Jump to content

Sjekk presenningen


OPTIMAL

Recommended Posts

Seilbåten i Son ligger fortsatt kantret. Håper den ikke blir liggende når snøen kommer. Jeg kjenner ikke til hvilke vurderinger som er gjort når det gjelder oppretting. Det er kanskje vanskelig å komme til med kranløft siden båten ligger på ytterste rekke og det er 4 -5 rekker mellom den og plass for løftekran.

Link to post
Share on other sites

Har ringt til flere her å sagt at en eller flere fortøyninger har ryki, så dem må komme ned en tur å fixe dette . Da jeg eller andre bare har fått på noe tau så lenge , til evt dem kommer å fixer dette med strikkavlaster osv .Men har ikke sett så mange enda , smått utrulig at folk ikke kommer når dem har fått beskjed . Jada jeg veit at ikke alle kan komme på dagen eller samme uka , men nå har det gått flere uker .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg var også en tur i havnen i Son idag (takk for praten roaldbj), og seilbåten ligger der fremdeles. Og som Roald

sier, det er vel umulig å komme til med truck eller kranbil uten å flytte 5 - 6 andre båter. Men det er et sørgelig syn.

Og ikke ser det ut til at eieren bryr seg noe særlig når det gjelder presenning osv.

 

Disse bildene tok jeg i dag.

 

veltet1.jpgveltet2.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvordan går det med musene ombord Lars?

Spiser ikke dem opp ledningane å litt til da , eller tar jeg feil der ? Mener å huske en med bobil (fyrsj) , hadde vinterlagring på en låve . Var ikke pen når våren kom og den skulle hentes , var spist opp det meste mener jeg å huske . Puter kabler og div , ikke bra høres det ut som .....

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Mus ja, det var den saken. For første gang siden jeg kjøpte båten i -87 har jeg nå fått slike leieboere i båten! Jeg skulle bare rydde litt nedi et stuerom i akterkabinen, og der satt et nusselig lite vesen og tittet på meg! Forsøkte å ta musesylen, men den forsvant nedi rotet. Så jeg lukket igjen og hentet hansker. Så var det å grave seg ned mellom påtyggete plastposer og oppspiste pussekluter til dyret dukket opp igjen. Men tror dere ikke at det var en mikroåpning i et hjørne av stueromet hvor krabaten klarte å forsvinne!

 

Så imorgen den dag blir det å kjøpe ost og musefeller og ta en ny tur til båthavnen. Jeg sjekket litt rundt ellers i båten uten å finne noe ødelagt. Litt muselort var det i en skuff der vi hadde glemt å ta hjem noen håndklær. Og på benken hadde jeg glemt en åpnet pose Peanøtter ved siden av et askebeger. Og det merkelige var at musen hadde flyttet sigarettsneipene inn i Peanøttposen!

 

Men hvordan hadde musen(e) kommet seg inn i båten? Jeg tror de/den må ha krabbet opp opplagstativet og så videre en av tampene som holder presenningen. En av disse tampene lå nemlig inntil stativet. Og ikke vet jeg, men kan den/de ha klatret loddrett opp nesten 2 meter via landstrømkabelen? Skal smøre den inn med litt fett når jeg setter ut fellene.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvordan musene kommer ombord regner jeg med at mange kan svare på. De kryper på alt som har litt friksjon. Tau til presenning bør ikke værer slått, og kan evt påføres litt olje her og der. Her er et bilde av en museflelle jeg har god erfaring med i høst. Dersom det er flere mus ombord er det kanskje lurt å bruke vippebrett, men det er kanskje ikke tillatt i Norge?

 

musefelle.jpg

 

 

 

 

 

 

-

Link to post
Share on other sites

Vinden har dratt deg opp ganska mye her på Stathelle i løpet av de siste timene nå, det virker som det er nord/vest og det rusker godt i huset.......

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tviler på det, men alle avlivingsmetoder er visstnok ikke helt "lovlig". Men kan vi ikke fortsette denne makabre diskusjonen på Off Topic der det allerede er en lang tråd om museplager og avliving av disse "nusselige " krekene? Tråden finnes her.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Et vippebrett for fanging av mus består i prinsippet av tre ting:

'1. Selve vippebrettet som har en anordning for feste av musemat og et vippepunkt.

2. En båtte som vippebrettet plasseres på. Bøtta er fult med frostvæske.

3. En landgang hvor muysene kan spasere opp til vippebrettet.

 

Når musene kommer frem til matfatet, vipper brettet og musene får gleden av å få kontakt med frostvæska.

Link to post
Share on other sites

Dersom du får museskader og ønsker å få dette dekket av forsikringen, så vær obs på at de kan kreve dokumentasjon for om angrepet er utført av husmus, spissmus eler skogsmus....det er bare 1 av disse 3 musene som er godkjent som skadeutøver.... :smiley:

 

Hei `nimbuster`, jeg var ikke klar over dette. Du kan vel fortelle oss om hvem av musetypene som gir rett til dekning på forsikring. Trodde museskader gjaldt mus generellt.? Må jeg legge frem en død mus som bevis ved skademelding? :lol::lol:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt satt på musespissen, men en skal ikke så mange år tilbake for å oppleve at både Storebrand og flere andre faktisk prøvde å skille mellom skogsmus og husmus. DET er sant!

 

Det er jo ikke grenser for hva selskapene har prøvd å få til av unntak opp gjennom tidene.....for å slippe utbetalingsansvar eller for å få til en form for avkorting av erstatningsbeløp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...