Jump to content

Brenselcelle - på metanol? Fabelaktig i båten?


Fiffi II

Recommended Posts

Jeg har ingen andre strømkilder enn motoren for å laste batteriene. Dvs. jeg har jo landstrøm, men siden jeg aller helst vil ligge i "skjæra" blir det innmari lang kabel...

 

Ut fra vårt bevegelsesmønster (relativt rolige og korte turer) tror jeg ikke slepegenerator/vindgenerator er tingen. Derfor snakket jeg med et caravan-senter som solgte solcellepanel. Selgeren var informativ og tok også med et alternativ jeg ikke kjente til: BRENSELCELLE! Hurra - det hørtes ut som "himmelen på jord"! Det skulle koste kr 16.000 og var en liten boks - uten bevegelige deler - kun helle på litt metanol i ny og ne. Dermed hadde vi alltid strøm tilgjengelig. Siden jeg holdt på å svime av glede glemte jeg selvfølgelig strømkapasiteten, men hvem bryr seg om slike detaljer...

 

Siden et "godt" solcelle-opplegg ville koste ca kr 10.000 (i følge selger) må jeg innrømme at brenselcelle-teknologien virker fristende.

 

Er det noen som har erfaring på dette?

Link to post
Share on other sites

Denne enheten som kan lade med 3,5-4amp kan du kjøpe hos Seatronic, og den koster kr.38800,-

 

fuel_cell.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når ble det vanskelig å få tak i 5-liters kanner med metanol-sprit her i steinrøysa :wink:

 

Husker dere at det var en toller som var innblandet i den store metanol-saken. Det ver noe vitsing i området her om at folk hadde tatt inn både det ene og det andre. Man bare sjekket at det var tolleren med blindestokk som var på vakt først. :lol:

Link to post
Share on other sites

Problemet med en slik er å få skaffet metanol på lovlig vis. Hadde kontakt med Statoil for å høre hvordan det var å kjøpe metanol, og her er svaret jeg fikk: OBS: Metanol er kun tillatt solgt til firmaer registrert i Brønnøysund, salg til privatpersoner er i hht norsk lov ikke tillatt.

 

Jeg driver med RC helikopter, fly osv.

 

Det er null problem å få kjøpt metanol. Det er ingen begrensning på det. Bruker noen ganger mer en 5 liter på en helg med helikopter.

 

For mange år siden var det forbudt å selge mer enn en 1/2 liter av gangen i Norge. I tillegg måtte det fylles ut skjemaer. Det byråkratiet er fjernet. Den gangen reiste vi til Sverige og kjøpte i 20 literskanner hos fargehandlere til en brøkdel av prisen, men den tiden er heldig vis forbi. Nå er det fritt frem i Norge også.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Jeg driver med RC helikopter, fly osv.

 

Det er null problem å få kjøpt metanol. Det er ingen begrensning på det. [/b]

 

Skjønner ikke helt dette, her er hele svaret jeg fikk i år fra Statoil.

 

Hei!

 

Statoil Norge AS har metanol for salg i fat à 200 liter eller i tankbil. Pris i fat er p.t. kr 12,55 pr liter eks mva, fritt levert. Pris i tankbil vil vi måtte komme tilbake til avhengig av volum og leveringssted.

 

OBS: Metanol er kun tillatt solgt til firmaer registrert i Brønnøysund, salg til privatpersoner er i hht norsk lov ikke tillatt.

 

mvh

Jan Magnussen

Produktsjef Kjemi

91560424

Link to post
Share on other sites

Jeg vet mange RC brukere kjøper ren metanol for så å blande inn olje og nitro selv. Tror nok det Statoil sier her er vel at de ikke selger til privatpersoner, men de sier vel ingenting om at bedrifter registrert i brønnøysund ikke har lov til å selge det videre til private. En RC forretning er typisk en registrert bedrift og de selger garantert til private :smiley: For eksempel så vet jeg også at de som driver med dragracing også kjører på metanol blandinger og de blander dette selv.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen andre strømkilder enn motoren for å laste batteriene. Dvs. jeg har jo landstrøm, men siden jeg aller helst vil ligge i "skjæra" blir det innmari lang kabel...

 

Ut fra vårt bevegelsesmønster (relativt rolige og korte turer) tror jeg ikke slepegenerator/vindgenerator er tingen. Derfor snakket jeg med et caravan-senter som solgte solcellepanel. Selgeren var informativ og tok også med et alternativ jeg ikke kjente til: BRENSELCELLE! Hurra - det hørtes ut som "himmelen på jord"! Det skulle koste kr 16.000 og var en liten boks - uten bevegelige deler - kun helle på litt metanol i ny og ne. Dermed hadde vi alltid strøm tilgjengelig. Siden jeg holdt på å svime av glede glemte jeg selvfølgelig strømkapasiteten, men hvem bryr seg om slike detaljer...

 

Siden et "godt" solcelle-opplegg ville koste ca kr 10.000 (i følge selger) må jeg innrømme at brenselcelle-teknologien virker fristende.

 

Er det noen som har erfaring på dette?

Jeg vil foreslå at de brenselcellene som allerde finnes i båtene reppareres eller oppgraderes før man setter inn flere. Brenselceller med fossilt brennstoff er utrolig flott til noen spesielle formål hvor bare litt strøm er nødvendig, og når man slipper å tenke på økonomi.

En må huske på at strømbehovet av og til er stort i båt. Hvis man da har bruk for å fylle på 100 Ah på batteriet, skal man da slå av alt forbruk og starte opp en ladning på 4 ampere så, blir det lenge å vente tror jeg.

Ca 25 timer vil jeg annta.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man da har bruk for å fylle på 100 Ah på batteriet, skal man da slå av alt forbruk og starte opp en ladning på 4 ampere så, blir det lenge å vente tror jeg.

Hvorfor får du PLUTSELIG behov for å fylle på 100 Ah på batteriet? En brencelcelle er jo lydløs, så den kan lade batteriene kontinuerlig. Dermed kommer du aldri i en slik situasjon. Men den bør selvfølgelig dimensjoneres slik at den kan holde tritt med strømforbruket. Bruker du x Ah i døgnet bør den kunne levere x/24 A kontinuerlig.

 

En annen faktor er prisen på denne kraften og logistikken rundt. Maxpower sier at en 4,4 kg "Cartridge" vil holde i 3 dager på full effekt, eller 340 Ah totalt. Bruker du mye strøm blir det et svare strev hvis du ligger mye i uthavn. Jeg vil tro disse kassetten ikke er helt gratis heller.

 

Et søk etter "Pris Metanol" førte meg til http://www.tu.no/nyheter/energi/article3842.ece Der står det bl.a.:

 

Mange studier viser at prisen på Metanol, målet etter energiinnhold, vil bli omtrent den samme som for bensin. To liter metanol vil koste det samme som en liter bensin. Bensin inneholder 45 kJ/g, mens metanol ligger på 22 kJ/g. Det betyr at metanolen trenger dobbelt så stor brennstofftank for å få med samme energimengde, men på grunn av den høye virkningsgraden til slike brenselcellebiler vil ikke tanken bli særlig større i praksis.

Men da tror jeg nok ikke de har lagt literprisen ved kjøp av småkvanta fra RC butikker o.l. til grunn. Det er nok prisene på verdensmarkedet som danner grunnlaget. Pris for 100.000 m3 metanol mot 100.000 m3 bensin eller noe sånt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Cartridge ?

Er det slik at man må bytte noe i brenselcellen ofte og ikke bare kan fylle på med metanol og bruke den år etter år ?

 

Jeg kunne fint klart meg med ett eller annet som gir 4ah , jeg bruker jo bare kjøleskapet jevnt samt kjører vannpumpen noen minutter i døgnet og et par 10w lyspærer et par timer i døgnet.

Link to post
Share on other sites

Det står at fuel cellen har en levetid på 1500 til 5000 timer før den må ha service/ byttes.

Cartridgen det snakkes om er vel kannen med fuel. Slik jeg forstår det er det en 5-liters kanne som holder til 3 døgns kontinuerlig drift.

 

Bortsett fra prisen så virker jo dette veldig bra.

Redigert av W32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

skal man da slå av alt forbruk og starte opp en ladning på 4 ampere så, blir det lenge å vente tror jeg.

Pleier du å slå av alt forbruk, og sitte å vente på ladingen ? :lol:

 

Klart dette begynner å bli interessant.

Teknologien er forholdsvis ny i konsumentmarkedet, og prisene kommer til å gå nedover etterhvert.

Jeg tror faktisk jeg hadde klart meg med en av de mindre modellene.

Bruker neppe mer enn ca. 50 Ampertimer i døgnet i uthavn sommersdag, helst mindre.

 

Prisen på metanol ligger på ca. 20 kr literen i 10L dunk i Tyskland idag.

Den minste brenselscellen til EFOY, samme tyske produsent som leverer til Max-power,

Selges idag til 1779 Eur. minus tysk + norsk moms blir dette ca. 15000.- kroner.

Interessant ! JEPP

 

 

Link to post
Share on other sites

Er det metanol RC folket kjører på da , jeg hadde en slik lekebil og kjøpte fuel som var ferdig blandet med 10-16% nitro ett eller annet om jeg husker rett ?

 

Jeg skal ikke vri dette over til en diskusjon om fuel til RC, men ferdigblandet fuel til RC får man med forskjellige blandinger med olje og Nitro. Nitro benyttes for å øke effekten/ turtallet. Motorene går greit på metanol og olje, men nå for tiden er det blandet i Nitrometan. Mengden øker effekten, men det sliter betydlig mer på motoren. Uansett er basisen metanol. Det finnes minst to leverandører som blander dette for salg i Norge. Minst en av de selger direkte. Det sier seg selv at dette er en virksomhet med begrenset volum.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Husker jeg så på den brenselcella en gang for å se om den kunne være noe. Jeg husker ikke hvor jeg så dette, men kom fram til at den hadde ganske få timer å gå på i den sammenhengen før den måtte på dyr service. Tror det var en måned eller to i kontinuerlig drift. Et annet poeng er at du får ganske heftige solpanel til samme prisen, med langt over 4A i snitt over et døgn, da slipper du å kjøpe metanol også, og slipper å tenke på vedlikeholdslading når båten ikke er i bruk.

Link to post
Share on other sites

Solceller tar plass. De lader minimalt når det ikke er sol, må ligge mot solen, lader ikke når det er mørkt osv. Om brenselceller fungerer bra og har et akseptabelt økonomisk driftsbudgett må det være ideelt. Om nyprisen i tillegg er nede i 15.ooo,- begynner det å bli interessant. Solceller er O.K. til lading når båten ikke er i bruk for å fylle batteriene samt å drøye batteriene når man ligger i utehavn. På en regnværsdag lader de tilnærmet lik 0.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

men kom fram til at den hadde ganske få timer å gå på i den sammenhengen før den måtte på dyr service.

Det har du rett i.

Men det er nok lenger levetid enn det du antyder.

Cell-stack vil gradvis svekkes når en kommer opp i mange tusen timer. Og må til slutt byttes.

Hva slik service koster, aner jeg ikke.

For meg virker fuelcell svært aktuellt for bruk i uthavn, og kun da, så gangtiden ville ikke bli så stor i løpet av en sesong.

 

 

The fuel cell’s unit that generates electricity, moreover, has no moving parts and thus is not subject to wear and tear.

SFC has demonstrated in extensive laboratory and field tests that EFOY fuel cells have performed reliably at full power for more than 6,000 hours of operation. EFOY fuel cells meet the strictest quality and safety standards. We guarantee our products for three years or 3,000 hours at full power (see below). Every component is designed to last 5,000 hours, which translates to a useful life of ten years at 500 operating hours a year.

 

 

Link to post
Share on other sites

Alle alternative energikilder har interesse, og jeg er enig med Mix om at teknologien er spennende.

Hvis man da tar utgangspunkt i de generelle båteiernes ønsker, så er jo dette noe av problemet, for de kontakter elektrikere fordi de ikke ønsker å ha det spennende lenger, de har fått nok av spenningen med for lite strøm og ønsker komfort i stedet.

 

Når vi da allerede vet at hovedproblemet er batteriene som underlades og sulfaterer fordi de både er for små og mangler ladning, så løser ikke fire ampere ladestrøm til 15 000 kr pluss driftskostnader dette på en fornuftig måte.

 

Et strømforbruk på 50 Ah i døgnet eller mer løses ganske enkelt på en langt rimeligere måte selv under de vanskeligste forhold som i seilebåt. Jeg føler vi her er inne på å løse et problem som aldri har vært noe problem, og bare fordi det er lett å bli betatt av ny teknologi.

 

Vi er ikke alene her i verden, og dette med brenselceller i båt har blitt testet opp og ned i mente allerede. Konklusjonen etter praktiske tester viser at sulfateringen av batteriene ikke løses men forsterkes i motsetning til hva som er tilfelle hvis man repparerer det man har.

Brenselceller, solcelle, vind og slepegenerator er en dyr måte å skaffe seg elektrisk energi på, men kan være praktisk under regattaer når all motorkjøring skal rapporteres inn.

Sterling motorene lider samme skjebne desverre.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det virker ikke som du har særlig erfaring med båtliv Ole Petter ?

Har du hatt bobåt noen gang ?

Lagt i uthavn i 4-5 dager i strekk uten lading ?

 

Med all respekt dette du kommer med her er tull.

Med tilgang på 4 amp kontinuerlig lading i uthavn slipper en jo dyputlading av batteriene i det hele tatt.

Det er jo hele vitsen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...