Jump to content

Nimbus Nova - erfaringer


Bitteliten

Recommended Posts

Jakten på den ideelle, nye båt fortsetter! Jeg har vært hos Oslo Båtsenter og sett litt på Nimbus båter. Utgangspunktet var å se på 320 Coupe, men det tok kort tid å konstatere at den er alt for liten i forhold til det vi ønsker oss.

 

Jeg så da på en Nimbus 33 Nova - det er jo en interessant båt synes jeg - dog en del dyrere enn en 320 Coupe - men ikke så mye dyrere enn en Windy 32 Scirocco. Ikke på langt nær så lekker i formene som en Windy 32 Scirocco, men langt mer praktisk. 33 fot og walk around med flott bysse og 4 sengeplasser under dekk frister. Nesten dansegulv på akterdekket som kan møbleres.

 

De alternativene jeg tenker på er en 33 Nova Coupe eller en 350 Nova Coupe. Er det noen som har erfaringer med disse båtene? Om noen har erfaring med mindre Nimbus Novaer er det også av interesse. Ting som er viktige for meger byggekvalitet, hvor godt båtene holder seg i pris om man skal selge, erfaring med forhanldere i østlandsområdet, sjøegenskaper etc. etc.

 

her er bilder av båtene:

http://www.nimbus.se//images/259/standard/499.jpg

 

http://www.nimbus.se//images/260/standard/518.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har en båtvant kamerat som har en 26 Nova m/kad44, samt en hyttenabo som har en tilsvarende båt, litt eldre. Kameraten min hadde tidligere en 22 Nova og før det en Nimbus 28DC. Mao. synes han Nimbus er veldig bra. Jeg har ikke hørt noe negativ fra hyttenaboen heller. Han snakker om Danmarkstur med båten (fra Kragerø). Kameraten min bruker båten mest i Kragerøskjærgården, men er stort sett hver sommer nedover til Kristiansand. Du finner bilder av båten bla. på http://www.hannah2.net/lyng-arend.htm

 

Jeg oppfatter Novaene som gode, sjødyktige båter med høy kvalitet. De kommer godt ut av båttester, ikke bare i svenske blader. Konseptet med walkaround, skikkelig plass å gå på, høye, gode rekker, langt baugspyd osv. fungerer veldig godt - jeg har vært med mange ganger. Men det er klart - 26 Nova (som ikke er en liten båt) har svært begrenset le ombord. Er det litt surt er det bare de to bak styrekonsollen som sitter lunt.

 

33 Nova og 350 Nova Coupe (samme båten) er lekre båter med ekstremt mye uteplass. For mye? Inneplassen synes jeg er begrenset, størrelsen tatt i betraktning, og takhøyden er begrenset. Slik må det jo også bli når mye plass går med til dekksplass, både på siden og forut. Selv synes jeg båtene egner seg mer som skjærgårdsbåter enn som overnattingsbåter, og da synes jeg kanskje 33 blir vel stor. Det finnes også en 29 Nova som jeg synes er mer vellykket totalt sett, men er du ute etter båt i størrelse 30-35' blir den jo noe mindre.

 

Kvaliteten er bra, ikke noe tvil om det. Finish på trearbeid er annerledes enn på mange andre båtmerker - mye mattere. Kanksje litt likt et typisk "Orust-bygge"? På en måte kommer treverket mer til sin rett da. Noen liker det, andre foretrekker mer glanset.

 

Båtene er dyre, ikke noen tvil om det. En meget velutrustet 26 Nova kostet i 2001 over 1mill. Det er mye penger for en åpne båt. Har inntrykk at båtene holder seg relativt godt i pris, om enn ikke like bra som f.eks. Windy.

 

Kameraten min har kjøpt begge Novaene hos Nimbus-forhandleren på Fornebu, og er brukbart fornøyd med det, tror jeg. Han drømmer nok om en Nova 300 - om et år eller to??

 

PS. Betyr dette at du svikter Windy Scirocco??  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for utfyllende svar fra KOB  :confused:

 

Dette betyr ikke at jeg svikter Windy 32 Scirooco, men jeg driver og søker etter hva slags båt jeg skal ha neste gang, og da er Nimbus Nova og Windy Scirocco to ganske så ulike konsepter som koster omtrent like mye. Og jeg liker å sammenligne ting som representerer helt ulike tanker. Således anser jeg Windy for å være en lekker Middelhavsbåt (omtrent som BMW), mens en Nimbus er bygd mer for våre forhold (omtrent som Volvo).

 

Inneplassen i 33 Nova Coupe/350 Nova Coupe (de er helt like over vannlinjen - men har ulik motorløsning og undervannsskrog) er like bra som i en 32 Scirocco. Kanskje litt dårligere stikkøye, men ståhøyden er bedre enn i Windyen. Ettersom byssa er ute slipper man matos inne.

 

Vedr. uteplass - for 35' ekstra får man salong til bakdekket - og med hardtop og skyvedører blir hele kabinen lukket.  Da unngår man trekk på passasjerene - se http://www.nimbus.se//images/259/standard/499.jpg

 

Fordelen med Windyen er at den er så lekker og har veldig høy kvalitet. Det blanke treverket og den solide kvaliteten er til å bli blendet av.

 

Nimbus stiller ut en 350 Nova Coupe på Sjøen for alle. Håper at Windy stiller ut 32 Scirocco også. Fordelen min (om det kan kalles det) er at jeg ikke får lov av kona å kjøpe ny båt før neste år - så jeg har god tid på meg. :cheers::lol:

Link to post
Share on other sites

  • 19 år senere...

Løfter denne lidt ældre tråd: Som beskrevet i en anden tråd, så lider jeg af et kraftigt tilbagefald af bådfeber, og må indse, at bakterien nok aldrig forlader kroppen. 

 

Kursen mod svenske kroner er gunstig, så Nimbus er det oplagte valg at søge efter. Jeg har kig på en Nimbus 33 Nova Coupe med to KAD 300. Det er en ældre båd, men det betyder også, at vi kan købe den kontant, hvilket er godt for min kommende pensionist-tilværelse.

 

Har nogen erfaringer med denne båd/motorkombi? Noget, jeg skal se efter? Båden er slidt, men kan nok bringes tilbage til fordums storhed med en del arbejde, og jeg har jo ikke andet at lave..

 

Link to post
Share on other sites

Det er et godt og relevant spørgsmål. En 30s med D-motor koster det samme som en 33 med 2xKAD.  

 

Forskellen er jo mest, at der er markant mere social plads på agterdækket på 33-eren. Og så virker det som om der kan blive salon nede i 33 mens der “kun” er dobbeltseng foran i 30-foderen. Altså ikke mulighed for bord?

 

Havde eller lovet mig selv at det var slut med 2x drev (også 1 x drev…) men efter at have haft med vores redningsbåd at gøre, så har jeg fået mere sikkerhed overfor at gøre ting selv 😀

 

Der ligger en fin 30s på Blocket, så måske skal den ses…

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...