Jump to content

explorer synker med et hull som en knytteneve?


Superkul

Recommended Posts

Kjenner flere maskinister som har opplevet kjølevannsrør som sprekker og det fosser vann inn.

Er det maskinistene som har ansvaret for å tette evnt. lekkasjer som måtte oppstå?

Får de som er ansvarlig trening i å stoppe lekkasjer av den størrelsesorden det her er snakk om?

 

Synes man tar lett på det hvis man ser for seg at et knyttenevehull enkelt kan plugges.

Bare den strålen som står inn hvis jeg trekker ut loggiveren er ganske skremmende.

Og her dreier det seg om ett hull som kanskje 50-100 ganger så stort. Og befinner seg flere meter under overflaten.

Det er da snakk om en kraft og en vannmengde som kan skremme flere en filippinere...

At vannet holder null grader gjør det ikke bedre.

Link to post
Share on other sites

vi vikinger er tøffere og vi tåler det - vi blir med skuta ned med givakt og honnør !!! :lol:

 

 

Tja.. vi ville ikke bli våte, selv om det ble noe av resultatet. Men h.. h.. vi ville ikke svømme til land....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Synes man tar lett på det hvis man ser for seg at et knyttenevehull enkelt kan plugges.

Bare den strålen som står inn hvis jeg trekker ut loggiveren er ganske skremmende.

Og her dreier det seg om ett hull som kanskje 50-100 ganger så stort. Og befinner seg flere meter under overflaten.

 

Den strålen som står inn i loggiveren kan kanskje virke skremmende, men hvis man begyner å måle så blir det ikke mange litrene pr. minutt og trykket er ca. 0,05 bar (1/2 meter).

 

Flere meter under vann, si 5 meter, blir trykket 0,5 bar. Trykket i vannkranen hjemme har kanskje 5 bar. Det holder du med tommeltotten.

 

Konklusjon. Hullet må være mange ganger større en en knyttneve.

Link to post
Share on other sites

Hentet fra VG:

Vi var på vei gjennom isen som vanlig, det gjør vi hver dag. Men denne gangen var det noe som traff skroget, og vi fikk en liten lekkasje. Det begynte å komme inn litt vann, så vi forsøkte å dekke til hullet, sier Peter Svensson, den svenske førstestyrmannen på havaristen, til nyhetsbyrået Reuters.

Han forteller at de først lykkes med å dekke hullet, men deretter ble skipet rammet av et strømbrudd.

 

Vi fikk et lite strømbrudd og deretter begynte det å fosse inn mer vann. Etter strømbruddet fungerte ingen av motorene og vi begynte å kantre. Vi bestemte oss derfor for å be passasjerene om å gå til livbåtene, sier Svensson.

Link to post
Share on other sites

Flere meter under vann, si 5 meter, blir trykket 0,5 bar. Trykket i vannkranen hjemme har kanskje 5 bar. Det holder du med tommeltotten.

 

Konklusjon. Hullet må være mange ganger større en en knyttneve.

 

 

 

 

Det, (hullet), måtte også ha strukket seg over flere skott. Et enkelt hull burde vel være overkommelig og stemple av,vel.

Man hadde jo flere timer på seg, så om de skott og dører som skulle være tette virkelig var tette, hadde jo mannskapet

god tid til å iverksette nødtiltak, slik som å tette , lense osv. Jeg ser enkelte her fokuserer på høyt sjøvannstrykk gjør

dette vanskelig. Ja, det gjør det, men ikke umulig,men da må rutiner og oppgaver til den enkelte ombord være drillet inn

på forhånd.

Link to post
Share on other sites

og da er det litt dumt å sitte her på BP å spekulere.

 

 

Forrundrer meg ikke det spor hvis mannskapet er i fra filipinene. De sitter som regel i livbåtene lenge før det er fare for å bli våt på beina. Kjenner flere maskinister som har opplevet kjølevannsrør som sprekker og det fosser vann inn. Man blir stående å kjempe med dette alene fordi flippoene tar halen mellom beina og gjemmer seg....i livbåtene... evt. på dekk iført redningsvest og overlevningsdrakt.

 

 

Snakk om å falle for eget grep. Synes du er vel drøy nå Hydrox; først advarer du mot spekulering og deretter slenger du ut sånne påstander. :puke:

Link to post
Share on other sites

På en måte litt artig lesing her inne som vanlig når det skjer noe der ute , men det som hadde vært ennå artigere er . Hvor mange her inne er det som har seila på litt større båt enn den du har nå , kansje litt forskjell på et lite hull i snekka og et i ei skute på 70-80 meter . Bare tenkte at , hvis det er så lett å stemple / tette det hullet på den båten . Ja da trur jeg nesten dem hadde gjort det , isteden for å gå i livbåtane inne i isen der . Men det er hva jeg trur da ................

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

At det ble valgt å gå i livbåtene såpass tidlig var at de nærmet seg is. Dette ville vanskeliggjort evakueringen betraktelig.

 

Men synes at det er underlig at strømmen forsvant så fort. Gjetter på at denne båten har 3 hjelpemotorer i tillegg til hovedmotor, som skal gi strøm?

 

Min synsing :rolleyes:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Den strålen som står inn i loggiveren kan kanskje virke skremmende, men hvis man begyner å måle så blir det ikke mange litrene pr. minutt og trykket er ca. 0,05 bar (1/2 meter).

Kan love at det dreier seg om store vannmengder, hvor store har jeg ikke sjekket....

Man kan ikke sammenligne med springen på kjøkkenet da trykket rett innenfor åpningen i springen vil fallet mot null når man åpner den. Et hull under havflaten blir noe helt annet, her står vanntrykket rett på og det er bare motstanden i å passere hullet som begrenser mengden som strømmer inn. På et tynt stålskrog vil trykkfallet være svært lite...

 

Det holder du med tommeltotten.

Ja, men er hullet stort som en knytteneve må man holde igjen med 40 kg. Det ville sannsynligvis være mulig en stund hvis utgangspunktet var at det ble åpnet for vannet etter an man hadde trykket f.eks. en plate på plass.

Men i dette tilfelle sto sannsynligvis strålen i veggen på andre siden av rommet og det strømmet inn enorme mengder med iskaldt vann. Vi vet heller ikke hvor langt det var kommet når lekkaskjen var lokalisert, kanskje var åpning allerede under vann.

Som Tine sier, hadde det vært mulig å tette hadde de gjort det, ingen hadde noen garanti for å bli reddet under de forholdene.

Link to post
Share on other sites

Som Tine sier, hadde det vært mulig å tette hadde de gjort det, ingen hadde noen garanti for å bli reddet under de forholdene.

 

Helt enig. Og der er vi kanskje ved kjernen. Hadde hullet vært på størrelse med en "knyttneve" skulle det normalt ikke vært noe problem å midlertidig tette eller stemple eventuelt. :flag_sw: Og hvis de vanntette skottene og ikke minst dørene hadde virket etter sin hensikt og hvis ikke motorene hadde stoppet og hvis ikke strømmen hadde blitt borte og det forøvrig hadde vært utvist god og stor sjømannskap så hadde nok Explorer vært flott den dag i dag. :sailing:

 

Men hvis skipet er på bunnen får vi nok aldri vite hvor stort dette hullet er hvis ikke for eksempel The Gannet eller kanskje Divemaster tar seg et dykk i området for å sjekke dette opp for oss. :lol:

Redigert av Wingman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sletter mitt innlegg her

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

. Når det gjelder vannkranen i heime som er 5 bar så tilsvare dette 780 kg, det klarer i allefall ikke jeg å holde selv om andre sier de klarer det...

 

Nå har du vel ikke vannkran på kjøkkenet som er 10 cm i diameter. :lol: (Men kloakkrøret ditt er nok 4" = ca. 10 cm). Den er sikkert ikke mer som 1 cm i diameter og etter ditt regnestykke så blir det vel ca. 7,8 kg. og så "blaudis" er du vel ikke? :confused:

 

Men du har sikkert spylt med hageslange uten spyledyse. Da klarer du nok å stoppe vannstrømmen med tommelen. :yesnod:

Redigert av Wingman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

og her

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Burde vel ha skrevet dette litt annerledes slik at flisespikkerene slapp å kveruelere,

 

Ikke snakk om flisespikkere. Skal man bravere så bør man vite hva man snakker om. :diving:

Og nå vil nok noen regne på de trykkene vi snakker, er nemlig ikke sikker på at mine antagelser er riktige engang. :blush:

Link to post
Share on other sites

Sletter mitt innlegg her

 

Det var synd du gjorde det. Jeg beklager sterkt at du sletter innlegg.

Oppfatter deg som saklig og rettferdig- dog hardslående - når du vet du har rett. Og veldig ofte har du rett. Men du må tåle å høre at du tar feil også. Slik er gamet her og i verden forøvrig. (sic)

Link to post
Share on other sites

Må ta maskinistene litt i forsvar.

Har selv stått i nordkappdrakt og stemplet med vann til livet i januar.

Kuttene i skroget er ikke akkurat stanset runde for å si det slik, det skal litt til å få det tett. Kanskje er hullet under noe utstyr som ikke kan flyttes på osv.

En slegge funker ikke veldig bra under vann heller.

Når vannet blir høyt nok så begynner man å flyte.....

Når det er mørkt så mister man motet litt kanskje.....

I vårt tilfelle stoppet hjelpemotorene fordi det var vann i dieselen (den var hull i dieseltankene mot sjøen)

Lekkmatte og mange pumper og strøm fra fartøy på hver side ble løsningen

Link to post
Share on other sites

Har sett noe paraplylignende som kan stikkes ut gjennom skroget for deretter å folde seg ut og tette lekkasjen. Ser smart ut på papiret, men som du sier er ikke et hull nødvendigvis stanset ut, snarere tvert imot vil jeg tro.

Noen som husker filmen "Das Boot"? Mannskapet ombord der hadde et helt arsenal med forskjellige verktøy for å tette lekkasjer.

Link to post
Share on other sites

Hørte også på radioen at de hadde reddet 100 passasjerer samt et mannskap på ni -9!

Vil bare føye til at hurtigruten plukket opp 100 passasjerer fra Explorer, samt et mannskap på 54. Så helt "Rema" vil jeg ikke si at det er...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...