Jump to content

Sjekk denne


Sinus_nor

Recommended Posts

"Ho Hum.  Just another day on the river."

 

Jeg dumpet over denne historien en eller annen plass for et års tid siden. Det var ganske mye tekst med beskrivelse av sted, tidspunkt, kapteinens navn +++++ Mener å huske at det å slippe lekterene i et eget løp var en rutinesak, men der var en wire på broen som hadde kilt seg og derfor fikk de ikke åpnet opp. Flott å få dokumentert slike spektakulære hendelser. Heftige saker gitt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I 1958-1959 var jeg maskinist på daværende Norges eldste havgående jernbåt (klinket sammen i 1860). Båten var chartret av Innherred Dampskipsselskap til å trafikkere med opptil 75 passasjerer mellom Trondheim, Levanger og Steinkjer med massevis av anløp innimellom. Bl.a. så anløp vi Leksvika der Lyng industrier var i sin spede begynnelse, og Bjørn Lyng ennå ikke hadde ymtet et pip om å bli emperiebygger på Grand Canaria. Lenger inn i fjorden anløp vi i Værran der skipper "Martin Kvænnavika" gikk i trebunnstøvler og holdt til med Survikjekta og dens særegne mannskap sånn som f.eks. Frøskatt-Anders og Kal med hæl'n, for de som har hørt om den spesielle verden til farver Berg fra Steinkjer. (Til de yngre: Hvis du har opplevd Oluf, kan du kanskje danne deg et bilde av Martin Kvænnavikas popularitet).

 

Innherred Dampskipsselskap hadde kai med kaiskur bortenfor Slakthuset i Trondheim - helt ned mot Nidelv bro (like nedenfor kaia til Stavangerske). Vi måtte alltid gi to ganger tre støt i fløyta for å få NSB's mann til å åpne brua, som Nordlandstoget kjørte over på sin vei inn til og ut fra jernbanestasjonen. Brua hadde et digert fotlager under midten og åpnet et bruløp på hver side av opplagringen ved å dreie i horisontalplanet. Først etter at brua var åpnet, den røde lampen slukket og den grønne tent, kunne vi gå fra kai hvis det var lavvann, for vi måtte gå litt oppover Nidelven og snu før vi kunne "sette utfor". Å ligge der og bakke gikk ikke. Vi måtte gi fullt pådrag på "stillet" på den 120 hk tosylindrete Bolinder Munktell med glødehode og ombygd frislagsregulator, for å få styrefart i medstrømmen.

 

En gang vi (i 1959) hadde fått bruåpning og grønt lys, og var kommet så langt at vi var på full fart mot styrbord bruløp, tente "Hansen i buret" det røde lyset og lukket brua fordi han plutselig hadde husket at Nordlandstoget skulle komme snart. Det ble reversert til full akterover, men vi hadde ingen mulighet til å stoppe og passerte derfor i god medstrøm rett under brua.

 

Stålwirene i stag og vant ble kuttet. Lastebommen og tremasta smalt i dekket. En matros som nettopp hadde gått fra fordekket og inn døra til overbygget ble vettskremt av det uvanlig høye "smellet fra døra" idet han lukket den. Toppen av masta traff den lille trappa han nettopp hadde gått opp. Da det gikk opp for ham, fikk han den store skjelven, men dette var før Åge Samuelsens tid, så han forble like ukristelig som før.

 

Utstyret på toppen av rorhuset så vi aldri mer, men det var jo greit å få nytt hus med Flinderstav, ny lyskaster og nye antenner med fester. Rorhustaket og skorsteinen passerte så vidt under brua. Der elva flater ut nede ved Nyhavna fikk vi stoppet og snudd, og uten å be om ny bruåpning, kunne vi gå under brua og fortøye ved Trondhjems mek. Verksted.

 

Tre dager senere inntok vi ruta igjen med mast, bom, stag og vant av stål. En rask og kort sjøforklaring fant sted, og NSB betalte hele herligheten. Etter den tid var også den 19-årige maskinisten på hils med bruvokteren som vi nesten hadde truffet.

Link to post
Share on other sites

I 1958-1959 var jeg maskinist på daværende Norges eldste havgående jernbåt (klinket sammen i 1860). Båten var chartret av Innherred Dampskipsselskap til å trafikkere med opptil 75 passasjerer mellom Trondheim, Levanger og Steinkjer med massevis av anløp innimellom. Bl.a. så anløp vi Leksvika der Lyng industrier var i sin spede begynnelse, og Bjørn Lyng ennå ikke hadde ymtet et pip om å bli emperiebygger på Grand Canaria. Lenger inn i fjorden anløp vi i Værran der skipper "Martin Kvænnavika" gikk i trebunnstøvler og holdt til med Survikjekta og dens særegne mannskap sånn som f.eks. Frøskatt-Anders og Kal med hæl'n, for de som har hørt om den spesielle verden til farver Berg fra Steinkjer. (Til de yngre: Hvis du har opplevd Oluf, kan du kanskje danne deg et bilde av Martin Kvænnavikas popularitet).

 

Innherred Dampskipsselskap hadde kai med kaiskur bortenfor Slakthuset i Trondheim - helt ned mot Nidelv bro (like nedenfor kaia til Stavangerske). Vi måtte alltid gi to ganger tre støt i fløyta for å få NSB's mann til å åpne brua, som Nordlandstoget kjørte over på sin vei inn til og ut fra jernbanestasjonen. Brua hadde et digert fotlager under midten og åpnet et bruløp på hver side av opplagringen ved å dreie i horisontalplanet. Først etter at brua var åpnet, den røde lampen slukket og den grønne tent, kunne vi gå fra kai hvis det var lavvann, for vi måtte gå litt oppover Nidelven og snu før vi kunne "sette utfor". Å ligge der og bakke gikk ikke. Vi måtte gi fullt pådrag på "stillet" på den 120 hk tosylindrete Bolinder Munktell med glødehode og ombygd frislagsregulator, for å få styrefart i medstrømmen.

 

En gang vi (i 1959) hadde fått bruåpning og grønt lys, og var kommet så langt at vi var på full fart mot styrbord bruløp, tente "Hansen i buret" det røde lyset og lukket brua fordi han plutselig hadde husket at Nordlandstoget skulle komme snart. Det ble reversert til full akterover, men vi hadde ingen mulighet til å stoppe og passerte derfor i god medstrøm rett under brua.

 

Stålwirene i stag og vant ble kuttet. Lastebommen og tremasta smalt i dekket. En matros som nettopp hadde gått fra fordekket og inn døra til overbygget ble vettskremt av det uvanlig høye "smellet fra døra" idet han lukket den. Toppen av masta traff den lille trappa han nettopp hadde gått opp. Da det gikk opp for ham, fikk han den store skjelven, men dette var før Åge Samuelsens tid, så han forble like ukristelig som før.

 

Utstyret på toppen av rorhuset så vi aldri mer, men det var jo greit å få nytt hus med Flinderstav, ny lyskaster og nye antenner med fester. Rorhustaket og skorsteinen passerte så vidt under brua. Der elva flater ut nede ved Nyhavna fikk vi stoppet og snudd, og uten å be om ny bruåpning, kunne vi gå under brua og fortøye ved Trondhjems mek. Verksted.

 

Tre dager senere inntok vi ruta igjen med mast, bom, stag og vant av stål. En rask og kort sjøforklaring fant sted, og NSB betalte hele herligheten. Etter den tid var også den 19-årige maskinisten på hils med bruvokteren som vi nesten hadde truffet.

Hei

Min forrige båt het NOOZAK. En gang jeg gikk mot løftebrua i Tønsberg presenterte jeg meg

(på havnekanal 12)og spurte om når broen var åpen. Tilbakemeldingen var: Bare kom. Det gjorde jeg.

Haken til han som var i brotårnet var omtrent i vannflaten når han så hva som kom: EN SEILBÅT. Dette gikk 2 ganger, så var det stopp. (NOSAK er et rederisamarbeid på bilfrakt).

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

HO, HO, HO!!!! Dette er noe av det fornøyeligste jeg har sett på lenge, har vondt i magen ennå...  :lol::confused: :confused:

Skjønner at dette er et amerikansk opptak, - og for å gjøre dette litt mer båtrelatert: Er denne amerikanske bilen som går fra hverandre parallell til det som kalles Bayliner-kvalitet?  :crazy:

Link to post
Share on other sites

For å vrid denne tråden tilbake til båtliv: Galloperende 3-fots syke!!! :smiley:

 

Her er verdens største seilskib sjøsatt!

Bilde

 

Her er terminalen for rullegenua'en  :wink: på 1.833 kvm!!

Bilde

 

For mere detaljer, se: http://www.mirabellayachts.com/mirabella5/...dia&show=112603

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

For å vrid denne tråden tilbake til båtliv: Galloperende 3-fots syke!!! :confused:

 

Her er verdens største seilskib sjøsatt!

Bilde

 

Her er terminalen for rullegenua'en  :confused: på 1.833 kvm!!

Bilde

 

For mere detaljer, se:http://www.mirabellayachts.com/mirabella5/index.php?sidecar=media&show=112603

Ser det er ikke noe for selvbyggere............  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...