roaldbj Startet 30.November.2007 Del på Facebook Startet 30.November.2007 Legger inn et par artikler om Galileo fra VG: http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=186877 http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=187346 Jeg lurer på hva man trenger av ny hardware/programoppdatering for å få tilgang til det europeiske satelittnavigasjonssystemet. Ser at spanjolene ønsket seg egen jordstasjon. Blir spennende å se om og når systemet blir en realitet. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Ja, det var dette systemet jeg mente , ang. tråden om nødpeilesender.... Kommer det mye "snadder" som kan legges under juletreet i år ?? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 (redigert) http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/NO....html?id=157556 Systemet kommer i tillegg til GPS og planlegges å være i operativ drift fra tidligst 2010. Redigert 30.November.2007 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2007 Jeg synes det skal bli spennende å se hvordan Gelileo blir integrert med nødpeilesendere via satellitt i COSPAS/SARSAT programmet som jeg allerede benytter i min nåværende nødpeilesender. Har lest "ett eller annet sted" at det også skal være mulig å få inn værmelding, noe ala NAVTEX via Galileo. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Er du sikker på at det blir integrert ? Evt: Bør jeg vente litt med å kjøpe nødpeilesender til Galileo er på lufta ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2007 Så langt jeg har forstått - og det betyr i grunnen ingen ting - benytter i dag COSPAS/SARSAT nødpeilesystemet satelitter i polare og geostasjonære baner. Planene jeg har lest (husker ikke referanse - men skal søke litt) at det planlegges å utstyre både Galileo- og GPS-satellitter med utstyr for COSPAS/SARSAT systemet. Noe annet ville vel være ufornuftig? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 (redigert) Leser jo i tråden om Bavaria, at han som forulykket utenfor Lista utløste nødpeilesender, men signalene ble ikke oppfattet hos Redningssentralen... For lave baner på satelittene ...? https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...044&st=550# Noen kommentarer ? Redigert 30.November.2007 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2007 Ragnar Thorbjørnsen har en instruktiv artikkel om Cospas/Sarsat i Norsk Astronautisk Forening, se http://www.romfart.no/SOR/Notiser/S/1988/19880512.shtml Wikipedia har endel greie lenker til COSPAS/SARSAT her http://en.wikipedia.org/wiki/Cospas-Sarsat Det er mulig at denne siden http://www.cospas-sarsat.org/MainPages/indexEnglish.htm gir den mest detaljerte oversikten over COSPAS/SARSAT systemet. Her beskrives både 406MHz og 121,5MHz systemet. Akronymet (ordforkortelsen) COSPAS er russiske ord "Cosmicheskaya Sistyema Poiska Avariynich Sudov", som betyr: Space System for the Search of Vessels in Distress. Akronymet SARSAT står for Search and Rescue Satellite-Aided Tracking. Når det gjelder status for systemet i august 2007 er det noe informasjon her: http://www.cospas-sarsat.org/Status/statusSummary.htm Her er en fin 20 siders beskrivelse av COSPAS/SARSAT: http://www.cospas-sarsat.org/DocumentsSyst.../SD32-DEC06.pdf Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2007 Når det gjelder litt mer informasjon om det europeiske satelittnavigasjonssystemet Galileo er det noe norsk informasjon her på Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Galileo_positioning_system mens dette nok er en mer offisiell informasjonsside om systemet: http://ec.europa.eu/dgs/energy_transport/g...eo/index_en.htm Systemet er tiltenkt et atskillig bredere anvendelsesområde enn GPS. Bl.a. tenker man seg at det kan bistå blinde i navigasjon, se her http://ec.europa.eu/dgs/energy_transport/g...sability_en.htm videre fiskerinæringen, transportnæringen, fritidsaktiviteter og mye mer. Når det gjelder forholdet til sikkerhet til sjøss siterer jeg: Maritime Safety Already today, satellite navigation is an essential part of the Global Maritime Distress and Safety System (GMDSS). GALILEO will further improve the position accuracy and hence improve the search and rescue capabilities. Additionally, GALILEO's SAR service forsees a feedback channel to inform people in distress about the reception of the call and to transmit additional information. The GALILEO signal including integrity data can be used as a position sensor in the Automatic Identification System (AIS). AIS in combination with an Electronic Chart Display and Information System (ECDIS) will increase safety by improving the situation awareness of all ships in the area. These functions are not only important for the open see or costal waters but also for inland waterways as radars can not look around river bends. The combination of ECDIS and GALILEO will allow for precise and reliable navigation in e.g. harbour entrances to avoid running aground. Traffic flow can be optimised and the safety for all ships can be improved by using the very accurate positioning provided by GALILEO, integrity-checked and transmitted to a Vessel Traffic Service System. This is especially important on the new highways of the see where new high speed ferries operate at a much higher speed than conventional ships. Manoeuvres of large vessels in harbours have to be carried out with highest precision to avoid damage to the ship and the harbour facilities. GALILEO with its high precise and robust signals on several frequencies is predestined for the use in such environment. Her nevnes det bl.a. en kobling mellom Galileo og AIS - noe som kan bli viktig for oas med AIS sender ombord. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 Tipper amerikanerne kommer på banen med masse ny fancy funksjonalitet, for å slippe å bli utkonkurrert.... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Amerikanerene ligger ikke på latsiden, planene for tredje generasjons GPS er klare: Tredje generasjons GPS satelitter Sende effekten vil bli 500 ganger større enn dagens og de planlegger totalt å ha 32 satelitter. Nøyaktigheten vil bli ca 1m. Første satelittoppskytning er planlagt i 2013. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Det blir spennende å se om så stor posisjonerings-nøyaktighet fører til at enkelte vil navigere enda mer "på grensene", i den forstand at man stoler enda mer på sjøkartene. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 (redigert) Det blir spennende å se om så stor posisjonerings-nøyaktighet fører til at enkelte vil navigere enda mer "på grensene", i den forstand at man stoler enda mer på sjøkartene. Snittflyvning Redigert 1.Desember.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Mulligan Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Hvordan oppnår man denne nøyaktigheten på < 1 m? Hvordan håndteres gangtidsfeil så bra? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Sende effekten vil bli 500 ganger større enn dagens Vi kommer til å se ut som kokt hummer, hele gjengen ! Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 10.Mars.2010 Del på Facebook Svart 10.Mars.2010 (redigert) Galileo satelitt navigasjon ble lovet våren 2010. Noen som vet når dette skjer ? ...edit: kanskje det står her: http://www.esa.int/esaNA/index.html European Commission announced that three of the five Galileo services will be provided as of early 2014: the Open Service, the Public Regulated Service and the Search And Rescue Service. The Safety-of-Life Service and the Commercial Service will be tested as of 2014 and will be provided as Galileo reaches full operational capability with the 30 satellites. Redigert 10.Mars.2010 av sydspissen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Er, vistnok, i testfase med fire satelitter igang. Kontrakter om bygging av de første operasjonelle satelittene ble underskrevet i Januar og systemet skal være operativt fra 2014. EU har skåret ned antall satelitter til 22. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 http://www.esa.int/esaNA/galileo.html Galileo: Europe prepares for October launch 23 May 2011 ESA PR 16 2011 - The European Space Agency, Arianespace and the European Commission announced today that the launch of the first two satellites of Europe's global navigation satellite system is planned to take place on 20 October. This will be the first of a series of Galileo satellite launches by Arianespace from Europe's Spaceport in French Guiana. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.