Jump to content

Hvordan legger vi inntil ?


lano2

Recommended Posts

Ved brygge er målet å legge til longside.

1. Klargjøre fendere og tauverk.

 

2. Sakte sakte inn mot bryggen, svinge, fri, lite puff med baugpropell.........båten siger sidelengs inn mot brygga.

 

3. Stege i land fra midskips med tauene.

 

4. Som regel ingen kommunikasjon da arbeidsoppgavene er kjent.

 

Vind, andre båter/ hindringer kan gjøre målet vanskelig å nå på en enkel måte..........

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er en fordel at nye båteiere m/ baupropellbåter i størst mulig grad først lærer seg å manøvre båten uten bruk av baupropell. Det handler i første rekke om å lære hvordan båten oppfører seg i forhold til vind og strøm. Den følingen er vanskelig å få med å kverne med baugpropellen i tide og utide. Baupropellen en et hjelpemiddel som en bruker når det er behov, og ofte er ikke det behovet der. I mottsatt fall blir det bare en demonstrasjon av hjelpesløshet.

Har en erfaren båtkompis m/baupropell. I sommer har han bruk den to ganger!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vel kanskje at lano2 sin intensjon med denne tråden igjen var å samle striper.

Men lano, du kan ikke få fler!

Kanskje Teknisk kan opprette et nytt nivå. Med tanke på en annen tråd, kan jeg få foreslå to korslagte greip?

 

Men la meg også skryte litt;

Longside mellom to båter, SB til.

Styr ca 30 grader inn mot brygga, sikt 1/3 forapå hekken der du har tenkt å ligge. 1.5-2 knop.

3 m. fra brygga, gi 30 grader BB ror, og sett i akterover. Nå roterer båten.

Juster med pådrag akterover til båten har mistet farten forover. Nå går den sidelengs.

Trekk i stopphåndtaket, og ta en tamp fra midtmontert pullert til brygga.

Fortøy med spring og brest.

 

Kun veiledende. Må justeres for vind og strøm.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Et lite tips til de som beskriver detaljert hvordan de ratter og gir gass ved tillegging, - kan dere også opplyse om dere har drev eller rett aksling? Langkjølet seilbåt eller seilbåt med propellen langt inn under båten?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er en fordel at nye båteiere m/ baupropellbåter i størst mulig grad først lærer seg å manøvre båten uten bruk av baupropell. Det handler i første rekke om å lære hvordan båten oppfører seg i forhold til vind og strøm. Den følingen er vanskelig å få med å kverne med baugpropellen i tide og utide. Baupropellen en et hjelpemiddel som en bruker når det er behov, og ofte er ikke det behovet der. I mottsatt fall blir det bare en demonstrasjon av hjelpesløshet.

Har en erfaren båtkompis m/baupropell. I sommer har han bruk den to ganger!

 

Med strak aksling merker jeg utmerket godt både vind og strøm. Og, det følte behovet for baugpropell vil være individuelt, blant annet avhengig av hvor god trening man har med den aktuelle båten, vær og vind, hvor trangt det er etc., men også hvor forsiktig man ønsker å være. Jeg bruker heller baugpropellen en gang for mye enn en gang for lite fordi jeg bedre tåler å bli oppfattet som hjelpeløs (man er jo strengt tatt ikke hjelpeløs dersom man får hjelp av baugpropellen :crazy: ) enn jeg tåler skader på båter og mannskap.

 

Hva med andre forsiktighetsregler, Pettersand, hvorfor fendre FOR mye, planlegge FOR mye, fortaue FOR godt osv.?

Link to post
Share on other sites

for min del så lever jeg heller etter "better safe, then sorry.."..

Blir litt som å sammenligne med "Bilen min har ABS men erfarne bilførere trenger vel ikke ABS vel.."

jeg bruker de hjelpemiddler jeg har og kan.. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hva med andre forsiktighetsregler, Pettersand, hvorfor fendre FOR mye, planlegge FOR mye, fortaue FOR godt osv.?

 

En skal selvfølgelig ta de forsiktighetsregler som en selv føler er nødvendig. Men jeg ser på baupropell som et hjelpemiddel som jeg kun bruker når jeg trenger det. Vil en "baupropellskipper" være i stand til å legge til en båt uten bp under litt krevende forhold? Skal vi få to kategorier en båtsertifikater "kan kun føre båt med baugpropell"- sertifikat? Høres vel ikke så lurt ut. Derfor mener jeg at skipperen også må kunne legge til båt ute bruke av baugpropell under normale forhold. Dessuten er det en for j....... støykilde. Du ligger på lugaren å drømmer om palmer og bananer og så kommer den f...... baupropellfantasten og legger seg på siden. :sleep::eek:

Link to post
Share on other sites

I sommer kom det 3 svære stygge motorbåter til en marina jeg lå i.

De hold på med disse baugpropellene i sikkert 15 minutter, til sammen. (Alle båtene lå utpå hverande)

Det lakte en syk høy og unødvendig støy.

 

Etter at de hadde gjort seg ferdige kom de ut på dekk og ventet på at vi skulle se opp på dem og betrakte de "nydelige" båtene deres. Det irriterte meg, så når jeg skulle dra rett etterpå så sendte jeg en av matorsene/fokkeslaskene frem i baugen.

Han dyttet ifra med hånden, mens alle tre ombord brølte BBBBBBBBBBRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR alt vi kunne.

 

Folk i havnen lo høyt og lenge, mens de i motorbåten ble helt røde i annsiktet og forsøkte og le med. :lol: :lol: :lol: :lol:

:flag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Er glad livet mitt er mere spennende og ikke minst givende enn la meg irriterere over at andre bruker baugpropellen jeg da... De har sikkert montert den for å bruke den vil jeg tro, og da er det greit at de bruker den også.... Ikke har jeg kunnskap nok til vurdere om de kan manøvrer båten sin uten denne propellen siden jeg ikke kjenner dem, så det holder jeg meg for god til å uttale meg om... Liker ikke slik generell generalisering...

 

Jeg har seil på båten min fordi jeg skal bruke dem, har også ankervinsj av samme grunn..... det skal brukes og er ikke til pynt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er glad livet mitt er mere spennende og ikke minst givende enn la meg irriterere over at andre bruker baugpropellen jeg da... De har sikkert montert den for å bruke den vil jeg tro, og da er det greit at de bruker den også.... Ikke har jeg kunnskap nok til vurdere om de kan manøvrer båten sin uten denne propellen siden jeg ikke kjenner dem, så det holder jeg meg for god til å uttale meg om... Liker ikke slik generell generalisering...

 

Jeg har seil på båten min fordi jeg skal bruke dem, har også ankervinsj av samme grunn..... det skal brukes og er ikke til pynt

Bra du har et spennede og givende liv Sydvesten, hva nå det har med saken å gjøre, og tipper du også har baugpropell :wink: .

Jeg vet ikke hva folk kan eller ikke kan, det har jeg heller ikke uttalt meg om, det jeg har uttalt meg om er alle burde lære å kjenne båten hvordan den kan manøvres u/bp. Og vi har alle mange duppetitter ombord som vi ikke nødvendigvis må bruke uten att behover er der. Jeg har påpeker at behover for bruk av baugpropell ser ut til å ha en ekstrem lav terskel hos mange, og jeg tror ikke det er bare meg som har observert det.

Link to post
Share on other sites

tipper du også har baugpropell :wink: .

Har nok ikke det, men det er på investeringplan... sikkerheten kommer alltid først hor meg..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En skal selvfølgelig ta de forsiktighetsregler som en selv føler er nødvendig. Men jeg ser på baupropell som et hjelpemiddel som jeg kun bruker når jeg trenger det.

 

Jo da, ikke vanskelig å være enig i det du skriver her. Men i det forrige innlegget skrev du "demonstrasjon av hjelpeløshet" og hyllet din kompis som hadde brukt bp bare to ganger sist sesong.

Link to post
Share on other sites

Har nok ikke det, men det er på investeringplan... sikkerheten kommer alltid først hor meg..

 

Du skal vel ikke henge en saann diger brems under den flotte baaten din? Seilbaat og baugpropell hoerer ikke sammen - du har tilnaermet ingen avdrift og snur rundt paa en femoering hvis du har en halv knop fremdrift...

Link to post
Share on other sites

Fine seilaren :-)

 

Vi pleier å ta det rolig, fendre opp (og heller at en tur rundt rundkjøringen om det trengs), feste spring og brest /forrut og akter. Når vi legger inntil bryggen stiger samboeren ned med baugbrest og fortøyer det - og vi er fremme.

 

Dersom det er vanskelige forhold tar vi en peptalk om noe skal gjøres utenom rutinen.

 

1: Ja

2: Ja

3: Nei

Link to post
Share on other sites

Jeg er amatør og lærer noe nytt om å legge til hver gang jeg skal inntil en brygge , har vel gjort det noen 100ganger men føler meg usikker i enkelte situasjoner enda og det hender også at jeg avbryter og prøver igjen om jeg ikke føler jeg har koll på situasjonen.

Jeg og kona har seilt ilag på seilbåt i 12år nå og vi trenger ikke å kommandere og planlegge da vi er så samtestemte at det går automatikk i manøvreringen , jeg tenker vi har ca 50% deling på å ta båten inn.

Når jeg skal planlegge hvor/hvordan jeg skal ligge så er det første jeg tenker på at jeg skal avgårde derfra igjen uten problem om vinden snur osv , utover det så tenker jeg ikke i det hele tatt jeg bare "gjør"

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du skal vel ikke henge en saann diger brems under den flotte baaten din?

Hvorfor skulle jeg ikke ha en baugpropell om det er det du mener er en "diger brems"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...