Jump to content

Hvordan legger vi inntil ?


lano2

Recommended Posts

båter med ror/kjøl....: full fart inn... bittelitet kikk på roret den veien du skal legge langsiden til... gjød som som Hvermansen: full revers - med håp om at motoren ikke stopper [HVIS NOT = KRASJ] så legger båten seg pent inntil med langsiden.

 

seilbåter for seil med ror/kjøl... samme teknikk men tverr roret - i tide..... ;) gimme a rorkult any time... og egnet ror for den saks skyld......;)

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ble sagt også når el. ankervinsj kom på fritidsbåter......... :wink:

 

Det har jeg liten tro på. :smiley: Ankervinsjer har eksistert i århundrer, mekaniske i generasjoner og elektriske er bare en variant av mekaniske og hydrauliske. Derimot har har jeg sans for faste fenderlister. Sparer skroget i mange situasjoner. Men luker som åpner seg i skutesiden (svekker skroget) m/ oppblåste menyposer - der går grensen! :eek:

Link to post
Share on other sites

Noen som har prøvd å gå fra brygga ved hjelp av Highwayman's Hitch? Lag en spring ved å bruke denne knuten. Enden av springen trekkes inn i båten nær styreposisjon. Dra hekken ifra med motorkraft, og når du har fått den passe ut, slår du bakk og drar i enden av tauet slik at springen løsner.

 

takk for noe nytt!

 

er det den underste enden som skal dras i for å løsne knuten???

 

Hiway40.jpg

 

Dette burde vel også fungere på et kryssholdt.

Link to post
Share on other sites

Nei. Du skal dra i den som er kortest. Du ser det dersom du følger tauet med øynene.

 

Jeg bruker denne når jeg er instruktør i seiling. Da kan jeg fort komme meg ut på vannet dersom en unge kullseiler før jeg er ute i følgebåten.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...