Jump to content

Hvor stor er egentlig en båt på 50 Brutto Tonn?


evdr

Recommended Posts

Jeg har Fritidsskippersertifikat D5LA, men jeg har etter hvert forstått at det er smått med kunnskapene mine om hvor store båter jeg egentlig kan føre.

 

For å få et sammenlikningsgrunnlag ringte jeg derfor for noen dager siden til båtprodusenten Nordhavn i USA http://www.nordhavn.com/ og ba om å få en oversikt over Brutto Tonn, Gross Tonnage, for båtmodellene deres. Jeg valgte å bruke båtene til Nordhavn som pekepinn fordi jeg liker båtene deres, og fordi jeg nok kunne tenke meg å eie en slik en om jeg i fremtiden skulle bli mer heldig med mine investeringer i produktene til Norsk tipping på Hamar.

 

Opplysningene som jeg mottok fra Nordhavn overrasket meg. (Etter hva jeg ble informert om, så kommer opplysningene fra Jeff Leishman, konstruktøren av Nordhavn båtene. Jeg antar derfor at opplysningene er nokså korrekte.) For saktegående, romslige, deplasementsbåter som eksempelvis Nordhavn, skal man altså ikke lengre opp i størrelse enn 15,54 meter LOA før man møter kravet om at båtfører må ha profesjonelle sertifikater.

 

For sammenlikningens skyld viser jeg til det amerikanske sertifikatet USCG 100 tonnes master (USCG Master 100 Tons License som har begrensninger til båtstørrelsen som defineres som less than 100 gross register tons and only for 25, 50, or 100 gross register tons http://www.uscg.mil/STCW/cb-capt.htm Brutto registertonn er en annerledes måleenhet enn brutto tonn, så jeg vet ikke om jeg nå sammenlikner epler og pærer, eller epler og epler. Jeg vet heller ikke noe om begrensningene som ligger i eksempelvis de engelske RYA-sertifikatene.

 

Jeg var nylig i kontakt med Sjøfartsdirektoratet for å høre om hvilke muligheter det er til å få dispensasjon fra 50 BT regelen, og jeg fikk da beskjed om at denne grensen er absolutt også for de av oss som i sin tid tok det gamle kystskippersertifikatet for fritidsbåter med 495 timers undervisning.

 

Man kan kanskje undre seg litt over valgene som Sjøfartsdirektoratet gjorde da de satt grensen for fritidsbåtskippersertifikat, D5L, til 50 Brutto Tonn (BT). Var de for gjerrige og lite fremsynte da de ga rammer som innebærer at båtførere ofte må ha profesjonelle sertifikater for båter som ikke er vesentlig lengre enn sertifikatgrensen på 15 meter LOA? Burde man kanskje heller ha satset på noe mer omfattende skolering av fritidsskipperne?

 

Her er listen over Brutto Tonn (Gross Tonnage - GT) for båtmodellene til Nordhavn:

  • Nordhavn 40: 38,84 GT
  • Nordhavn 43: 44,77 GT
  • Nordhavn 47: 56,13 GT
  • Nordhavn 55: 74,16 GT
  • Nordhavn 57: 61,95 GT
  • Nordhavn 62: 71,72 GT
  • Nordhavn 64: 109,3 GT
  • Nordhavn 68: 115,1 GT
  • Nordhavn 72: 127,8 GT
  • Nordhavn 76: 135,3 GT
  • Nordhavn 86: 235,35 GT

Redigert av evdr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke kjøp så høy og bred båt, da vel? Finnes vel også noen typer rom som ikke medregnes i BT-utregningen, så finn båter med svære slike rom. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

D5L og D5LA er vel for 50 bruttoregistertonn, gross register tonn(age)? Etter det jeg husker er GT bruttovolumet av båten, men GRT er nettovolumet avbåten, der endel rom/volum er trukket fra. Det betyr at de tallene du har fått oppgitt fra nordhaven er noe for høye..

 

Et registertonn er 2,83 kubikkmeter. Jeg mener å ha hørt anderledes enn deg m.h.p. disp, dersom fartøyet er større enn de magiske 50 BRT (GRT), men har desverre ikke vært i den situasjonen at en søknad om disk har vært påkrevet :lol: :lol:

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Klesskap er ikke med i avregningen her, så finn en båt med 4 " walk in closet" .... :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei evdr.

Hjertelig velkommen til Båtplassen - med ditt omfattende grunnlag med D5LA vil du helt sikkert finne mye interessant i dette forumet og sikkert kunne bidra med mye. Så til spørsmålet ditt:

Jeg har to kommentarer. Den ene er at beregningen av bruttotonnasje synes å variere noe. Den andre er at dersom man kan dokumentere at man har ført et fartøy med "noe" over 50 bruttotonn og søker dispensasjon fra 50 bruttotonn-regelen, synes sjøfartsmyndighetene å kunne innvilge dispensasjon i noen tilfeller. Det er jo forunderlig at en Nordhavn under 15 meter er registrert med mer enn 50 bruttotonn.

Link to post
Share on other sites

Fartøy over 15 m LOA skal måles iht. målereglene i 1969 konvensjonen. Dette betyr at alle lukkede (og delvis lukkede rom etter nærmere regler) rom tas med i målingen uansett bruksområde. Det gis ikke fradrag for ballasttanker, fast ballast, mv.

Volumet (V) som måles regnes i m3 og BT=(0,02*LOG10(V)+0,2)*V*0,92. Et fartøy som har en bruttotonnasje under 50

må derfor ha et volum av skrog, overbygg, dekkshus og lukekarmer som tilsammen ikke overstiger 220 m3.

Tonnasjen for forskjellige fartøy av samme lengde vil derfor ha store variasjoner avhengig av skrogfasong og størrelse på overbygg.

En reduksjon av lengden til under 15m kan også gi store utslag på tonnasjen da det er kun LOA som er parameter for tonnasjen på fartøy under 15 m F.eks. vil et fartøy som bygges med en LOA på 14,99 m ha en tonnasje på 25 mens det ved en forlengelse til LOA på 15,01 m kan få en tonnasje som overstiger 50.

 

Se forøvrig FOR 1994-07-26 nr 749: Forskrift om måling av fartøyer, http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...26-0749.html#11 , som gir informasjon om måleregler og om hvordan målingen utføres.

 

MVH

Fiks

Link to post
Share on other sites

Nå kan en jo fint føre en båt lovlig som er under 15m selv om den har mere en 50 brt siden det ikke er noe krav om max "volum" for båter med målt lengde under 15m..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå kan en jo fint føre en båt lovlig som er under 15m selv om den har mere en 50 brt siden det ikke er noe krav om max "volum" for båter med målt lengde under 15m..

 

Fiskebåten til Kjell Inge Røkke, Trygg, er et eksempel på en båt som er under 15 meter, men som allikevel kanskje er større enn grensen for fritidsbåtskippersertifikatet på 50 BT. Dermed fremkommer den noe merkelige situasjonen at en båt på 14,9 m er lovlig å føre for alle som er eldre enn 18 år, mens samme båt tillagt 11 cm ikke en gang er lovlig å føre for de av oss som har tatt seg bryet med å skaffe formalkompetanse for "større" fritidsbåter.

 

Det kan se ut som om Sjøfartsdirektoratet, ved å definere såpass trange rammer for fritidsbåtskippersertifikatet, har skapt en situasjon som undergraver sertifikatetets eksistensberettigelse da en grei måte å omgå reglene på er å bygge en båt som i lengde er under 15 meter, men som i volum kan være så stor som overhode praktisk mulig. Visste Røkke og hans rådgivere dette da de bygde Trygg?

Redigert av evdr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

roaldbj, hvis bare båten er smal og lav nok er det ikke umulig å få den 75 fot lang og <50 BRT. At den båten vil se rar ut får man bare leve med :smiley:

 

Når det gjelder disp har vi prøvd oss på det for at jeg skulle kunne være sjef på Poseidon II. Tidligere har det vært gitt disp i et omfang som direktoratet nå hadde bestemt seg var for stort, og nå var det slutt på disp til folk som bare har D5L, kun hvis man har profesjonelle sertifikater (D5 og opp) vil disp være mulig.

Link to post
Share on other sites

For å være fører på fiskefartøy mellom 35 fot og 15 m i yrkesmessig fiske gjelder følgende, ref. FOR 2003-05-09 nr 687: Forskrift om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip, fiske- og fangstfartøy og flyttbare innretninger:

 

Fører på Fiskefartøy på 10.67 meters største lengde og derover, opp til 15 meters lengde, men under 50 bruttotonn i fartsområde inntil Bankfiske I skal ha Fiskeskippersertifikat klasse C.

 

Fiskeskippersertifikat klasse C tilkommer den som har:

 

a) fylt 18 år; og

b) erklæring på tilfredsstillende syn, fargesans og hørsel i henhold til kravene i § 4-2 trettende ledd; og

c) fullført godkjent utdanning og bestått eksamen som minst omfatter kravene til fritidsbåtskippersertifikat; og

d) bestått kvalifikasjonskrav for radiokommunikasjon i henhold til Regel IV i STCW-konvensjonen; og

e) gjennomført godkjent sikkerhetsopplæring for fiskere; og

f) minst 12 md. fartstid på fiske- og fangstfartøy med største lengde 10,67 meter og derover.

 

Det vil si at det er strengere krav til fører av fiskefartøy over 35 fot enn til fører av fritidsbåt.

 

MVH

Fiks

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...