.November.2007 Det er en mistenkelig skrape- eller knitrelyd nå jeg skal tilte opp motoren. Dette gjelder de første 2-3 sek. under operasjonen. Da går dette også saktere, men slik skal det kanskje være. Alt fungerer, men lurer på denne lyden... Motoren er en Honda 115 hk. Hei Gjelder det fra uansett hvilken pos motoren står i når du tilter opp, eller kun fra bunn? (maks nedtiltet) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
MT. Svart 2.November.2007 Link til dette innlegget Svart 2.November.2007 Kanskje motoren har passert 5 år? (Jfr. en verdensmester i en annen tråd...) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
roesok Svart 2.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2007 ...eller kun fra bunn? (maks nedtiltet) Yes, de første 2-3 sek. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
KenBjork Svart 2.November.2007 Link til dette innlegget Svart 2.November.2007 ok, da tipper jeg som nevnt tidligere her. Luft. Men du nevner skrape- eller knitrelyd, om det er knitrelyder er nok det luften. Men skrape.. bli litt uggen når jeg tenker på det. Få lyden avklart, men skifter du olje, så sjekk for sponpartikler i oljen. Se og på stempelstang/ene om det ikke er ripete. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Ronald Svart 2.November.2007 Link til dette innlegget Svart 2.November.2007 ...Dette gjelder de første 2-3 sek. under operasjonen. Da går dette også saktere, men slik skal det kanskje være. ... Ja, at det går saktere i nedre del er nok korrekt. Slik et det i alle fall også på 75/90 Hk av samme merke. Lyden i denne fasen er andreledes, men noen knitring kan jeg ikke si jeg hører. Dog er det en mer høyfrekvent dur i dette steget, litt sånn i retning av lyden fra gnissing (uten at det er ren gnisselyd). Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 2.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2007 ok, da tipper jeg som nevnt tidligere her. Luft. Luft? Hvordan kommer det i så fall inn i systemet - og hvordan få det ut? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
VannTro Svart 2.November.2007 Link til dette innlegget Svart 2.November.2007 Kanskje motoren har passert 5 år? (Jfr. en verdensmester i en annen tråd...) Kaller jeg på Spiker`n Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.