Douro Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Båten min har ikke noen himmelretninger Huffda Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Jeg synes det er mange interessante innlegg i denne tråden - jeg lurer på hvordan medlemmene håndterer kardinalmerkene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Jeg synes det er mange interessante innlegg i denne tråden - jeg lurer på hvordan medlemmene håndterer kardinalmerkene? Syd for de som peker nedover, Nord for de som peker oppover Øst for de som ser ut som en Ø Vest for de som ser ut som en V Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Veroks Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Jeg synes det er mange interessante innlegg i denne tråden Veit ikkje om eg er så enig i det, mitt forslag er å bytte ut "Baatplassvimpelen" med store flagg. Eller gjærne store "Posters" så ein kan klistre på både Styrbord og Babord side slik at andre som er ute til sjøs kan ta hensyn til medlemmane her på forumet. For det er ikkje lett å vite korleis kvar enkelt her tolkar diverse ting. Det er no heil utrulig å få snart 130 inlegg med å diskutere noke som er så elementert innen sjøfart. Måtte få det ut. Elles så er her mykje interessant på forumet men enklete ting som dette blir for dumt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Jeg synes det er mange interessante innlegg i denne tråden - jeg lurer på hvordan medlemmene håndterer kardinalmerkene? Et kardinal merke er jo rimelig greit definert hvor en kan passere, relatert til himmelretniger som etter mitt syn er naturlig for en stake. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
oddgeir Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 (redigert) Jeg siterer fra sjøveisreglene: 1. Hold til høyre for møtende båtNår to motorbåter styrer mot hverandre, skal begge i god tid vike litt til styrbord. Båtene vil da passere hverandre på babord (venstre) side. 3. Hold til styrbord i trange ledEn båt som seiler i en trang led eller et trangt løp skal holde til styrbord, så nær ledens eller løpets yttergrense som mulig, Jeg går ut fra at når man her bruker uttrykkene styrbord og babord, så menes høyre og venstre, men jeg kan naturligvis ta feil, siden jeg ikke er en "erfaren" sjømann. Om man passerer til styrbord for en møtende båt, eller en lykt, går vel for det samme. Redigert 3.Desember.2007 av oddgeir (see edit history) Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Syd for de som peker nedover, Nord for de som peker oppover Øst for de som ser ut som en Ø Vest for de som ser ut som en V Og hvis de ikke har trekanter på toppen må man se på de gule/svarte stripene, og tenke litt baklengs. HVIS det hadde vært trekanter på toppen ville spissene "pekt på" de(n) svarte stripen(e). Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Jeg savner at noen har gitt gode huskeregler for lyskarakteristikken til kardinalmerkene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Men det husker du da selv roaldbj.... formoder jeg.... men det sikkert ikke alle her som "husker" det selv om det er elementært pensum til båtførerprøven og som alle selvsagt "kan" som ferdes på sjøen.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Jeg savner at noen har gitt gode huskeregler for lyskarakteristikken til kardinalmerkene. Har du glemt klokka? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 3.Desember.2007 Del på Facebook Svart 3.Desember.2007 Ja da, jeg kan lyskarakteristikkene. Jeg tror at den er godt innarbeidet etter at jeg seiler mye i dansk, svensk og tysk "skjærgårsd". Jeg håper bare at andre lærer seg disse kjennetegnene. Om man seiler fra Gøteborg mot Læsø, eller mot Anholt, eller mot Samsø, eller mot mer sørlige farvann uten å kunne kardinalmerkene både mht toppmerke, refleksmerke og lysmerke, da kan det virkelig gå galt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 En ville jo tro at sjøveisreglene ville bruke maritime uttrykk slik de skal brukes og forstås? Ingen tvil om at selv de lærde strides om dette. Hva er riktig og hva er galt? Kanskje er begge riktige i mange tilfelle? Må man egentlig være konsekvent i alle "betydninger" her? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Må man egentlig være konsekvent i alle "betydninger" her? Neida, selvfølgelig må man ikke det, men når man ikke har noe annet å gjøre så kan man jo sette seg ned å smi en minkepinne, eller eventuelt spikke fliser på baatplassen. Moro begge deler. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Jeg synes det er mange interessante innlegg i denne tråden - jeg lurer på hvordan medlemmene håndterer kardinalmerkene? Jeg husker dem aldri. Har fått utallige tips til "huskeregler", men det nytter ikke. Selv ikke båtførerprøven ville hjulpet. Eneste som hjelper er et klistremerke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Jeg har brukt ganske mange timer på å tegne både reflekskarakteristikken og formen på disse bøyene. Pass på at klistremerket du har viser korrekt blinkekarakteristikk. Pausen mellom blinkene er lengre ved sørmerket sammenlignet med vest og østmerket. Dette er det viktig å merke seg når man seiler om natta. Det er fort gjort å telle feil antall blink, men pausen er betraktelig lkengre mellom blinkene i sør, sammenlignet med vest og øst-merkene. Dette ble jeg ikke bevisst på før jeg tok D5L. (Jeg har sett minst en serie med feil angivelse av pausen mellom blinkene for sør-merket, dette kan Poseidon mye om). Redigert: NB Se kommentaren til Krisida Magni under. Det er svært viktig å merke seg at det er et lan gt blink/flash (LF) for sørmerket etter de 6 raske blinkene/flashene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Sørmerket har jo en LF (longflash) i tillegg for å kunne lettere skille blinkene til S og V-merket som er mest likt hverandre. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Helt korrekt Krisida Magni, jeg glemte dette svært sentrale poenget i forbifarten, jeg var for opptatt med at flere klistremerker ikke har fått med seg den lengre pausen mellom blinkeseriene og glemte da det du svært riktig påpeker. Om natta ser jeg dette umiddelbart, men det er ikke så lett å huske det i beskrivelsen. Altså: sørmerket har i tillegg et langt flash/blink (LF) etter 6 kortere flash/blink (6). Dette terpet jeg på i D5L - likevel glemte jeg det i innlegget over. Dette er vel et viktig moment for traust - klokt å klistre opp kardinalmerkene, men pass på at LF er på bildet. Hva er refleksfargene på kardinalmerkene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Hva er refleksfargene på kardinalmerkene? Nord BY En blå på det svarta fältet och en gul på det gula fältet Ost B(Y)B Två blå på det övre svarta fältet Syd YB En gul på det gula fältet och en blå på det svarta fältet Vest Y(B)Y Två gula på det övre gula fältet (förste o siste bokstaven men bytt Black mot Blå) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Forland 23' Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Hva gjør pendelferjene? Kanskje de kaller babord for høyre og styrbord for venstre og så når styrbord er le er høyre lo og motsatt når babord er le og venstre lo og så bytter de når de møtes midtfjords? Eit kvart fartyg har ein definert stb og bb side, da gjeldt òg pendelferjane. På same måte har dei definert baug og hekk sjølv om da kanskje ikke ser sånn ut... Reint skipsteknisk er dette heilt nødvendig båe i konstruksjon- og berekningsøyemed, men òg for manøvrering, trimming og lasting. Når ferja endrar retning bytast raud og grøn lanterne og kva for ei topplanterne som står høgast endrast dersom fartyget er over 50 meter, nåke dei fleste ferjer er... På M/F Bastø II som du har vist på bilete ser du òg at dei to setta med lanterner ikkje er montert over kvarandre midtskips, men sit i kvar si ende av dekk 4 (flåtedekk). Dette er gjort for å gi eit betre inntrykk av fartyget i mørke, og for ikkje å lysa opp på bro. Hadde da vore mørkt på bilete ditt, ville du her då sett raud lanterne rett attmed funnelen, kvitt lys like oppom dar so svartmalinga på masten startar på fremste mast, og i toppen ved signalråa i bakre mast. Når da gjledt le og lo kjem da av kva for veg vinden bles. Le side er frå vinden, medan lo side er mot. Har du då vinden inn på styrbord vert stb side lo og bb le. Eg har tatt mykje ferje i mitt liv Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Ikke noe godt bilde, men man kan se den røde lanternen samt de to topplanternene. Jeg står nok i grensen for at disse tre lanterne skal forvinne slik at kun akterlanternen vises. Lagt til: På Bamse Brakar ser man tydelig det doble settet med lanterner. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Forland 23' Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Da fyrste bilete må no vera tatt i Horten? Du står vel innst i småbåthamna mellom ferjekaien og Peppes Pizza? Uansett, da e nok like før du kjem for langt aktenfor tvers, du veit side- og topplanternar lysar ut til relativ 135 gradar. På da siste bilete - e da ferjo te Nesodden eller nåke sånt? - ser du dei to lanterne setta godt. Da ein òg kan sjå, e at fartyget totalt har 4 sidelanternar på kvar side. Da e nemlig reglar for skip om dobbel lanterneføring på separate kretsar i fall da skulle oppstå straumbrot eller ei anna feil på den eiene kretsen. Dei lavast monterte er som regel primærlanternar, medan dei so står oppå er naudlanternar. Dei har likievel same lysstyrke. Helsing frå dei tusen ferjars herad - Hordaland! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Hva er refleksfargene på kardinalmerkene? Nord BYEn blå på det svarta fältet och en gul på det gula fältet Ost B(Y)B Två blå på det övre svarta fältet Syd YB En gul på det gula fältet och en blå på det svarta fältet Vest Y(B)Y Två gula på det övre gula fältet (förste o siste bokstaven men bytt Black mot Blå) noterade att danskarna setter reflekserna på det övre feltet....ordningen er förövrigt samme, o konstigt vore ju anners ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 19.Desember.2007 Del på Facebook Svart 19.Desember.2007 Jeg har også merket meg den fine samlingen av bøyer og sjømerker utenfor marinemuseet i Ålborg. Det siste bildet fra Gunga Din er fint for å trene seg i memoreringen av kardinalmerkene. Jeg mener at jeg sjekket kompassretningen på kardinalmerkene, og de stemmer perfekt. Dermed skulle alle se hvor fotografen er plassert i forhold til kompassretningen. Misvisningen bryr vi oss ikke om i denne øvelsen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 19.Desember.2007 Del på Facebook Svart 19.Desember.2007 Vi gjør et forsøk. Fotografen vil peile den avmerkede grunna på omlag 340 grader. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 19.Desember.2007 Del på Facebook Svart 19.Desember.2007 Da er vi i alle fall enige om at grunna er den grønne i sentrum for kardinalmerkene? Dernest at fotografen er plassert bak fotoapparatet og ser mot grunna. (Neste år håper jeg at Gunga Din tar bildet i mørke med blitz lys, slik at vi enda bedre ser refleksmerkene). Er det mulig for Gunga Din å forstørre nordmerket, jeg synes det er antydning til gult (refleks) i høyde på nivå med takrenna? Så må vi huske at blinkekarakteristikken på sydmerket har seks blink pluss et langblink. Jeg husker ikke når langblinket ble innført, men før det kom kunne det være konsentrasjonskrevende å skille mellom 6 og 9 i litt dårlig vær - i alle fall for meg ei natt jeg var ute i rotete vær. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.