Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Sweden Yacht ulykken i fjor vinter kjenner jeg godt. Det stod 3 båter med masten oppe i vinteropplag, Ved Damman AS på Malmøsiden av elva.

Jeg satt rett over elva for båtene den dagen. Det blåste sterk kuling opp mot liten storm, og båtene stod veldig utsatt til.

 

Det som skjedde var at krybba sviktet, noe de fant ut var prod.feil på krybba. Dermed raste 38 foteren ned, og traff en annen S.Y 37. Denne la seg noe over mot en Bavaria 38. Alle båtene fikk skader, men den første båten mest. Der lå kjølen helt løs ved siden av båten.

Jeg ble forundret når jeg så hvor liten arbeidsflate det var mellom skrog og kjøl. Hullet var så stort at man kunne krype inn gjennom det.

 

vindfang.jpg

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk lano, likhet for loven :yesnod:

 

Jeg er ærlig talt litt nysgjerrig på hva etterforsknings teamet som sannsynligvis kom i en svart suburban bil fra sweden yacht hadde for konklusjon. Når en båt står og hviler på kjølen, velter sidelengs i nabobåten, og kjølen detter av, da lurer jeg på om sweden yacht har en komma feil i regneprogrammet, eller om vi burde bytte til Colin Archer igjen hele gjengen.

Link to post
Share on other sites

Takk lano, likhet for loven :yesnod:

 

Jeg er ærlig talt litt nysgjerrig på hva etterforsknings teamet som sannsynligvis kom i en svart suburban bil fra sweden yacht hadde for konklusjon. Når en båt står og hviler på kjølen, velter sidelengs i nabobåten, og kjølen detter av, da lurer jeg på om sweden yacht har en komma feil i regneprogrammet, eller om vi burde bytte til Colin Archer igjen hele gjengen.

Så du mener at kjølen skal konstrueres for feilaktig oppstabling på land? :nono: En sandwich konstruksjon er selvfølgelig svak ved punktbelastning. Det vil f.eks. ikke tåle at hele båtens vekt mot en støtte.

For belastninger som kan skje på sjøen er selvfølgelig skroget på Sweden Yachts (og andre for den saks skyld) forsterket. Får den en tømmerstokk el. i baugen tåler den det bedre enn midt på skutesiden. :yesnod:

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder slike hendelser, kan man sitte å synse veldig mye. Men det trenger ikke å være i nærheten av hva som virkelig skjedde. De som har seilt i storm,

for den saks skyld stiv kuling, har respekt for naturkreftene. For det sier ikke noe om bølgene/formen på de

Er helt enig i at det syses litt vel mye om denne ulykken og andre, men det vitner vel mest om mangel på kunnskap hos synserne etter mitt syn, da blir det gjerne slik.. Det sysnes som at været ikke var spesielt dårlig denne dagen etter husken, det synses om at vinden ikke var mere enn kuling osv.... etterhvert som synsingen blir avløst av litt mere fakta basert informasjon så synser en videre om noe annet..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så du mener at kjølen skal konstrueres for feilaktig oppstabling på land? :nono: En sandwich konstruksjon er selvfølgelig svak ved punktbelastning. Det vil f.eks. ikke tåle at hele båtens vekt mot en støtte.

For belastninger som kan skje på sjøen er selvfølgelig skroget på Sweden Yachts (og andre for den saks skyld) forsterket. Får den en tømmerstokk el. i baugen tåler den det bedre enn midt på skutesiden. :yesnod:

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

 

 

Hullet i sweden yachten var der kjølen tidligere var montert. Kjølen rykket mao. med seg litt av bunnen på båten. Skutesiden var omtrent like hel og fin såvidt jeg husker, men det var som sagt et stort hull der kjølen satt.

Link to post
Share on other sites

Det sysnes som at været ikke var spesielt dårlig denne dagen

 

Uansett om det var kuling, storm eller orkan, så skal en båt tåle dette.

 

Jeg tror innerst inne at du er veldig enig med meg sydvesten, og tipper du har et annet båtmerke om noen år til....

Jeg innbiller meg at du er litt for smart til å sjanse med sikkerheten.... Kanskje jeg tar feil... :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er vel samme f om det var en SY 37 eller SY370. Det esensielle var at det var en SY. Mao det kan skje med andre båter også. Skal vi ha litt "wide-screen" er det viktig at vi ser litt rundt oss.

 

I Strømstad var det en nesten ny HR som holdt på å synke, men det var Sjøassistanse som fikk berget den. Den gikk på rett utenfor S Stad

 

Derfor mener jeg at nyere båter med kjøler som har mindre anleggsflate er mer sårbare. Selvfølgelig er noen konstruert

til faktisk å tåle mye mer som f eks Pronavia, Birger Kullman 42(Forgus 42) osv.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

tatt en Jeanneau

 

Bare en modellbetegnelse.

SY 36 ble til SY 370 etter en ansiktsløfting.

Samme med SY 340 som egentlig er en SY 34 som egentlig er en Comfortina 34.

 

Men kom det til noen konklusjon på dette?

Tidligere skader?

Delaminering på grunn av råte i sandwich?

Dersom båten ikke tåler å stå på kjølen, tåler den definitivt ikke å bli seilt med.

 

Jeg skulle ønske vi hadde en slags MAIB slik at fakta kom på bordet.

Link to post
Share on other sites

visst går det att konstruere kortkjölade båter som tåler en grundkjenning i 6-7knop.......

 

gjordes redan på 70-talet.........se på Maxi 77an hur anleggsflaten ser ut opp mot skroget o balkinfestningen

 

noen som hört om en Maxi 77 som förlorat kjölen?

 

 

en annen intressant forsikringslink

 

http://www.norskesjo.no/premiekalkulator.asp?beregnpremie

 

samme verdi (1mill) o båtdata ger 1000kr lavare premie om båten er langkjölt........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

visst går det att konstruere kortkjölade båter som tåler en grundkjenning i 6-7knop.......

 

gjordes redan på 70-talet.........se på Maxi 77an hur anleggsflaten ser ut opp mot skroget o balkinfestningen

 

noen som hört om en Maxi 77 som förlorat kjölen?

 

Gunga vår, den har nesten v-bunn. Har seilt mye med M77, helt enig en glimrende båt. Den tåler veldig mye. Eneste,

toalettrommet er litt lite. :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...