Jump to content

Begrensninger på fritidsbåtbruken i fremtiden.


trikkern

Recommended Posts

Hørte på radio i dag at det foreslås å legge begrensninger på bruk av fritidsbåter. Årsaken er at det nå "fyker rundt alt for mange store, hurtiggående og støyende båter i tusentall som slipper ut forurensning, og dette må da stoppes for det er til sjenanse for både hyttefolket og fastboende". Begrunnelse: "Hvorfor skal det være begrensninger på bruk av snøscooter i marka, og ikke på fritidsbåtene?". "Dette er til skade for naturen og fuglelivet, og i det hele tatt..." :cryin:

Nå ble jeg provosert, nå! :headbang: Dette begynner å ligne på "den siste sovjetstat". Jeg er ikke mot miljøtiltak, men denne begrunnelsen tar kaka.

Skal vi sitte å ta i mot dette tøvet? Her må det mobiliseres! :flag: Eller hva sier dere, båtfolk?

Link to post
Share on other sites

Fylkesmannen avd miljø i Vest-Agder uttaler:

 

"Vest-Agder fylke har en lang kystlinje med sjøarealer som ikke omfattes av motorferdsel-loven. Den sterke økning i fritidsbåtflåten øker ulykkesrisikoen og forringer naturopplevelsen for mange. Fylkesmannen ser derfor et klart behov for at deler av den motoriserte ferdselen på sjøen også får et regelverk som ivaretar miljøhensyn på en bedre måte."

 

Så at dette var omtalt i Fævennen i dag.

Link to post
Share on other sites

Hvor , eller hva skal vi gjøre i fremtiden :lol:

eneste plassen vi kan få utløp for båt-trangen, blir på PC spill :lol:

Nei seil blir nok viktig i fremtiden.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

I en annen tråd her sa jeg at vi kanskje i fremtiden får oppleve at det står en kortautomat i båthavna som vi må kjøpe båtturen vår i. Du får en kvote som du kan bruke opp med en gang i løpet av ferien, eller spre ut over året. :confused: (Burde ikke gi miljøfundamentalistene ideen, så hysj!).

Får fantastene sin vilje kommer nok slike tiltak en gang. Og Ola Donk finner seg nok i dette og. Bør vi skynde oss å selge motorbåtene våre mens vi enda kan?

Link to post
Share on other sites

:lol::lol::lol: Ja det måtte jo komme

 

Begrunnelse: "Hvorfor skal det være begrensninger på bruk av snøscooter i marka, og ikke på fritidsbåtene?"
Det er jeg jo enig i, men vinklingen er jo feil. Snøscooter burde være lovlig også :yesnod:

 

Ellers er vel tilsvaret på dette at vannscooter faktisk allerede er forbudt :smash:

I alle fall den som er drevet av vannjet :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det ville være politisk selvmord for dem som eventuelt prøver å legge store begrensninger på båtbruken i Norge.

 

Dette kan ikke sammenlignes med begrensninger på bruk av scooter eller ATV, båt er noe de fleste i landet har ett forhold til og derfor er store restriksjoner ikke gjennomførbart.

 

Ett bedre regelverk bla. når det gjelder fartsgrenser i nærheten av land og i lukkede områder hadde stort sett tatt hånd om de plager noen kan oppleve enkelte steder, behovet for regulering ut over dette er etter min mening ikke tilstede.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Jeg ser avgifter i det ikke alt for fjerne...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Stadig flere kommuner (Kragerø og Lillesand er to eksempler) innfører eiendomsskatt så den biten er jo tatt vare på! Hva er vel da mere naturlig å innføre noen nye skatter og avgifter på båtbruk slik at det blir "likhet for loven"? :rolleyes:

 

:fishing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Seil var viktig i fortiden og blir det i fremtiden.

Den rene motorbåten blir en liten parentes.

 

Ja, dessverre blir vi motorbåtfolk en utdøende rase. Når alle forbrenningsmotorer blir forbudt (også i seilbåter) må vi gå over til seil med årer tilpasset den båten vi skal drive fremover i vindstille dager.

På landjorda må vi nok innse at hest og kjerre igjen kan bli et vanlig fremkomstmiddel for våre etterkommere. Ser faktisk ut til at vi allerede har startet med forberedelsene. :wink:

Link to post
Share on other sites

For å være litt alvorlig, ser at noen sammenligner snøscooter/ ATV med båtlivet. Disse kjøretøyene setter ofte varige spor i utmark, ikke bare støyforurensing. Det gjør ikke båter, bortsett fra de (få) som lander langt opp på land, og da er de vel i utmark, der motorferdsel er forbudt? :wink:

Håper Syvert og KNBF setter dette på plass :smash:

Med hilsen,

Sindre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...