Jump to content

Hvorfor har vi akkurat den båten vi har


baatsman

Recommended Posts

Tenkte å starte en tråd med hvorfor vi har de båtene vi har. Som skrevet har vi en Bavaria 42 Crusier vi kjøpte ny i fjor. I utgangspunktet var jeg på let etter

en Sunseeker Portefino 375, Windy 37, Cranchi 37,Bavaria 35 osv. Dette fordi jeg trodde jeg ikke fikk med fruen på en seilbåt. Vi har hatt hytte på Hvaler i 12 år, mens barna

var små. Før det hadde vi båt.

 

Men foreslo for fruen seiler, hun tenkte litt over dette. Men fant ut at dette ville hun prøve. Hun kom ikke til å være så aktiv, men så sjarmen. Jeg skulle stå for

seilingen. Men seilbåt ble det.

 

Etter å ha trålet forskjellige seilbåter, nye/brukte, havnet vi egentlig på en ny Jeanneau 40,3. Men på grunn av for meg litt "dårlig salgsarbeid under kontrakts-forhandlinger" ble jeg usikker. Samtidig med litt usikre lev. tider. Hanse falt ut pga ikke rullemast og for oss litt uvant innredning. Dufour, flott båt men litt uheldig med imp. Benetau 423, falt ut pga 1 ratt som ikke var akkurat stort. Slik forsvant en etter en ut.

 

Snakket med bekjent som seiler en 42 Match, han mente en X-båt eller Match 42. Jeg liker begge, men ser det som uaktuelt for familien. Men Bavaria ja, den hadde jeg festet meg med. Googlet litt, fikk historiene med båtene, gode og negative. Men dro noen ganger ned til Lunde og studerte båten nøye. Hadde med

flere forskjellige venner fra seilmiljøet/utenfor og andre med kunnskaper innen andre maritime løsninger. Båten ble studert nøye gjennom flere turer. Til slutt

ble det en Bavaria. RED inn Stort sett kun seilt svenske båter. :lol:

 

I ettertid er jeg meget godt fornøyd med den handelen. For oss er båten midt i blinken. Eraringer ligger på erfaringsbåsen.

 

Hva med dere?

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hei

Etter å ha hatt seilbåt i over 15 år, fant madamen, og jeg ut at vi hadde blitt så gamle at vi unte oss litt mer komfort.

IKKE ETT ONDT ORD OM SEILBÅT. :smash:

Signaturen min sier: Trawler; båten for pensjonerte seilere".

Farten er bortimot den samme, og jeg har kanskje litt tungt for det :wink: , og liker å få med meg hva som skjer rundt meg.

Stødigheten på båten er den samme, men det går den veien jeg skal hele tiden og ikke på skrå. (Slipper krysse)

At det var medrederinnen som tipset meg om båten er heller ingen ulempe.

"Det var du som ville bytte" :wink:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Scanner 391

 

Etter til sammen rundt 20 år med treseilere, var det for et par-tre år siden på tide å velge noe mer lettholdt og komfortabelt. Valget var ikke enkelt, selv om, eller kanskje nettopp fordi, jeg har trålet utstillinger og båtblader i en halv mannsalder på jakt etter noe som kunne minne om drømmebåten.

Utgangspunktet:

- Lettdrevet, relativt rask, god på kryss

- Grei å håndtere, også alene-med bl.a. løygang i cockpit, helst selvslående fokk

- Velbygd

- Og ikke minst skulle den falle i smak, rent estetisk. Både over og under dekk. Her var ikke minst kona en pådriver med klare oppfatninger om linjer, høyde på fribord, baug og hekk og interiør. Med vår siste og meget vakre mahogniseiler i minnet, gikk det i retning av litt klassiske linjer.

 

Var innom mange varianter underveis, fra Comfortina, Finngulf, Grand Soleil, Sweden Yachts, Dehler, Diva 38, Dufour (savnet noe mellom 34 og 40), Elan, Etap 37 og ikke minst Arcona 370. Og atskillige andre. Noen falt ut av økonomiske grunner, andre av estetiske eller praktiske.

Under en ryddesjau kom jeg over en brosjyre over Scanner 391 jeg hadde bestilt for mange år siden. Og vii ble enige om å sjekke denne ut litt mer grundig.

Det har vi ikke angret på. Det eneste jeg savner er en importør som Lunde i Leangbukta. Vår forhandler i Göteborg er en trivelig og hjelpsom kar, men enkelte småting hadde vært enklere med serviceapparat i nabolaget.

Hadde sikkert blitt fornøyd med andre valg også. Muligheten til å komme seg ut på sjøen er det vesentlige.

 

scanner_utenfor_onsala.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg solgte min 1968 Selco 18 rundt år 2000 for å bygge hytte på fjellet. Savnet etter båt kom sakte men sikkert rett etter og i perioden fram til 2006 tittet vi på flere Scand 26, Ankas queen, Nidelv 24 etc. Vi bestemte oss imidlertid å vente kjøpet og heller spare opp litt penger å få noe nyere. På sjøen for alle 2006 stod valget mellom en Doral Monticello, Larson 28 eller Bavaria 29 Sport. Valget falt på førstnevnte, ettersom denne hadde det vi ønsket. Larson båten ble utelukket om vi så på kvaliteten og etter litt sammenlikning falt valget på førstnevnte. Vi var fornøyd med valget, men byttet til noe større året etter. Vi fikk en så god pris på storesøsteren til den vi hadde, så Monticelloen gikk i innbytte til forhandleren..

 

2006 Monticello 28

B_ten_670.jpg

 

2007 Prestancia 32

aam.jpg

Redigert av Saltkjelen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har bare hatt motorbåter tidligere og hadde omtrent aldri satt mine føtter ombord i en seilbåt. Etter at Balticen ble solgt i 2003 begynte jeg å vurdere om min neste skulle bli en seilbåt. Bøker i seilteori ble innkjøpt og jeg syntes dette virket veldig spennende.

I januar 2004 flyttet vi så til Australia så ny båt måtte utsettes. Der nede ble jeg kjent med den tidligere Norske konsulen Trygve Amundsen som tok meg med på seilturer i Sydney med sin 42" Ketch riggede Halberg Rassy "Fram".

fram.jpg

Seiling gav mersmak og etter to år med besøk på Sydney Boat Show hadde jeg falt fullstendig for Bavaria 46. Syntes det var en nydelig båt med flotte linjer, praktiske løsninger og den gav meg "godfølelsen" når jeg var ombord.

 

Synes også 42 foteren er fin men den mangler 4 lugarer noe som var avgjørende for meg. Synes også teaklista på 46 er veldig fin. Etter at jeg kom hjem i 2006 ble det flere turer til Lunde båt for å sikle på 46'en i utstillingshallen og ved påsketider var det gjort. Bjelleklang i april...

 

Turte ikke hente båten alene i Danmark så jeg måtte ha med meg et par kompiser som hadde seilt endel før. Viste jo tross alt ikke helt hvordan og når man kunne heise seil etc. Vel det gikk jo veldig smertefritt med erfarne folk om bord. Etter å ha seilt til Tønsberg og satt i land ekspertene heiste jeg seil alene for første gang ut vrengensundet på vei mot sørlandet. Litt anspent var det nok til tider i starten men man lærer så lenge man lever...... og prøver.

 

sheila.jpg

 

Nå har vi seilt i to sesonger og det er jo bare utrolig bra! Er veldig fornøyd med mitt valg selv om jeg selvsagt ikke har noe å sammenligne med. Så lenge jeg trives og er fornøyd så har jeg imidlertid ingen behov for å sammenligne så veldig hverken når det gjelder fart eller bovolum eller hva det måtte være. At jeg derimot rykker og drar og justerer litt i fall og skjøter når det er en annen turseiler foran eller bak eller på siden ja det klarer jeg nok ikke å styre helt unna... alltid ;-)

 

Nå er det jo slik at dess mer man lærer om seiling (som alle andre ting) dess mer innser man hvor lite man kan så jeg må vel si at det er lenge igjen til man kan kalle seg en ekte seiler. Erfaringen med konvertering fra motor til seil gikk imidlertid uventet smertefritt. Dersom man tar et steg om gangen så går det jo som regel bra. En faktor når det gjelder seil er jo også at det er en litt mer tidsmessig riktig valg i forhold til miljø og avgifter etc. selv om dette overhodet ikke var av avgjørende betydning.

 

Min neste båt blir vel gjerne noe ala den roaldbj har kanskje..... Hvem vet.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Sollux 24 fot uten aktercabin.

 

storsjoeen_006.jpg

 

Fordi dette passet min prisklasse, fordi jeg har båten på Storsjøen, og noe særlig større båt vil bli problematisk i denne sjøen.

 

Jeg hadde tidligere en Sjømann, som passet min prisklasse den gangen, og var egentlig utrolig fornøyd med den, men fikk 3-fotssyken (ble bare to da) som så mange andre. Kjerringa hadde kun en betingelse på ny båt, og det var at det skulle være rundsitter. Jeg ville ha stor uteplass, og mindre cabin. Var å så på en del snekker, og fant fort ut at de fleste snekkene har unødvendig store cabiner. Jeg skal jo bare sove der, så trenger ikke store kottet. Derfor ble det denne Solluxen uten aktercabin, da det var den snekka med minst cabin og størst plass under kallesjen.

 

Hvorfor snekke? Liker ikke fart på sjøen, enkelt og greit!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Har hatt seilbåt siden 1988. Seilte litt jolle i ungdommen, men hadde ikke helt forstått poenget med seiling. Det var mye vind, trapes og spektakulære kullseilinger som trakk ved jolla. Udramatiske seilturer så jeg på som 'kjedelige'.

Så - i 1988, etter studier i utlandet - ringte en kompis (fra jolleseilingstiden) og lurte på om jeg ville være med å spleise på en seilbåt.

Sa ja, og så var vi stolte eiere av en 23 foter.

Eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde dette tidligere....

 

Om noen spør hva jeg 'er' - så svarer jeg seiler (OK - i jobbsammenheng må jeg av og til svare sivilingeniør eller avdelingsleder eller noe sånt, siden noen kunder strengt tatt ikke er på utkikk etter en seiler :nono: )

 

Har nå en Bavaria 34, kjøpt ny i 2000. Grunnen til jeg valgte den var kombinasjonen økonomi og plassbehov. Skal ikke påstå at jeg valgte den ut fra sikkerhetskriterier eller seilegenskaper. Har imidlertid ikke funnet noe å utsette på dette i ettertid heller. OK OK - vet om båter som seiler bedre og båter som (sikkert) er sikrere, men jeg stoler på båten min, og får den til å gå så raskt som jeg kan forvente (og det er slett ikke så værst :seeya: ).

 

Nå hadde jeg saktens hatt råd til en større og raskere båt, men synes forsåvidt 34'en er letthåndterlig og (såvidt) stor nok til familien på tur. Det er noe med å betale en million for å få litt bedre plass til å trekke på seg sokkene om morgenen....som er litt vanskelig å forsvare for seg selv.

 

Seiler masse regatta - nesten alltid som mannskap - da jeg i den jobb- og familiesituasjonen jeg er i ikke har tid til å organsere en regattasatsing som kunne blitt til noe. Men - kommer nok tilbake som regattaskipper en eller annen gang.

Er sekretær og webmaster for min seilforening - på 10. året tror jeg :smiley: Se http://www.gandsfjord-seil.org.

Trenger noen yngre krefter på sikt :wink:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Ja, det er en utrolig romslig og bra turbåt. Noen påstår at den store bæringa i akter medfører noe gearing i medsjø. Stemmer dette?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Wikingboat 28 jeg oppfylte en av mine guttedrømmer når jeg kjøpte denne båten.

Den andre grunnen er at Wikingen gir mest plass pr krone. Vi kan sitte åtte stykker å spise nede i akterkabinen slå den..

 

Jeg slår ikke plassen du har i akterkabinen, men jeg har vel nøyaktig samme plass (og samme skrog) skulle jeg tro :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer men det er ikke så galt da det hjelper på sikten i fart båten er rett uansett fart ingen "terskel".

Videre er den litt jobbig i medsjø men ikke verre en andre halvplanere, jeg har kjølversjonen.

 

 

Fjord 880 har samme akterkabin men en annen inredning, skroget er likt untatt en linje på skutsiden som de sparklet bort i forma.

Redigert av fiskekroken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror Fjord flyttet balansepunktet litt lengre akter, men min også går litt "på trynet" :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Seilbåt var aldri et tema da jeg var barn, det var åpne båter vi kunne komme raskt ut og inn med. Det var aldri snakk om noen båttur med overnatting. I undomstiden seilte jeg noen ganger med en kamerat, faren hadde en comfortina 32 og det var en flott båt.. Det var allikevel dykking og damer som engasjerte mest på den tiden så det var aldri i mine tanker å skaffe egen båt. I militæret jobbet jeg sammen med en kar som var ivrig på dette med seilinga og det ble noen turer i Andunge og Banner 28.. Da begynte spiren å gro... Etter en tid ble jeg kjent med en kar som har en noenogtredve fots Colin Archer og det ble veteranseilas i Kr.sand samt et par turer til Danmark. Og etter to turer til Danmark i en noenogfemtifots rein regattamaskin, var jeg frelst.. Det måtte bli en seilbåt. Det gikk allikevel et par år før det ble handlet, men da jeg skiftet jobb, og kom inn i et firma der det utelukkende ble pratet båt i lunchen, var det gjort. Jeg kjøpte meg en Maxi 77. Likte den godt og hadde lyst på en Maxi 95, p.g.a. plassen. Når det plutselig dukket opp en som var slitt, møkkete, sliten og skadet, slo jeg til. Prisen var svært god og den ble seilet hjem fra Stavanger i oktobermørke og kuling. Eksemplarisk båt! Har hatt den i en sesong og er fornøyd, det jobbes kontinuerlig oppgraderinger på den og i høst er det nye seil, autopilot og en del kosmetisk som står på menyen. Den er stor nok til å føles trygg og til å romme familien, samtidig som den er liten nok til at kranbilen klarer å lirke seg på plass med den i hagen.

Hvorfor det ble akkurat Maxi 95? Den har svært godt renome, m.h.p. sikkerhet og komfort. Det er mange som har den slik at det er lett å få tips om oppgraderinger og vedlikehold. Den passet økonomien bra. Er svært godt fornøyd, selv om jeg skulle gjerne hatt enda større båt... En Maxi 130 kanskje??

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel litt samme utgangspunktet som baatsmann, har hatt forskjellige motorbåter opp gjennom årene men i skipsråd sommeren 06 hadde vi en diskusjon om hva vi ville videre. Jeg hadde tenkt litt på seilbåt men ikke diskutert med familien. Madammen lurte på om ikke seilbåt hadde vært en ide. Det var jo gledelig at hun helt uoppfordret foreslo seilbåt, tror nok det hadde litt å gjøre med at denne sommeren hadde vi enkelte turer som var langt fra komfortable i planende båt og jeg hadde en passering av Sletta, uten mannskap heldigvis, i det desidert verste været jeg har opplevd der, fullstendig omrokkering i alle skap ombord...

 

Midt i skoleferien var min ferie slutt og kona og jentungen reiste på fotballcup og jeg ble hjemme og fikk tenke litt i fred og ro. Mye sommer igjen, kanskje en annonse på Finn kan være suksess? Knipset noen fine bilder av båten og la ut annonse. En henvendte seg på e-post og fikk svar, hørte ikke mer fra han. En ringte og han kjøpte båten i løpet av et par dager :cool:

 

Hadde ikke noe spesielt i kikkerten og jeg tenkte meg en eller annen brukt seilbåt rundt 35 fot for å prøve hvordan vi ville like seillivet. En brukt båt rundt 35 fot kunne vi cashe ut direkte, men madammen stod på for å finne en større båt som vi ville ha i lengre tid. Da fant vi det som skulle bli vår båt, en 1992-modell Beneteau Oceanis 443. Båten ble inspisert og vi ble enige om pris så allerede 2 dager etter at gamlebåten ble levert i Mandal var vi på vei fra Bergen med ny båt :cool: Nå, etter halvannet år, så er vi strålende fornøyd med valget, har ikke angret et sekund. Båten er velbrukt da den har vært charterbåt og vært registrert både i Fransk Polynesia og Puerto Rico (US). Ser jo ikke ut som ny båt men det plager meg ikke i det hele tatt så lenge den er både praktisk, funksjonell og ikke minst tett :smash:

 

-----------

 

Ser der stadig kommer til nye båter i erfaringsdatabasen men kanskje på sin plass å minne om denne likevel. Jo flere båter og bedre (mest mulig saklige) beskrivelser jo bedre blir databasen :cool:

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har nylig gått fra Nimbus 31 Ultima 1992-modell til Riviera 925 FB 2000-mod. med strak aksling. Hovedgrunnene er som følger:

- ønsket noe mer "boplass" for lengre ferieturer for en famile med barn på 4 og 6 år og ville derfor ha en liten FB-båt

- ikke avhengig av kallesje lenger (årets sommer satte spor)

- blant små FB-båter er Rivieran rimelig romslig, spesielt dusjmulighetene er gode og den har to romslige nok og avlukkede sovekabiner

- virker like godt skrudd sammen og gjennomtenkt som Nimbusen, selv om "brandet" jo ikke er det samme

- nyere båt enn før

- fortsatt strak aksling i stedet for drev

- enklere motorvedlikehold blant annet på grunn av plassen i motorrommet (har amibsjon om å gjøre mer servicearbeid selv)

- et rimelig pent og klassisk design (derfor var f.eks. Sun og Baracuda ikke aktuelle for meg, men det er jo bare min smak)

- levelig pris, samt at den historisk har vist å holder seg rimelig godt prismessig

 

Synes det virker som et fornuftig valg jeg :smiley: .

Link to post
Share on other sites

Dette er "min"4 båt.Først svigerfars 2 båter.En Fevik 23,fine dager med rolig fart.Han hadde dessverre tillitus(altså svigerfar) å plages med,så en Rana 16 med 50hk ble annskaffet.30 knops fart tiltalte meg ikke i det hele tatt.Det ble så at jeg kjøpte egen båt;Arendalsnekke 22fot.I den stod en 2qm 15 hk,den gikk i 5 knop på bare diesellukten.Familien ble utvidet til 4, så større båt måtte annskaffes.Snekkefart ville vi ha,men en selvlensende da den hele året ligger ute.Ble ganske lei av å kjøre 16 mil t/r for å sjekke at snøen ikke skulle ødelegge kalasjen på 22-foteren.

Viksund 880,27 fot ble løsningen.En utrolig sterk og god båt med ett skrog som tar sjøen utrolig bra i dårlig vær.

Eneste minuset med den er at køyeløsningene ikke er optimale når man er en fam.på 4,blir litt trangt om plassen framme......

NESTE båt skal ha 2 lugarer,blykjøl,1.8m dyp,masse tau å dra i under turen og ikke minst ex.antall kvadrat med duk som vinden kan ta godt tak i og leke seg med.Type båt:Bavaria tilltaler meg,og denne må etter mitt enkle sinn være en båt av beste klasse.Dette pga.at søker man den opp her,er det den typen med desidert mest treff...........Derfor :seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid hatt motorbåt og har alltid likt meg i ei snekke.

Når fruen ikke liker båter som ruller måtte det bli en halvplaner. Og malen var båten til Hildur og Kåre (Nor_vest) i havna. En Nord West 900. Da Elwaroen ble solgt lette vi etter en Nord West, og fant vår i Florø.

 

Etter litt ombygninger har vi funnet "hytta" vår på sjøen. Den har motorkraft nok til å få oss trygt og raskt gjennom sjøen når den står hvit rundt oss. Samtidig som vi kan tusle i våre 8 - 10 knop når det passer oss.

 

Plassen helt akter er koseplassen og røykestue. Og ikke minst sosial samlingsplass når båtvenner kommer ombord. Opptil 10 har vi sittet rundt bordet der bak.

 

Vi har en to-manns og en en-manns stikklugar som vi har flyttet ut av. (Nå lagerlass)

Nå ligger vi i en bred og romslig seng helt forrut.

Midtkabinen er oppholdsted under måltider og under gange. Med andre ord plass nok til oss to og våre to fjærkledde matroser.

 

Nord West 900 er en god sjøbåt, uansett side vi tar sjøen på. Det er gassen som bestemmer hvor komfortabelt vi skal ha det under gange.

 

Dette blir nok vår bobåt i minst ett år til før vi finner oss en trawler. Dette har noe med helseproblematikken gjøre, og det å gå rundt på dollbord osv. I mens koser vi oss ombord i vår NW, som har alt det vi trenger for korte og lange turer.

 

 

 

nwbaater.jpg


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Etter flere år med begrenset plass, og enkle forhold krevde Fru Ben Sin ny båt hvis vi fortsatt skulle bruke feriene på vannet. Kravene hennes var enkle å forstå, men det kunne se ut som om det ble vanskelig å innfri alle.

 

4 eller flere faste køyer

Varme

Dusj med varmt vann

Helplaner

Komplett pentry

Septiktank

Nyest mulig

Full ståhøyde i hele båten inne og ute.

Ikke koste noe.....

 

Etter intens tråling på Finn.no kom vi plutselig over den vi har nå, og handlet nærmest på direkten. Har ikke angret et sekund. Vi har vært svært heldige, for båten var svært lite brukt, og veldig godt passet av tidligere eiere. I ettertid har jeg vært med å kikket på flere tilsvarende båter, men ikke funnet noen som er så velholdt. Jeg tror vi kommer til å ha denne en del år før det eventuelt blir bytte.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Vi startet i det små med en 15 foter, gikk via en 21-fots snekke til en 26-fots Grimsøysnekke i 2002 og fikk da smaken på båtferie. Jeg startet for flere år siden og se etter noe som kunne overta etter snekka. Den første båten jeg så på, og som jeg falt for i denne prosessen, var en Master 820.

 

Sommeren 2006 ble det for alvor planer om å skifte båt, og kravene til den nye skuta var klare: Med barn på da 11 og snart 13, var det behov for akterkabin. Vi ønsket også en halvplaner. Ikke for konstant å bevege seg hurtigere på sjøen, men for å ha mulighet til det feks over lange, åpne strekk, eller sent på kvelden på vei hjem fra strandhugg i skjærgården. Videre ønsket vi propell og aksling og ikke drev da jeg tror det gir mindre vedlikehold og er mer driftsikkert. Helst ønsket vi videre å ha mulighet til 4 faste køyeplasser og dermed slippe å re opp og ned senger hver dag.

 

Vi var innom mange typer som jeg tror alle er utmerkede familiebåter. Vi så på Nordan Summerfamily og Dacapo 8100/9000 (likte godt en 9000 fly), Nimbus 3000 (en båttype jeg fremdeles liker veldig godt med nydelig finish og ekstremt flott akterkabin). Vi hadde bud inne på en nydelig oppusset baltic, men endte altså med master 820, og det av flere grunner:

 

Båten vi kjøpte er utstyrt med en 2003 mod. yanmar 240 hk med nå ca 340 timer på telleren - svært kjærkomment for en noe trenevet akademiker med mer en 2 tommeltotter. Den var oppgradert med nye puter, dørk, stor plotter og en del annet utstyr. Videre har den en utmerket akterkabin til barna. Uteplassen er svært rommelig i forhold til størrelsen på båten. Videre har den en stikkøye som fruen og jeg vendte oss til å sove i i sommer som igjen fører til at vi nettopp slipper å re opp å ned salongen i kabinen.

 

Akkurat der vi er nå i livet, er dette den perfekte båten og den har innfridd alle forventninger!! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...