Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Hvorfor er ikke det konstruktivt. Man diskuterer her uverifiserte bilder som er funnet i andre forum, som f eks at kjølen datt av i havnen. Er det konstruktivt å diskutere på noe som KANSKJE ha hendt.

 

Jeg bare spørr. Konstruktive diskusjoner er veldig bra, desverre blir det ikke altid det når det gjelder Bav. Når det gjelder siste med ror leser jeg dette, for di det er verifisert.

 

 

Det du skriver her har faktisk stor betydning. Og det er også av betydning at man klarer å tolke historien slik den kan leses og ses. Bildene viser da tydelig at det ikke er et rorakselbrudd som medfører lekkasje. Brekker et ror eller aksling må båten stoppes, og da lekker den ikke.

 

Derfor blir det litt dumt med de utsagn som kommer her. På min båt er det meget enkelt å lage midlertidige reparasjoner dersom det skal være nødvendig. Hvis pumpa holder vannet unna til jeg er i havn, ville jeg rett og slett ikke giddet å gjøre noe underveis, ikke en gang stoppet.

 

 

Når båtbyggerne snakker om dører med åpen endeved/finer, så synes jeg det er mer konstruktiv kritikk enn det vi ellers hører :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan tilogmed ta av hele roret uten at det tar inn vann.

 

En tanke jeg har begynt å tenke.

Jeg noterer meg at verkstedet som skal fikse båten min har begynt på båtene som ble skadet i den siste stormen, mens jeg ikke har hørt et kvekk. Jeg er redd for at de tenker som enkelte grupperinger her at alt eldre en 2006 er gammelt.

Så jeg går og tenker på å sjøsette og lempe ombord så mange sandsekker forut at jeg kan ta ut roret. Vet ikke helt hvor vettugt det er.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du tenker feil, fordi Comfortina er anerkjent, det er produsert mange 32. Derfor vil det være enklere for rep å hente erfaringer. Alder spiller ingen rolle, men en del kvier seg for å reparere helt ukjente merker. De vet ikke hva de støter på.

 

Alder på båt spiller ingen rolle, men mulig den som henger på tlf til rep gjør det.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med i denne tråden, og det er utrolig hvor engasjerte begge sider er. Det som slår meg er; "Hva mener både "noen", "ekspertene", "spesialistene" og "bav-folket" om en båt som min. :smiley:

 

Tror nok at de fleste engasjerte her ikke hadde overlevd en sommer i en båt som min. :lol: Virker som hele gleden med å ha båt er underordnet, og at det er ant. bad, hvilke tresorter som er brukt, hvor mange kjølbolter og hvor store, om det er rundt eller firkantet bord osv. osv., som gjelder.

 

Jeg er iallefall glad for at jeg har gleden ved båt, selv om det sikkert er mye som kunne vært bedre i min også.....men det gidder jeg jo ikke bruke en kalori på. Er storfornøyd med å ha fått "do-rom", jeg! :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok ikke valgt en båt som din,

men jeg respekterer ditt valg og kunne ikke tenkt meg å rakke ned på ditt valg eller kommet med påstander angående ditt valg.

 

Nettopp! :yesnod:

Er det ikke det som er det fine ved båtlivet, da. At man selv velger det man har lyst på, og har økonomi til, uten at andre skal rakke ned på de valg som er gjort? Jeg ville aldri funnet på å rakke ned på båtene til andre - uansett.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor må du lempe inn sand?

 

Hylsa er godt over vannlinja på min. Eneste risikonen er en solid bølge som kan skviulpe vann inn.

 

Du kan jo forsøke med å løsne øverste ring først og fjerne gummiringen?

Link to post
Share on other sites

Jeg er iallefall glad for at jeg har gleden ved båt, selv om det sikkert er mye som kunne vært bedre i min også.....men det gidder jeg jo ikke bruke en kalori på. Er storfornøyd med å ha fått "do-rom", jeg! :lol:

Jeg er faktisk HELT enig med deg, og har samme holdning til dette med båt med eller uten pinne, type båt - hva som helst bare gleden er på plass.

 

Noen ganger blir denne synsingen så påtagende at man fristes til å "være dum" tilbake :smiley:

 

Lev godt i båten din Vikers, jeg elsker å se båter som din på sjøen, og går mer en EN ekstra tur i havnen for å se en gang til. For min egen del, er det vel manglende tid og ressurser som avgjør valgene. Ikke det estetiske :-)

God sesong.

Link to post
Share on other sites

Du veit det at for ekspertene og spesialistene her så er en båt eldre en vårkolleksjonen av 2006 modell gammel.

 

Gjelder kun Bavaria. Alle andre modnes som god vin og blir bare bedre og vakrere med årene. Se bare på Vikers sin båt. :wink:

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

...

God sesong.

 

Det samme. Håper vi får en god sesong i år, uansett om vi ha pinne eller ikke, 6, 8 eller 12 kjølbolter, rorhylse over eller under vann og ikke minst uavhengig av merke på båt og motor!

 

Bare en drøy måned til påske nå, og da er vi snart igang, eller? :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Joda, hylsa er godt over vannlinja.

Men det nederste rorlageret er ca 30 cm. under.

 

 

Det samme. Håper vi får en god sesong i år, uansett om vi ha pinne eller ikke, 6, 8 eller 12 kjølbolter, rorhylse over eller under vann og ikke minst uavhengig av merke på båt og motor!

 

Bare en drøy måned til påske nå, og da er vi snart igang, eller? :sailing:

:smiley:

Til uka!

 

Ligger ferdig polert og stoffa innendørs

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med i denne tråden, og det er utrolig hvor engasjerte begge sider er. Det som slår meg er; "Hva mener både "noen", "ekspertene", "spesialistene" og "bav-folket" om en båt som min. :smiley:

 

den er alldeles för lang o för smal o för spestig vikers!!!, anners er den kanonfin........... :wink:

 

en sååådan heeer skulle jag gärna haft ! kansje om några år :smiley:

 

en K6 :yesnod::yesnod::yesnod:

 

K6DSC_3243small.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

den er alldeles för lang o för smal o för spestig vikers!!!, anners er den kanonfin........... :wink:

 

en sååådan heeer skulle jag gärna haft ! kansje om några år :smiley:

 

en K6 :yesnod::yesnod::yesnod:

 

En K6 er flotte småbåter, men hva mener du med "for lang og smal"? Den er da bare snaut 12 meter og hele 2 meter bred! :smiley:

Også har jeg en kjøl som er like stor som 3-4 av de båter som er omtalt her - tilsammen!. :lol:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er ikke det konstruktivt. Man diskuterer her uverifiserte bilder som er funnet i andre forum, som f eks at kjølen datt av i havnen. Er det konstruktivt å diskutere på noe som KANSKJE ha hendt.

 

Jeg bare spørr. Konstruktive diskusjoner er veldig bra, desverre blir det ikke altid det når det gjelder Bav. Når det gjelder siste med ror leser jeg dette, for di det er verifisert.

 

Apropos verifisert;

 

Kanskje Amalie 36 kan utdype påstanden om at franske båter er dyrere å reparere? Det at han kjenner en som har uttalt det sier meg veldig lite og påstanden ville aldri blitt kommet igjennom Sydestens regler for dokumentasjon.. :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det viser seg at til å med Jeanneau'er kan få slitasje i rorlagere, de kan tilogmed miste roret :eek:Visit My Website

Trodde dette var forbeholt tyske båter?

 

Nei, dette har ikke skjedd. Du kan ikke linke til et annet forum, så dette passerer ikke Menighetens regler for dokumentasjon... :smiley:

 

 

Neida, spøk til side.

 

Dette bekymrer meg litt siden båten jeg jobber med å overta har samme skroget som so 43 og dermed kan ha det samme roropplegget. Vi får se hvordan den tåler hjemturen på 3000 nm, og så ta det derfra. Skal legge inn i kontrakten at jeg skal ha en besiktigelse av dette når båten er framme.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Nei, dette har ikke skjedd. Du kan ikke linke til et annet forum, så dette passerer ikke Menighetens regler for dokumentasjon... :smiley:

 

Det er du som er meningheten, jeg har lest jeg tilhører mafiaen. :wink:

 

Man kan linke til hva som helst, men det MÅ kunne stilles spørsmålstegn ved kilder. Å sette spørsmålstegn med kritiske

oppbygninger, eller linke til andre forum uten verifiseringer er litt speseielt.

hadde dette dreid seg for liten/stor løygang, rigg/dekksutstyr osv er det helt greit.

 

Men snakker vi om løsninger som er viktige for den almenne sikkerhet, da stilles det andre krav til kilder/sortering av kilder. Håper faktisk at det ikke kun er meg som mener dette.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

En tanke jeg har begynt å tenke.

Jeg noterer meg at verkstedet som skal fikse båten min har begynt på båtene som ble skadet i den siste stormen, mens jeg ikke har hørt et kvekk. Jeg er redd for at de tenker som enkelte grupperinger her at alt eldre en 2006 er gammelt.

Så jeg går og tenker på å sjøsette og lempe ombord så mange sandsekker forut at jeg kan ta ut roret. Vet ikke helt hvor vettugt det er.

Hva skal du gjøre med roret da Mulligan?

 

Jeg tviler på at noen i hele verden (kanskje gutta i Arvika?) kjenner Comfortinan`s ror bedre enn meg!!!

 

 

Mvh.

 

Barsk II :flag_sw::sailing:

Link to post
Share on other sites

Hva skal du gjøre med roret da Mulligan?

 

Jeg tviler på at noen i hele verden (kanskje gutta i Arvika?) kjenner Comfortinan`s ror bedre enn meg!!!

Og grunnen er?. Er det pga modifiseringer eller har du vært en tur på moder jord. Eller er det rett og slett vedlikehold.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...