Jump to content

Hva Er Dette?


roaldbj

Recommended Posts

what's this ? ppp.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Aksel i impellerpumpe......

Ser ut som en VP pumpe.

 

:yesnod: impellerpumpe ja, men ikke akkurat fra en VP men de bruker kanskje ITT Jabsco de også ? Den er fra en Mercruiser VM diesel.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Akkurat en slik havarerte jeg på Perkinsen min i sommer :cryin:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
Akkurat en slik havarerte jeg på Perkinsen min i sommer :cryin:

 

Noe som skjærte seg da ?

 

Med det samme vi har ekspertisen her:

Hvorfor var dette lokket montert med tekstsiden inn mot impelleren? Og skal den andre siden være så ruftlete ?

 

P1010564.jpg

P1010565.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Kan det ha seg at den har blitt snudd opp gjennom årene?

 

Ben Sin

 

Kanskje de syns den andre siden var for ujevn. Glemte å sjekke lokket på min nye pumpe i farten, den er ikke her hjemme. Den gamle var defekt (kollisjonsskadet..).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Hvorfor var dette lokket montert med tekstsiden inn mot impelleren? Og skal den andre siden være så ruftlete ?

Jeg går ut fra at det er den siden som vises på det nederste bildet som opprinnelig har vært inn, men pga. korrosjon(?) er det blitt snudd i stedet for å bli byttet ut?

 

Lars H.

 

obs, her var jeg for sent ute, men jeg er enig med de to andre ovenfor.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Jeg går ut fra at det er den siden som vises på det nederste bildet som opprinnelig har vært inn, men pga. korrosjon(?) er det blitt snudd i stedet for å bli byttet ut?

 

Lars H.

 

obs, her var jeg for sent ute, men jeg er enig med de to andre ovenfor.

 

Fullt mulig, men jeg syns det så ut som ujevn støping mere enn korrosjon. Men skal dra og hente den nye pumpa og sjekke lokket der omgående :lol:

Men teksten skal iallefall være ut:

AL14.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Noe som skjærte seg da ?

Koblingen mot motoren ble utslitt pga. manglende smøring:

Perkins%20vannpumpe%202.jpgPerkins%20vannpumpe%201.jpg

 

Lokket ditt er nok snudd for å bruke det en gang til, det så jo rimelig tøret ut på rettsiden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
Lars H: Det er nok akslingen inne i impellerpumpa. Ser ut til å være for samme type impeller som jeg har :wink: .

:yesnod: :yesnod: Det er fra impellerpumpen på en Yanmar 4JHE

 

what1.jpgwhat1full.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Noe som skjærte seg da ?

 

Med det samme vi har ekspertisen her:

Hvorfor var dette lokket montert med tekstsiden inn mot impelleren? Og skal den andre siden være så ruftlete ?

 

P1010564.jpg

P1010565.jpg

Denne er garantert snudd for ikke så lang tid siden.

Kanskje for 2-4 år siden el.lengre.

 

Den slitte siden er identisk med hvordan min var på min forrige motor, dvs 27 år gammel motor

Link to post
Denne er garantert snudd for ikke så lang tid siden.

Kanskje for 2-4 år siden el.lengre.

Den slitte siden er identisk med hvordan min var på min forrige motor, dvs 27 år gammel motor

 

Motoren er fra -98 og den kan sist ha blitt snudd i -02, så max 4 år har den stått rett vei.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Da kan det jo virke som om lokket har fungert som anode....

 

ja her er det nye lokket, glatt som ei barnerompe (er vi O.T. nå tro ?):

 

pumpe2.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Impellergåten min var nok for lett, men hva i all verden er denne (skadete) delen?

 

Blir litt gjetning dette!

Klo-kopling for drift av din tilsynelatende utette vannpumpe?

Tenker da på rustfargen på enden av kamakslingen i bånn av "styringsshullet?"

Men det har noe med vann å gjøre. Her bilde av den delen som var skrudd ned i hullet.

 

what2.jpgwhat3.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...