Jump to content

Kjølevannsslanger - byttes eller rengjøres?

mikkel

Recommended Posts

I forbindelse med noe arbeide på kjølesystemet på motoren, hadde jeg av den ene tilførselsslangen til kjølesystemet. Og ved å stikke en skrutrekker inn i slangen og "føle" litt rundt langs kanten, var det ikke vanskelig å kjenne at det var mer der inne enn det burde være...

Er det vanlig å skifte disse slangene med jevne mellomrom, eller har folk andre "knep" for å hindre at de gror igjen over tid?

Jeg har noe de kalte "armert slange" i butikken...det bør vel motvirke "flatsugingen", eller?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Hvorfor må jeg ha det på "sugesiden"? Sugesiden er vel fra sjøen og inn til pumpen og det er nok lenge til sjøen passerer 80 grader +. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Hvorfor må jeg ha det på "sugesiden"? Sugesiden er vel fra sjøen og inn til pumpen og det er nok lenge til sjøen passerer 80 grader +. :wink:

Beklager, du har forsåvidt rett, men anbefaler allikevel en gummi slange som har stålarmering i veggen.

Pvc slangen jeg nevnte er beregnet på trykksiden med maks temp + 80 grader. Allerede ved 40-50 grader blir den ganske myk og klapper sammen ved sug. Regner med at en del av slangen vil ligge inn i motorrom etc. hvor det blir varmt. Vel, det var kun et tips fra min side. :yesnod:

Takk for gode råd. Er ikke store biten jeg trenger (max 1m), så satser på å få tak i samme type som allerede finnes der - ser ut som en slik spiral-type som blir nevnt lenger opp.

Hva med resten av kjøle-systemet - vil det ikke gro inni motoren også, eller tar motor-temp'en seg av dette? Noen som har åpnet en motor etter lang tids bruk og kan fortelle hvordan det ser ut?

Da er du på godt spor.

Da jeg skiftet gjorde jeg den feilen at jeg byttet til samme type som var der fra før uten å sjekke at den var egnet. Det var en armert slange uten spiralinnlegg. Den gamle hadde virket bra fordi den var stiv av elde. Den nye var myk og fin og klappet sammen med når jeg startet motoren. Det var på Toras første tur med meg som ny eier. Det tok litt tid før jeg skjønte hva som hadde skjedd, men lå heldigvis fremdeles ved brygga. Det ble en brent eksosslange og MASSE røyk. Jeg oppdaget da at eksosslangen også var av uegnet materiale: uarmert gummibelg for kjølevann. Så da kom det noe godt ut av det likevel. Det ble rask tur til Biltema (slangeklemmer og ny impeller + reserve) og Tess for svindyr eksosslange. Erfaringen begynte før jeg hadde lagt ut fra brygga første gang.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hei Mikkel

Systemrens er et stoff - som du får bl.a. på Maritim - til å kjøre gjennom motoren kjølesystem.

Kanskje det er derfor den ikke liker seg over 1.800 omdr.? At det har begynt å tette seg i kjølevannskanalene? Ville i hvertfall være verd et forsøk. Har ikke brukt systemrens selv, men tror ikke det er så store jobben.

mvh tuffff

Hei mikkel :flag:

Systemrens er en slags rensevæske som du får kjøpt på diverse båtbutikker osv, den er produsert av termorens AS som rensemiddel for rør i industrien.

Består vel mest av fosforsyre og skal løses opp i kjølevannet, deretter sirkulere en stund og stå 1 til 2 døgn hvis jeg ikke husker feil (oppskrift står på flaska).

Systemrensen er ganske dyr, ca 200 kr for 1 ltr, selv har jeg brukt en passelig mengde saltsyre og sitronsyre med omtrent samme resultat.

Iallefall får du renset god opp i kjølesystemet ditt og det vil komme mye svart guffe+rust ut.

Ellers vil jeg anbefale å bytte drivstoff og kjøleslanger med noen års mellomrom da de ofte sprekker og blir utette. Ha gjerne med en reserveslange i båten.

Jon

Jeg rengjorde netopp kjølesystemet på motoren min med to flasker av dette stoffet: http://www.motordeler.com/webshop/product_...products_id=688

Det jeg fikk ut så ikke helt bra ut, så jeg er glad jeg gjorde det. Etter å ha skylt gjennom systemet med vann en fire fem ganger så var det nesten bare rent vann som kom ut. Jeg etterfylte så med vann, kjølevæske fra felleskjøpet samt dette stoffet: http://www.motordeler.com/webshop/product_...products_id=690

Nå har jeg god samvittighet ift kjølesystemet. :yesnod:

Redigert av JensKH (see edit history)

Ok, da ser jeg at jeg muligens har uttrykt meg dårlig. På båten - med ferskvannskjøling - snakket jeg egentlig om saltvannsgjennomstrømningen. Det er der jeg fant "uhumskheter" i slangene, og jeg kommer til å bytte disse. Så langt alt vel. Når det gjelder kjølesystemet (ferskvann), er vel dette som på motorer flest (der saltvannet fungerer som "radiator")? Kjøpte kjøle-rensemiddel på Biltema ("Hei, mitt navn er Mikkel, og jeg handler på Biltema...") i fjor og benyttet med stor suksess på bilen - dette skulle vel forsåvidt også fungere på en båtmotor? Eller ikke?

Ser jeg har mye igjen å lære :)

Du har helt rett, det er veldig mange som svarer uten å lese innlegget ditt :yesnod:

Det du snakker om, er rett og slett algevekst inne i saltvanns-slangene. Det blir det med en gang. Se mine etter kun en sesong:

tank.jpg.JPG

På trykksiden, og inne i motoren tar både temperatur og kjøleveske (om vinteren) seg av rensingen. Jeg tar bare av disse slangene når de blir helt sorte og slipper en hyssing gjennom. Zalo på ei fille som jeg trekker gjennom med hyssingen gjør den helt fin igjen.

Dette har ingenting med motor eller turtall å gjøre. Da er det mye viktigere å sjekke selve varmeveksleren, ta den ut og stikke opp rørene inni.

Der bruker jeg slike grillpinner av tre, og det skader aldri rørene som kan være ganske tynt gods i. Litt belegg i systemet har mindre å si enn gjennomstrømningen i veksleren. Mye mindre :yesnod:

Hei!

Tror nok de fleste her er i stand til å lese innleggene! :wink:

Tror det er skjelden det oppstår algevekst i en slange i den grad dette skal hemme vanngjennomstrømningen!

Har i hvertfall aldri opplevd dette de 35-40 årene jeg har hatt båt!

Derimot i inntakssilen er det vanlig med både rur og alger og annen skitt!

Mulig problemet med algevekst/grønnske fortoner seg noe annerledes på gjennomsiktige plastslanger (er disse forresten godkjente)!

Enig med deg, tror også de fleste er i stand til å lese innleggene :yesnod:

Mikkel var vel mest frustrert over at noen begynte å diskutere uten å forstå at det var salt-sløyfa som var problemet.

Selv det tynne laget, slimlaget er nok alger. Og du har helt rett i at dette ikke har noen betydning. For meg blir det mest kosmetisk, som jeg skrev i innlegget. Belegg på sidene og ellers har null betydning.

Det er viktigere, som du sier, med inntaket. Silene og selve varmeveksleren er viktig å sjekke.

Har kikket litt på varmeveksleren. Fant også en tegning over hvordan den virker, samt at det finnes et lokk under med en senterskrue. Antar det er veien inn til selve herligheten :)

Takker igjen for gode råd, nå har jeg plenty å drive med neste helg. :sweat:

(forøvrig - sorry, Amalie 36 - ikke frustrert. Mer irritert over egen utydelighet. Forøvrig kom det jo frem en del interessant informasjon, åkke som!)

Redigert av mikkel (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...