Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Ved "Lista-ulykken" står det å lese i artikkelen (Aftenposten) at båten tok inn store mengder vann. Betyr det at skipperen ikke hadde skalket lukene? Kunne eventuell skalking ha forhindret ulykken? Hadde båten da kanskje rettet seg opp igjen?

 

Uansett syntes jeg det er merkelig dersom lukene (event. nedgang fra cocpit) ikke var skalket i dette været.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gunga vår, den har nesten v-bunn. Har seilt mye med M77, helt enig en glimrende båt. Den tåler veldig mye. Eneste,

toalettrommet er litt lite. :lol:

V-bunn o v-bunn fru Blom........tycker den stamper noe förfärligt i grov sjö....krever litt aktiv rorsman :smiley:

 

jepp enig i toan......men 68an har ennu mindre :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Båtene bygges nok litt forskjellig uten at dette trenger å være så negativt. Jeg hadde service på en HR i sørsverige i 2006. Eieren fortalte at motorlabbene røk etter en grunnstøting når båten var ny, og at motorlabbene ble skiftet på garanti fra Volvo. Årsaken var at HR sa til Volvo at HR laget båter som skulle tåle en slik grunnstøting, og da fikk Volvo se til å levere motoren med Fail - safe motorlabber.

 

Skroget til SY er vel laget med balsa som tåler litt mindre enn en HR båt i tilfellet de velter på land vil jeg anta, men alle båtene skal vel først og fremst tåle belastningene de utsettes for flytende.

 

På Kanariøyene før starten på ARC regattaen så jeg en aluminiumsbåt som hadde blitt påkjørt av et konteinerskip og hang fast på ”bulben” noen kilometer. Spørsmålet er vel hva man skal legge vekt på eller ta høyde for når man velger type skrog.

 

Som dere ser så flyter Gringo fremdeles, men er nok litt vanskeig å seile. Bulken er for så vidt grei, men seilet har blitt for høyt i og med atmasten brakk på midten.

gringo.jpg

Selv har jeg valgt en Pioner på hytta fordi ungene vil skrape en plastbåt opp hver gang de går på land, i tillegg går den bare på berget og legger seg hvis den sliter seg i uvær.

Link to post
Share on other sites

Nora Simrad er en 46 fot Alubat, denne ble også klemt mellom en kai og et skip som mistet styringen i en havn. Som man kan se på bildet, er den ikke skadet i det hele tatt. Jeg tror jeg hadde valgt en båt med aluminiumskrog hvis sikkerheten er høyt prioritert. Det var bare litt lakkskader etter denne hendelsen, og de som befant seg i båten trodde ikke sine egne øyne når de ikke fant skader på skroget.

nora_simrad.jpg

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

aha det var krybben som var feil på,

er ikke noen ingeniør men skulle tro at en slik "rolig velt" ville gi mindre krefter på kjølen enn hvis man dundret på et skjær i 6/7 knop?

 

Der er jeg helt enig med deg. Det ble mye snakk om ulykken her i Mandal, og de fleste i seilforeningen var overrasket over den lille arbeidsflaten mellom kjøl og skrog.

 

Listaulykken: Skulle gjerne hatt flere detaljer....

 

- Knakk masta ?

- Satt kjølen fremdels fast ? ( Pekte den rett opp i været ? )

- Satt motoren fremdeles der den pleier å sitte etter velten ?

- Hvorfor så mye vann inne i båten ?

- Måtte han dykke for å komme ut ?

- Hvordan klarte han å utløse redningsflåten ?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes begge disse tilfellene høres merkelige ut.

 

En kjøl løsner ikke fra båten fordi den velter i krybba.

Det er ikke mulig. Da hadde den løsnet under normal seilas.

Det er ikke alt som har kommet fram.

 

Han som seilte båten som gikk rundt utenfor Lista sier ingen ting egentlig bortsett fra at han ble våt og kald. At det kommmer mye vann inn i en båt utstyrt med løse luker er vel knapt noen overraskelse.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke det er rart at kjølen "knekker" i festene, jeg. Når ca. 6 tonn(båten) trykker ned skjevt på kjølen, så er det jo klart at stresspunktet i festene belastes sinnsykt, i forhold til hva dette er laget som. Under seilas i vann, så veier jo ikke kjølen så mye, og stresspunkt belastes mye mindre. Vil også anta at det akkrurat i det dette skjedde, så kom belastningen som et slag, noe som flerdobler belastningen.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Krybben den stod i var av typen aluminium, hvor det spennes opp kjetting, for å holde føttene inn mot skroget.

Jeg har en tilsvarende krybbe, men med 3 støtter på hver side. I tillegg har jeg en ekstra krybbe, med "fastmontert" føtter, uten kjetting.

Dvs: 5 føtter pr side.... ( og fremdeles sover jeg ikke om natten når det blåser...)

Link to post
Share on other sites

Jeg har en kraftig spesiallaget stålkrybbe, med 2 føtter på hver side, og en kraftig langkjøl - så jeg sover godt uansett jeg. Nå står jo selve båten inne i kraftig telt også, så vinden tar ikke i skroget.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

PS! Syntes det ble så stille i Bavaria-leiren her i dag ? Har de julebord i Bavariaklubben ?

 

Nå får du slappe av Såpa, jeg har jo vært med i diskusjonen. Alltid med de mest int innleggene :lol:

 

Bare leser om SY, er det muligheter for at den har truffet Moder jord før. Kan vedkommende ha festet presenningen i

sidestøttene, istedenfor å bruke kanner. Uansett er dette merkelig, ble det igangsatt noe fra imp/verft her?

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Når båten faller ned på denne måten får jo kjølen en kraftig trykk sideveis. Konstruktørene har nok ikke sett for seg sansynligheten av et slikt treffpunkt. Mest trolig er kjølen konstruert for å ta opp krefter rettet direkte mot kjølen i forkant av denne.

 

Uansett er det jo leit når slikt skjer. Regner med at skaden ikke ble billig å reparere.

Link to post
Share on other sites

En kjøl er ikke nødvendigvis konstruert for å takle en grunnstøting, selv om det selvsagt er lagt inn faktorer for det også.

Det er store krefter ute og går når båten seiler bankekryss i høy sjø. Og det er kjølen beregnet for.

Det er ikke mulig at kjølen brytes løs ved at krybba knekker.

Da hadde det ikke vært mulig å seile med båten.

Link to post
Share on other sites

Bare en modellbetegnelse.

SY 36 ble til SY 370 etter en ansiktsløfting.

Samme med SY 340 som egentlig er en SY 34 som egentlig er en Comfortina 34.

1. riktig, :yesnod: 2. galt. :nono:

 

Sweden Yachts 340 var en helt nykonstruert båt, ganske annerledes enn den gamle SY 34 som de overtok fra Comfortbåtar. Og da het den Comfort 34.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

En kjøl er ikke nødvendigvis konstruert for å takle en grunnstøting, selv om det selvsagt er lagt inn faktorer for det også.

Det er store krefter ute og går når båten seiler bankekryss i høy sjø. Og det er kjølen beregnet for.

Ikke sant. Alle som har tatt svevet fra toppen av en brytende 6-meter og truffet bølgedalen fra fritt fall med en krengningvinkel på 50 grader vet at kjølen må tåle rimelig mye sidelengs kraft....(om man er mannskap er det verdt å ta en titt på skipperens ansiktsuttrykk akkurat da. Studie i menneskelig lidelse).

 

Har vært nede og kjent på kjølboltene (både på min egen og andres båter) på skikelig bankekryss, og man kjenner jo at det lever littegrann nedi der...

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

....(om man er mannskap er det verdt å ta en titt på skipperens ansiktsuttrykk akkurat da. Studie i menneskelig lidelse).

sant......lider med båten

 

Har vært nede og kjent på kjølboltene (både på min egen og andres båter) på skikelig bankekryss, og man kjenner jo at det lever littegrann nedi der...

har aldrig funnit noe kjölbolter eller noe som lever...... :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

PS! Syntes det ble så stille i Bavaria-leiren her i dag ? Har de julebord i Bavariaklubben ?

 

Har vært i båten :yesnod:

 

Jeg synes ikke det er rart at kjølen "knekker" i festene, jeg. Når ca. 6 tonn(båten) trykker ned skjevt på kjølen, så er det jo klart at stresspunktet i festene belastes sinnsykt, i forhold til hva dette er laget som. Under seilas i vann, så veier jo ikke kjølen så mye, og stresspunkt belastes mye mindre. Vil også anta at det akkrurat i det dette skjedde, så kom belastningen som et slag, noe som flerdobler belastningen.

 

Jeg er rimelig nøyaktig 100% sikker på at dersom en Bavaria hadde mistet kjølen da den veltet på land, og etterlatt seg et hull man kan stikke hodet inn i, ville ikke diskusjonen i ettertid gått på om den båten som stod ved siden av var en 37 foter eller en 36 foter. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...