Jump to content

Rust på Askeladden


askepott

Recommended Posts

Hei alle båtfolk....jeg kjøpte våren 2005 ny Askeladden 525 og fikk etter 1 mnd i sjøen problemer med "rust" på stålet i båten...pullerter osv. Bare bagatell sa forhandler og pusset av rusten etter sesongslutt. Samme problem i 2006 og 2007 - men blir bare avvist av forhandler. Nok en gang har de pusset av rusten. Dette er vel ikke normalt? - hva skal jeg gjøre med det?

Link to post
Share on other sites

Reklamer til produsenten, dette er produsentens ansvar som tydeligvis har brukt stål som ikke tåler miljøet båten er laget for å være i. Jeg vil si dette er en mangel du kan reklamere på. Med mindre det er forhandleren som har montert pulpit'ene osv så hopp over dem og gå rett på Askeladden.

Link to post
Share on other sites

Du bør sjekke litt hva som ble opplyst i kontrakt og evt slags brosjyrer når du kjøpte båten, står det oppgitt at disse er i rustfritt eller syrefast?

 

Det finnes mange typer rustfritt som blir brunt i sjøvann, og disse har ingenting i en båt å gjøre. Det bør være minimum syrefast i 316 kvalitet. Det kan tyde på at du har fått noe billig greier i 304 kvalitet eller tilsvarende. 304 er ikke egnet i et sjøvanns utsatt miljø, det ruster og blir brunt som du beskriver.

 

Be dem spesifisere og dokumentere hvilken materialkvalitet som pullerten er levert i samt hva de har forpliktet seg til å levere.

 

Er dette detaljer levert av Askeladden eller er det noe en forhandler har ettermontert?

 

Dersom det er levert i 304 og de har solgt deg dette i syrefast så er dette en reklamasjonssak. Dersom det er tvil lar det seg gjøre å teste materialkvaliteten på pullerten din.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg har en kjenning som kjøpte en Askeladden 605 (?) for 2 år siden. Han har vært plaget med det samme. Rust på pullerter og badestige og andre ståldetaljer.

Noe har han fått skiftet hos forhandler (Wave) men dette gikk ikke helt uten "kamp". Jeg vet ikke om han fikk gjennomslag for å skifte alle de rustbefengte delene til slutt eller om det endte op med en slags kompromissløsning.

 

Askeladden har tydligvis gjort en dårlig jobb på kvalitetsikring ved innkjøp og da er det synd at de ikke kan rette opp problemene uten at kunden må krangle seg til en løsning slik min kjenning har måttet gjøre.

 

Evig eies kun et dårlig rykte. Det er vel ikke der Askeladden har lyst til å komme :nonod:

Link to post
Share on other sites

Det er et kjent problem på Askeladden med rust på utvendige stiger,pullerter, rekker etc. "Kinasølv" kaller jeg dette, men det er neppe AISI 316 kvalitet på dette stålet. Det kan gjøres blankt med eks. autosol, men det kommer tilbake. Det finnes noen produkter som er flytende og som tar rusten. Ikke gi dere m.h.t reklamasjon mot produsenten.

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

På tide med en "BP-aksjon" mot Askeladden ? :wink:

 

De kryssholtene hadde ikke jeg godtatt å ha på MIN båt. :headbang:

 

Og som tidligere nevnt, forhandler er nok ikke riktig klagepunkt, for det er ikke de som har montert kryssholtene.

 

Hadde dere godtatt en ny bil til samme pris med dørhåndtak som så slik ut etter 2 år ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har blitt tilbudt å skjære ut biter av skroget for å fjerne metallet på den måten....for så å sette inn nytt og sette på luker der de har skjært i skroget. Ingen god løsning mener nå jeg.

Forøvrig så har garantiansvarlig hos produsenten/Askeladden fått kopi av all kommunikasjon jeg har hatt med leverandøren....

Link to post
Share on other sites

Dette er et problem som vi kommer til å se mer av fra flere båtprodusenter i fremtiden tror jeg. Det er snakk om pris for dem akkurat som for oss her på forumet. Produktene sammenlignes feil, prisene presses og så får man plutselig ikke det man forventer lenger.

Jeg tror Askeladden har blitt offer for en useriøs leverandør i utlandet, og det er jo i så fall veldig synd og høyst beklagelig.

Link to post
Share on other sites

Det er dobbelskrog...og de sier at de ikke får byttet det uten å skjære hull i skroget....

 

 

Da forstår jeg bedre hvorfor de krangler på dette :boxing: og ikke bare utbedrer mangelen.

Ikke det at jeg mener at de har rett :nonod: ...............men at en full god utbedring blir svært så dyrt. Spesielt om dette gjelder mange tilsvarende båter.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hmmm, jeg vurderte å bytte inn min skjærgårdsjeep inn i en Askeladden 605 nå i høst. Hos en forhandler av Askeladden.

Men, fikk ett skam bud på min båt pga. den var produsert i Polen og de brukte kun billige /dårlige deler. Min såkaldte dårlige båt har ingen problemer med rust på pullerter, kryssholter, skruer etc.

Så kanskje forhandleren bør være litt forsiktig med å uttale seg om andre merker.

 

Takk for tipset.

 

Askeladden bør rydde opp i dette. Stå på.

Båtlivet er herlig.

Link to post
Share on other sites

Forkrommet messing holder seg jo penere enn det der. Klag i vei.

På min båt som er i fra 89 er pullerter og pullpit nesten like fintsom det var når det var nytt. Ørsmå antydninger til overflaterust på noen av sveisene finnes, men et lite gnukk med autosol så er det vekk. Sveisene er spesiellt utsatt og noe overfladisk rust må man kunne aksepere i sammenføyningene. Dette forekommer pga av at det rustfriet/ syrefaste stålet endres noe i struktur når det sveises.

Link to post
Share on other sites

Sånn ser det ut på min båt.....

 

askeladden_001.jpg

 

 

Se ikke bare på pullerten, se også rekka i bakgrunnen. Det Askeladden burde kunne svare ganske greit på, er om begge er fra samme produsent, produsentland osv. Det kan hende at stålet i seg selv er greit nok, men at produsenten av detaljene ikke godt nok kvalitetsikrer produksjonsprosessen. Slike rustresultater kan man lett få ved bruk av feil verktøy ved f.eks. sliping og polering.

 

Jeg så et såkalt spesialistinnlegg vedr. sliping av stål og metaller her om dagen. Spesialisten anbefalte slipemindler inneholdende SiC (silisiumcarbid) for sliping av stål og metaller. SiC vil gi slik rust som der er på pullerten.

 

Du kan jo prøve å vaske over med oksalsyre (helst) eller mild saltsyre (ikke fullt så bra, for aggresivt). Mulig at rusten ikke kommer tilbake. Uansett må dette være reklamasjonsgrunlag med krav om skifting av komponenter til slike som ikke ruster.

 

På Hulda har jeg dette problemet på riggwirer som trolig har blitt kuttet med kutteskive med SiC. Det slutter aldri å ruste.

Link to post
Share on other sites

Sveisene er spesiellt utsatt og noe overfladisk rust må man kunne aksepere i sammenføyningene. Dette forekommer pga av at det rustfriet/ syrefaste stålet endres noe i struktur når det sveises.

 

Det er sant at rust vil komme her. Sveiser skal behandles slik at de ikke ruster. Pickling kalles det, noen kaller det syrevasking etc. Blanding av litt av hvert påføres og vaskes av etter noen timer. Sveiser skal ikke ruste, det er forbudt i proffe miljøer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har blitt tilbudt å skjære ut biter av skroget for å fjerne metallet på den måten....for så å sette inn nytt og sette på luker der de har skjært i skroget. Ingen god løsning mener nå jeg.

Forøvrig så har garantiansvarlig hos produsenten/Askeladden fått kopi av all kommunikasjon jeg har hatt med leverandøren....

Hvis du får være med å bestemme _hvor_ lukene plasseres og påser at de er av skikkelig kvalitet kan jo dette være en slags forbedring av en båt der det i utgangspunktet er nesten umulig å skifte skadede metalldetaljer? (i likhet med mange andre båter :cryin: )
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Askeladden 525 Ecell 2004 mod. Samme problem, men ikke på samme sted. Min hadde rusten i sveisene på rekken. Ikke så utpreget som din, men dog. Jeg reklamerte også, men ble avfeid med at slikt sjer og "puss med Autosol". Helt ærlig, Askeladen har vokst for fort !

Siden jeg er i limbransjen reagerte jeg også på at rekkene IKKE var montert med elastisk lim/fugemasse(Ms-polymèr som tåler sol-lys). Det SKAL de gjøre av 3 grunner, kondensvann danner seg inni rekka og renner ned som rustvann som tyter ut ved innfestingen. Den andre grunnen er at man skal tette skruehull slik at vann ikke kommer inn. Den tredje er at fugemassen danner en fleksibilitet i sammenføyningen som hindrer rekka å lage sprekker i gelcoaten.

Jeg har sett at din båt også mangler denne fugemassen, samtidig så jeg en båt hos Båt1 i Larvik som hadde denne fugemassen. Her er det helt klart en mangel på kvalitetssikkring !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...