Victora III Startet 25.November.2007 Del på Facebook Startet 25.November.2007 (redigert) Har tre, halvannet år gamle 130 A batterier i båten som jeg toppladet for 1 mnd siden (12,65 V hvilespenning). Nå måler jeg dem til 12,3 V på polene, uten av de har vært brukt. Synes dette var litt mye spenningsfall på så kort tid, eller hva? (Hovedstrømsbryter slått av, men ikke koblet fra på polene). Noen spørsmål: - Lar dere batteriene stå uten lading vinteren over? (har alltid selv pleid å lade et par ganger) - Hvor mye forskjell i spenningsfall vil en kunne regne med tilkoblede og frakoblende kabler? - Har ikke mulighet for å etterlade i løpet av vinteren p.gr.a at strømmen i havna slås av. Hvor lav må spenningen være for at det vil være fare for frostsprenging? - Hvilke skade vil ev. batterisyre gjøre i motorommet? - Stemmer det at kritisk nedre grense for å ødelegge batteriene er vel 11,7 V? - Jeg kan selvsagt ta med batteriene hjem, men det er ganske mye jobb hos meg. Andre gode forslag for å ivareta batteriene i løpet av vinteren? Redigert 25.November.2007 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 25.November.2007 Del på Facebook Svart 25.November.2007 Ja 11,7 volt er ikke bra for batteriet. Hvis du ikke kan etterlade i løpert av vinteren ville jeg tatt de med hjem. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Nemo Svart 25.November.2007 Del på Facebook Svart 25.November.2007 Er enig med at dette var mye utlading på 1 mnd. Nå sier du ikke hvilken type batterier dette er, bortsett fra størrelsen. Ellers kan det også se ut for at hvilespenning på 12,65 V er i minste laget, kanskje de ikke har vert helt oppladet likevel. Jeg har ikke brukt å koble fra batteripolene i vintersesongen når båten ikke brukes og hvilespenningen synker ikke mer enn ca 0,1V på en mnd. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 25.November.2007 Del på Facebook Svart 25.November.2007 Jeg har lading stående på hele tiden. Hvilespenning på 12,65 er nok litt lavt på vanlige bly/syrebatterier, men langt fra kritisk. Om du ikke har lading stående på dem ville jeg toppladet dem og deretter latt dem stå kaldt og med frakoblede terminaler. En vet aldri hva som kryper av småstrømmer selv om hovedbryter er slått av. Er det skittent på batteriene kan det (i alle fall teoretisk) gå små krypstrømmer fra den ene terminalen til den andre, så der er en fordel å holde batteriene rene. Om alle disse tingene er ivaretatt og batteriene allikevel detter i spenning, er det vel nærliggende å tro at du har knekt dem... Har du hatt mange dyputladninger ? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Lars H. Svart 25.November.2007 Del på Facebook Svart 25.November.2007 Siden du ikke har tilgang til strøm for lading, er solceller et alternativ som gir fin vedlikeholdslading når båten er på land. Mine paneler gir nok strøm selv under kalesjen, - lys kalesje altså. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Victora III Svart 25.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2007 (redigert) Er enig med at dette var mye utlading på 1 mnd. Nå sier du ikke hvilken type batterier dette er, bortsett fra størrelsen. Ellers kan det også se ut for at hvilespenning på 12,65 V er i minste laget, kanskje de ikke har vert helt oppladet likevel. Jeg har ikke brukt å koble fra batteripolene i vintersesongen når båten ikke brukes og hvilespenningen synker ikke mer enn ca 0,1V på en mnd. Ok - jeg har en kraftig Quick lader på 45 Ah ombord som stod på i halvannet døgn, men er enig i at 12,65 ikke var all verdens topping. Er vant til 12,85 på forrige båt. Tar en runde til med litt lengre lading og ser om jeg får dem noe opp. Er det skittent på batteriene kan det (i alle fall teoretisk) gå små krypstrømmer fra den ene terminalen til den andre, så der er en fordel å holde batteriene rene. Om alle disse tingene er ivaretatt og batteriene allikevel detter i spenning, er det vel nærliggende å tro at du har knekt dem... Har du hatt mange dyputladninger ? Ingen dyputladninger når jeg har hatt dem, men jeg vet jo ikke fra forrige eier. Jeg har ikke hatt problemer i løpet av sesongen heller, men har jo ikke fått testet hvilespenningen over så lang tid før nå. Polene er rene og pene, men har mistanke om at det kan være noe tap gjennom kabler fram til hovedbrytere. Siden du ikke har tilgang til strøm for lading, er solceller et alternativ som gir fin vedlikeholdslading når båten er på land. Mine paneler gir nok strøm selv under kalesjen, - lys kalesje altså.Lars H. Ikke dum idè - Lars. De koster jo noen kroner, men absolutt et alternativ om jeg ikke klarer å "krangle" meg til et par ladedager i løpet av vinteren. Hvor mye solceller må jeg ha på 3x 130 Ah for å holde dem? Redigert 25.November.2007 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.November.2007 Del på Facebook Svart 25.November.2007 Hvor lav må spenningen være for at det vil være fare for frostsprenging? Det dreier seg om syretettheten. Tetthet Spenning Temp. det syren fryses 1,05 11,80 V -7,7 °C 1,12 11,90 V -10,8 °C 1,16 12,10 V -17,9 °C 1,21 12,36 V -31,7 °C 1,26 12,60 V -56,5 °C Husk: en båt som står på land er innvendig ofte noen grader kaldere enn lufttemperaturen er. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lars H. Svart 25.November.2007 Del på Facebook Svart 25.November.2007 Hvor mye solceller må jeg ha på 3x 130 Ah for å holde dem? Selv har jeg i mange år hatt 60W, og det har holdt fint under lys presenning. Men har du mulighet til å ha panelet på utsiden, vil jeg tro at 30W holder. (Plusset på med et ekstra på 68W i år da de gamle, 30+10+10 etter 15 år begynte å bli slitne) Det er jo kun selvutladningen du skal kompensere for. Ellers er jo solceller greit om sommeren også da får du toppet opp mellom helgeturene. Men det er det skrevet myyyye om i andre tråder. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tine IV Svart 26.November.2007 Del på Facebook Svart 26.November.2007 Vilespenninga på syrebatteri er vel 12.7 , lad opp batteriene og ta av + polen . Detter er en grei måte å gjøre det på om vinteren , lad opp av med + pol og slapp av . Kan du ikke lade mere nå og du har syntes du sa 12.65 nå , ser jeg null problem i at dem står vinteren over . Men som sagt så kan det være lurt å kobble fra batteria , da er du rimelig sikker og kan sove godt vinteren igjennom . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
isbjorn Svart 26.November.2007 Del på Facebook Svart 26.November.2007 (redigert) tærer det mye på sink om man har landstrømmen i hele vinteren? Redigert 26.November.2007 av isbjorn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 26.November.2007 Del på Facebook Svart 26.November.2007 (redigert) Det går i alle fall ikke noe sink om du har båten på land :wink:, og ligger båten på sjøen med batteriene i, ville jeg ha koblet av minusterminalene og bare koblet på laderen, om du har en grei lader vil jeg tro den er galvanisk isolert. På denne måten har du isolert batteriene fra omhverden og de vil ikke påvirke tæringen av sinken. Jeg ser du skriver "om man har landstøm i hele vinteren?" Om du med dette ikke tenker på ladingen av batteriene, men tenker vanlig 230V forbruk ombord, f.eks. varme og/eller avfukter, så kan eventuelle jordfeil på land påvirke tæringen av sinken. Dette forutsetter at du har koblet minus på batteriet sammen med jordingen fra land, og det hele er koblet til motoren/sinken. En måte å sikre seg 100% på er å sette inn en skilletrafo, en nesten like god måte er å sette inn en galvanisk sperre. Du kan også klippe jordingen til land og jorde 230volts anlegget i en Jordplate på minst 1/2? kvm, som til enhver tid skal være 100% nedsenket i vann. I praksis vil denne jordingsplata ofte være en slik porøs plate du skrur under båten som jeg aldri husker navnet på, noen andre husker dette! Redigert 26.November.2007 av hallaron (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Nemo Svart 26.November.2007 Del på Facebook Svart 26.November.2007 Ok - jeg har en kraftig Quick lader på 45 Ah ombord som stod på i halvannet døgn, men er enig i at 12,65 ikke var all verdens topping. Er vant til 12,85 på forrige båt. Tar en runde til med litt lengre lading og ser om jeg får dem noe opp. Nå er det noen batteri som bruker kalsiumlegering og andre legeringer på platene. Dette reduserer gassing under lading og disse batteriene får man høyere hvilespenning på når de er fullt oppladet. Når man vurderer hvilespenningen må man derfor ta hensyn til hvilken type batterier man har. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 26.November.2007 Del på Facebook Svart 26.November.2007 Hei Svande. Nå leser jeg i hele tida bare om hvilespenningen. Kanskje du har gjort det allerede, men man skulle også legge merke til ladesluttspenningen. Dette målt på batteripolene, vær så god. Får batterier kanskje ikke høyt nok ladespenning, da må man ikke få undre seg om for lite hvilespenning heller. Og skjer dette over en period av 1,5 år da er batteriplatene helt sikkert sulfatert allerede. Bare som henvisning på et "kanskje". Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Victora III Svart 26.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2007 Tetthet Spenning Temp. det syren fryses1,05 11,80 V -7,7 °C 1,12 11,90 V -10,8 °C 1,16 12,10 V -17,9 °C 1,21 12,36 V -31,7 °C 1,26 12,60 V -56,5 °C Du verden - akkurat hva jeg trengte! Finnes det i det hele tatt noe BP-folk ikke kan svare på? Men ble overrasket over at en i praksis (på Sørlandet!) nærmest skal ha utladede batterier før de fryser. Hvor har du tallene fra forresten? Selv har jeg i mange år hatt 60W, og det har holdt fint under lys presenning. Men har du mulighet til å ha panelet på utsiden, vil jeg tro at 30W holder. (Plusset på med et ekstra på 68W i år da de gamle, 30+10+10 etter 15 år begynte å bli slitne) Det er jo kun selvutladningen du skal kompensere for. Ellers er jo solceller greit om sommeren også da får du toppet opp mellom helgeturene. Men det er det skrevet myyyye om i andre tråder. Ser at solcellepanel kan være nyttig både sommer og vinter. Skal sjekke litt priser her og der. Nå er det noen batteri som bruker kalsiumlegering og andre legeringer på platene. Dette reduserer gassing under lading og disse batteriene får man høyere hvilespenning på når de er fullt oppladet. Når man vurderer hvilespenningen må man derfor ta hensyn til hvilken type batterier man har. Det er Bosch batterier - om de har kalsiumlegering eller ei, aner jeg ikke. Får batterier kanskje ikke høyt nok ladespenning, da må man ikke få undre seg om for lite hvilespenning heller. Og skjer dette over en period av 1,5 år da er batteriplatene helt sikkert sulfatert allerede. Ladespenningen er målt til 14,2-14,4 på polene. I tillegg er det landstrømsladet med jevne mellomrom. Tror ikke at det er lav ladespenning som ev. er problemet. Selv om jeg etterfylte vann før siste lading, skal jeg sjekke syrevekta. Den vil gi en bedre indikasjon på tilstanden. Takk for alle tips! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.November.2007 Del på Facebook Svart 26.November.2007 For de som ikke har strøm på opplagsplassen kan det være være verd å vurdere å la et bensinaggregat gå 4-5 timer et par ganger om vinteren. Dette gir ingen fullgod lading, men nok til å kompensere for egenutladningen. I båthavna vår er det utrolig mange batterier som kastes ut hver vår. Jeg har målt spenningen på mange av disse, og en god del synes fremdeles å kunne gjøre en brukbar jobb. Kanskje kunne de vært enda bedre med litt vedlikeholdsladning i løpoet av vinteren. Men, det er jo b edre å få nye batterier før sesongen starter enn etter at sesongen er ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 26.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2007 Vært inne på tanken, men småbåthavnkontoret er neppe veldig begeisteret for dette. Hovedargumentet for å slå av strømmen er brannfaren på vinterstid og det at det ikke brøytes slik at brannbil kan komme fram. Har prøvd å argumentere med at vi er mange som ville satt pris på om det kunne vært satt av et par dager i løpet av vinteren når det ikke er snø, for å kunne lade. Men neida - for mye styr å administerer mener de. Men jeg er enda ikke helt ferdig med den saken Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 26.November.2007 Del på Facebook Svart 26.November.2007 Finnes det i det hele tatt noe BP-folk ikke kan svare på? Vanskelig å si, men trolig nei. En slik liste kan fås fra de fleste batteriprodusenter / -leverandører, men kan også beregnes hvis man ha vært obs i kemi. Ellers mener jeg at det også fantes en slik liste her på BP før. Men: ikke tar det per grad presis. Det finnes noen omstendigheter som kan sette frysepunkten opp på varmere verdier. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Nemo Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Det er Bosch batterier - om de har kalsiumlegering eller ei, aner jeg ikke. På Gylling.no finner du en del imformasjon om batterier. Her er hva de sier om noen av de legeringer som brukes i blyplatene. Hvilespenningen ved slike legeringer ligger litt høyere en ved rent bly. Ovesikten under er også hentet fra Gylling. "Blygitter materiale Den negative platen er en legering av bly og kalsium, den positive platen er også bly/kalsium men er tilsatt Concordes egen legering av bla.a tinn og aluminium som gir batteriet de velkjente syklingsegenskapene. Tradisjonell bly/kalsium teknologi er ikke beregnet til syklisk bruk." Kapasitet 100 % Hvilespenning 12,8 eller høyere Kapasitet 80 % Hvilespenning 12,6 Kapasitet 60 % Hvilespenning 12,3 Kapasitet 40 % Hvilespenning 12,0 Kapasitet 20 % Hvilespenning 11,8 Kapasitet 0 % Hvilespenning 11,6 eller lavere Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 27.November.2007 Del på Facebook Svart 27.November.2007 Har du mål syrevekten ? Hvis dine batter er kjørt langt ned så er det ikke så lett og få de opp igjen med vanlig lader . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.