Jump to content

Begrensninger på fritidsbåtbruken i fremtiden.


trikkern

Recommended Posts

Men hva synes du vi skal gjøre da, Mouche! I en annen tråd om CO2-utslipp oppfordret jeg debattantene til å si hva de hadde bidratt med i reduksjon av CO2. Det kunne vi spørre flere om. Her er hva jeg har gjort, og hva mer synes du jeg bør gjøre. Slutte å bruke båten i fritida?

- Byttet stor luksusbil med diger bensinmotor til en liten dieselbil med forbruk 0,45.

- Skiftet to bensinmotorer 2x200 Hk i båten med en ny moderne diesel på 310 Hk som tilfredstiller de nyeste utslippskravene.

- Reiser pokkertameg ikke til syden mere.

- Spiser ikke grønnerter.

Din tur!

Link to post
Share on other sites

Men Tuffff, skal vi alle reise rundt i snekker, så kommer vi ikke til å se mye til hverandre. (Og hvor skal vi henge Båtplassvimpelen?) :confused:

 

Ja, si det - det tenker jeg veldig mye på :wink: Men hvorfor ikke være litt kreativ å drøfte båtyper som kan fungere bra både med hensyn til plass, fart og andre egenskaper uten at de behøver å være seilbåter eller miljøsvin ?

Er det "kommunistisk" å tenke i slike baner? :lol:

Link to post
Share on other sites

jeg tror at framtidas motorbåt vil ha en annen type motor enn i dag. Jeg håper i hverfall at noen kan utvikle en motor til båt som bruker lite drivstoff men har styrke nok til å kunne gi båten tilstreklig fart. Det bør vel også eksperimenteres med skrogformer. Sikkert noen i verden som jobber med slikt allerede i dag. jeg kan forstå begrensninger i forhold til forurensing derimot forstår jeg ikke hytteeiere og andre som ikke liker å se en båt på vannet

CBK 538

LE5871-EINARSEN

Link to post
Share on other sites

Hva skal vi med kommunen når vi har fylket :crazy: jeg leste den rapporten, eller hva det nå var. Avsnittet begynnte med " ingen av kommunene har berørt denne problematikken. Fylkesmannen vil imidlertid..." Og ikke forstår jeg hva han egentlig vil.

 

Her er en annen tullete sak, skal du på telttur på finnmarksvidda mener noen du skal guide. Deriblant FeFo. Og hva FeFo er?...det er her oljepengene havner folkens. Det er så mye "bubbel" rundt at det er helsefarlig å bry seg.

http://www.njff.no/index.php?file=article....&nav_expand

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at de som ikke stemmer blått nå snart endelig skjønner at de røde til enhver tid ønsker å begrense vår ferdsel til lands og til vanns. Hvordan en snøscooter setter varige merker i utmark belagt med 1 meter snø er for meg en gåte. :lol::yesnod: Snart kommer det avgifter på hekkbølger :lol:
Ville vel bli temmelig paff om en som skryter av å ha et par tusen hester undrer dørken skulle applaudert en bærekraftig politikk, som nødvendigvis vil måtte gjøre det båtlivet han påståelig har merkbart dyrere.

De fleste med båt er intelligente nok til å ha 2 tanker i hodet på en gang. Politikk dreier seg, for mange av oss, om mere enn å mele sin egen kake. Jeg registrerer at enkelte, hvis engasjement rekker 2 cm nordøst for nesetippen deres, forventer at fordi man har båt skal man legge vekk alt annet man er opptatt av, og stemme på dem som byr på billigst diesel og fritt fram. Alle som truer deres hellige ressursorbruk er svikere og kommunister som kun vil ødelegge....

Samtidig opplever jeg at flere og flere faktisk ser at vi må gjøre endringer, og at dette vil koste, og at det forutsetter at vi revurderer forbruk og prioriteringer.

Skjønner ikke hvorfor jeg stadig får meg til å tenke på en dinosaur............ :wink:

Link to post
Share on other sites

Din tur!

 

Ikke stemme på populister som "kjøper seg" lettvinte stemmer basert på egoistiske ønsker og behov.

Benytte kollektivtransport der/når dette er mulig.

Begrense privatbilbruk og når man bruker den være litt lettere på foten (enkelt å spare 10/15% på forbruket og tilsvarende i penger!)

Redusere antall flyreiser

Få ut oljefyr og inn med pelletsfyr

(Etter)Isolere vinduer/vegger/tak/gulv etc

Senke temperaturen inne om natten, ha 20 grader om kvelden og heller ha på en liten jakke (mange som har både 22,23 og sågar 25 i stua). SLukke lys i rom som ikke er i bruk.

Sparedusjhode.

 

Kjøpe seilbåt, gjerne også en Bavaria! :lol:

 

Dette var noen eksempler på "ting" man enkelt kan gjøre. Gjør jeg dette selv? Ja, det meste av dette, men er ikke "religiøs" på denne fronten og har heller ikke tenkt til å være uten bil, båt eller helt slutte å reise, men endringer må nok til og jeg har begynt!

 

ps

Nei, jeg har ikke kjøpt Bavaria!

ds

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche. Men det meste av dette gjør folk flest allerede. Jeg har da f.eks. aldri fyrt med olje hjemme. Dersom noen kan finne en buss som kan ta meg til og fra jobben, ja så skal jeg bruke den. Men ikke alle har et valg. Enig? De som gjerne vil "tilbake til naturen", står fritt til å gjøre det. :wink:

 

Når det gjelder nye båttyper som går lettere gjennom vannet, så er det ikke noe nytt. Lange, slanke skrog var riktig båtfasong i gamle dager. Dette er tanker noen har tatt opp igjen nå. Disse båtene kan oppnå 12 knop med ganske beskjeden motorstørrelse. Dette kan godt bli fremtidens båter, men dersom det blir mange nok av disse, så står nok ordføreren og hytter med neven likevel. :nono:

Link to post
Share on other sites

Dette er tullprat med respekt å melde Enzo.

Jeg regner med at du har tall som verifiserer hvor stort andelsreduskjon i co2 for Norge i global målestokk blir med dine ider ? :yesnod:

Jeg har ingen tall og mener faktisk ikke tallene er av så stor betydning heller , det er ikke her det er masse gevinst å hente , da må vi heller se på industrien, oljeindustrien, kina ,usa osv men det er verdifullt å endre holdningene og vise vei på den måten , om alle bidrar med litt så blir det betydelig til slutt og det er vel ikke noen tvil om at hvis vi ser 5-10år fram i tid og ikke gjør noe slikt så vil vi fortsette å øke utslippene istedet for å begrense de. Jeg mener altså ikke at båt og bil er være eller ikke være for miljøet men man må være med på å dra og vi som privatpersoner har ikke så mange plasser å spare om vi ikke går løs på våre største kilder til forurensning som nettopp er drivstoff forbruk.

Selvfølgelig vil det monne om vi også kutter på forbruk av langreiste varer og selvsagt er det også interessant å gjøre noe der samt med flyavgifter og hele sulamitten.

 

Man behøver vel ikke være astrofysiker for å skjønne at litt forurensning også er forurensning og at gode holdninger er viktig å ha, og ikke minst lære sine barn, eller?

:confused:

Gode holdninger er viktig å ha og det er på tide at vi begynner å gjøre noe for å redde det vi skal overlevere til våre barn , gjør ikke vi som oppdrar barna våre noe , hvordan skal vi da forvente at de skal gjøre noe for å overlevere en levedyktig klode til barnabarna våre. osv osv

Link to post
Share on other sites

Hva med denne trawler/katamaran-motorbåten. Oppnår 17 knop med 2x75 hk.

mvh

Viggo

Glimrende alternativ. Men hva er det motorbåtfolk etterspør? Ressurskrevende og støyende sjøploger m/ propeller i alle ender slik at de kommer seg i land. Dette er en katamaren m/ to motorer som kan snu på sin egen lengde. Stødig og ikke minst romslig ferieplattform. Hvor er de norske båtprodusentene? - av med nisselua og se inn i fremtiden! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Mouche. Men det meste av dette gjør folk flest allerede. Jeg har da f.eks. aldri fyrt med olje hjemme. Dersom noen kan finne en buss som kan ta meg til og fra jobben, ja så skal jeg bruke den. Men ikke alle har et valg. Enig?

 

Tror det fortsatt er mye ugjort selv på såpass enkle ting som jeg nevner! Hittil i år er det skiftet ut totalt i Norge hele 100 oljefyrer i pelletsovner, ikke me å skryte av. Sies at det skyldes at man venter på at det skal komme ordninger som subsidierer utskiftninger. Ja, det er et alt for dårlig utbygget kollektivtibud mange steder. Som tidligere sagt mener jeg at spesielt i tettbebygde strøk må det som utgangspunkt dobles frekvens og halveres pris, det vil monne.

 

Enzo - det finnes mange fornuftige FrPere, men det finnes også mange av den motsatte sorten! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Slapp av trikkern , jeg tar i litt ekstra for diskusjonens skyld og samtidig har jeg ikke noe jeg skulle sagt da jeg ikke er politiker , jeg er forresten medlem i FRP selv om det kanskje ikke ser sånn ut på det jeg skriver her :wink:

 

Jeg er også betalende medlem i Frp (det er visst mange som har "glemt" å betale :nono: ), og skal bytte ut oljefyren med luft-vann varmepumpe.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En hytte eller en leilighet i syden vil aldri kunne erstatte daglig omgang med båtliv.

 

Jeg fylte opp tanken på Astor på tirsdag. Den hadde nå gått 10 timer siden siste fylling for 14 dager siden. 50 liter gir meg en hyggelig timepris for en rekreasjon jeg ikke kunne være foruten. Jeg har 220 hk. men bruker skjelden alle disse. Det gjelder å drøye tiden man er under veis. Og der skjønner jeg seilfolket også. :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

En av lederne i SV`s ungdomsparti foreslo nettop å legge på 5 øre på fosilt brennstoff for å kunne benytte dette til miljøtiltak.....

Hvis du fyller brennstoff til kr. 10,- pr. liter (de fleste ser vel høyere priser om dagen) så går kr. 2,70 til oljeselskapene, resten er avgifter. Ingen av disse avgiftene er øremerket miljøtiltak !!!!!

Hvis noen prøver å legge så mye som 1 øre til på i avgift på fosilt brennstoff så håper jeg de som bejubler det tar en runde med seg selv og spør se om ikke det er på tide å bruke noe av den allerede alt for høye avgiften til dette formål.

 

Jeg vurderer snart "Franske" virkemiddler for å stoppe dette vannviddet...... Nok er nok, all min respekt for politikere som maner om høyere avgifter for å begrense ditt eller datt eller for å kjøpe avlat kan dra dit pepper`n gror, dette tuller er jeg rett og slet lei av. Jeg har vingla noe politisk, men heretter blir det kun FRP for min del.

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Siden politikerene også skal ha drivstoff til cabincruiserene sine må de jo ha billig diesel, kan ikke ramme oljeindustrien da...

FRP politikere ja. Det er gutter og jenta som vet hvordan våre skattepenger skal brukes. Men så blir de da også både veltrimma, brun og velfrisert. :flag:

Og man er da en j........ kommunist dersom en ikke skjønner at ditt egentlig er mitt, og mitt er privat. :crazy: Dra til Burma !! :lol:

Link to post
Share on other sites

En av lederne i SV`s ungdomsparti foreslo nettop å legge på 5 øre på fosilt brennstoff for å kunne benytte dette til miljøtiltak.....

Hvis du fyller brennstoff til kr. 10,- pr. liter (de fleste ser vel høyere priser om dagen) så går kr. 2,70 til oljeselskapene, resten er avgifter. Ingen av disse avgiftene er øremerket miljøtiltak !!!!!

 

 

Jeg vurderer snart "Franske" virkemiddler for å stoppe dette vannviddet...... Nok er nok, all min respekt for politikere som maner om høyere avgifter for å begrense ditt eller datt eller for å kjøpe avlat kan dra dit pepper`n gror, dette tuller er jeg rett og slet lei av.

 

Enig med `Sundberg`, mener å huske at tidligere miljøvernminister Torbjørn Berntsen innførte en miljøskatt på kr. 1.- pr liter (bensin) ca:1990-92.

Denne kontoen tror jeg mange har glemt? Har absolutt ingen tro på at inntektene på denne skatten har blitt brukt til det den var tiltenkt.

Skal vi fortsette med den rød/grønne regjeringen etter 2009, tror jeg fritidsbåtbruken lider et nederlag. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer snart "Franske" virkemiddler for å stoppe dette vannviddet...... Nok er nok, all min respekt for politikere som maner om høyere avgifter for å begrense ditt eller datt eller for å kjøpe avlat kan dra dit pepper`n gror, dette tuller er jeg rett og slet lei av. Jeg har vingla noe politisk, men heretter blir det kun FRP for min del.

Hva om du satte deg litt inn i fransk politikk kontra norsk. FRP snakker om øremerka avgifter i hytt og pine - vil du ha en land som er sentralstyrt fra Oslo? Det vil neppe gagne andre en de inne fjorden, og knapt de heller. Jeg synes foresten at du med fordel kunne forsette å vingle litt til :wink:

Link to post
Share on other sites

Sier jo sitt å lande hos "lov&orden-partiet" frp, samtidig som man har sansen for "franske" virkemiddler. Nok et eksempel på disse sjarmerende selvmotsigelsene det er plass til under frp-paraplyen. Omtrent like konsistent som å kreve at alle innvandrere skal lære norsk, samtidig som en bor i spania uten ambisjoner om å lære spansk, og forventer at spanjolene som arbeider nær den norske kolonien skal lære seg norsk.... :flag: .

Link to post
Share on other sites

spanjolene kan vel engelsk, og nordmenn er jo ikke der nede for å arbeide :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

.....og nordmenn er jo ikke der nede for å arbeide :wink:
Innsatsen fra nordmenne der nede bør ikke undervurderes. Jeg kjenner flere som har kommet hjem med merkbart større høyrehåndsmuskel :cheers: .

 

Poenget er vel: Hvorfor vingle fra parti till parti, når en kan vingle uhemmet innenfor frp?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...