Jump to content

Hvorfor har vi akkurat den båten vi har


baatsman

Recommended Posts

Vi har en Bavaria 36AC med 3 kabiner.

 

Årsaken til at vi valgte den, er to-delt: :yesnod:

 

For det første passet den vår lommebok, og for det andre var det innredningen.

Bestemte oss først for en 38, men fant ut at vi liker å "dra" oss i hver vår sofa og se litt på TV om kveldene :yesnod:

 

Dermed måtte det bli ett hakk ned til 36, for kjærringa og jeg ville nok hatt trøbbel med å slappe av fullt utstrakt i en U-salong.

 

Årsaken til at det ble seilbåt, har jeg beskrevet før i en annen tråd valg av seilbåt

Link to post
Share on other sites

Motorbåter frem til -89, så seilbåter. Synes alltid det er vanskelig å forsvare å bruke veldig mye penger på båt. Tror det er derfor vi har hatt maxi og bavaria. Bestilte B39Cr før modellen ble satt i produksjon. Synes B42Cr var et så stort fremskritt fra tidligere modeller at jeg tok sjansen ut fra planløsning, seilareal, Lunde båt og pris. Ønsket en rommelig båt uten for mye status.

Seilbåt fordi seiling er godt for sjelen og noen ganger veldig morsomt.

Link to post
Share on other sites

gummibåten.. .bombard 305 tropik, jeg hadde alltid lyst å prøve den for den gikk så fort, men jeg fikk ikke. for rask, stor motor osv. så fikk jeg en splitter ny johnson 5 hk 4 takt av pappa, da satt vi ut båten og jeg fikk min første båt og motor den dagen

hadde den motoren i 3 år og avanserte til marineren, 10 hk, omtrent dobbel fart og 7 ganger mer aks, har hatt den motoren i 2 år nå, 5 år til sammen, men nå skal den byttes ut, jeg skal en tur å se på en with dromedille til uka nå faktisk. den skal få 25 hk også skal jeg bestille turteller, knopmåler, voltmeter, ampermeter, men det blir vel etter jul en gang. jeg skal ha ny båt pga... sjøegenskaper, mer fart, og jeg er rett og slett lei av båten min.

Link to post
Share on other sites

Har nå en Bavaria 34, kjøpt ny i 2000. Grunnen til jeg valgte den var kombinasjonen økonomi og plassbehov. Skal ikke påstå at jeg valgte den ut fra sikkerhetskriterier eller seilegenskaper. Har imidlertid ikke funnet noe å utsette på dette i ettertid heller. OK OK - vet om båter som seiler bedre og båter som (sikkert) er sikrere, men jeg stoler på båten min, og får den til å gå så raskt som jeg kan forvente (og det er slett ikke så værst :seeya: ).

 

Nå hadde jeg saktens hatt råd til en større og raskere båt, men synes forsåvidt 34'en er letthåndterlig og (såvidt) stor nok til familien på tur. Det er noe med å betale en million for å få litt bedre plass til å trekke på seg sokkene om morgenen....som er litt vanskelig å forsvare for seg selv.

 

Er egentlig veldig enig i dine vurderinger suprise! Ca samme grunnen til båtvalget vårt, som forøvrig er nye Bavaria 38 C.

 

Er veldig tillhenger av holdningen til Amalie 36, som kommer klart frem i tråden; "valg av seilbåt"!! Fantastisk innlegg, anbefales!

Link to post
Share on other sites

Begynnte med en Skagerak 21`. Rask og liten. Fikk smaken på båtlivet her ! (lånt bilde)

skagerak21.jpg

Vi gikk så over til en Polar 25`. Denne fungerte fint som turbåt for oss i flere år.

polar.jpg

Vi begynnte å tenke på ny båt igjen. Og heldigvis var tankene kommet inn på seiling. Da ble det en Maxi Fenix som ble vårt første møte med seilingen. Overgangen ble behørlig diskutert i denne tråden !

fenix12.jpg

Plassbehov, og mye bruk av båten fikk oss til å kikke på ny båt igjen. Valget falt til slutt på en Rush 97. Kjempegrei båt for oss dette og.

rush97.jpg

"Mye vil ha mer...." osv.... Vi tenkte stadig på plass. Barna snakker om egne senger m.m. Da var det igjen bare å hive seg rundt å begynne å kikke på ny båt igjen ! Etter alle Bavariatrådene her på forumet, samt det vi fant på nettet ellers og av kjente som har erfaring med denne båttypen, falt vi for Bavaria 38. Har kun hatt denne båten noen mnd nå. Men pr i dag virker det som dette var et godt valg for oss.

 

024.jpg

Har 2 lettbåter i tillegg. Denne 10`Whiten med seil, ror og senkekjøl er den mest populære.

img_0058.jpg

Redigert av `MINA' (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Hvorfor jeg har akkurat den båten som jeg har??

 

Tja, greit spørsmål, og greit svar:

 

Hadde for halvannet år siden ikke båt. Pusser opp hus om dagen, og prosjektene står i kø, utgiftene også deretter :smiley: . Valgets kval som de sier :smiley:

 

Men, for halvannet år siden så snublet jeg over et vrak av en liten klassiker, denne:

02062006278.jpg

 

 

 

Satt i gang og pusset den opp på 3-4 måneder.

 

 

Resultatet:

til_sjoesetting.jpg

 

 

Passer perfekt til vårt bruk de nærmeste årene.. Fiske, bading, vannski kos og jakt :cool:

 

Bruker ikke mer suppe enn at husprosjektet ikke stopper opp, Samboer`n også fornøyd da vettu!

Den blir flittig brukt og er nok på vannet minst et par ganger i uka, ennå ingen planer om å ta den opp. Får se etter julefeiringa, om været tillater det.

 

:cheers:

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Etter flere motorbåter så kjøpte vi seilbåt, valget var i grunnen såre enkelt... etter 35 timer med SeaRayen som var god for vel 20 knop så sjekket jeg loggen, og den viste en snitthastighet på 7,3knop.... Året etter ble SeaRayen solgt, Bavarian kjøpt en drøy månede senere... Hvorfor valget ble Bavaria var nok også gjennomtenkt, vi gikk båtmesser opp og ned fra sommeren 2005 og frem til båten ble kjøpt i august 2006... For vår del så var den enkle krav, båten skulle ha tre sepearte lugarer siden vi er totalt 7 stykker i familen om alle er med. Gammel båt var helt utelukket for vår del, siden SeaRayen var fra 78 og vi hadde fått mere enn nok av gammelt "drit" (for å si det på moderert finnmarks dialekt).

 

Vi kikket dermed på nye båter og med begrenset budsjett til den specen vi hadde satt oss så var det enten franske eller tyske båter som kom i betrakning og en amerikaner som er er bygget sør i england for de under 38fot.

 

Noen båter vi kikket på var for mørke, andre lignet som et sterilt sykehus, noen hadde mye glass andre ikke... Både jeg og fruen var av den oppfatningen av Bavaria 39 var den som tilfredstilte best de kravene vi satte. Hadde den nye Ocanis 40 vært tilgjengelig sommeren og høsten 2005 så hadde den vært en godt alternativ... selv om Oceanis 40 seiler som er badekar så hadde ikke set spilt noen rolle for oss siden vi ikke er noen "state og the art" seilere av rang.. Den største fordelen med Oceanis er Yanmar, da slipper en den lille frustrasjonen den svenske kvliteten innebærer..

 

Siden jeg har min røtter i motorens verden så var det aldri noen vurderingen om storleiken på jern genoan, her gikk vi for den største som var tilgjengelig... Vi endte opp med en 3 måneder gammel brukt B39, kjøpt av vennepar av oss... Den hadde omtrent den specen vi hadde satt oss...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

silda.jpg

 

Dette er faktisk den første skikkelege båten min. Tidlegare hadde eg kun hatt eit likegyldig forhold til ei 12 fots jolle.

Grunnane til at eg valgte ein NB 870 er ganske mange. Etter å ha vore på fleire båtvisninger og svært mykje grubling og fantasering der båtane blei større og større , enda eg til slutt opp med å be om tilbud på ny NB 870 og ein demobrukt Viknes 880. Kombibåt passer min livstil perfekt, det var eg meir og meir overbevist om. Ikkje akkurat nokon blondinemagnet kanskje, men uten tvil det mest fleksible båtkonseptet på markedet dersom ein bur på Sunnmøre. Her er det spart på plassen der du ikkje treng all verden med plass, nemleg i lugarane. Den store U-sofaen er unik på ein båt av denne størrelsen, og ute på dekk kan ein frotse i plass til akkurat det ein vil. Ein reinska uteplass gir nemleg full frihet til å drive med varierte aktiviteter. I ferien er det møblert, haust og vinter er det fiskeredskaper som garn, teiner osv. som har sin plass her bak. I tillegg er det store stuerom under dekk og under dørken inne. Båten er utstyrt med alle manøvreringsfunksjoner ute. Dette er eit formidabelt pluss når ein er ute åleine med større fiskeredskaper. Eg må seie at NB Marine i alle fall har truffe meg svært godt med denne båten, har aldri angra på valget. Eg vil dermed ikkje påstå at båtfolk som har heilt andre interesser og klima bør velge det samme. Det fins båttyper som er bedre egna til folk som kun skal bruke båten i 25 plussgrader og finevær, og som aldri dreg om bord ein ekkel fisk.

 

Skal eg til slutt kome med noko litt negativt så er det at båten er ganske ømtåleg for vektforskyvning sideveis under marsjfart (20 knop), men vi skal ikkje gløyme at dette er ein halvplaner med kjøl.Dei ligg vel vanlegvis best i sjøen på litt lavere fart.

Link to post
Share on other sites

Min første båt var 50% andel i en 72 fot Alden Yachts fra ´78. Den hadde vi i Fort Lauderdale og bodde jeg i den mens vi restaurerte den. Men de var evighetsarbeid, når vi passerte runden var å beginne på nytt. I år 2000 bestemte jeg og kona å flytte til Norge og bo her i båt hele året. Disse nye korkene som hopper oppe på vannet var ikke någet for oss, vi ønskede en som ligger i vannet. Der ble valgt en Beneteau Idylle 15.50 og der var vi i gang på nytt, men på litt annerledes måte. Skrogen ble strippet innvendig og isolert med 10cm polyurathan-skum, vacumstøpt med 6mm krysfiner invendig. Dekk fikk 4cm under sandvich. Under dørk er faste vanntanker og der ble isolert og lagt vannbåren sentralvarme i salong. Båten hadde før 5 kabiner og 5 toilet men beholte 2 akter og ene toiletet der. Foran ble lagd en diger kabin med elektriske kingsize sengebunner, hjemmekinoanlegg og 32" flatskjerm. Der er og et toilet og dusjkabinet. Nedgangen ble endret, senket ned og lagd fine dører. Strømanlegg består av 6stk 226amp Leoch AGM batteri, Mastervolt Combi med batterimonitor, en 100 og en 70amp Balmar dynamoer på motor, begge til forbruk og regulert med en Balmar regulator og Digital Duo Charge til startbatteri. Elektronikken består av full pakke fra Raymarin med hi-speed, radar, fishfinder og alt som dem hadde på lager. Sentralvarmen om bord består av Refleksovn, elektrisk kolb og Mikuni vannvarmer. I tillegg er Eberspächer luftvarmer vis alt går på feil vei. På grunn av isoleringen bruker jeg vanligvis aldrig mer på vinteren en ca 1500w til oppvarming og der er 20 grader stavn i mellem. Dette er båten jeg valgde meg i steden for enebolig.

Link to post
Share on other sites

Min tur? ok..

 

Når samboeren min og jeg tok valget om å flytte til kr.sand (jeg flytter tilbake etter 10-11 år i oslo, mens hun er fra trondheim), var det ikke vanskelig å bli enige om at vi måtte ha oss en båt. Vi ble med opphavet i deres 30 fots baracuda, men bare måtte ha noe eget.

Men siden det ble kjøp av hus og sånn, så valgte vi å kjøpe oss en liten 14 foter med en grei liten motor for å kunne komme oss litt ut til øy'er eller lignende, og siden vi hadde den på henger kunne vi ta den ut og opp ettersom det passet oss.

Etterhvert fant vi ut at den lille 9,9 (15) hk motoren ble litt for liten og jakten på en større motor ble satt i gang.

Første motoren ble et mareritt uten like.. :headbang: men det kan leses om her!. Den var 30 nanosekunder fra å bli moring ved dybingen i kr.sand. :sweat:

Etter den så kjøpte jeg en helt ny Tohatsu 30kh, det ble andre boller, endelig kunne vi stole på motoren og viste at det virket når vi ville på tur.

Nå ble iritasjonsmomentet forflyttet fra slitsom påhengs, til sjøsprøyten fra bølger.

Mor ble litt lei av å bli blaut fordi det var litt bølger mens vi skulle krysse fjorden eller lignende. og uansett når vi skulle ut så blåste det og vi ble bløte og kalde. Ikke så greit for lille mini på 2 år.

 

Vi ble så enige om å selge den og finne oss en daycruiser, ikke minst for å kunne overnatte ei natt eller to osv.

Letingen varte og rakk, var i stavanger å så på båt men nei.. var litt her og der å kikket..

Plutselig kom jeg over en båt som passet oss, en 1997 Nordan 6100 med en 115hk motor.

Den så ut til å passe oss for vårt bruk, vi ble enige om prisen og gjorde handelen i boks..

Men.. dagen før vi skulle hente båten ringer selger.. dårlig nytt.. motoren hadde brutt sammen på deres siste tur med den..

Handelen ble omgjort og pengene kom tilbake igjen.. og på nytt ut på finn..

 

Vi likte den båt typen såpass godt at vi søkte litt konkret på dette merket, og fant en i Oslo som riktignok var en -93 modell, men den hadde pentry og innlagt fast toalett, samt 120hk. Pratet med selger, tok med meg henger og dro inn til oslo.

Var ute å prøvde båten og salget var i boks. Da ble det en 1993 modell NorDan 610 "Quatro" (pentry) på oss.

 

Vi likte den godt fordi det er plass til å ligge 2 voksne og ett barn i kabinen, samt det er god plass for en voksen, evt. en voksen og et barn å sove på solsenga bak.

Båten har stilig design, liker godt det baugspydet og formen på den.

I tillegg når den har innlagt fast do, ferskvann, kokemulighet, og kan ta av kalesjen helt, så var jeg bitt av basillen.

Den har også badetrapp og utenbordsmotoren ligger greit gjemt bak/under deksler som gjør at det ikke bråker mye mens vi kjører. Riktignok bensin, men alternativet med diesel innbords ble for dyrt for oss.

 

Båten er også enkel å manøvrere for en "fersk" kaptein, og nå som vi spanderer på den en 20.000,- i forbedringer blir vi nok sittende med den båten i noen år.

 

Vi er i hvertfall kjempefornøyde med båten vår, og vi har akkurat den båten for di den passer oss helt perfekt for vårt bruk p.t.

Her er båten:

Baatland2_resize.jpg

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Vi har akkurat fått helt ny Scand Dynamic 9200 med ny type innredning. Vi byttet inn tilsvarende 2001 modell. Vi startet med en Elwaro 755 sommeren 97. Men gikk lei etter 2 måneder og byttet til Joda 7900. Fart var viktig da jeg ofte kom hjem fra reiser sent Fredag kveld og alle våre venner sluttet av i 12 tiden og reiste på sjøen da. Senere kjøpte vi Scand Baltic som vi hadde en sesong med turer rundt i skagerak. 84 modell med TAMD 40 gikk forferdelig dårlig. Vi solgte Balticen og fikk tak i en 96 modell ELWARO 9000 med KAD 42. Denne båten var ett smykke både interiør og eksteriørmessig. Den fartet ganske bra og gjorde jobben på en utmerket måte. Allikavel ble den solgt!!?. Deretter prøvde vi oss på en sommerferie i Spania. Det ble i varmeste laget så vi fant ut at vi fikk skaffe oss en liten daycruiser for neste sesong. (Barna ville ikke være med mere - blitt store) Det ble en Scand Dynamic 7600 med Mercruiser 210HK bensin. Den ble selvsagt for trang og ble byttet inn samme høst i overfornevnte 9200. For oss har denne modellen passet utmerket med sitt fantastiske 23 graders V bunn skrog. Arendal - Skagen er no problem - derfor har vi kjøpt ny samme utgave. Neste gang... Tja kanskje en Scand 360 ?

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Vokst opp ved sjøen, "karriere" som Sjøspeider og seilt diverse joller, mye VG-jolle, samt i gruppas 43 fots skøyte.. Familiens HR26 var vel første møtet med en havseiler. 2 voksne og 2 barn var på lange ferier med den. Vi hadde senere en Askeladden med 15 hester...Så ble det en Najad 320 som til slutt ble byttet i hytte (med landstedsbåt...).

 

Etterhvert mannskap på min brors Express. Noen Charterseilbåt turer hvor jeg på siste bestemte meg for å få egen båt.

Noe annet en seilbåt var ikke aktuelt for meg.

 

Den skulle være ca 32-34 fot lang. Køyeplasser for gutteturer var et poeng (Minst 4 i hver sin køye). LYS minst 1.15. Ikke tenkt brukt som regattabåt, men rask turbåt. Mye kikking på finn, før jeg omsider kikket på en pen Omega 34 for salg. Den ble solgt kjapt etter intens budrunde, før jeg fikk somlet meg. Kikket på Contrast 33, Nova, Comfortina, Mixer, og litt andre mer "ukjente" båter. (Hadde en prisgrense på ca 300.000) Men den Omegaen var jo fin da...

Så ble det nesten en Avance 36, men tok betenkningstid før jeg annonserte selv etter en Omega 34 (Siden det var nå den jeg hadde likt best). Der ble det jo umiddelbart respons. Og kort tid senere ble den min.

 

Prisgrensen ble jo strukket noe, og vil helst ikke regne på hva båten har kostet meg så langt. Men nå begynner den jo å bli ganske "påkostet".

 

Særlig etter at jeg syntes det ble litt kjekt å være med på regattaer hist og her...

 

db_IMG_02081.jpg

Link to post
Share on other sites

Kvifor ein har den båten en har i dag, er ikkje altid lett å svara på. :confused:

Har omtrent vokst opp i ein robåt,brukt til fiske og leik.

Disponerte ei stund ei gammel tresnekke, meg ein SABB som hatet meg :boxing: (eller lengtet til omsorg)

Har et følbart handledd som minne fra denne, (var ikkje altid sveiva hoppa av)

Denne forsvant uten andre spor enn ein liten oljeflekk, ei mørk natt. :eek:

Var endel år uten båt,før et impulskjøp skaffet meg ein TABO 22. TABBE :nonod: . Undermotorisert og i elendig stand. Fikk omtrent halvparten igjen ved salg. Men bassillen var kommet i blodet. Gikk amok på alle marinaer og avisannonser som var merket BILLIG :nono:

Fikk etter endel besøk, eit godt tilbud på ein innbyttebåt hjå Norsk Båtsenter. Seint på Høsten overtok eg ein UNIQUE 833 HT Som dei hadde tatt som delbetaling. Takk til Høvik som lurte meg ut i denne istedet for den eg var i gang å prutet på.(Traff tidligere eier, som ikkje var bld for min pris)

Dette blei min første Turbåt. som eg har mange gode minner fra, og eindel som egner seg best når ankerdrammen er vell fortert.

Etter ein del år, vart lengselen etter ein Vestlandsbåt og bedre fart, større og større. Gamlebåten vart solgt, og ny jakt startet.

Satte meg ei grense på 500. 000. Utrolig masse rart til salgs runt der. Fleire ganger snudde eg ,by first sight. :nonod:

etterkvart kom eg fram til følgene krav. 1. Lukket båt.2 Marsh ca 20knob. 3. 2 separate lugarer 4. bra stand-

Dette skrudde prisen langsomt opp. Var innom Nordline 29. Fant den for følsom for aktersjø. Viksund 1000 Alfa. likte ikkje salong.

Barakuda. Fant meg ikkje heima her. Nærmest for morro, tok eg meg ein tur for å sjå på ein gammel NB 840-

Dette hadde lenge vert ein drømmebåt, men akk, for dyr. Prøvetur i 2-3m sjø skremte ikkje. og dei neste 2 dager var eg vanskelig å få noko fornuftig ut av. Bank og Selger vart kontakta, og medesin ordenert. :cool:

Slik kom Rødhette til gards. og ser ut til å trives utmerket. :cheers:

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Her kan dere få min forholdsvis laaaange ”båtkariere”

 

Jeg begynte som 10 åring med en 10 fots With jolle(gul faktisk) med en 6 hk Yamaha. Denne fikk senere en 9,9 hester som selvfølgelig ble trimma til 15 hk. Som 16 åring så ble Withen solgt så da var det en 15 fots Selco med 25 hk som gjaldt(stygg som få).

 

Denne Selcoen ble stjålet og siden har ingen sett den, men for å være ærlig så har jeg ikke savnet den heller. Så kjøpte fatteren en brenn ny Draco 2100 som jeg var så heldig å disponerte litt som 18 åring. Hissig VP V8 var gøyale saker på begynnelsen av 80 tallet men den drakk som få men du så gøy det var. Så kom studietilværelsen i hovedstaden. Holdt på å gå på veggen om for og sensommeren siden jeg ikke kom på fjorden, satt på en trang hybel på Bislett med tårer i øynene og så ut på den klare himmelen. Heldig vis så var ikke veien hjem til Sørlandet kort i sommerferien hvor jeg nok en gang fikk låne fatterns daværende Scand 26 Half Cabin eller hva den het. Etter endt studie tid så vente jeg nesen tilbake til Sørlandet og med fersk jobb så gikk jeg og en kompis i 1989 til innkjøp av en demo kjørt Phantom 21 med Mercury 200 hk. Gikk opp i mot 60 knop og var helt ekstrem å kjøre, sugde også opp alt som var av feriepenger og lønn. Ble solgt til fordel for en sinnsykt velhold og pen Nidelv 18 som jeg beholdt i mange år. I 1994 da det kom småtroll til verden, gjorde da min største tabbe i ”båtkarrieren” min. Kjøpte en Polar 770 som gikk 14 knop på full tyn. Glemmer aldri den turen i pøsende regnvær hjem fra Grimstad til Arendal med en ett åring som skreik av full hals og en høygravid kone som også skreik av full hals pga andre mann meldte sin ankomst. Båten ble ble kjøpt i mars og ble solgt i Juni samme år.

 

Så ble det sving i sakene, nå begynte jeg å klatre opp over. Polaren måtte bytte plass i båsen til fordel for en 1988 Scand 8600 Dynamic(Forløperen til 9200. Den uten targabøyle) med 271 hk VP V8 bensin. Nydelig båt og en motor med et fantastisk fint svev. Så kom trefots syken og båten ble da byttet ut i en flunka ny Joda 310 Monaco på Sjølyst messa i 1999. Nydelig båt med fantastiske linjer, god plass hadde den også, var faktisk så stolt at jeg trodde verden skulle rakne for meg da jeg så vidt berørte en stein i Blindleia en gang. I 2003 så fristet flybridge veldig mye etter å ha vært med på å kjøre en Princess 35 fra Bergen til Oslo. Da ble en nydelig ett år gammel Riviera 925 Fly kjøpt. En fantastisk fin båt på alle måter men trefotssyken slo til hardere en verst under et besøk på Viksund fabrikken. 360 St cruz var båten far hadde brosjyre av på nattbordet i flere måneder før madammen ble overtalt. Våren 2005 var det en super stolt Fsn som hentet sitt nye vidunder i Strusshamn for å kjøre den hjem. Med doble VP D6 310 var lykken fullkommen. Vinteren 2006 ble begge 310ene byttet ut med doble D6-350 pga jeg alltid har likt å ha litt krefter å rutte med når båten er ferielastet. Var bare for galt å si nei når jeg fikk et kjempe tilbud på å bytte motorer.

 

Men så etter mange år med drømming så satt jeg ved kjøkken bordet og kikket i en hel haug med papirer. Da var det at jeg oppdaget at med litt hjelp fra banken og en solgt hytte så kunne faktisk båt drømmen gjennom mange år realiseres. En Princess V42 var faktisk innen rekkevidde. Av sted til Båter i sjøen bar det og etter prøvekjøring så var det gjort, vi skulle bytte båt igjen. Kona har aldri vært mer medgjørelig når det gjelder båtbytte som denne gangen.

Og her sitter jeg og venter og venter på nybåten. Å fy som jeg gleder meg til mars, kan ikke tiden gå fortere. Større båt en V42 kommer jeg nok ikke til å få, der setter lommeboka en grense og det at vi rett og slett ikke trenger noe større.

 

 

Den ble jaggu lang denne historien gitt! :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 16 fots skjærgårdsjeep jeg. Men jeg har ikke behov for noe større. Jeg kommer meg greit ut på skjæra, der jeg skal være, samtidig som jeg ikke har gjeld på en ting som kun er til for å nytes 4 måneder i året. Jeg kan også fiske makrell og dynke ned hele båten i blod, uten at det gjør noe. Kjapp spyling, så er alt fint igjen. :smiley:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Oppsummert, mine tidligere båter:

* Fornebujolle-> OK Jolle-> 22 Nordisk-> Herwa 15 sport-> Nidelv 18-> Ryds 510DL-> GP700->

Sluttvalg: NorStar 290.

 

Valgte tidlig motorisert fartøy, mest pga. kjæreste/samboers manglende sjøinteresse og det faktum at jeg seiler noe med gode venners.

Det siste valget av motorbåt stod mellom;

NorStar 290 - Valgt pga.: Fin uteplass. God dobbel inngang til midtlugar, Flott pentry, Brukertilpasning.

Bavaria 29 - IKKE valgt pga. For "stappa" under dekk, Ingen Brukertilpasning.

Marex 290 - IKKE valgt pga manglende dollbord. mm.

Nordic Ocean Craft 28 - IKKE valgt pga. Trang uteplass mm.

Nidelv 300: Ikke valgt pga. Pris.

 

SL701294.jpg

 

Her ligger "Stjerna"

 

Morty

Mvh Morty

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Her kan dere få min forholdsvis laaaange ”båtkariere”

 

Våren 2005 var det en super stolt Fsn som hentet sitt nye vidunder i Strusshamn for å kjøre den hjem. Med doble VP D6 310 var lykken fullkommen. Vinteren 2006 ble begge 310ene byttet ut med doble D6-350 pga jeg alltid har likt å ha litt krefter å rutte med når båten er ferielastet. Var bare for galt å si nei når jeg fikk et kjempe tilbud på å bytte motorer.

Du verden! Kan jeg spørre hvor mange lapper du måtte legge på bordet for å "ha litt å rutte med når båten er ferielastet"? Å skifte ut spell nye motorer høres jo rimelig voldsomt ut da.

 

Sluttvalg: NorStar 290.

Fint båt, Morty, men avartaren stemmer vel ikke helt med båtvalget, for jeg regner ikke med at den er uttrykk for drøm om pinnebåt, eller hva? :lol:

Link to post
Share on other sites

Båt 1:

Ibiza 20 Touring (leveres om få måneder) 2008mod, 150hk Suzuki.

 

Grunnen til dette båtvalget er opplagt: Har hytte i Kragerø på en liten holme hvor vi er avhengig av båt. I Kragerø-sentrum er det maks 23 fot ved handlebryggen og fant derfor ut at over 23 fot er ubrukelig. 20 fot er egentlig nesten litt i overkant også, men siden det ofte blåser bra over Bærøfjorden og andre steder så er det greit å ha litt å gå i sjø med.

 

Derfor ble det denne båten som hyttebåt nr 1.

 

Den erstatter en tidligere Fjordling 17 med 115hk vi har hatt som en onkel av meg lånte og kjørte på skjær. Da har det vært noen år med snekke som hovedbåt måtte jeg i gang med en skikkelig båt igjen. Snekken på 20 fot er nå nylig solgt.

 

Båt 2:

GH 11 de luxe 30hk Mercury

Kjekk svippbåt som er morsom å kjøre med bra skrog og nok motor for størrelsen. Ulemper: ikke selvlensende (94 modell), må ha henger til den, men det går greit.

 

Båt 3: Selco 13 med 15hk Yamaha

Har alltid vært med på hytta siden 1961 da den ble kjøpt ny av tidligere generasjoner. Falleferdig nok til at den skal byttes ut denne våren

Jeg maser rundt om en With 385 med 25hk Yamaha som erstatter. Denne båtens behov skal være å kunne slenge opp på bryggen hvert år, ha lanterne for mørkekjøring, være selvlensende for å kunne forlates uten å være redd for at den skal synke, gå fort nok med 25hk som er lett å ta av og på etc...

Lingefan

Link to post
Share on other sites

"Hvorfor vi har den båten vi har" - er tittelen på denne tråden:

 

Jo, for mange år siden hadde vi en 42 fots Furnes

med en god "gammel" velfungerende Scania-motor.

Gamlingen var utstyrt med flybridge, akter-cabin, for-cabin og god gammeldags bysse mm......

En skikkelig god gammel sjøbåt som tålte det meste av vær, og med marsjfart på bare 7-8 knop.

 

Men nå er det andre boller.

Nå er det Sun 33 for alle penga og 2 * 300 hk brumlende rekkeseksere

nede i kjelleren.

 

Ting forandret seg i forhold til nye behov og interesse:

 

Her ligger stjerna:

bb1.JPG

 

Og her ser du ned i kjelleren hvor brumlingen kommer fra:

motor4.JPG

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor vi har den båten vi har idag , tja si det du . Vi ville ha en lukket båt med mye plass ,den måtte få plass i havna på den plassen jeg har idag og ikke koste sjorta . Da fant jeg en Årø 30 m/FB , som var mindre pen innvendig . Denne skulle selger kvitte seg med fort som f skjønte jeg fort , så da begynte pruttinga . Selger satt ned prisen så mye selv til slutt , at valget var lett .Nå har vi hatt denne i et år's tid og er stort sett fornøyde , men altid noe da . Har jobba mye med den , så det hjelper på nå . Årø 30 er vel ikke den vakreste skuta på sjøen ,men det må være store føtter .Syntes det er mye plass til å være en 30 foter , og nå som vi bare er to på tur er det plass nok . Men drømme om noe annet en vakker dag er jo lov og gratis ,blir jeg ferdig med den vi har så kansje det er tid for bytte en dag . Spørs jo hvor mye du skal koste på en gammel båt da,ikke alt du for igjen ved salg. Idag koser vi oss med den vi har , også for tiden vise om det er noen drømmer som går i oppfyllelse en dag.

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...