Jump to content

"Salgsargumenter" for å kjøpe seilbåt


Hot Johnsen

Recommended Posts

Har en tanke om å kjøpe seilbåt, men trenger svar på noen argumenter som gjør at jeg er usikker.

Kunne vært hyggelig å fått noen svar eller argumenter fra dere drevne seilere på disse spørsmålene. Tror jeg vet hvordan en seilbåt fungerer i prinsippet og hvordan følelsen er.

Er ikke erfaren, men har vært i seilbåt flere ganger under seil og fått prøvd meg litt både med vinsjer, som fokkeslask, og har fått lov til å holde rattet.

Men:

-Liker ikke tanken på at det er et stort hull i motorbrønn som er tettet med en gummiplate......

-Vet ikke om det blir knauvlete å bevege seg mellom cockpit og cabin....

-Om det er like gøy å stå ute å styre i regn og blåst når en går for motor....

-Om det er mye arbeid med seil, og om jeg takler dette alene....

-Hvordan jeg skal løse dette med å montere og demontere mast og rigg hvert år....

-Hvor bra er kjølinnfestingen på en 20 år gammel båt...

-Kan det bli problemer med lekkasje mellom kjøl og skrog....

 

Har tenkt meg en båt rundt 30 fot og pris ca 175-225000,-

Og jeg har en i tankene som jeg liker, og det er Maxi Fenix dinette.

Liker innredningsløsningen, designet og at den har selvslående fokk.

:flag:

Link to post
Share on other sites

Har en tanke om å kjøpe seilbåt, men trenger svar på noen argumenter som gjør at jeg er usikker.

Kunne vært hyggelig å fått noen svar eller argumenter fra dere drevne seilere på disse spørsmålene. Tror jeg vet hvordan en seilbåt fungerer i prinsippet og hvordan følelsen er.

Er ikke erfaren, men har vært i seilbåt flere ganger under seil og fått prøvd meg litt både med vinsjer, som fokkeslask, og har fått lov til å holde rattet.

Men:

-Liker ikke tanken på at det er et stort hull i motorbrønn som er tettet med en gummiplate......

Da velger du heller en båt med fast aksling eller utenbordsmotor. Mitt inntrykk er at seildrev gir mest comfort. Har aksling selv.

 

-Vet ikke om det blir knauvlete å bevege seg mellom cockpit og cabin....

Det er en vanesak. Du får teste noen båter og se hva du liker. Mye å velge i...

 

-Om det er like gøy å stå ute å styre i regn og blåst når en går for motor....

Nei. Det er ikke gøy. Derfor har man autopilot og cockpitkalesje.

 

-Om det er mye arbeid med seil, og om jeg takler dette alene....

Det er ikke spesielt vanskelig. Gå for rullefokk foran.

 

-Hvordan jeg skal løse dette med å montere og demontere mast og rigg hvert år....

Med skikkelig krybbe kan du la masten stå. Evt har du båten på sjøen hele året.

-Hvor bra er kjølinnfestingen på en 20 år gammel båt...

Som regel bedre enn på nyere båter.

-Kan det bli problemer med lekkasje mellom kjøl og skrog....

Det er veldig sjelden. I så fall strammer man kjølboltene. Hvis dette ikke hjelper blir det værre. Da tar man av kjølen ser etter skader. Hvis uskadd sliper man kontaktflaten, har på tetningsmiddel og setter den på igjen. Dette er større jobb.

Har tenkt meg en båt rundt 30 fot og pris ca 175-225000,-

Og jeg har en i tankene som jeg liker, og det er Maxi Fenix dinette.

Liker innredningsløsningen, designet og at den har selvslående fokk.

:flag:

 

Sjekk også sunwind 27, maxi 84, johnson 26 m.fl. Et bra nettsted er sailguide.com (svensk). Der står det masse om forskjellige båter fra 70 og 80-tallet.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

-Liker ikke tanken på at det er et stort hull i motorbrønn som er tettet med en gummiplate......

 

Det er laget noen millioner av disse drevene. Har aldri hørt om havari på grunn av belegen.

 

-Vet ikke om det blir knauvlete å bevege seg mellom cockpit og cabin....

 

Tja, ligger i sakens natur. Du må over brodekket og ned ei trapp.

 

-Om det er like gøy å stå ute å styre i regn og blåst når en går for motor....

 

Vanligvis ikke. Lar båten gå på autopilot og så sitter jeg under sprayhooden.

 

-Om det er mye arbeid med seil, og om jeg takler dette alene....

 

Kan bare si at jeg seiler min båt alene. Finner ikke det problematisk

 

-Hvordan jeg skal løse dette med å montere og demontere mast og rigg hvert år....

 

Fenixen har masta på dekk, og det synes jeg er noe herk i og med at den må henge i krana mens man setter/tar stag og vant.

 

-Hvor bra er kjølinnfestingen på en 20 år gammel båt...

 

På en Fenix? Eksemplarisk.

 

-Kan det bli problemer med lekkasje mellom kjøl og skrog....

 

Det kan det, men det er vanligvis ikke.

Link to post
Share on other sites

-Hvordan jeg skal løse dette med å montere og demontere mast og rigg hvert år....

 

Fenixen har masta på dekk, og det synes jeg er noe herk i og med at den må henge i krana mens man setter/tar stag og vant.

 

Men hvorfor ta ned masta hver høst? Har selv en Maxi, men Maxi800, og der står også masten på dekk uten at jeg snes det har vært noe uoverkommelig problem når masten skal ned/opp. Har gjort dette siste årene, men kun fordi opplagshavnen har forlangt det. Ligger nå på land og med masten oppe.

 

Finnes mye informasjon om Maxi-båter på nettet og Maxiklubber finnes i Norge, Sverige og Danmark. Noen websider som kan være greit å kikke på og som gir mye informasjon og tips;

 

http://www.maxisidorna.se/

 

http://www.maximalt.dk/

 

http://www.norskmaxiklubb.no/

 

I Seilmagasinet finner man Seilbåtkatalogen og i denne påpekes et par ting man skal være klar over:

 

Kjølkonstruksjonen kan være sårbar overfor grunnstøtinger fordi kjølen er boltet gjennom skroget og innerseksjonen. Det er en realtivt svak konstruksjon fordi innerseksjonen ikke gir tilstrekkelig bæring.

Ruter kan være utette, men kan etterstrammes.

Kan være problemer med rorlagrene, og noen har skiftet til ne og bedre koniske lagre.

Noen har også forsterket rorlageret med et utvendig rør.

 

Versjonen med dinette falt best i smak blant kjøperne, mens den vanlige versjonen nok er bedre i sjøren.

 

Det finnes flere tester av båten og kan være vel verdt å kjøpe disse. Se på Seilmagasinets hjemmesider.

 

Lykke til!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

-Hvordan jeg skal løse dette med å montere og demontere mast og rigg hvert år....

Få med en kompis til å sveive på krana, så skrur du av riggen selv.

Første gang bruker du 5 timer - 4 timer til å klø hodet og 1 time jobbing.

Deretter bruker du kun den ene timen det faktisk tar :smiley:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Syns det det meste du spør om har blitt besvart bra her, men har lyst å legge til:

-Om det er mye arbeid med seil, og om jeg takler dette alene....
I tillegg til rulle på forseil, er vel fullspilet storseil og lazyjacks med å forenkle seilhåndteringen? (Har ikke dette selv, så jeg kjenner lite til ulempene)
Link to post
Share on other sites

Hei Hot Johnsen. Du får nok ikke så mange "objektive" svar her. :lol:

 

Jeg gikk fra motorbåt til seilbåt for 7 - 8 år siden, og den gangen tenkte jeg på de samme tingene som du tar opp.

Har aldri angret, og motorbåt er et tilbakelagt stadium som ikke lenger har noen som helst interesse for meg, bortsett fra som transportmiddel.

 

- Jeg valgte en båt med fast vindskjerm

- Kjølen min er støpt inn i skroget, og kan derfor hverken løsne eller skape lekkasjeproblemer

- Jeg demonterer ikke masten/riggen, men tar bare av seilene om vinteren

 

Ute i drittvær:

 

Oppplever det ikke som problematisk å stå ute i drittvær, og jeg bruker mye autopilot, men det er viktig å ha skikkelige seilklær.

Et velfungerende varmeapparat gør også sitt til å holde det varmt og tørt ombord.

 

Aleneseiling:

 

Jeg seiler en del alene, og synes det er veldig morro men er ikke så glad i å seile alene hvis været er for tøft.

Har ingen erfaring med selvslående fokk, men synes det stort sett går greit å slå selv om jeg er alene.

 

Maxi Fenix:

 

Jeg har aldri hørt noe negativt om Maxi Fenix.

Vet om en som seiler mye alene med en slik båt og han virker veldig "happy"

 

Generelt om gamle seilbåter:

 

Det er ofte motoren som skaper problemer når man anskaffer en gammel seilbåt.

Seilbåtmotorer fra 80 tallet har begrenset levetid.

Link to post
Share on other sites

Syns det det meste du spør om har blitt besvart bra her, men har lyst å legge til:

I tillegg til rulle på forseil, er vel fullspilet storseil og lazyjacks med å forenkle seilhåndteringen? (Har ikke dette selv, så jeg kjenner lite til ulempene)

 

Fullspilet storseil og lazyjack/zipp-pack er bra. men du bør også da ha skikkelige vogner som gjør at seilet kommer ned av seg selv.

Vanlige plast-sleider i masta og fullspiler i seilet gjør at det hele tiden vil være drag i duken,

Vår båt fikk jeg ikke seilen ned(måtte frem på dekk og dra duken ned.) på når den hadde vanlige plast-sleider, mens med fredrikson rullesleider. gikk alt som en drøm.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

-Hvor bra er kjølinnfestingen på en 20 år gammel båt...

 

På en Fenix? Eksemplarisk.

Ser du er positiv til kvaliteten på innfestingen, mens Mouche er negativ?

 

Kjølkonstruksjonen kan være sårbar overfor grunnstøtinger fordi kjølen er boltet gjennom skroget og innerseksjonen. Det er en realtivt svak konstruksjon fordi innerseksjonen ikke gir tilstrekkelig bæring.

Ruter kan være utette, men kan etterstrammes.

Kan være problemer med rorlagrene, og noen har skiftet til ne og bedre koniske lagre.

Noen har også forsterket rorlageret med et utvendig rør.

 

Versjonen med dinette falt best i smak blant kjøperne, mens den vanlige versjonen nok er bedre i sjøren.

:sailing:

Ser du er negativ mens Mulligen sier det motsatte, så jeg vet ikke hva jeg skal tro?

Og hvorfor seiler dinette versjonen dårligere?

Hot Johnsen

Link to post
Share on other sites

Ser du er positiv til kvaliteten på innfestingen, mens Mouche er negativ?

Ser du er negativ mens Mulligen sier det motsatte, så jeg vet ikke hva jeg skal tro?

Og hvorfor seiler dinette versjonen dårligere?

Hot Johnsen

Kjølinnfestingen på Fenix er utsatt ved kontakt med moder jord. Dette finner du sannsynligvis mye om på "Maxi klubbens" hjemmesider.

Dinettversjonen seiler ikke dårligere en Classic versjonen. Men når man er under seil, er det mange som mener at løsningen i dinettutgaven ikke er så komfortabel som classicen. Jeg hadde Classicen selv i 2 år. Er ikke i tvil om at jeg likte denne løsningen best. Gir etter mitt syn også bedre plass nede. Jeg fant aldri en god stilling i dinett versjonen når jeg satt meg ned.

 

EDIT : Ser faktisk at Fenixen jeg hadde ligger for salg igjen :yesnod: Og hvis den er i like god stand enda, er dette et godt kjøp :wink:

Redigert av `MINA' (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Sjekk også sunwind 27, maxi 84, johnson 26 m.fl. Et bra nettsted er sailguide.com (svensk). Der står det masse om forskjellige båter fra 70 og 80-tallet.

 

Da vil jeg i samme åndedrag gjerne få nevne Junker 26, som jeg tilfeldigvis har til salgs... :wink: (annaonse på finn og her på baatplassen.) Den har innstøpt kjøl og er svært solid. Ikke fullt så rask som Fenixen, men omtrent like romslig.

 

Fenixen har masta på dekk, og det synes jeg er noe herk i og med at den må henge i krana mens man setter/tar stag og vant.

Ikke nødvendigvis. Legg masten på dekk med fremsiden opp, toppen akterover og foten i mastesporet. Da kan du feste toppvantene på forhånd og fokkefallet ved forstagsinnfestingen, det er gjerne et hull i beslaget her som er beregnet til dette. Så bruker du kranen til å reise masten opp mens du etterstrammer på fokkefallet. Når masten er reist fester du fokkefallet, og den står av seg selv på toppvant og fokkefall. Du bruker kranen i maks 5min, og så kan du i ro og mak feste fokkestaget, de andre vantene og akterstaget. Med litt øvelse, hjelp og kreativ bruk av de andre fallene, er det til og med mulig å klare seg uten kran på en såpass liten båt.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Ser du er positiv til kvaliteten på innfestingen, mens Mouche er negativ?

 

 

Ser du er negativ mens Mulligen sier det motsatte, så jeg vet ikke hva jeg skal tro?

Og hvorfor seiler dinette versjonen dårligere?

Hot Johnsen

 

Jeg referer "kun" til det som er skrevet om båten i Seilbåtkatalogen som jeg/man får tilgang til som abbonent på Seilmagasinet. Har ikke selv erfaring med denne modellen, men det finnes mange av disse og mange steder å henvende seg for konkrete råd/tips/informasjon, ikke minst da Maxi-klubbene i Norge og Sverige. Anbefaler deg at du sjekker ut disse sidene.

 

Dinetteversjonen og Classic seiler like bra, men pga forskjell i innredningen så mente Seilmagasinets båttestere at Classic-modellen har en innredning som er mere velegnet i sjøen. Markedets dom les, flest solgte båter, er at Dinette-versjonen er den alt i alt beste utgaven.

 

Har selv stor sans for selvslående fokk og vurderer stadig å gjøre noe med dette på min egen båt!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Blir mye like svar her, men det får så være. Jeg seilte endel Fenix på 90-tallet sammen med en venn.

 

Gummibelgen til VP`s drev er meget tykk, og du skal slite med å skjære hull selv med en kjempespiss kniv om du absolutt hadde ville prøve. Dessuten som nevnt, den ligger meget beskyttet til. De har datostempel, og VP anbefaler bytte vært 7 år. Jeg kjenner minst 3-4 tilfeller av belger som ikke er byttet på 20-25 år, uten problem. Min anbefaling, bytt vært 10-12 år, men ha den med som et sjekkpunkt vært år.

 

Bevege seg mellom cockpit er nok en vanesak, etter en stund tenker du ikke over det såfremt du ikke er dårlig til bens.

 

Jeg styrer også med god autopilot, og sitter under sprayhooden/kalesjen. Men hvis Fenixen leveres med en autopilot som har alt i en enhet (f.eks. Raymarine 1000/2000 eller Simrad TP10/TP20) så er min erfaring at disse ikke holder i drittvær over tid. Invester heller i en litt dyrere med kompass og styre enhet som monteres et tørrere sted enn bak i cockpit.

 

Mye arbeid med seil; på Fenixen hadde de fleste såkalt selvslående fokk. Det gjør det lettere under seil, når du går over stag/slår/krysser smekker den over automatisk. Men virkelig lett vil det være hvis denne i tillegg er moontert på et rullesystem. Da styrer du heisingen fra cockpit i en håndvending. Når det gjelder storseilet, vil et velfungerende "lazyjack system" hjelpe deg mye. Snorer som fanger seilet oppe på bommen ved nedtaking.

 

Mast vært år, må du ta den av så få med deg en som er erfaren første gang. Som Surprise sier; det går mye lettere fom. 2. gang. Bor du i Osloregionen så kan jeg skaffe deg en proff for en hyggelig pris. (en venn med bakgrunn: jordomseiling, North Sail-With marine og rigging for Nelson-Hanse båtene) Send meg i så fall en IM.

Fordelen med avmasting er at man kan inspisere tau, wire ol. for slitasje.

 

Kjølinnfestningen på Fenix er BRA, båten min venns familie hadde var på grunn flere ganger uten problem. Heller ingen lekkasjer.

 

 

Men jeg synes du burde være forsiktig med å gi for mye for en Fenix med gammel råtten MD5 motor. Det vil koste 40-70 tusen for en ny, eller fort 20-30 tusen for en overhaling av den gamle. Fenix er en av de få båtene fra 80 tallet som ikke har falt endel i pris de siste 2 årene. Tror du kan gjøre et dårlig kjøp hvis du gir 240` for en litt sliten, dårlig utstyrt en med gammel motor. Da er det bedre å gi 260` for en som virkelig er oppgradert, hvis du skjønner meg.

 

 

Lykke til.

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing::flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har en Fenix Dinette som jeg er veldig fornøyd med. Vi har etterhvert bestemt oss for at den er stor nok for en liten familie, etter å tidligere å ha vært i markedet for noe større. Snaue 28 fot er veldig lett håndterlig i trange havner, og drøye 200.000 kroner kan du alltids la ligge på vannet en helg uten at du behøver å gremme deg over at kona bestemte svigermorbesøk. Og større båt innvendig relativt til ytre mål, finner du ikke.

Gummiplata behøver du ikke bekymre deg for så sant den er riktig montert. Jeg gjorde det selv sist gang, og seiler like fornøyd.

Mast av/på er en sjau - jeg gjør det så sjelden jeg kan, men hemmeligheten er å ha nok hender. Har du med to kompiser med litt praktisk sans, går det veldig greit.

Jeg har lest at noen er skeptiske til kjølfestet på Fenixen. Selv har jeg dundret ganske kraftig på grunn et par ganger, uten at dette har satt det aller minste spor. Det kan selvfølgelig være flaks, men det kan jo også hende at ryktet er betydelig overdrevet.

Selvslående fokk er et klart pluss - det gjør det enkelt å håndtere båten alene.

Ellers er jeg enig med Barsk II - styr unna bruktbåter med gamle MD5-motorer. De synger på siste verset. Mange Fenixer er oppgradert (jeg har gjort det selv) til nyere VP-motorer. Du høster gevinsten av forrige eiers investering for en rimelig penge. Skal du skifte selv, må du regne 60-100.000 kroner, avhengig av hva du kan gjøre på egen hånd. Sur gammal motor setter dessverre sitt preg på feriestemningen, så sant ikke kona syns det er stor stas med stadig nye oljeflekker på madrassene.

Link to post
Share on other sites

Mener jeg så en Fenix hos Lunde båt til 165k her om dagen så mulig prisene er blitt mer riktig også på disse etterhvert?

 

fenix

 

maxi 84

 

Liker vel så godt maxi 84 egentlig dersom du tenker mer tur enn regatta. Virker jo helt klart som om prisene er på vei ned...da jeg var lysten på 84 for noen år siden var det få under 180k

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...