Jump to content

Surklelyd fra påhengs under marsjfart

Jå9

Recommended Posts

Hei!

Under marsjfart kommer en merkelig "surklelyd" fra påhengsmotoren.

Virker som lyden blir generert av vann som strømmer rundt stammen.

Noen som har vært ute for lignende?

Båten er en Galia 630 WA med en 2004 Suzuki DF115 EFI.

Mener at motoren er montert slik at antikavitasjonsplaten er nesten i flukt med laveste punkt bak på båten (litt i overkant).

Edited by Jå9 (see edit history)

En liten kommentar bare... Stemmer dette?? Mulig "lano2" har rett, men vil det da ikke bli "rykk" i akterspeilet med en såpass stor motor ved hardt gasspådrag? :confused:

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Hei, jeg er ingen ekspert på Suzuki, men syntes jeg vil prøve å kommentere litt mer seriøst enn de svarene du har fått hittil.

Du sier at antikavitasjonsplata ligger litt i overkant av laveste punkt. Er du sikker på at den ikke ligger for høyt?

I såfall vil du få lite vann til kjøling. Kan det være at den drar inn luft sammen med vann under marsjfart, når skroget går i plan? Ellers ville jeg tatt kontakt med forhandler, som sikkert kan hjelpe deg. Lykke til.

Takk for seriøst svar (#6)!

Til de andre kan jeg jo si at de var jo morsomme, men det var ikke helt det jeg var på jakt etter.

Skal sjekke neste gang jeg er utpå om deler av vanninntaket er i friluft under plan.

Motoren er jo påmontert hos en forhandler så det virker litt rart hvis motoren er montert for høyt, men vi får se...

Takk igjen :-)

Det virker som om motoren kanskje kan være for høyt montert (for engangs skyld). Synsing fra min side, men jeg kommer ikke på noen annen god forklaring...

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Hei.

Jeg har også en surklelyd fra min båt noen ganger ved marsjing,men fant ut etter litt forsking at lyden kom fra lense hullene i båten.

Men det kunne nesten høres ut som det kom fra motoren.

Ser det er meninger om at lensehullene kan være årsak til "surlklelydene". Lyder herfra ville vel gi seg etter at båten kommer i plan og eventuellt vann renner ut? Daycruisere med selvlensing, har vanligvis 2 kuleventiler inne i båten,1 for hver side, som skal være stengt sålenge båten er i fart.

Ser ok67 har hevet hullene, som jeg syntes var litt drastisk. :wink:

Enig i at det kan være litt drastisk. Men nå har jeg bygd båten selv og skulle allikevel gjøre noen modifikasjoner, så da heva jeg lesehullene litt samtidig. De var før såpass lavt at de lå helt i vannskorpa, nå ligger de noen få cm over, synes det er tryggere.

Jeg har noen ganger vært borti probelmatikk knyttet til "surklelyder" som har latt seg dempe med støydempingsmatter. Eksempelvis slike som leveres fra Friman Dahl AS, se: http://mail.frimann.no/zpider/main.aspx Lyden har blitt vesentlig dempet ved å lime denne matten (selvklebende) omkring slanger ved luftinntak og gass/gir vaiere. Min erfaring med støymåling er at støyen ombord fra bølger blir vesentlig redusert ved å klebe mattene mot skrogsiden. Jeg har vurdert å lime slike sider på endel av skrogsidene i nåværende båt. Jeg har limt slike plater under dørklemmer over strømgenerator, og den høres knapt ombord. Her er litt info om mattene:

stoeyisolasjon.jpg