Jump to content

Hva Er Dette?


roaldbj

Recommended Posts

:nonod: Et hint: Diameter på skruen er 7-8 cm

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hva er dette?

 

 

Hva er ”ruffen” betegnelsen for?

a. å ligge på ruffen, på reia, på reden….en åpen ankringsplass

b. et rom på poppen, for oppbevaring av arbeidsredskap o.l.

c. et oppholdsrom for mannskapet

 

-og dette?

 

Hva menes med å ”skåte”?

a. å bakke med årene

b. å pikke rust på bakken

c. flette to wire inn i hverandre

Link to post
Share on other sites

Innmaten i mast for rullestorseil?
:yesnod:

hvaerdette1b.jpg

Neste spørsmål om samme: Hvilket fabrikat? (spør fordi jeg ikke vet selv :blush: )

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvem var Plimsoll og hva et Plimsollmerke?

Hva brukes "tau-stoppere" til?

Hva er et Astrolabium?

Sir Thomas Lipton var kjent for sin the, men også noe maritimt, hva?

Annet navn på tunfisk?

Brukes det en fødevannspumpe når kona skal føde?

Hva forbindes med en "lavtrykkssylinder"?

Og trippelekspansjon..... er?

Hva var det Symingston fant opp?

En "enkel engelskmann" kan også kalles ..........?

Hva har Cunningham med seiling å gjøre?

 

Noen små maritime nøtter - men kan de proffe sjøfolk holde seg litt i bakgrunnen?

Link to post
Share on other sites

Plimsoll var en engelsk reformator, som jobbet og engasjerte seg for sikkerheten til sjøs på den siste halvdel av 1800-tallet. Han sto bak innføringen av det såkalte Plimsollmerket.......en lastelinje som ville gjøre det lettere å inspisere båtene med tanke på sikkerhet/overlast.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi klarer flere temaer samtidig. Jeg har vandret endel omkring i havna vår og kommer nok til å legge ut noen bilder på denne tråden etter hvert.

Jeg tror mange ser hva som er omlag midt på dette bildet. Men hvorfor er det bygd ut en avstand mellom skroget og gjenstanden?

 

hvaerdette3.jpg

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor er det bygd ut en avstand mellom skroget og gjenstanden?
Gjenstanden er jo en sinkanode og avstanden KAN være for å få plass til større sink uten å lage nye hull i akterspeilet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror mange ser hva som er omlag midt på dette bildet. Men hvorfor er det bygd ut en avstand mellom skroget og gjenstanden?

Er det kanskje for at en større del av overflata skal eksponeres for vann?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det var vanskelig. Kan det komme eksos ut av røret ? Evt. også blandet med kjølevann ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...