Jump to content

Begrensninger på fritidsbåtbruken i fremtiden.


trikkern

Recommended Posts

Av og til lurer jeg på om det er mijøet eller hekkbølgen min folk er ute etter her ? Til opplysning: Jeg er forhenværende snekke-eier som mang en gang har stiftet kjennskap til Scand 29 i 15 knop med 5 meters klaring, så jeg kan betrygge at JEG tar hensyn.

Når det gjelder begrensing av en viss type fritidsbåtbruk. Jeg har en mor som reiser tur-retur Drammen/Golsfjellet hver helg. På denne rekreasjonen brenner hun av 2000 liter bensin pr. år. Hva med begrensninger på dette ? Hun er ikke alene om denne fritids-sysselen.

Til sist, jeg har faktisk tillit til at utvikklingen av renere teknologi går sin gang slik at vi slipper begrensninger på vannet og ellers for øvrig også. Jeg er også ganske glad for at noen av de som tydeligvis er livredde fremtiden her inne ikke er i politikken. Da skulle det blitt kaotiske tilstander ganske så fort....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Men dere, altså igjen! Hva oppnår vi med å legge begrensninger på fritidsbåtbruken. Det står ikke i forhold til problemet overhode om vi reduserer motorstørrelsen, gå over til snekkefart alle sammen, eller hva man kan komme på av smålige begrensninger. Jeg mistenker en sniksosialistisk tankegang her om at vi alle skal være like, ha samme fart, størrelse på båtene (folkebåten kommer, dere!), og få våre tilmålte litre med diesel pr. sesong. :cryin: Er vi da med og redder verden hvis bare alle er med og yter sin skjerv? Poenget er at om du legger ned hele fritidsflåten så duger dette til ingen ting i den store sammenhengen. (Blir som 0,0000000000000001 : 1 eller noe sånt). Skulle ikke tro vi var realister :cool:

Link to post
Share on other sites

Men tenk så enkelt det ville ha blitt med vedlikehold, tekniske spørsmål, reparasjoner o.l. om alle hadde klin like båter :lol:

Ulempen hadde jo vært at man lett kunne ha gått ombord i feil båt, men hvis alle båtene hadde vært eid av staten så hadde det jo ikke spilt noen rolle hvilken båt man tok :wink:

 

"Ved at alle eier alt sammen, og ingen eier noe privat, og ved at det ikke er noen institusjonalisert arbeidsdeling når det gjelder ressursdisponering, har man allikevel nådd hovedmålet - Alles likestilling, eller et klasseløst samfunn. Men også innen denne form for kommunisme kan man se på felleseie som et instrumentelt virkemiddel: Felles eie skaper bevissthet om en felles skjebne, og det igjen skaper bevissthet om solidaritet og harmoniske, ikke utbyttende forhold mellom menneskene."

 

http://www.propaganda.net/skoleside/?stil=217

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Min mor har ikke kjørt bil siden 1982, da hun traff noen sauer i veien..... :blush:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen som har fremmet noe forslag om noen særskilte begrensninger for fritidsbåter? Det som det kanskje kan være snakk om, er en generell avgiftsheving på fossilt drivstoff. Hvis det skjer, hva skulle eventuelt være argumentet for at fritidsbåtene skulle få noe unntak? Så kan det bli generelle tiltak som gjør at spesielt store motorer blir dyrere i innkjøp. Igjen - hva skulle være argumentet for unntak for båteiere?

Link to post
Share on other sites

Aha! Mere sauer, så går bilbruken ned. :wink:

Reguleringer vil alltid ramme skjevt, og blir som regel i form av avgifter. Dette rammer bare de med normal eller svak økonomi, og det er som regel ikke de som har de feteste motorene i hverken bil eller båt. Dessuten brukes ikke slike penger til det formålet det burde, nemlig redusere forbruk/forurensning.

At komunismen er noe dritt, fordi da må alle være like, er jo en ting. Men vi kom hit nakne alle sammen, så at noen skal ha lov til å ødelegge og forbruke mer av vår felles klode, fordi de har klart å få seg mere penger, er vel heller ikke rett, så kapitalismen er vel ikke kjernesunn den heller. :smiley:

Tror nok travelhet og profittjag er vår verdens største fiende for både menesker og miljø.

Link to post
Share on other sites

Diesel til fritidsbåter har jo allerede et unntak så det er ikke et "hvis"! :wink:

Nei, og dette er jo også noe jeg har veldig store problemer med å se noen gode argumenter for. Hvorfor skal båteiere velte avgiftspresset over på uskyldige dieselbilister - som bare skal en tur på hytta på Gol?

Link to post
Share on other sites

Hvis de vil avgiftsbelegge "fritids-diesel" så kan vi kjøpe telt, en masse kjetting, få med oss en minoritetsgruppe og lenke oss fast utenfor Stortinget (det er jo tross alt minoriteter og fanatikere som får vilja si) :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

vi kan true med å sprenge Mongstad... :sweat:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Veldig "off topic", har du solgt båten Ben Sin, siden avataren er borte og ingen båt er nevnt under den ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her er min vinterdepresjons Avatar :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...