Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Det er visst ikke bare når Bav'ene legger ut på regatta at fiskene må passe seg.

denne svenske debattsiden diskuteres bayersk kjølkvalitet friskt.

Og en av bidragsyterne har lagt ut informasjon og bilde fra en båt hvor halve kjølen datt av mens båten lå i ro i havna(!)(!!)

 

Dette er ikke i nærheten av godt nok dokumentert til at menigheten er overbevist...

 

Men vi som allerede tviler på det glade budskap fra bayern arkiverer den i rekken.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

det finnes ungefer 16 000 Maxi-båter som har i genomsnitt kansje 20 år i våre farvann........

finnes det Maxibåter som kan oppvise den her type av skader vid grunnstötning?

 

det jag lurer på.....er det forskjell på stöpejern?...

Det samme lurte jeg på tidligere i denne tråden. Til alles opplysning - det er det (vistnok) ikke !!!!!

 

Dette er tull og tøys for å rakke ned på Bavaria :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Det samme lurte jeg på tidligere i denne tråden. Til alles opplysning - det er det (vistnok) ikke !!!!!

og hur vet du det ??

 

jag har sejlet i någre år, men aldrig sett dette att kjöler går i stykker på dette viset !....det er derfor jag lurer?

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er her "(vistnok)" kommer inn i bildet... Jeg fikk som svar at det var det dummeste en hadde hørt.... For min del er jeg ikke helt overbevist. Jeg tenker at det går ann å støpe jern med en liten døsj av ditt og en liten dæsj av datt oppi for å få en litt bedre legering. Ellers kan en kanskje få en legering som er helt revolusjonerende og kutter kostnader ifbm båtproduksjon (tog du ann?)

Redigert av bjorngb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke vet jeg - men det er sagt tidligere i tråden at kjølene er originale...

 

Det er sagt mye rart i denne tråden. Også at kjølene kan være "uorgionale" (bortsett fra muttrene, selvsagt):

 

Nå er det vel ingenting som tilsier at den uorgionale kjøen er levert med av Bavaria og dermed har de neppe levert kjølboltene heller.. i bestefall muttrene...

 

 

Jeg tenker at det går ann å støpe jern med en liten døsj av ditt og en liten dæsj av datt oppi for å få en litt bedre legering.

 

Javisst, der har du nok rett, bjorngb. Se her

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke i nærheten av godt nok dokumentert til at menigheten er overbevist...

 

Nei, da måtte den falle på foten til en av dem.

 

Jeg har vist om den der, og noen andre, en stund, men orker ikke støyen av å nevne dem.

Det blir så utrivelig her.

 

Legger det på minnet istedetfor på nettet.

Link to post
Share on other sites

En er da ikke nødt til å lete etter feil på andre båter. Men jeg syns jo det er for gale hvis folk tror på bavarias slagord:

bavutstyr.jpg

Her er det jo en rekke feil som bare må nevnes.

 

Jeg skal ikke være uenig i at selden lager gode rigger. Spesielt rullemastene er visstnok bra (uten at jeg har blitt imponert). Rullesystemene for forstaget har derimot stort forbedringspotensiale og Bavaria overdimensjonerer iallefall ikke disse.

 

Elvstrøm sobstad kan lage gode seil. Men de er ikke de beste. Jeg vil påstå at North er bedre. Dessuten er de seilene som blir levert med bavaria det dårligste Elvstrøm har produsert noen gang. Også de såkalte "Hitech" seilene er dårligere enn det du får hvis du bestiller direkte fra elvstrøm.

 

Lewmar vinsjene og lukene er helt ok, men ikke de beste. Vinsjene er dessuten underdimensjonert.

 

Rutgerson dekksutstyret kan være bra, men bavaria velger den billigste løsningen hele veien.

 

Volvo Penta er det jo mange andre som kan slakte. Selv har jeg aldri eid en slik, men er veldig godt fornøyd med yanmar. Men jeg registrerer at bavaria leverer motorer i underkant av kurant størrelse og større motor er nok noe av det som oftest krysses av når man begynner på ekstralisten.

 

Det vi sitter igjen med er at rullemastene fra seldèn visstnok er gode. Forøvrig er det spinket og spart. Reklamen er derfor feil.

 

Ahh, det var godt å få det ut..

Redigert av jeanneau (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Dette med underdimensjonerte vinsjer fra Bavaria er noe som stadig går igjen.

Hvordan er størrelsen på vinsjene ifh sammenlignbare båter?

 

Litt mindre Bliss X, men de er av et bedre merke. :crazy:

 

Bavaria er ikke best på noen ting, jo på salg, men det har ikke noe med kvalitet å gjøre. Så er de greie å ha med å gjøre.

 

Vi kan skrive at Bavaria er godt likt da. :yesnod:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

En er da ikke nødt til å lete etter feil på andre båter. Men jeg syns jo det er for gale hvis folk tror på bavarias slagord:

 

Så du mener at Bavaria kan utstyre sine båter med de største vinsjene og dyreste seilene uten at det skal gå ut over prisen? Det er jo prisen som er et av Bavarias største salgsargumenter og helt sikkert den viktigste årsaken til at båtene selger så mye mer enn konkurrentene (og selvsagt Lunde i Norge). Poenget for de som handler Bavaria er nettopp at det er "godt nok", og "mye båt for pengene". For de fleste familier er båt en stor investering, og forskjellen på 1 og 2 millioner er ofte valget mellom å ha en stor nok seilbåt eller å glemme det. Hvis du ser litt på økonomien samtidig som du vurderer størrelsen på vinsjer og seil, så skjønner du sikkert at det er en sammenheng og en grunn for at så mange velger Bavaria :cheers:

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

det finnes ungefer 16 000 Maxi-båter som har i genomsnitt kansje 20 år i våre farvann........

finnes det Maxibåter som kan oppvise den her type av skader vid grunnstötning?

 

det jag lurer på.....er det forskjell på stöpejern?...

 

De første Maxi 999 slet med dårlig kjølkonstruksjon og svake ror dette ble ikke endret før modellen som kom i 87 tror jeg, de tidligere modellene hadde for dårlig infestning og trengte forsterking innvendig itillegg endret de på kjølkonstruksjonen da denne også var svak ifb. med grunnstøtinger.

En 999 85 mod. som jeg vet om grunnstøtte i 2002 og da knakk innfestingene på 4 bolter og et stykke av kjølen oppe i bak kant forsvant, itillegg ble det store struktuelle skader i skroget så båten tok inn vann og hold på og gå ned. Eieren påstod at de hadde gått på i 5-6 knop. Jeg har selv hatt maxi og husker at dette med kjølfeste og behov for forsterking var tema blant flere eiere jeg snakket med.

Link to post
Share on other sites

Så du mener at Bavaria kan utstyre sine båter med de største vinsjene og dyreste seilene uten at det skal gå ut over prisen? Det er jo prisen som er et av Bavarias største salgsargumenter og helt sikkert den viktigste årsaken til at båtene selger så mye mer enn konkurrentene (og selvsagt Lunde i Norge). Poenget for de som handler Bavaria er nettopp at det er "godt nok", og "mye båt for pengene". For de fleste familier er båt en stor investering, og forskjellen på 1 og 2 millioner er ofte valget mellom å ha en stor nok seilbåt eller å glemme det. Hvis du ser litt på økonomien samtidig som du vurderer størrelsen på vinsjer og seil, så skjønner du sikkert at det er en sammenheng og en grunn for at så mange velger Bavaria :cheers:

Jeg er så enig, så enig. Så hvorfor reklamer bavaria med at de leveres med det beste av utstyr når det er løgn og bedrag? Kan de ikke heller skrive at "vi er båtverdenens svar på Lidl"?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg er så enig, så enig. Så hvorfor reklamer bavaria med at de leveres med det beste av utstyr når det er løgn og bedrag? Kan de ikke heller skrive at "vi er båtverdenens svar på Lidl"?

 

Det spiller ingen rolle om det er LIDL, OBS eller what ever. Men i og med at LIDL selger både Jeanneau, Benetaeu,Hanse osv. Jeg synes LIDL har bra utvalg

 

Er såpass fornøyd at det kan bli LIDL båt neste gang også. Har du hørt om de kommer til å utvide både i dybde, bredde sortiment Jeanneau? :wink:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

De første Maxi 999 slet med dårlig kjølkonstruksjon og svake ror dette ble ikke endret før modellen som kom i 87 tror jeg, de tidligere modellene hadde for dårlig infestning og trengte forsterking innvendig itillegg endret de på kjølkonstruksjonen da denne også var svak ifb. med grunnstøtinger.

En 999 85 mod. som jeg vet om grunnstøtte i 2002 og da knakk innfestingene på 4 bolter og et stykke av kjølen oppe i bak kant forsvant, itillegg ble det store struktuelle skader i skroget så båten tok inn vann og hold på og gå ned. Eieren påstod at de hadde gått på i 5-6 knop. Jeg har selv hatt maxi og husker at dette med kjølfeste og behov for forsterking var tema blant flere eiere jeg snakket med.

Hej Bavaria 40

 

dette er sikkert helt sant.....jag har skrivit om detta förrut med svagheterna på Maxi 999 spes roret...

(spadroder! vilket jag oxo skrivit om!)

 

dessa båter konstruerades o byggdes för 20 år sedan......

 

varför skall Bavaria oppfinne hjulet igen? göra detta idag?

 

o jag spör igen legg ut litt bilder på kjöler som gått i fliser som Bav.......jag har ikke sett dette förrut!

lurer på att dom benytter noen annen form av stöpejern!

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Denne diskusjonen kommer som de fleste har forstått ingen vei. Når de sier de har det beste av utstyr, menes kanskje at båtene er bygd opp av kjente byggeklosser som Selden,Lewmar,Elvstrøm,Jabsco,Volvo, etc. Kjente merkevarer er ofte en garanti for kvalitet, ettersom det står firmaer bak som fra før har et godt rykte innen bransjen. Det er nemlig slik at Bavaria er bygd opp med mange av de samme leverandørene som feks. Hallberg Rassy. Jeg vet dette vil provosere mange, men så liten er faktisk båtbransjen. Hvor mange båter har ikke i likhet med Bavaria valgt produsenter som Volvo Penta, Lewmar, Rutgersson, Elvstrøm, Jabsco, Bosch batterier, Raymarine elektronikk, etc. Så kan man selvfølgelig kritisere Bavaria for å ikke tilby den dyreste versjonen av byggeklossene, men jeg tviler på at 29 hesteren til volvo har dårligere kvalitet enn 40 hesteren, etc. Det er rett og slett opp til enhver å velge hva man vil ha, og nå snakker vi ikke lenger bare Bavaria, men Jeanneau,Hanse,Beneteau,Dufour også. Det viktigste slik jeg ser det, er at tingene holder kvalitet. Bavaria kunne sikkert tilbudt båtene sine med 40 hesters ukjente motormerker, eller store ukjente kina wincher, men de velger altså å følge de anerkjente leverandørene. Det er en av de tingene jg er fornøyd med. Så får vi legge sammen to og to, og regne med at Lunde båt som blir skrytt såpass opp i skyene selger rene turbåter til turfolk, og større wincher og seil til de med konkurranse innstinkt. Ettersom de fleste er fornøyd med lunde baat, regner jeg med de ikke påstår at Cruiser serien er noen råskinn på regattabanen. (selv om de sikkert hamler opp med mange Oceanis og Odyssey'er)

Link to post
Share on other sites

spinner.. les slagordet til lunde igjen . det er vel i hovedsak det som jeanneau bestrider , med forklaring hva han bestrider ved det.. DET BESTE AV UTSTYR er ( hvis det jeanneau skriver bare er 20 % korrekt ) jo da, missvisende..

 

Joda jeg kan lese hva "Jeanneau" skriver men jeg har ikke bare ett mål i denne, og alle andre diskusjoner rundt Bavaria :wink:

Jeg vil jo gjerne tro at vi båteiere kan tenke selv, og lese reklame med en viss skepsis. De fleste av oss kjører vel allerede rundt i en bil som leverandøren har fortalt er både best og gir mest kjøreglede osv, uten at det er noen grunn til å reagere så sterkt på det. Kjenner ikke til et eneste tilfelle av at noen har hoppet i strupen på noen for reklame påstander som:

 

Skoda -Simply clever

Pioneer - Have an eargasm

Ica- Vi gjør Norge billigere

Dagbladet- Alltid foran

 

Jeg vil hevde at det finnes mange biler som er smartere enn Skoda, og at ingen stereoanlegg gir deg orgasme i ørene. Det er vel heller ingen tvil om at det finnes billigere butikker enn Ica, og at Dagbaldet ofte er langt etter.

 

Jeg leser Lunde sin Bavaria reklame som jeg leser all annen reklame. Budskapet er vel kort sagt at det er anerkjente leverandører av utstyret på båtene...

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Skoda -Simply clever

Pioneer - Have an eargasm

Ica- Vi gjør Norge billigere

Dagbladet- Alltid foran

 

Av en eller annen grunn synes jeg at dette blir enda mer svulstig:

Ryggraden i en førsteklasses Bavaria utgjøres av høyverdige materialer og god forarbeiding kombinert med en overdimensjonert konstruktiv utforming og en perfekt fremstilling av skrog og dekk.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...