Jump to content

2-takts 9,9hk utenbordsmotor under vann. Hvordan gå frem?


rubenmed

Recommended Posts

Hei

 

Slikt er leit, men den må skylles godt med ferskvann straks etter opptak.

Dynk den i crc evt 6-66, ut med plugger få inn olje i sylindere, tøm flotørhus og rengjør forgasser/e.

Dusj også fukttrengende på elektriske kontakter, og få starta han opp og kjørt han vel og lenge.

 

Min oppskrift som har funger meget godt på en tohatsu 25hk og en yamaha 9.9 og en suzuki dt 30hk

 

Ligger den under vann enda, eller er den tatt opp og evt hvor lenge er det siden den om opp i luft og evt hva ble gjort når den ble tatt opp?

Edited by KenBjork (see edit history)
Link to post
Hei

 

Slikt er leit, men den må skylles godt med ferskvann straks etter opptak.

Dynk den i crc evt 6-66, ut med plugger få inn olje i sylindere, tøm flotørhus og rengjør forgasser/e.

Dusj også fukttrengende på elektriske kontakter, og få starta han opp og kjørt han vel og lenge.

 

Min oppskrift som har funger meget godt på en tohatsu 25hk og en yamaha 9.9 og en suzuki dt 30hk

 

Ligger den under vann enda, eller er den tatt opp og evt hvor lenge er det siden den om opp i luft og evt hva ble gjort når den ble tatt opp?

 

 

den ligger under vann enda. skal få løyst fortøyninga om eit par timer. og dra den inn til land, og plukke motoren av. tenkte å legge den i bekken som renner forbi her til i morgen. tar av dekselet og skrur ut pluggene. høres det ut som ein plan?

Link to post

Ok, fint at han ligger under enda da. Altså at den ikke er vært i luft enda..

Bekken hørest fin ut, men den bør ligge helt under i freskvannet i tilfelle, ja men cover av.

Meeen om du skal ta ut pluggene så den blir helt fylt med vann innvendig over så mange timer... litt i tvil..

Jeg ville nok kun hatt en skylling på det viset.

Link to post

Hei, hvis den ligger under vann enda, kan det kanskje være en fordel. Skru ut pluggene når du får den opp , dra i snora til du får ut alt vannet. Tøm forgasseren , blås med luft.

Mulig du kan få start på den igjen. Har sett eksempler på at dette kan gå bra.Starter den så bruk dobbelt oljeblanding. Siden får du vaske ren motoren for salt etc. Lykke til.

Link to post

Hei

 

Leit at motoren din er under vann, men for all del IKKE legg den i bekken, du fyller motoren med fine sandkorn og det er lik at du må plukke motoren i deler for å rense ut sanden før du kan sette den sammen igjen og starte den.

Og da utsetter du også prossen med å få den i gang.

 

Et lite tips er at når du er ferdig med å vaske den i ferskvann så tar du av frgasseren og ut med plugger. Så heller du rødsprit inn gjennom hullet der forgasseren sto også drar du inntil det ikke kommer mere guffe ut av plugghullene. Rødspriten blander seg med vann og tar med seg alle vannrester ut :smiley:

 

Sett på forgasser og plugger og få igang motoren.

 

Lykke til

For all del IKKE legg motoren i BEKKEN

 

Viljen

Link to post
IKKE legg den i bekken, du fyller motoren med fine sandkorn og det er lik at du må plukke motoren i deler for å rense ut sanden før du kan sette den sammen igjen og starte den.

Og da utsetter du også prossen med å få den i gang.

 

Et lite tips er at når du er ferdig med å vaske den i ferskvann så tar du av frgasseren og ut med plugger. Så heller du rødsprit inn gjennom hullet der forgasseren sto også drar du inntil det ikke kommer mere guffe ut av plugghullene. Rødspriten blander seg med vann og tar med seg alle vannrester ut :smiley:

 

Lykke til

For all del IKKE legg motoren i BEKKEN

 

Viljen

ja pokker.. hvor var hodet mitt. Enig ikke legg den i bekken!!

 

Rødsprit... hmm takk for tips, det var ikke jeg klar over. smart :flag:

Link to post

da er motoren på land, har spylt den godt. plukket fra hverandre forgasser som er tatt inn for grundig skylling.

skrudde ut plugger, puttet hageslangen inni der som forgasseren stod montert, og dro i snora. Sprayet over og inni alle krinkelkroker med WD40. Skal la den stå over natten og prøve og starte den etter jobb i morgen. Med nye plugger. Pluggledningene + ?coil? legger eg i stekeovnen på ca 50*C, det samme med resten av ledningsnettet.

Link to post
Et lite tips er at når du er ferdig med å vaske den i ferskvann så tar du av frgasseren og ut med plugger. Så heller du rødsprit inn gjennom hullet der forgasseren sto også drar du inntil det ikke kommer mere guffe ut av plugghullene. Rødspriten blander seg med vann og tar med seg alle vannrester ut :smiley:

 

Viljen

Gjør dette også før du tar kveld så er du litt tryggere.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...