rubenmed Startet 6.November.2007 Link til dette innlegget Startet 6.November.2007 2-takts 9,9hk utenbordsmotor under vann (saltvann). Hvordan gå frem? Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 Hei. Her er to tidligere tråder på forumet her som omhandler dette: Redde båtmotor fra saltvann: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=3203 Prosedyre for druknet påhenger: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=12684 Håper du klarer å redde den. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
KenBjork Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 (redigert) Hei Slikt er leit, men den må skylles godt med ferskvann straks etter opptak. Dynk den i crc evt 6-66, ut med plugger få inn olje i sylindere, tøm flotørhus og rengjør forgasser/e. Dusj også fukttrengende på elektriske kontakter, og få starta han opp og kjørt han vel og lenge. Min oppskrift som har funger meget godt på en tohatsu 25hk og en yamaha 9.9 og en suzuki dt 30hk Ligger den under vann enda, eller er den tatt opp og evt hvor lenge er det siden den om opp i luft og evt hva ble gjort når den ble tatt opp? Redigert 6.November.2007 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
OT-flyktning Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 Her finner du alle emner om drukning av påhengere: https://baatplassen.no/i/kategorier.php?ID=...mp;hlx=drukning Sitér dette innlegget Link to post
rubenmed Svart 6.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 Hei Slikt er leit, men den må skylles godt med ferskvann straks etter opptak. Dynk den i crc evt 6-66, ut med plugger få inn olje i sylindere, tøm flotørhus og rengjør forgasser/e. Dusj også fukttrengende på elektriske kontakter, og få starta han opp og kjørt han vel og lenge. Min oppskrift som har funger meget godt på en tohatsu 25hk og en yamaha 9.9 og en suzuki dt 30hk Ligger den under vann enda, eller er den tatt opp og evt hvor lenge er det siden den om opp i luft og evt hva ble gjort når den ble tatt opp? den ligger under vann enda. skal få løyst fortøyninga om eit par timer. og dra den inn til land, og plukke motoren av. tenkte å legge den i bekken som renner forbi her til i morgen. tar av dekselet og skrur ut pluggene. høres det ut som ein plan? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 Ok, fint at han ligger under enda da. Altså at den ikke er vært i luft enda.. Bekken hørest fin ut, men den bør ligge helt under i freskvannet i tilfelle, ja men cover av. Meeen om du skal ta ut pluggene så den blir helt fylt med vann innvendig over så mange timer... litt i tvil.. Jeg ville nok kun hatt en skylling på det viset. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
chagall Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 Hei, hvis den ligger under vann enda, kan det kanskje være en fordel. Skru ut pluggene når du får den opp , dra i snora til du får ut alt vannet. Tøm forgasseren , blås med luft. Mulig du kan få start på den igjen. Har sett eksempler på at dette kan gå bra.Starter den så bruk dobbelt oljeblanding. Siden får du vaske ren motoren for salt etc. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Viljen Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 Hei Leit at motoren din er under vann, men for all del IKKE legg den i bekken, du fyller motoren med fine sandkorn og det er lik at du må plukke motoren i deler for å rense ut sanden før du kan sette den sammen igjen og starte den. Og da utsetter du også prossen med å få den i gang. Et lite tips er at når du er ferdig med å vaske den i ferskvann så tar du av frgasseren og ut med plugger. Så heller du rødsprit inn gjennom hullet der forgasseren sto også drar du inntil det ikke kommer mere guffe ut av plugghullene. Rødspriten blander seg med vann og tar med seg alle vannrester ut Sett på forgasser og plugger og få igang motoren. Lykke til For all del IKKE legg motoren i BEKKEN Viljen Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 IKKE legg den i bekken, du fyller motoren med fine sandkorn og det er lik at du må plukke motoren i deler for å rense ut sanden før du kan sette den sammen igjen og starte den. Og da utsetter du også prossen med å få den i gang. Et lite tips er at når du er ferdig med å vaske den i ferskvann så tar du av frgasseren og ut med plugger. Så heller du rødsprit inn gjennom hullet der forgasseren sto også drar du inntil det ikke kommer mere guffe ut av plugghullene. Rødspriten blander seg med vann og tar med seg alle vannrester ut Lykke til For all del IKKE legg motoren i BEKKEN Viljen ja pokker.. hvor var hodet mitt. Enig ikke legg den i bekken!! Rødsprit... hmm takk for tips, det var ikke jeg klar over. smart Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
rubenmed Svart 6.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 da er motoren på land, har spylt den godt. plukket fra hverandre forgasser som er tatt inn for grundig skylling. skrudde ut plugger, puttet hageslangen inni der som forgasseren stod montert, og dro i snora. Sprayet over og inni alle krinkelkroker med WD40. Skal la den stå over natten og prøve og starte den etter jobb i morgen. Med nye plugger. Pluggledningene + ?coil? legger eg i stekeovnen på ca 50*C, det samme med resten av ledningsnettet. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 Et lite tips er at når du er ferdig med å vaske den i ferskvann så tar du av frgasseren og ut med plugger. Så heller du rødsprit inn gjennom hullet der forgasseren sto også drar du inntil det ikke kommer mere guffe ut av plugghullene. Rødspriten blander seg med vann og tar med seg alle vannrester ut Viljen Gjør dette også før du tar kveld så er du litt tryggere. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
rubenmed Svart 7.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2007 da er den på båten igjen, går som en klokke :D Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 7.November.2007 Link til dette innlegget Svart 7.November.2007 Flott, bra jobba. Gi han en god dusj under dekslet igjennom vinteren, spes kontakter og ledningsender så de ikke eirer i vinter. Mvh kenbjork Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.