Jump to content

En byggeblogg for "Aase II"


vikers

Recommended Posts

På oppfordring fra Sleipner 93, så er det ny blogg på gang.

 

Link: http://aase2.blogg.no/

 

Har jo litt å "pusle med" i vinter... :lol:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

En liten oppussingsblogg for "Aase II"

Aase II er en 52 kvm. krysser - tegnet av Johan Anker, og bygget av Jac. M. Iversen i Son 1918.

Hun er nyrestaurert i undervannskroget med helt ny mahognyhud, samt at alle bunnstokker, stålspant og røstjern er byttet til syrefast stål. Dekk og kabintak er trukket med ny duk og epoxy, slik at hun nå fremstår som helt tett, både ovenfra og under vannlinje.

aase_ii_1194985380.jpg

 

 

Pr. 14.11.07 er det 2 knekte ribber (rett i forkant av mastefeste, men ellers er alle hele og skroget fremstår som strøkent.

 

Av innredning er det kun laget til to benker i kabinen, samt en stikkøye under styrbord brønnbenk.

bilde093_1194984495.jpg

 

 

Som dere ser, så er det mer eller mindre tomt innvendig, men her skal jeg bruke vinter og vår på å bygge en enkel, men funksjonell innredning.

Hva som er planlagt:

* 2 benker (køyer),

* bord,

* en bred køye i forpigg,

* plass til reservedregg, tauverk, fendere og seil i forpigg,

* skal bygge opp skott rundt dorom til babord for mast

* legge opp vanntank og en liten vask i forbindelse med dorom

* lage hyller langs kabinvegg på babord side

* lage plass til kokebluss, pentry

 

Skal også legge opp nytt elektrisk, med sikringspanel, 3-4 lyspunkter etc. Her må det da inn et ekstra batteri, slik at jeg trenger et BEP-releè for riktig lading og bruk. Skal også montere en nivåbryter-regulert lensepumpe rett på batteri, men det er kun som en back-up da båten er helt tett pr. idag. Har jo en manuell belgpumpe som jeg bruker ved regn, sjøsprøyt, men om det er litt så kan det jo være greit med en elektrisk... ;)

 

Båten skal mattslipes, sparkles og så lakkes, lakkmales opp igjen til våren. Sist den ble lakkmalt, så var den tørket ut, slik at det ble presset ut maling da fribord trutnet på vannet. Resultatet ble stykke striper langs hele båten på begge sider.

 

Her et bilde fra da vi var på Risør Trebåtfestival:

aase_ii_i_ris_r_1194985444.jpg

 

Den røde 5,5 meter som ligger ved siden av, er "Bingo II" - en 5,5 m tidligere eid av Hans majestet Kong Olav V!

 

 

Aase II på land i krybben sin, under telt og der skal hun ligge til sjøsetting siste helg i April 08.

 

b_ten_p_land_2007_1194985564.jpg

 

telt_innvendig_1194985609.jpg

 

 

 

Oppdateringer følger....

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Den er overtatt av en styrmann fra vestlandet. Han var og hentet den i august - og SEILTE den hjem dit!!

 

Det bekrefter to ting....det ene at det er flere som er gærne, og at jeg gjorde en riktig så god jobb på henne. Turen hadde gått helt smertefritt og alt fungerte som det skulle!

 

Han er også i full gang med å bygge innredning, og har lovet meg jevnlig oppdatering - skal holde dere også oppdatert her.

 

Jeg måtte bare innse (etter noen velvalgte ord fra konestyret... :oops: ), at det holder med en snart 100 år gammel båt.

Nå er jo denne endel større i alle sammenhenger, og passer oss derfor bedre. 6m`ern ville nok bare blitt pappas lille leketøy, men håper å anskaffe noe lignende om noen år.

Men for nå er det en av gangen som gjelder (om ikke jeg kommer over en 48 fots skøyte som flyter med en motor som kan fungere greit... :lol: )

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

...

 

Hvor lang er den i fot egentlig?

 

Ellers skal jeg følge med videre på dette så hold oss oppdatert! :wink:

 

...

 

Båten er 11.40 meter, så det blir vel gjerne 38 fot eller så....

Oppdateringer vil komme...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tjaaa....sør-vestlandet er nok riktig betegnelse vil jeg tro.. :crazy:

 

Sandnesområdet nærmere bestemt, og han likte jo å seile gode strekker, så se ikke bort ifra det. :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Nydelig skute Vikers. Blir artig å følge med på prosjektet i vinter. Må være romselig båt dette her???

Hva slags materialer har du tenkt til å bruke ombord??

Tegninger???

Link to post
Share on other sites

Nydelig skute Vikers. Blir artig å følge med på prosjektet i vinter. Må være romselig båt dette her???

Hva slags materialer har du tenkt til å bruke ombord??

Tegninger???

 

Joda...her er det straks litt bedre plass. 4 (5 om en er veldig glad i hverandre) køyer. 1 bred i forpigg, 1 stikkøye og 2 på benker i kabinen.

Det er ca. 180 cm. på det høyeste i kabinen...lett skrånende nedover fremover.

 

Skisse gjort på 2 min. :smiley:

skisse_innvendig.jpg

 

For reisverk til skott etc. vil jeg bruke sibirsk lerk, og mahognyfiner på skott/benker.

Jeg vurderer å male forpigg + skott hvite da det blir veldig mørkt med så mye mahogny. Hvitt med mahogny listverk blir flott og lyst.

 

I forpigg vil jeg jo også få godt med stueplass under køya fra utstyrssiden..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Dette ser da ut som om kommer til å bli en flott løsning. Det med hvitmaling og mahogny er en kjempefin løsning. Vet ikke om du har noe lys som kommer inn i forpiggen? I tilfelle ikke, vil det være en god løsning med hvitmaling.

Link to post
Share on other sites

Har et lite vindu på luken i forpigg, men lyset slukes mye, da skroget er helt mørkt innvendig. Tror derfor at jeg går for hvitt med mahogny listverk. I salongen vil jeg beholde mahognyfargen på skrogsidene, men her har jeg også bedre lys (skylight og nedgangsluken).

 

Tror også denne løsningen er det beste av hva jeg klarer å få inn, uten å overfylle slik at det bare blir trangt overalt. Samtidig får jeg utnyttet alle "tomrom" til stueplass, kjøleboks, vanntank under babord benk etc..

 

Holder nå på å lage maler i billigfiner...så bilder skal være på plass om noen dager.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har kommet litt igang på innredning og her er en foreløpig statusrapport:

 

Før:

bilde093.jpg

 

Etter (ta høyde for at flatene kun er grunnet, og mangler alt av listverk):

bilde100.jpg

 

Sengen i forpigg ble super, og stuerom under denne er lett tilgjengelig fra forpigg, og dorommet.

bilde102.jpg

 

Mellom benk og forpiggkøyen, så vil det bli en "boks" som enten skal brukes for dagoppbevaring av sengetøy, eller en kjøleboks.. :crazy::lol: Lages da med lokk som løftes opp med hengsler langs skroget. Blir også et greit bord til vanlig.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

:lol:

 

Det viktigste først vet du. :yesnod:

 

Hva jeg gjør nå er å sette opp en innredning for å se om denne fungerer greit gjennom neste sesong. Om jeg er fornøyd så er det jo fint, men ser jeg at det er ting jeg må rette på, så kan jeg gjøre dette før jeg lager innredningen på nytt i mahogny. Så hva dere ser nå er altså ment kun å vare neste sesong.

 

Skal snart få lagt ut nye bilder - det går så smått fremover....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...