Jump to content

Vårpuss av tre snekke


_PiPp_

Recommended Posts

Heisann alle sammen!

 

sesongen nærmer seg med stormskritt nå, og enda raskere nærmer vårpussen seg!skal i år ta min første vårpuss på tresnekke! gikk til innkjøp av en 24fot Gjennestadsnekke i mai i fjor og da var den allerede sjøsatt! skroget på båten er strøkent og sprekkfritt, og forrige eier sa at han aldri hadde hatt den hengende i krana for trutning!

 

høres jo greit nok ut, men har et par spørsmål:

 

Hva bør jeg gjøre med skroget før den sjøsettes (utenom stoffing)??

 

Har en FM 8-12 i den, bør den gjøres no spesielt med??

 

Er takknemlig for svar, og hvis noen har info om båten, tar jeg også imot det med takk!

 

/Joachim :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer med sikkert en fin båt  :confused:

 

Hvis skroget er fint, og det ikke er behov for nedsliping eller reparasjoner, er det best å gjøre det samme som er gjort; mao, snakk med tidligere eier.

 

Noen lakker, noen bruker Owatrol, noen kaldpresset linolje blandet med balsamterpentin, andre benarolje blandet med White Spirit, atter andre maler med f.eks. Top Lac. Hver og en av disse vil sikkert kunne sverge til sin metode.

 

Under vannlinjen er det viktig å impregnere med olje, linolje, Owatrol 1 eller annet penetrerende. Noen riktige tøffinger bruker et tjærebasert stoff som heter Black Varnish, denne skal helst varmes opp til ca. 50-60 grader før påføring. Noe slikkelig jernbanesvilleluktende svineri, men meget effektivt mot råte.

 

I sprekker og mellom bordganger er det viktig at du benytter et stoff som ikke hindrer treet i å utvide seg. Derfor er silikon strengt forbudt. Mange svarger til Farm 80 eller 100. Min erfaring er at dette blir litt for hårdt etter hvert og mister sin elastisitet. Du kan også bruke Asfaltin som er iblandet fiber og er tjærebasert, eller Tãt fra International. Alle stoffene er mer eller mindre grisete å arbeide med.

 

Utenpå alt dette bruker du en enkomponent primer (sløyfes hvis du bruker Black Varnish), og deretter bunnstoff; selvpolerende eller den gode gamle Durahart eller tilsvarende.

 

Motoren skal ha nye plugger, nye stifter og ny olje. Hvis ikke du har peilepinne, skal du skru av lokket på siden av veivhuset. Dette sitter med fire tommegjengede messingskruer. Her kan du inspisere nøyaktig hvor mye olje du har på motoren. Nivået skal ikke være høyere enn at bakerste råde såvidt subber i oljen.  Husk også å sjekke fortenning (tenningstidspunktet). Dissa data finner du i instruksjonsboken, eller ta kontakt med Fredrikstad Motor.

 

Husk også å bytte alt fett i smørekoppene langs propellerakselen (og på vannpumpen hvis denne har slikt). Litt fett i selve propelleren (hvis du har vribar) er også fint. Noen av disse propelleranleggene har en talgpakning i overgangen mellom hylse og aksling der dette går inn i akterstevnen under vannlinjen. Slik pakning får du i løs vekt hos en hver assortert båtutstyrsforretning.

 

Tja, da kommer jeg ikke på noe mer i farten :-)

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Får å besvare hva du må gjøre over vannlinjen først så kommer dette an på hva tidligere behandling er. Er det lakk eller owatrol d2 så bruk våtslipepapir 320 dyppet i olje til å gå over behandlete flater med, deretter gir du det et til 2 strøk med ny overflatebehandling.

 

Så til det som egentlig kanskje var spørsmålet ditt. Hvis båten virker tett og du ikke lar det gå for langt utpå våren før du sjøsetter så skulle det ikke være behov for noe ekstra tiltak, dette hvis selger har gitt riktige opplysninger.

Hvis båten var tett og fin etter at du overtok den er det grunn til å tro at dette går kjempebra.

Når det gjelder å la den henge i kranen så kan man vel investere i en bra pumpe for de pengene det koster.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Takk for god informasjon så langt Marna!

 

til sprekker og mellom bordganger har jeg noe som heter "Ettan" et svenskt middel som i følge entusiastene her nede, skal være kjempebra! har noen hørt om det?

 

Under vannlinjen: Jeg skal altså skrape av alt det gamle stoffet og impregnere med owatrol for eksempel?

 

Over vannlinjen: Her har jeg noen "sår" i lakken etter at båten skrapa inni brygga i høst. disse må jo skrapes helt ned, og båten lakkes på nytt, tror det er brukt near-olje og owatrol 50-50.

 

Motor: Vet at olje og plugger skal skiftes. Og fettet i smørekoppene skifter jeg gjerne en gang i sesongen også. Men er det viktig å skifte stifter og hva koster disse?

 

kommer sikkert en del dumme spørsmål, men er ny på dette med trebåt, og det finnes jo like mange meninger som folk, og gjerne mange rare ideèr, derfor må jeg bare spørre :wink:

 

/Joachim

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det, Pipp, at det viktigste ikke er hva du gjør, eller hva du du benytter av produkter, men at det som gjøres, gjøres skikkelig. Slurv er trebåtens værste fiende.

 

Hvorvidt du skal skrape av alt gammelt bunnstoff og primer under vannlinjen, er en vurdring. Det er viktig at du snakker med tidligere eier, dumt å gjøre en jobb som strengt tatt ikke er nødvendig.

 

På den annen side, gjør du en slik jobb, vet du hva du har, hvordan det ser ut, og kaffen smaker så meget bedre ombord, vel vitende om godt og korrekt utført arbeid. Du har imidlertid ikke all verdens tid til rådighet. Som nevnt av jonkare; blir båten liggende for lenge på våren, sprekker skroget opp, og det vil du unngå. Hvis du vil pusse opp båten fra ytterst til innerst, er det nok en god tanke å ta det litt etter litt. I den forbindelse er det lurt å begynne nedenfra.

 

Hvis du skal impregnere med Owatrol, er det viktig at denne kan penetrere helt igjennom treet. Det betyr at lakk, eller forseglende olje på innsiden (under vannlinjen) ikke er av det gode. Owatrol må føres på vått i vått helt til treet slutter å trekke. Det kan gå med mange liter til dette, og blir fort dyrt. Kaldpresset rå linolje blandet bed balsamterpentin vil falle billigere ut, og er etter noens mening bedre. Jeg vet at svenskene selger dette i store kvanta, sjekk med www.trabatsakuten.nu. Setter du i gang, er det meget viktig at du ikke stopper med impregneringen før du er helt sikker på at treverket ikke lenger tar til seg olje. Halvgjort arbeid her, vil føre til masse ekstraarbeid i årene som kommer, i form av primer og bunnstoff som slipper og slipper. I tillegg til mulig råteutvikling.

 

Sår i lakken over vannlinjen trenges ikke skrapes helt ned, det viktigste er å forsegle treverket. Begynner du å slipe et sted, er du fort i gang med å fortsette slipingen, ellers får du lett skjolder. Spørs da om tidsskjemaet holder. Dette blir en prioritering.

 

Stiftene må kanskje ikke skiftes, men i hvert fall kontrolleres. De koster vel et sted mellom 100 og 200 kroner.

 

"Ettan" har jeg hørt om, men har ingen erfaring selv. Sikkert bra.

 

mvh

 

M

Marna

Link to post
Share on other sites

Apropos dette med å skrape over vannlinjen: Jeg har 7 års erfaring med Owatrol 1 og 2 over vannlinjen. For å reparere sår - samt områder hvor Owatrolen har sluppet taket - over vannflaten, fjerner jeg det gamle laget med varmluftpistol. En må være forsiktig med varmen for å unngå misfarging av treet. Det kan bli litt varmere i fargen (rødere) dersom en ikke er oppmerksom. Imidlertid er det en effektiv måte å fjerne Owatrol-laget uten å spise av treverket. Deretter må Owatrol-kantene slipes slik at en får en gjevn overgang.

 

Sprekker og Farm samt andre produkter: Min erfaring med Farm er som andre har nevnt, det kan bli hardt over tid. Når det blir det, vil det virke som en kile som utvider sprekken når treet trutner. Men dette er ikke et stort problem. Imidlertid har jeg falt ned på et Hempel produkt, Proof 10 tror jeg det heter.

 

Sprekker over vannlinjen er ikke nødvendigvis et problem, men dersom båten er fullastet pluss litt til (eller skjevt lastet), vil disse sprekkene komme under vannlinjen og du tar inn mer vann enn du ønsker. Desto mindre båt, desto tydeligere merker du dette. Slike sprekker kan en ordne med Sikaflex. Jeg har imidlertid valgt å benytte klar silikon. Min erfaring er bedre elastisitet og vedheft over tid. Over vannflaten får du ikke problemer med at stoffet du bruker virker som en kile når treet trutner. Problemet med silikon er at lakk ikke fester seg, og dersom du pusser det utover, får du problemer på de områdene også. Silikon er derfor etter min mening og erfaring, et godt middel over vannlinjen i sprekker som har oppstått mellom bord som er klinket sammen. Det er ikke egnet i tørkesprekker i den enkelte bordgang. "Alle" sier at silikon er fy-fy. Min erfaring er mao annerledes, og jeg har slitt mye med å få båten tørr. Det hører med til historien at jeg betrakter meg selv som et petimeter, og båten det er snakk om holdes som et "møbel".

 

Mvh

NW390

Link to post
Share on other sites

har ingen sprekker i båten, verken under eller over vannlinjen, så det er ikke noe stort problem! det jeg lurte på var om det var nødvendig å legge tetningsmasse i bord-overgangene!

 

men det du mener Marna, er at jeg må fjerne maling innvendig også, hvis jeg skal mette skroget med owatrol. mette fra begge sider. stemmer det??

 

hvis prisen på stifter ligger rundt 200kr, blir de nok byttet ja :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

For å fremskynde trutning pleier jeg å legge utover filler i bunnen og fukte disse i ca 2 - 3 uker før sjøsetting. Renner som regel mye i starten, men skremmer naboene mere enn meg. :flag: Sørg for å holde fillene fuktige, bør etterfuktes med 2 - 3 dagers mellomrom. NB! Ikke fyll vann i båten, båten er ikke konstruert for å ta vanntrykk innenfra. 10cm vann i bunnen er også ganske mye ekstra vekt. All vekten skal bæres av 2 (3) punkter som båten står på. Når båten er ferdig stoffet kan en spreder under også gjøre underverker i påvente av utsett.

 

Bruker farm i dag, men ser det kan være andre og bedre ting på markedet. Har også erfart at denne er hard ved skraping neste vår. Ettan er en blanding av bivoks og tjære. (Lukter som barndommens brygger!) Er hardere å arbeide med enn Farm, men tørker ikke ut på samme måte. Ettan kan eventuelt varmes i vannbad og pensles på. Ville ikke brukt Sikafleks eller tilsvarende om du har sprekker like over vannlinja. Litt sjøgang og disse vil også gå sammen.

 

I bunn pleier jeg å skrape av det som er løst, grunne og stoffe på nytt. Erfaringsmessig så løsner stoffen i løpet av vinteren (på land) når laget blir for tykt.

 

Silikon og trebåt er  :nono: :nono:  fy - fy. Silikon er ikke overmalbart, lett å dra utover når du sliper og tilnærmet umulig å få vekk. Resultatet om du har  fått silikon-"støv" utover er øyer hvor lakken ikke biter.

 

Håper det kan hjelpe deg på vegen til et hyggelig båtliv. Bare husk at det er flere meninger om pussing av trebåter enn det er trebåter.  :wink: Og de fleste er riktige. Kunsten er å finne frem til det som passer deg!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

har ingen sprekker i båten, verken under eller over vannlinjen, så det er ikke noe stort problem! det jeg lurte på var om det var nødvendig å legge tetningsmasse i bord-overgangene!

 

men det du mener Marna, er at jeg må fjerne maling innvendig også, hvis jeg skal mette skroget med owatrol. mette fra begge sider. stemmer det??

 

hvis prisen på stifter ligger rundt 200kr, blir de nok byttet ja :smiley:

Du skal ikke mette skroget fra begge sider. Utenifra og inn. Poenget er at hvis det er maling eller lakk på skroget under dørken, vil dette hindre gjennomtrekking av olje. Mange bruker mønje i bunnen innvendig. Dette er strengt tatt ikke nødvendig hvis treverket er mettet av olje.

 

Hvis ikke du har sprekker, så ligg unna en hver form for masse. Imidlertid er det ofte slik at gamle klinkbygde trebåter begynner å bli gisne fordi klinken ikke lenger er så stram som ønskelig. Da vil du kanskje oppleve at båten er tett så lenge den ligger ved bryggen, i det du tar ut på tur begynner den å lekke både her og der. Hvis vannet da kommer fra bordganger som ligger overvannlinjen, er svaret at disse ikke har trutnet. Hvis vannet kommer inn under vannlinjen, er svaret at klinkene bør strammes og ettersees, og kanskje byttes. Som nødløsning kan tetningsmasse benyttes i mellom hver bordgang.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har allerede kjøpt inn endel owatrol D1 og D2 for snekka mi, men etter som jeg leser her, virker det som flere og flere mener at linolje er bedre.  Dessuten tror jeg ikke jeg har nok (40 l på 17 fot høres vilt ut)

 

Jeg vil nok holde på at jeg vil ha toppstrøket i D2, men er det mulig å blande linolje og d1, ved feks å ta de 20 første strøkene med linolje og vegetabilsk terpentin for så å ha d1 og så d2?

 

 

bilder på http://olav.jaggu.org/splint_inn

Link to post
Share on other sites

Jeg har allerede kjøpt inn endel owatrol D1 og D2 for snekka mi, men etter som jeg leser her, virker det som flere og flere mener at linolje er bedre.  Dessuten tror jeg ikke jeg har nok (40 l på 17 fot høres vilt ut)

 

Jeg vil nok holde på at jeg vil ha toppstrøket i D2, men er det mulig å blande linolje og d1, ved feks å ta de 20 første strøkene med linolje og vegetabilsk terpentin for så å ha d1 og så d2?

 

 

bilder på http://olav.jaggu.org/splint_inn

 

Kan nok bli bra båt av dette, men noe arbeide blir det nok. Husk at det er terapi å jobbe med trebåt og at det aldri lønner seg med "shortcuts" Kan derfor være greit å ha en plastbåt på vannet slik at du kan få ro til å jobbe med trebåten.

 

Kunne vært greit med litt tekst til bildene, men det kommer vel etterhvert.

 

Siden du allerede har kjøpt inn D1-olje og båten allerede er skrapet/pusset er det bare å smøre i vei. Ulempen med D1 er at der må smøres vått i vått helt til veden er mettet. Får D1 oljen høve til å tørke vil treverket slutte å suge.

 

Skal du komme videre da må du til med sandpapir for å få åpnet porene i treverket.

 

Jeg liker derfor bedre Trekkfastolje siden denne ikke tørker i overflaten.

 

Tror nok også at rå linolje + amerikansk terpentin + tjære +Antiparasitt er like bra som Trekkfastolje.

 

For å hindre utvasking må alle disse oljene dekkes med D2, Benar eller lakk. I praksis er vel alle disse tre lakk.

 

Hvorvidt du skal blande inn D1 i linoljeblandingen vites ikke. Jeg ville kanskje omsatt D1 oljen og satset på linoljeblanding eller Trekkfast side du da slipper "vått i vått" behandling.

 

Mener at du bla. kan få D1 i 12liters emballasje, den vil være langt mindre kostbar enn 1 og 3liter.

 

 

Jeg kunne veldig godt tenkt meg et slikt naust som du har.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har en lik motor som det du har, en 8-12 hk bensinmotor. Vi fikk råd om at olja burde skiftes hvert år og gå over alle ledninger, smørekopper må strammes og lignende....

 

Hvilken modell er det du har???

 

mvh

jonhei

Motoren min er fra 53'. Olje byttes selvfølgelig vært år. smørekoppene skal du jo helst skru til litt vær gang du dra ut..hvertfall mer enn en gang i året!
Link to post
Share on other sites

[...]Siden du allerede har kjøpt inn D1-olje og båten allerede er skrapet/pusset er det bare å smøre i vei. Ulempen med D1 er at der må smøres vått i vått helt til veden er mettet. Får D1 oljen høve til å tørke vil treverket slutte å suge.

 

[...]

Hvorvidt du skal blande inn D1 i linoljeblandingen vites ikke. Jeg ville kanskje omsatt D1 oljen og satset på linoljeblanding eller Trekkfast side du da slipper "vått i vått" behandling.

 

[...]

 

Jeg kunne veldig godt tenkt meg et slikt naust som du har.

 

Takk for oppmuntenede svar :confused:

 

Jeg lurte egentlig på om man kunne smøre med linolje etter at man hadde smurt X antall strøk med D1, eller omvendt. Men tror at siden treet i huden er av bra/fet furukvalitet og siden den har vært mettet med owatrolaktig olje før, så er det overkommelig med mengden D1 jeg har kjøpt.

 

Jeg får komme hit å gråte om jeg tar feil....

 

Ikke mitt naust, men leier det for 300,- per måned :smiley: Eneste som er litt skitt er at det ikke er strøm der...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...