Jump to content

Varme i båten når den ligger på sjøen


Rastløs

Recommended Posts

Jeg ser at båtene på samme brygge som meg nå begynner å ordne noe skikkelig med varme og lamper. (vi ligger i boblehavn i frognerkilen)

 

her legges det opp til varmerør i motorrom og lamper over skroggjennomføringer. Er det virkelig nødvendig når man har fylt frostvæske på salvannssisden på motoren, i slangene ned mot gjennomføringene og jobbet frostvæske gjennom skroggjennomføringsventilene. I tillegg har jeg surret gamle tepper rundt ventilene(skroggjennomføringene)

 

Må man i tillegg sette opp et helt nettverk av varmekilder ?

 

Jeg vet at noen lyspærer her og der hjelper på fukt, men er det virkelig nødvendig å ha strøm i båten når det blir kuldegrader for at båten skal overleve?

(det meste av puter og div. er tatt med hjem)

 

:confused:

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noe fare forbundet med legge en kabel direkte fra el. uttaket på brygga og inni båten, for så å koble noen lyspærer til en forgreningsledning, eller bør kabelen gå via landstrømanlegget i båten ?

 

( er litt skeptisk til landstrømsanlegget i båten, pg.a. eventuell overlading av batteriene ? )

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg har i de 16 årene jeg har hatt båten, hatt den liggende på sjøen. Det har aldri vært noen varmekilde ombord og jeg har aldri hatt noen fuktproblemer ombord. Med varme ombord får du selvfølgelig ned den relative fuktigheten, men den absolutte blir den samme. Varme ombord gir også temperaturforskjell mellom ute- og inneluft med større risiko for kondensdannelse. Sørg for god gjennomlufting.

 

Kjemisk eller elektrisk avfukter vil nok hjelpe, men da må du droppe gjennomluftingen.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik at dersom 220 volt skal brukes til noen lyspærer og en frittstående varmeovn ombord, så er det sikrere å føre inn en 220 volt kabel fra landstrømkontakt, enn å la det gå via strømsystemet ombord. Det minner meg om at jeg må slå over bryteren for jord hentet fra land, og jord hentet fra lokal jord (Dynaplate).

Er det noen målinger jeg bør gjøre i den forbindelse?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har båten min liggende i sjøen nå. Jeg har ikke brukt noe frostvæske annet enn på ferskvannet i motoren, siden jeg prøver å kjøre motoren en gang i måneden for vedlikehold. Jeg tør ikke å la båten ligge uten varme nå som det er 10 minus der den ligger, selv om det er "litt" boblehavn. Isen begynner jo å legge seg rundt båtene nå. Jeg har satt på varme så det er 8-10 grader i båten, da er det ca 3-4 grader i motorrommet i alle fall foreløpig... Det er første vinteren jeg gjør dette så jeg er litt bekymret.

Link to post
Share on other sites

Innemiljøet i båten blir betydelig mye bedre med litt varme, i fjor vinter hadde jeg 1000W med termostat i salongen på seilbåten og halverte med det luftfuktigheten. I tilegg la jeg en 40W pære under motoren og det var ikke antydning til fukt der heller.

Jeg hadde ikke frosvæske på motoren, så da var det mye lettere å la den gå noen timer i uka.

Link to post
Share on other sites

Varme ombord gir også temperaturforskjell mellom ute- og inneluft med større risiko for kondensdannelse. Sørg for god gjennomlufting.

Enig i det meste bortsett fra påstanden om større risiko for kondensdannelse. Ved høyere inne enn utetemperatur vil du ha et høyere damptrykk inne. Er denne forskjellen bare en tre fire grader får du neppe kondensdannelse inne så sant det er lufting tilstede.

 

Kondensdannelen får du når du slår av varmen og inneluften kjøles ned til utetemperatur. Dess større forskjellen er på ute inne temperatur, dess mer kondensdannelse ved nedkjøling. Derfor er det ikke lurt å ha det for varmt heller.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Nå om dagene hvor utetemperaturen er i området minus 10 grader i Oslofjorden og isen fryser omkring båten (der man ikke har boblehavn), ville jeg nok være litt opptatt av sjøvannsventilene og mulig isdannelse i disse. Ser bl.a. at det i vår egen havn er noen båter som ligger ute med god isdannelse langs skrogsidene. Jeg vet ikke hvor godt noen grader oppvarming inne i båten er i stand til å motvirke frostspregning i gjennomgangsventiler.

Link to post
Share on other sites

Nå om dagene hvor utetemperaturen er i området minus 10 grader i Oslofjorden og isen fryser omkring båten (der man ikke har boblehavn), ville jeg nok være litt opptatt av sjøvannsventilene og mulig isdannelse i disse.

Alle inntak under vann fryser garantert ikke så sant de er omsluttet med fritt vann. Tett igjen luftinntak til motorrommet for å unngå luftgjennomstrømming i motorrom. Åpne lufting når temp er på pluss igjen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt gjelder når det er relativt kraftig isdannelse rundt båten. Det har over ganske mange dager vært omkring 8 minusgrader eksempelvis i Sonskilen. Her er det endel brakkvann, og det begynte for godt over ei uke siden å bli isdannelse i området. Dersom isdannelsen begynner å gå så pass dypt at isen når skroggjennomganger er det vel verd å passe på.

Link to post
Share on other sites

Har varmerør på 80 watt liggende under motorblokka,starter vanligvis opp motor hver 14. dag. Godt å ha varm olje når motoren skal dra igang.Er dessuten hyggeligere å komme på inspeksjon i båten når det er en lunk.På min båt er det montert watermaker og membranet der liker ikke kulde,alternativet til en liten varmekilde under den er å demontere membranet,derfor har jeg et 45 watt varmerør liggende under.

I moderne båter er det ganske omfattende vannsystem,båtene blir ofte produsert for varmere strøk hvor frost ikke er tema. Dreneringsmulighetene er ikke alltid de beste så det blir lett liggende litt vann i kriker og kroker i vannledninger.

Det er billig forsikring med litt varme i båten.Holder meg unna varmeovner med vifter og termostater,varmerør med lav overflatetemperatur og ingen bevegelige deler er trygge.

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt gjelder når det er relativt kraftig isdannelse rundt båten. Det har over ganske mange dager vært omkring 8 minusgrader eksempelvis i Sonskilen. Her er det endel brakkvann, og det begynte for godt over ei uke siden å bli isdannelse i området. Dersom isdannelsen begynner å gå så pass dypt at isen når skroggjennomganger er det vel verd å passe på.

Hva gjør du dersom isen blir tykk - prøver du å hogge ned til fritt vann ved skroggjennomgangene? Jeg lurer på dette fordi isen begynner å øke bra i tykkelse rundt båten min.

Link to post
Share on other sites

Jeg har inen spesiell god ide. En ting er å fjerne isen noe omkring båten ved å la propellen gå mens motoren går på tomgang. Det skal ikke så mye sirkulasjon til i vannet før det vil åpnes et lita råk rundt båten. Ser at enkelte fiskuere har gjort dette når isen begynner å legger seg til og før det blir alt for tykk is slik at de blir liggende inne. Dersom kuldeperioden holder en stund fremover og man ikke har tilgang på bobleanlegg, vet jeg ikke hva som er lurest. Har du vurdert å kjøpe sirkulasjonspropell/undervannspropell for å senke under båten? Jeg tror at bl.a. Seatronic i Moss har en slik, men den er beregnet for 220 volt. Her er noe av beskrivelsen sakset fra katalogen til Seatronic: Kraftig undervannspropell som holder det isfritt i et område på ca. 25kvm ved at den kontinuerlig fører vann opp mot overflaten. Ispropellen er beregnet for bruk i saltvann. Vedlikeholdsfri motor på 0,75 HK.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hva som skjer, eller kan skje, når det kommer vann opp til et varmerør.

Tror at sikringen slår fort ut, men er det en farligere periode når det skvalper opp i varmerøret og er delvis under vann, før sikringen slår ut?

Er varmerørene med jordledning eller dobbeltisolert?

Redigert av Jonas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er også min første vinter på vannet. Jeg ligger i den havna i byn som tydeligvis fryser fortest, og isen ligger tjukk der nå. (det satt en isfisker rett utenfor i dag).

 

Inne i båten har jeg kun en Thermal 2000 som tusler og går for fullt hele tiden. Dette gir meg en temp på ca 8-9 grader når det er opp til flere minus ute. Jeg har også kjøpt Devi varmeelementer (selvregulerende 100W) som er plassert med skrog gjennomføringene. Ved disse skrog gjennomføringene har jeg termometere som viser at skrogtemperaturen ikke har vært under 2 grader. Ellers er det full åpning til akterspeil og motor rom. Jeg har derfor ikke hatt under 4 grader i motoren.

 

Jeg ligger sammen med en annen 38`, som har overvintret en vinternatt før. Og til sammen har vi 3 ispropeller som holder våre (og naboenes) plasser 100% isfrie. Ispropellene er ikke senket dypt under båtene, men ligger lavt under vannskorpen, og lager mye liv i vannet. Dette har min båtnabo forsket på tidligere, og det gav det beste resultatet. En av grunnene til dette er nok at det er mye ferskvann her. Må dypt for å finne temperert saltvann.

 

Minuset med dette er at strøm måleren går fort !! Men alt i alt er det absolutt verdt hvert øre når båten er temperert og isfri :wink:

 

Lagt til : For lett å glemme å nevne det positive ! Vi har nå båten tilgjengelig som hytte selv om havna er innepakket i is. Og det har faktisk blitt mange timer og netter til nå der nede.

Redigert av `MINA' (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Hva gjør du dersom isen blir tykk - prøver du å hogge ned til fritt vann ved skroggjennomgangene? Jeg lurer på dette fordi isen begynner å øke bra i tykkelse rundt båten min.

 

Jeg lar det bare fryse. 30 cm is er ingen belastning. Det som egentlig skjer, er at båten henter opp varme fra sjøen under. Slik at skroget blir liggende i en 'konvolutt' av vann, kanskje helt opp til 3 cm under toppen av isen. Min forrige 'Sylfiden' var en tynn og vever sak i glassfiber. På toalettet gikk utløpet ut ca. 10 cm under vannlinjen. Jeg pakket ventilene inn i Glava og de frøs aldri. De kunne gå litt tungt på det aller kaldeste, men de frøs ikke slik at noe sprakk. Selv uten varme, ble det aldri 'forferdelig' kaldt om bord. Motoren og drevet ble aldri konservert, sjøvannskjølt to-sylindret 15 hk Yanmar med s-drev. Jeg mener å huske at båten så vidt holdt under null selv når det var ned mot 20 blå ute. Eneste konserveringen var en skvett frostvæske i toalettet og et par pump med håndtaket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...