Jump to content

Hvorfor har vi akkurat den båten vi har


baatsman

Recommended Posts

Her kan dere få min forholdsvis laaaange ”båtkariere”

Vinteren 2006 ble begge 310ene byttet ut med doble D6-350 pga jeg alltid har likt å ha litt krefter å rutte med når båten er ferielastet. :wink:

 

Interessant, FSN!

Regner med at du var fornøyd med 2*350 HK på din Viksund....

 

For i min Sun 33 står der 2*300 HK MerCruiser - noe jeg er VELDIG fornøyd med - inkl. det lave dieselforbruket i økonomifart 27-28 knop og i kosefart 5-10 knop med bare EN motor innkoblet:

 

Med 2700 o/m , som er 1100 omdr. lavere enn max (3800 - 1100),

oppnår jeg 27-28 knop på min drømmebåt .

 

Forbruket med 27-28 knops marsjfart er hos meg målt til (25l pr. time pr. motor * 2 motorer) 50 l/time

 

PS!

Dette lave forbruket skaper en viss irritasjon hos mange som ikke tror det er mulig eller sant. Noen injurierer sågar at jeg farer med fusk og fanteri og løgn - siden jeg skal selge båten og opplyser om dette i min annonse.

Eller kanskje kommer irritasjonen av at disse "sliter" med et høyere forbruk på lavere motorisering i sin egen båt, eller kanskje er det alle plagene med D6-en som er forklaringen på irritasjonen?

 

1)

Siden du, Fsn har/hadde nogenlunde samme motorisering i antall HK på din Viksund, som jeg har i min ,

hadde det vært artig om du hadde noen enkle data vedr. f.eks. forbruket

pr. time med "marsjfart"?

:flag:

 

 

2)

Har du, FSN de samme plagene/feilene med dine 2 D6-ere, som så mange i Norge og her på forumet har hatt, eller

er du blant de heldige?

 

Lykke til med din nye investering! :santcheer1:

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, tilfeldighetene spiller vel ofte inn. Vi var et lite partsrederi som hadde en Seamaster 550 fra Skipsplast. Ønske om bedre komfort og mulighet for ferie i båt gjorde at vi begynte å se etter en ny bruktbåt. Vi tok en tur på båtmessa på Lillestrøm for å se etter en båttype som vi likte. Planen var deretter å bruke nettet til å finne en brukt. Første stand på messa som vi kom til var Lunde båt hvor de viste den nye BMB 25 Sport. Vi ble umiddelbart imponert over båten. Sengeplass til 4(6), god plass i kabinen, stor motor (vi var tre gutter) og relativt bra utseende. Men vi skulle ikke ha nytt, så letingen fortsatte. Men når sant skal sies så fant vi ingen like praktiske båter i den sammen størrelsen den dagen. Enten hadde de få sengeplasser, lave kabiner eller andre upraktiske løsninger. Som å måtte krabbe over benken akter for å komme til badeplattformen. Så vi bestemte oss for å gå tilbake til Lunde. De ville gjerne selge, men kunne ikke levere før i september. Så vi takket nei, og tenkte at vi får lete litt til.

 

En måneds tid senere dukket det opp en ny BMB 25S på finn.no. Vi ringte straks Lunde og fikk høre at det var en kjøper som av helsemessige årsaker hadde hevet kjøpet. Båten kunne leveres i begynnelsen av juni, og med bankens velsignelse var det bare å signere kontrakten.

 

Nå, 4 sesonger senere er vi like fornøyd, selvsagt er det enkelte ting vi gjerne skulle hatt litt annerledes. Den mangler litt rom for å stue bort tau og fendere og dollbordene er litt smale. Men man får ikke alt på 25 fot.

 

Og, ja vi har hatt tilløp til 3-fot syken, men siden jeg som oftest bruker båten alene er det begrenset hva jeg vil føle meg komfortabel med å håndtere.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Interessant, FSN!

For i min Sun 33 står der 2*300 HK MerCruiser - noe jeg er VELDIG fornøyd med - inkl. det lave dieselforbruket i økonomifart 27-28 knop og i kosefart 5-10 knop med bare EN motor innkoblet:

:lol::lol: minns det var noe kjent med dette.. har du skrevet noe om dette før? En ivrig selger er du iallefall - det skal du ha! :lol:

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå blir vel snart tråden fjerna :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei

Fin båt du har her

 

PS!

Etter all kjeften og kritikken på "fusk og fanteri" jeg har fått her, er det nok rimelig at jeg har fått svare på dette.

Synes du ikke det.

Uansett så skal i alle fall jeg holde meg til trådens tema, som er:

"Hvorfor har vi akkurat den båten vi har"

 

Godt Nytt År!

:flag::flag_sw:

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1)

Siden du, Fsn har/hadde nogenlunde samme motorisering i antall HK på din Viksund, som jeg har i min ,

hadde det vært artig om du hadde noen enkle data vedr. f.eks. forbruket

pr. time med "marsjfart"?

:flag:

 

 

2)

Har du, FSN de samme plagene/feilene med dine 2 D6-ere, som så mange i Norge og her på forumet har hatt, eller

 

 

Vel, jeg har aldri målt forbruket sånn nøyaktig men jeg vil tro at ved kose fart (27-28 knop) så bruker mine doble D6-350 rundt 60-65 l i timen. Det er absolutt ikke sikkert det er fasiten men jeg vil tro at det er rundt der etter som jeg har erfart. Syns forøvrig ikke båten bruker noe mer med D6-350 enn det den gjorde med D6-310. Ha hørt noen med enkel D6-350 snakke om et forbruk på rundt 40 l i timen ved 28 knop, ikke vet jeg om det er skryt eller fakta.

 

Når det gjelder disse D-problemene så må nok jeg ha vært griseheldig :yesnod: Ikke et feilslag på over 500 timer så langt, og det attpåtil i en Viksund :cheers: . Det var jo Viksund som hadde hatt mest problemer med disse motorene. Om årsaken er at denne båten kun har kjørt på vestlandsk diesel kun en gang eller ikke vites ikke. Skulle dieselen være årsaken til alle disse havariene så kan nok årsaken til at mine motorer har gått knirkefritt, være at jeg kun bruker båten på sør og Østlandet. Ikke kjører jeg båten på vinterdiesel heller da jeg tar den opp om vinteren.

 

Håper mine svar var til hjelp for deg :smiley:

 

 

Godt nyttår :newyearcheers:

Link to post
Share on other sites

Kunne tenke meg en slik en.

Hva skal du ha for den - hvis den ikke allerede er solgt?

 

Hadde nå sett for meg ca 2,3-2,4 mill. Båten er ikke solgt ennå men jeg har dessverre "lovet" den bort til noen båtvenner av oss i Fredrikstad som nettopp solgte Scanden sin. Heldigvis så slipper jeg alt maset med Finn.no. Jeg holder likevel alle dører åpne i tilfelle noe skulle skjære seg :smiley: .

Link to post
Share on other sites

PS!

Nå er billetter til Thailand (til sol og sommer for meg og madamen) på plass.

Alltid vidunderlig godt å dra til dette land med vennlige og gjestfrie mennesker - for ikke å snakke om de endeløse kritthvite strender, god mat og drikke .........osv.

Vi kaller dette gjerne for paradis på jord.

 

 

Og gi meg gjerne et vink hvis ting ("Fredrikstad-salget") ikke går i orden mht din nydelige Viksund med de brummende 350*2 HK D6-ere i kjelleren.

2,5 mill for en slik fin båt med 700 kraftplugger tilgjengelig, er helt ok.

Interessant båt, som jeg mer enn gjerne skulle ervervet meg.

Men det betinger selvsagt at interessenten i min båt høyner budet til 1.3... og madammen velsigner salget

Link to post
Share on other sites

brummende kraftplugger i kjelleren. er det det tromsøværinger kaller motorene for ? :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Som gutt var jeg i perioder ved sjøen om våren.

Det ble mest robåt. Jeg disponerte etter vært en 13 fot gummibåt med 25HK Evenrude. Det ble mange turer med den. Venner og jeg reiste rett som det var på tur med telt og hadde mange døgn på holmer rundt om kring.

I etableringsfasen ble båt nedprioritert.

Sommeren 2002 bestemte vi oss for (fruen og jeg) at det var på tide å prøve hvordan båtferie med barn er. Barna var da henholdsvis 13 og 2x11 år. (3 gutter). ( NB! Fruen er fra det indre Østlandet der bølgehøyden knapt er over 30cm. Hun hadde litt erfaring med gummibåten i Oslofjorden)

Vi leide en 32 fot motorbåt i Sverige, nærmere bestemt Kungshavn .

Det var en båt med aksel, en motor og uten baugpropell.

Jeg hadde ikke styrt en tilsvarende båt før, og fikk beskjed om å ta en prøvetur før vi kunne reise.

Det blåste friskt. Jeg tok en kort tur sammen med eieren, og la til i ”båsen” nesten perfekt. Jeg må ha hatt en god porsjon flaks. Jeg ble godkjent av eier og turen gikk tur retur Strømstad i løpet av den uken.

Det ble suksess. Fint vær hele uka. Ingen problemer. Det ga med andre ord mersmak.

Fruen og jeg bestemte oss for å se på båt. Det ble mye titting på Finn. Jeg har en kollega i Bergen som er helt hekta på båt som ga meg råd. Jeg hadde tenkt å kjøpe en til +/- 300K.

Hver gang jeg ringte var det et eller annet som var galt i følge min kollega. Til slutt var han fornøyd med mitt forslag. Scand 29 Baltic 1984 modell. Den var helt strøken innvendig og godt stelt utvendig med VP motor. Den kostet selvfølgelig vesentlig mer en 300K. Vi bestemte oss og hentet den på Mjøsa umiddelbart,

 

6usf78x.jpg

 

Sommeren 2003 ble også suksess med fint vær, Turen gikk til Sørlandet. Det var perioder med mye vind, men det taklet fruen fint. Tvillingene ble et par ganger sjøsyke. En Zodiac med Evenrude 4,5HK oppveide plagene med sjøsyke.

Det ble en suksess!

Vi hadde ikke tenkt å kjøpe større båt, men vi drømte litt via Finn.no.

I Nov/Des så vi en Princess 435 1990 mod. med 2xVP 71 maskiner til salgs (akterkabin). Vi bestemte oss for å ta en titt for moro skyld. Båten bar preg av at den var vedlikeholdt i forhold til service på maskiner etc. men teppene var stygge, det var andre mangler som deff. Eber og en del andre ting. Eier var voksen så båten var sannsynligvis brukt fornuftig.

 

Spesielt den store akterkabinen og i tillegg to doble lugarer passet oss godt. Vi bestemte oss for å gi et usannsynlig lavt bud for ”gøy”. Vi fikk uventet tilslag og angret litt. Det ble litt frem og tilbake, for vi hadde ikke tenkt å kjøpe så kostbar båt. Jeg fikk prutet enda mer og måtte bare slå til.

 

80nn8xw.jpg

 

Da satt vi med to båter og arbeid på den ene. Scand ble med letthet solgt før påske 2004, uten tap.

 

Vi skiftet tepper, det ene kjøleskapet, VV bereder, ankervisj akter, kjøpte GPS, reparerte Eber selv, + div.

 

Resultatet har vært en båt med få problemer og goooood plass til hele familien. Den minste av guttene er nå 1,87m lang så plassen kommer godt med.

 

Jeg kommer ikke til å anskaffe større båt, men titter litt på nyere. De har ikke akterkabin, og plassen er ikke den samme. Jeg tror vi kommer til å ha Pretty Woman en god stund til. Når guttene ikke blir med lenger har jeg tenkt på en nyere Princess 36 eller 38, men den tid den sorg.

 

8e7od4i.jpg

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...