Jump to content

explorer synker med et hull som en knytteneve?


Superkul

Recommended Posts

hvordan er det teknisk mulig og få senket en så stor båt når det er et hull på str med en knytteneve?????

er det ikke pumper ombord??? er det ikke forskjellige seksjoner som blir lukket ved slike hendelser???

jeg skulle f... meg fått 28 fotern min i land med samme hølet!!!!!! om så med poser og håndkler :rolleyes::confused:

Link to post
Share on other sites

Hullet er kansje så dypt under vann at trykket blir stort. 5 meter under vannlinjen vil vannet presse seg inn hullet med ety trykk på 0,5 bar. Det høres kansje ikke så mye ut, men regner du ut arealet av hullet i cm3 og ganger med 0,5 så finner du ut hvor stort press du må holde i mot med på innsiden i kg. Dernest så er det ikke alltid lagt opp med gode lensemuligheter i hele båten og et tett lensefilter kan jo gjøre lensing umulig. Tette filter skal selvfølgelig ikke forekomme men pga f.eks slappe maskinister (hakke litt på min egen rase)som legger i fra seg filler alle pokkers plasser så ender disse fillene ofte opp i lensefilterene. Lensefiltre er som regel plassert rett ved stedet men lenser i fra og i en slik situajon så er filteret under vann og ikke mulig å rengjøre. Det kommer nok en utredning på hva som er gått galt, og da er det litt dumt å sitte her på BP å spekulere.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel de opplysningene vi har fått hittill ganske divergerende? På radioen hørte jeg, etter husken, at de sa at båten hadde fått "flerret opp et stort hull i skutesiden"! Det stemmer dårlig med "et knyttenevehull".

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I og med at båten er spesialbygget for arktiske farvann (ref. faktablad) så må vel hullet være av en sånn størrelse at det ikke er mulig å stemple det, eller begrense vanninntrengningen til en enkelt seksjon ombord.

Vanninntrengning i flere seksjoner er en vanskelig affære og krever sitt mannskap for å kunne redde fartøyet.

 

Vi må bare være glade for at det ikke har gått med menneskeliv.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

I samme reportasje som de oppgir et knyttnevestort hull, står det også at hullet er 25x10cm. Litt større enn min knyttneve, i det minste.... Ellers er det vel en stund til alle fakta kommer på bordet, men det er vel sannsynlig at skadene er noe mer omfattende enn som så! Og med minus fem, stiv kuling og 45 graders slagside vil jeg tro at det er rimelig utrivelig der nede for øyeblikket...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Om det er et trist syn kommer an på øynene som ser. Da jeg på det mest aktive i den lokale dykkerklubben stod jubelen i taket hver gang en båt sank. Og på sør-vestlandet var det ubegripelig for bergingsfolkene at røykdykkerflaskene hadde forsvunnet fra sitt lille skap da de etter en uke hevet båten.

Link to post
Share on other sites

Vanninntrengning i flere seksjoner er en vanskelig affære og krever sitt mannskap for å kunne redde fartøyet.

Forrundrer meg ikke det spor hvis mannskapet er i fra filipinene. De sitter som regel i livbåtene lenge før det er fare for å bli våt på beina. Kjenner flere maskinister som har opplevet kjølevannsrør som sprekker og det fosser vann inn. Man blir stående å kjempe med dette alene fordi flippoene tar halen mellom beina og gjemmer seg....i livbåtene... evt. på dekk iført redningsvest og overlevningsdrakt.

Link to post
Share on other sites

likt som titanic og like dumt men trodde folk ble visere med årene???

er ikke disse båtene som ferdes i disse vann beregnet og forsterket for å tåle is???

nesten like teit som jeg skulle reist til danmark med snekka mi midtvinters i storm uten å ha utstyr til det

og får og få 45 graders vinkel må det jo ta inn vann en stund...... xxxxxxxxxxxxxxxxslettetxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

se på det skipet de skulle leie inn for å kjøre mellom strømstad / danmark som omtrent skulle vært komdenert er det mulig og gamble sånn med andres liv???

og det tok ei stund før skipet fikk 45 grader jeg leste på vg nett og det virket som det handlet om flere timer???

men ikke for å kritisere denne hendelsen for mye uten å vite så mye men fu.. ta de rederne som gambler og bare tenker profitt, det har vel både brent og sunket og veltet nok båter nå pga dustehuer som kniper med lommeboka

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

på sør-vestlandet var det ubegripelig for bergingsfolkene at røykdykkerflaskene hadde forsvunnet fra sitt lille skap da de etter en uke hevet båten.

 

nå spør jeg veldig dumt men hva er tanken bak det med drøykykkerflasker???? at dere gjærne ville ha dem hihi eller noe annet snusk???? forsikringsvindel??? eller bare at det mankerte som mange andre nødutstyr rundt om???

Link to post
Share on other sites

uffda ......jeg sa da vitterlig at det ble for dumt, hva var rasistisk med den????? jeg skrev det hjalp ikke om de var xxxxxxslettetxxxxxxxxxxx...... det er vel mere rasistisk å mene at fhillipinere er årsaken for de er feige og stikker - men vil du kan vi godt diskutere politikk - rasisme eller noe????? bruk e posten eller no ....... :flag: syntes vertfall jeg sporet av litt tidligere her men du begynner jo kværulering på usakelig grunnlag!!!!! og igjen fra andre tråder så er du vel ute etter en hevn eller noe siden det var så mange som var i mot fyllebråket og rekke pissinga og hyling i havner til de sene mrg timer fra deg...... veldig lei meg for avsporingen ..........

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hullet er kansje så dypt under vann at trykket blir stort. 5 meter under vannlinjen vil vannet presse seg inn hullet med ety trykk på 0,5 bar. Det høres kansje ikke så mye ut, men regner du ut arealet av hullet i cm3 og ganger med 0,5 så finner du ut hvor stort press du må holde i mot med på innsiden i kg.

Og det blir jo ikke mer trykk enn at jeg skulle klart å holde det med, ja akkurat - knyttneven.

 

Ikke tru på NRK når det gjelder denne ulykken.

Der sa de noe sånt som at skipet holder på å forlise etter kollisjon med et isfjell og hullet i skroget er på størrelse med en knyttneve. Det er jo erkesvada. Alle fornuftige folk skjønner at det er det reneste tøv at hullet er så lite. Bare ta for dere Bernoulli så ser dere at hullet må være mye større. Tilgjengelig pumpekapsitet er sannsynligvis flere tusen liter i minuttet (redigert-maskinistene her på hjemmesien har svaret).

I NRK prediket de også med stort alvor at "hurtigruten reddet 100- og noen liv idag", deretter intervjuet de skipperen på Hurtigruten "Hvordan føles det etter å ha reddet 100-og noen liv" Hvor dumme går det an å bli?

 

Reddet 100-og noen liv? Alle satt jo tørt i livbåt eller gummibåt.

Redigert av Wingman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Yep :yesnod: Reitan Antarctic Cruise Lines & Exploration (RACLE). De har tatt mål av seg til å bli store på å frakte til sørishavet dem som drømmer om det men egentlig ikke har råd, og er villige til å ta oppvasken underveis for å kunne komme dit.

 

Forøvrig tror også jeg at det må være meeeeeget store knyttnever de har der nede.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Slik som dere beskriver skipet synes jeg hele forliset virker litt mistenksomt... :crazy:

 

Denne hjemmesiden skal visst være viden kjent for å ha løsningen klar nesten før ulykken har skjedd. Slår ikke feil denne gangen heller.

 

Men å drive det så langt som antyde mistenksomhet rundt forliset før den har vært debattert innbyr jo ikke akkurat til en fruktsom debatt.

Redigert av Wingman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forrundrer meg ikke det spor hvis mannskapet er i fra filipinene. De sitter som regel i livbåtene lenge før det er fare for å bli våt på beina. Kjenner flere maskinister som har opplevet kjølevannsrør som sprekker og det fosser vann inn. Man blir stående å kjempe med dette alene fordi flippoene tar halen mellom beina og gjemmer seg....i livbåtene... evt. på dekk iført redningsvest og overlevningsdrakt.

 

Om ikke med samme nasjoalitet ombord, men har hatt samme erfaring..........

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder pumpekapasiteten, så er det sikkert riktig at de kan pumpe ut enorme mengder, men leste at de rett etter å ha satt igang pumpene, så fikk de totalt strømbrudd slik at pumper ikke virket.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tenker du på svensker ...eller?

 

Skal du stigmatisere så ikke kom med kun vage antydninger. Ut med språket - vær konkret - hvem mener du?

 

Vi hadde ikke svensker ombord, men mange nasjonaliteter, ikke fra baltikum eller østen, men ellers fra de syv hav...

 

Vi fikk brann ombord i Nordsjøen i full storm, de vi fant i livbåtene med full hyre på var ikke norske...........

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...