Sinus_nor Startet 1.Mai.2003 Del på Facebook Startet 1.Mai.2003 Noen båter tåler mer enn andre....Skjekk denne sprø saken! http://www.wakeboard.no/towboat.htm Noen som har opplevd noe liknende med sin båt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 1.Mai.2003 Del på Facebook Svart 1.Mai.2003 "Ho Hum. Just another day on the river." Jeg dumpet over denne historien en eller annen plass for et års tid siden. Det var ganske mye tekst med beskrivelse av sted, tidspunkt, kapteinens navn +++++ Mener å huske at det å slippe lekterene i et eget løp var en rutinesak, men der var en wire på broen som hadde kilt seg og derfor fikk de ikke åpnet opp. Flott å få dokumentert slike spektakulære hendelser. Heftige saker gitt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Motordoktoren Svart 9.Mai.2003 Del på Facebook Svart 9.Mai.2003 I 1958-1959 var jeg maskinist på daværende Norges eldste havgående jernbåt (klinket sammen i 1860). Båten var chartret av Innherred Dampskipsselskap til å trafikkere med opptil 75 passasjerer mellom Trondheim, Levanger og Steinkjer med massevis av anløp innimellom. Bl.a. så anløp vi Leksvika der Lyng industrier var i sin spede begynnelse, og Bjørn Lyng ennå ikke hadde ymtet et pip om å bli emperiebygger på Grand Canaria. Lenger inn i fjorden anløp vi i Værran der skipper "Martin Kvænnavika" gikk i trebunnstøvler og holdt til med Survikjekta og dens særegne mannskap sånn som f.eks. Frøskatt-Anders og Kal med hæl'n, for de som har hørt om den spesielle verden til farver Berg fra Steinkjer. (Til de yngre: Hvis du har opplevd Oluf, kan du kanskje danne deg et bilde av Martin Kvænnavikas popularitet). Innherred Dampskipsselskap hadde kai med kaiskur bortenfor Slakthuset i Trondheim - helt ned mot Nidelv bro (like nedenfor kaia til Stavangerske). Vi måtte alltid gi to ganger tre støt i fløyta for å få NSB's mann til å åpne brua, som Nordlandstoget kjørte over på sin vei inn til og ut fra jernbanestasjonen. Brua hadde et digert fotlager under midten og åpnet et bruløp på hver side av opplagringen ved å dreie i horisontalplanet. Først etter at brua var åpnet, den røde lampen slukket og den grønne tent, kunne vi gå fra kai hvis det var lavvann, for vi måtte gå litt oppover Nidelven og snu før vi kunne "sette utfor". Å ligge der og bakke gikk ikke. Vi måtte gi fullt pådrag på "stillet" på den 120 hk tosylindrete Bolinder Munktell med glødehode og ombygd frislagsregulator, for å få styrefart i medstrømmen. En gang vi (i 1959) hadde fått bruåpning og grønt lys, og var kommet så langt at vi var på full fart mot styrbord bruløp, tente "Hansen i buret" det røde lyset og lukket brua fordi han plutselig hadde husket at Nordlandstoget skulle komme snart. Det ble reversert til full akterover, men vi hadde ingen mulighet til å stoppe og passerte derfor i god medstrøm rett under brua. Stålwirene i stag og vant ble kuttet. Lastebommen og tremasta smalt i dekket. En matros som nettopp hadde gått fra fordekket og inn døra til overbygget ble vettskremt av det uvanlig høye "smellet fra døra" idet han lukket den. Toppen av masta traff den lille trappa han nettopp hadde gått opp. Da det gikk opp for ham, fikk han den store skjelven, men dette var før Åge Samuelsens tid, så han forble like ukristelig som før. Utstyret på toppen av rorhuset så vi aldri mer, men det var jo greit å få nytt hus med Flinderstav, ny lyskaster og nye antenner med fester. Rorhustaket og skorsteinen passerte så vidt under brua. Der elva flater ut nede ved Nyhavna fikk vi stoppet og snudd, og uten å be om ny bruåpning, kunne vi gå under brua og fortøye ved Trondhjems mek. Verksted. Tre dager senere inntok vi ruta igjen med mast, bom, stag og vant av stål. En rask og kort sjøforklaring fant sted, og NSB betalte hele herligheten. Etter den tid var også den 19-årige maskinisten på hils med bruvokteren som vi nesten hadde truffet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
giver Svart 9.Mai.2003 Del på Facebook Svart 9.Mai.2003 I 1958-1959 var jeg maskinist på daværende Norges eldste havgående jernbåt (klinket sammen i 1860). Båten var chartret av Innherred Dampskipsselskap til å trafikkere med opptil 75 passasjerer mellom Trondheim, Levanger og Steinkjer med massevis av anløp innimellom. Bl.a. så anløp vi Leksvika der Lyng industrier var i sin spede begynnelse, og Bjørn Lyng ennå ikke hadde ymtet et pip om å bli emperiebygger på Grand Canaria. Lenger inn i fjorden anløp vi i Værran der skipper "Martin Kvænnavika" gikk i trebunnstøvler og holdt til med Survikjekta og dens særegne mannskap sånn som f.eks. Frøskatt-Anders og Kal med hæl'n, for de som har hørt om den spesielle verden til farver Berg fra Steinkjer. (Til de yngre: Hvis du har opplevd Oluf, kan du kanskje danne deg et bilde av Martin Kvænnavikas popularitet). Innherred Dampskipsselskap hadde kai med kaiskur bortenfor Slakthuset i Trondheim - helt ned mot Nidelv bro (like nedenfor kaia til Stavangerske). Vi måtte alltid gi to ganger tre støt i fløyta for å få NSB's mann til å åpne brua, som Nordlandstoget kjørte over på sin vei inn til og ut fra jernbanestasjonen. Brua hadde et digert fotlager under midten og åpnet et bruløp på hver side av opplagringen ved å dreie i horisontalplanet. Først etter at brua var åpnet, den røde lampen slukket og den grønne tent, kunne vi gå fra kai hvis det var lavvann, for vi måtte gå litt oppover Nidelven og snu før vi kunne "sette utfor". Å ligge der og bakke gikk ikke. Vi måtte gi fullt pådrag på "stillet" på den 120 hk tosylindrete Bolinder Munktell med glødehode og ombygd frislagsregulator, for å få styrefart i medstrømmen. En gang vi (i 1959) hadde fått bruåpning og grønt lys, og var kommet så langt at vi var på full fart mot styrbord bruløp, tente "Hansen i buret" det røde lyset og lukket brua fordi han plutselig hadde husket at Nordlandstoget skulle komme snart. Det ble reversert til full akterover, men vi hadde ingen mulighet til å stoppe og passerte derfor i god medstrøm rett under brua. Stålwirene i stag og vant ble kuttet. Lastebommen og tremasta smalt i dekket. En matros som nettopp hadde gått fra fordekket og inn døra til overbygget ble vettskremt av det uvanlig høye "smellet fra døra" idet han lukket den. Toppen av masta traff den lille trappa han nettopp hadde gått opp. Da det gikk opp for ham, fikk han den store skjelven, men dette var før Åge Samuelsens tid, så han forble like ukristelig som før. Utstyret på toppen av rorhuset så vi aldri mer, men det var jo greit å få nytt hus med Flinderstav, ny lyskaster og nye antenner med fester. Rorhustaket og skorsteinen passerte så vidt under brua. Der elva flater ut nede ved Nyhavna fikk vi stoppet og snudd, og uten å be om ny bruåpning, kunne vi gå under brua og fortøye ved Trondhjems mek. Verksted. Tre dager senere inntok vi ruta igjen med mast, bom, stag og vant av stål. En rask og kort sjøforklaring fant sted, og NSB betalte hele herligheten. Etter den tid var også den 19-årige maskinisten på hils med bruvokteren som vi nesten hadde truffet. HeiMin forrige båt het NOOZAK. En gang jeg gikk mot løftebrua i Tønsberg presenterte jeg meg (på havnekanal 12)og spurte om når broen var åpen. Tilbakemeldingen var: Bare kom. Det gjorde jeg. Haken til han som var i brotårnet var omtrent i vannflaten når han så hva som kom: EN SEILBÅT. Dette gikk 2 ganger, så var det stopp. (NOSAK er et rederisamarbeid på bilfrakt). mvh giver Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 29.Januar.2004 Del på Facebook Svart 29.Januar.2004 en korsning mellan ett flygande tefat o en trimaran eller ?????????? ( om jag uttrycker mig lite diplomatiskt, så har jag sett finare båtar....... ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
MS Victoria Svart 29.Januar.2004 Del på Facebook Svart 29.Januar.2004 Minner om antennen på et Avacs etteretningsfly. Spørs om det ikke er en pensjonist i fra USAF som har fått med seg noe utstyr.... Morsom Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jdahl Svart 3.Februar.2004 Del på Facebook Svart 3.Februar.2004 Dette har ikke noe med båt og gjøre, men artig sak. http://magnus.aarflot.nu/snowtowcar.wmv LInken virker ikke lenger!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skvulpen Svart 4.Februar.2004 Del på Facebook Svart 4.Februar.2004 HO, HO, HO!!!! Dette er noe av det fornøyeligste jeg har sett på lenge, har vondt i magen ennå... :confused: Skjønner at dette er et amerikansk opptak, - og for å gjøre dette litt mer båtrelatert: Er denne amerikanske bilen som går fra hverandre parallell til det som kalles Bayliner-kvalitet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 7.Februar.2004 Del på Facebook Svart 7.Februar.2004 For å vrid denne tråden tilbake til båtliv: Galloperende 3-fots syke!!! Her er verdens største seilskib sjøsatt! Her er terminalen for rullegenua'en på 1.833 kvm!! For mere detaljer, se: http://www.mirabellayachts.com/mirabella5/...dia&show=112603 Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
McNeill Svart 7.Februar.2004 Del på Facebook Svart 7.Februar.2004 For å vrid denne tråden tilbake til båtliv: Galloperende 3-fots syke!!! Her er verdens største seilskib sjøsatt! Man kan liksom ikke bare våkne opp en lat lørdagsmorgen og se ut av vinduet og finne ut at det blåser perfekt til å ta seg noen timer med seilglede! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 7.Februar.2004 Del på Facebook Svart 7.Februar.2004 Skjønner at dette er et amerikansk opptak, - og for å gjøre dette litt mer båtrelatert: Er denne amerikanske bilen som går fra hverandre parallell til det som kalles Bayliner-kvalitet? Bilen er en Mazda MX3 mao ikke så _veldig_ amerikansk.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 7.Februar.2004 Del på Facebook Svart 7.Februar.2004 Bilen er en Mazda MX3 mao ikke så _veldig_ amerikansk.. Suzuki Men trekkbilen er i alle fall amerikansk. God trekkraft i den! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Svart 7.Februar.2004 Del på Facebook Svart 7.Februar.2004 For å vrid denne tråden tilbake til båtliv: Galloperende 3-fots syke!!! Her er verdens største seilskib sjøsatt! Her er terminalen for rullegenua'en på 1.833 kvm!! For mere detaljer, se:http://www.mirabellayachts.com/mirabella5/index.php?sidecar=media&show=112603 Ser det er ikke noe for selvbyggere............ mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 7.Februar.2004 Del på Facebook Svart 7.Februar.2004 Men trekkbilen er i alle fall amerikansk. God trekkraft i den! Spana den videoen på kontoret , folk kom innom trodde jeg hadde blitt gal Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 20.Februar.2004 Del på Facebook Svart 20.Februar.2004 Henter opp igjen denne! FANT COLABOKS I TORSKEMAGE!!! Hentet fra dagens VG: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=215623 Stakkars torsken........ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.