Jump to content

Autostart av aggregat for lading av batterier


stolsvik

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har lyst å lage/sette opp ett system som skal fyre igang ett aggregat når en batteripark er ca. 40%-50% utladet, og så kjøre dette aggregatet i f.eks. 5 timer, slik at batteriparken dermed kommer opp i 90%-100% kapasitet. (Det er selvfølgelig en lader mellom aggregatet og batteriene).

 

NB: Batteriparken vil også ha ett solcellepanel tilkoplet - men det antas at dette ikke vil kunne gi nok over tid, spesielt nå på vinterstid.

 

Selve aggregatet er veldig enkelt å "interface mot": det er en switch på det som når den er på, så kjører aggregatet, og når den er av, så kjører det ikke. Start er mao. fullautomatisert. Jeg tenker å smekke inn ett rele istedet for switchen, evt. over switchen. Det å kontrollere start og stopp av aggregatet er altså ikke ett problem.

 

Spørsmål: Kan noen se for seg en krets/system som fungerer slik at dersom den målte spenningen på batteriet er UNDER 12.3 volt, så vil den gi ett utsignal som kan styre ett rele - som videre skal forholde seg innkoplet i f.eks. 5 timer, evt. forslag om en annen dings som har en slik timerfunksjon (ved signal, så kjører den ett utsignal i X timer - f.eks. sånne lysbrytere som ofte finnes på "fellesareal" i blokker)? Kom med forslag!

 

Men, jeg vil aller helst ha en noe mer raffinert greie: Denne batteriparken vil belastes relativt grundig av og til (skjer automatisk uten tilsyn, tenk termostat). Dermed kan man når man nærmer seg denne spenningen ende opp i en situasjon hvor batteriparken ved belastning havner under 12.3 volt mens det fremdeles er f.eks. 70%-80% igjen av kapasiteten. Dette ville da ført til at aggregatet ble startet "på falskt grunnlag", hvilket ville vært litt kjedelig siden hele cluet er å unngå å kjøre aggregatet så mye som mulig.

 

Utvidelse av spørsmålet: Kan noen se for seg en krets/system som fungerer slik at dersom den målte spenningen på batteriet er UNDER 12.3 volt i over tre timer, så vil den gi ett utsignal ...

 

Jeg ser imidlertid lett for meg at jeg ikke er den eneste som har hatt denne ideen - det finnes med andre ord sikkert produkter som gjør akkurat dette. Noen som vet noe om slikt?

 

Tusen takk for evt. svar!

Redigert av stolsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet mastervolt har et slikt system,men fant det ikke i farten.

du får se litt på denne siden. Det er mulig at de gamle modellene er fjernet fra hjemmesiden, men det finnes. Det kan gjøre alt du nevner pluss masse mer. fullt programmerbart.

http://www.mastervolt.com/?pid=78&str=...p;Submit=Search

Det er også mulig å bruke en Mastervolt BTM 3 som plattform og programmere starttidspunketet av generatoren ut fra batteribankens sanne kapasitet. Du slipper da å ta hensyn til spenningen på batteriene og unngår da feilstarter hvis en forbruker drar ned spenningen litt.

Skal anlegget stå uten tilsyn bør du programmerer inn en fulladning hver tredje uke for å unngå falsk spenning på batteriet fordi det sulfaterer.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk.

 

Jeg ramlet også innom Mastervolt sine greier etter noen timer mer med søking - og har sett brosjyrer for dem før. De lager tøffe, gjennomførte greier.

 

De er imidlertid superdyre på alt de lager - de står liksom for super-high-end no-costs-spared opplegg - kjøp en 150W inverter av dem, og du har gjort dine barn arveløse. Ihvertfall var de det før.

 

I tillegg mistenker jeg dem for å kun kunne kontrollere sine egne generatorer. Dette er det mest avanserte panelet de har, og der nevner de ihvertfall den der Whisper generatoren samtidig som Battery Monitoring:

http://www.mastervolt.com/com/53/product/5...c__whisper.html

 

Det er veldig synd at den der NASA Battery Monitor til ca. kr. 1800 ikke har en bitteliten ledning ut som kunne "gå høy" når batteriet kom til 50%, og så gikk lav igjen etter en logikk rundt fulladet (F.eks. at så lenge det var bevegelse mot 100%, så kjørte den på i opptil X timer, men hvis systemet nær sluttet å ta imot lading, så gikk den Y timer ekstra..). Man kan se for seg at dette ville vært en veldig liten ekstrakostnad, når de allikevel har all software på plass for å kunne dra ut %-vis kapasitet på banken..

 

Edit:

Jeg leste over innlegget ditt en gang til - og måtte se på denne BTM III litt ekstra nøye..

 

Og sannelig, du har helt rett - den ser ut til å ha eksakt den funksjonen jeg spesifiserte (og som jeg savnet hos NASA sitt meter):

http://www.mastervolt.com/download.php?id=3439 (bruksanvisning, se kapittel 11).

 

Okay, finne pris... Edit: kr. 5850,- hos "lading.no": http://www.k-shop.no/lading/index.php?visKategori=8

Noen billigere?

Redigert av stolsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom du kjøper ett Xantrex Batmeter som f.eks. Link10 har den utgang som kan starte og stoppe en genarator basert på batteriets ladetilstand. Kan kjøpes fra USA for ca 200$, deretter kan du helt sikkert få hjelp her av noen som kan svakstrøm til å lage et oppsett som virker.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Mye penger og dyrt er etter mine begreper to forskjellige ting.

Hvis man studerer innholdet i det man kjøper synes jeg mange ganger de billige tingene faktisk er dyrest. Problemer med det som koster mer, er at man ofte må lese manualene og skjønne innholdet før man skjønner at det er verdt pengene.

On board programmering er ofte det som skal tilfor å få ting til å virke optimalt. Med fastlåste løsninger så kjører man ofte i grøften.

Link to post
Share on other sites

Dersom du kjøper ett Xantrex Batmeter som f.eks. Link10 har den utgang som kan starte og stoppe en genarator basert på batteriets ladetilstand. Kan kjøpes fra USA for ca 200$, deretter kan du helt sikkert få hjelp her av noen som kan svakstrøm til å lage et oppsett som virker.

 

Se der ja! Tusen takk! Nyere modeller av Link10 har faktisk tydeligvis eksakt samme funksjon som Mastervolt's Masterlink BTM III - selv om selve uniten jo ser ut som den kom fra gamle Sovietunionen's ubåter eller noe sånt.

 

http://www.xantrex.com/web/id/237/p/1/pt/5/product.asp

http://www.xantrex.com/web/id/72/docserve.asp (se side 35-38)

 

For å kunne drive ett eksternt rele, og ikke bare en visuell alarm, så trenger man "Special versions of the Link 10" - standardversjonen kan tydeligvis ikke gjøre det.

Link to post
Share on other sites

Som svar til strengstarteren: To relére er alt du trenger....

Et spenningsovervåkingsrelé og et timer-relé

(Se www.dtc.no)

Tipper et par lapper totalt.

 

Overvåkingsreléet starter timere. samtig som lade-innretningen starter; Kobler ut etter (innstillt tid) 5 timer, og overvåkingsreléet er klar til ny terskel på 12,3 volt.

Enkelt ikke sant?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode forslag!

 

Her er en annen, som sikkert kan brukes med bryterfunksjon.

Xantrex Battery Monitor

 

Ja, den ser mye penere ut, men jeg fant ikke at denne har den spesifikke utgangen for "lad batteri". Den skriver det på skjermen, men har altså ikke ekstern output for samme signalet, og har ei heller noe kult opplegg for "nå er det nok - batteriet er fulladet", slik de andre har. Den dytter ut en message som "lad opp batteri" på RS-232, men jeg har jo ikke så veldig lyst til å sette opp en PC for å kunne styre dette her, og ett dedikert PLS opplegg er ikke aktuelt. Da er det jo vesentlig bedre med den der Link 10, selv om den ser ut som den kommer fra 30-tallet.

 

Som svar til strengstarteren: To relére er alt du trenger....

Et spenningsovervåkingsrelé og et timer-relé

(Se www.dtc.no)

Tipper et par lapper totalt.

 

Overvåkingsreléet starter timere. samtig som lade-innretningen starter; Kobler ut etter (innstillt tid) 5 timer, og overvåkingsreléet er klar til ny terskel på 12,3 volt.

Enkelt ikke sant?

 

Ja, det er jo forsåvidt akkurat det jeg spesifiserte i det første spørsmålet!

 

Jeg finner imidlertid ikke ett overvåkningsrele hos dtc som funker - det ser ut som at a) Den trenger en referansespenning - man stiller inn prosent av denne (??), og b) at det ikke finnes en som trigger ved en gitt spenning, for 12 v (den finnes bare i 24, 36 og 48 v) 12v versjonen er en "dobbelt spenning" greie, som jeg ikke ser at jeg kan bruke, når man ser på timingsdiagrammet dens.

 

Det releet som @færd foreslo ser imidlertid ut til å kunne løse akkurat den biffen - så dersom man kombinerer disse to forslagene, så er "problem 1" løst.

 

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...mp;dok=9304.htm

 

Klarer du å koke opp en løsning som også tilfredstiller det andre spørsmålet? :-) Jeg ser for meg en greie hvor man bruker to tids-releer av forskjellig type, i tillegg til overvåkningsreleet: det ene er ett delay-rele av noe slag (slik at spennings-relet må ha vært koplet inn i f.eks. 2 timer før dette delay-releet gir ut-signal), og det andre er et puls-rele (som da holder ut-signalet i 5-10 timer, uavhengig av hva som skjer på inngangen etter dette).

 

dtc.no side for disse releene: http://www.dtc.no/bysvis.pl?sublistekat=61

Link to post
Share on other sites

Du trenger GM U 6, som er et 12 volt spenningsovervåkingsrelé Artikkel type 41210018

Reléet har øvre og nedre spenningsgrense, slik at du kan opprette (innstille) et "vindu" for akseptabel spenning. I ditt tilfelle stiller du det øvre på max og det nedre på 12,3 volt. Hvis spenningen faller under 12,3, slår reléet over og forblir der til spenningen igjen stiger over (hvilket den sikkert gjør etter kort tid med lader / aggregat tilkoblet).

Men i det spenningsreléet kobler, trigges tidsreléet (F. eks EMF U 22 S) og overtar til innstillt tid er utløpt.

 

Gantz einfach! :wink:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

[

 

Klarer du å koke opp en løsning som også tilfredstiller det andre spørsmålet? :-) Jeg ser for meg en greie hvor man bruker to tids-releer av forskjellig type, i tillegg til overvåkningsreleet: det ene er ett delay-rele av noe slag (slik at spennings-relet må ha vært koplet inn i f.eks. 2 timer før dette delay-releet gir ut-signal), og det andre er et puls-rele (som da holder ut-signalet i 5-10 timer, uavhengig av hva som skjer på inngangen etter dette).

 

Hvis du bruker en timer som bruker styrespenningen som signal så vil den innstilte tiden (3timer) løpe så lenge den har spenning, så fort den mister spenningen vil timeren bli resatt og trenger da et nytt signal for starte på nytt. Hvis da denne settes til innkoblingsforsinkelse vil ikke timeren gi signal ut før tiden er utløpt. Så kobler du en tilsvarende timer til den første timeren med utkoblingsforsinkelse. Denne vil da holde utsignalet til aggregat systemet ditt i den tiden du hst stilt inn (5 timer)

Dette vil da fungere slik at så lenge spenningen din er lav i kortere tid enn 3 timer så vil ikke aggregatet starte, så fort tiden overskrider 3 timer så vil aggregatet starte og lade batteriene dine i 5 timer.

 

Jeg tror det skulle fungere, hvis ikke er det kanskje noen andre glupe hoder her inne som kan komme med alternativer.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

I ditt tilfelle stiller du det øvre på max og det nedre på 12,3 volt.

Ah, selvfølgelig - du bare stiller den øvre "bort i natta", sånn at det ender opp med å være ett single-spennings-rele allikevel, slik den GM-U 5 gjengen er. Da mister man hysteresis funksjonen disse har, men det driter jeg jo i uansett.

 

Takk..!

Redigert av stolsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...