Jump to content

kontrakt ved kjøp av motor


Noflow

Recommended Posts

blir nå muligens ny motor til uka, og da vil jeg gjerne ha en kontrakt til den.

hvor finner jeg en sånn kontrakt? og kan noen av dere sende en link hvis dere vet hvor? er jo alltid greit med en kontrakt for å være sikker.

 

fikk et eks.

 

kjøpskontrakt 11/12-07

 

jeg ________ selger med dette en tohatsu 25 hk 00 mod til _________ for 10 000 kr. motor nr er ________________ og selger lover den skal holde den standen som er oppgitt .

 

utstyr som følger med er _________ ,__________,___________,_______

 

underskrift selger ______________ underskrift kjøper ________________

 

er den ok?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

"selger lover at den skal holde den standen som er oppgitt" er ikke så bra. Hvis det skjer noe galt med motoren så blir det gjerne ord mot ord mellom deg og selgeren.

Jeg tror jeg ville byttet det ut med at Motoren selges uten kjente feil eller mangler, skriv eventuelt ned alle kjente feil og mangler hvis det finnes. Det gjelder å ha det mest mulig detaljert på papir.

Ellers ser det bra ut :yesnod:

 

 

mvh

Jon

Link to post
Share on other sites

kjøpskontrakt 11/12-07

 

jeg ________ selger med dette en tohatsu 25 hk 00 mod til _________ for 10 000 kr. motor nr er ________________ motoren selges uten kjente feil eller mangler, skriv eventuelt ned feil/mangler ______________________________________

utstyr som følger med er _________ ,__________,___________,_______

 

underskrift selger ______________ underskrift kjøper ________________

 

redigerte den jeg

Redigert av dal-z (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Husk også at siden du er relativt ung, kan du ikke selv inngå en bindende avtale. Så hvis du vil ha alt det formelle i orden, må en forelder skrive under kontrakten.

 

Du kan også ta en titt på kontrakten for kjøp av fritidsbåter som ligger Her, på Advokat Nils E. Tangedals hjemmeside.

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Husk også at siden du er relativt ung, kan du ikke selv inngå en bindende avtale. Så hvis du vil ha alt det formelle i orden, må en forelder skrive under kontrakten.

 

Du kan også ta en titt på kontrakten for kjøp av fritidsbåter som ligger Her, på Advokat Nils E. Tangedals hjemmeside.

 

Mvh Emil

Hvor gammel må man være da? har jo selv solgt og kjøpt ganske så mange motorer og båter, er 16år...

Link to post
Share on other sites

Minst like viktig som en grei kontrakt er at du får prøvekjørt motoren, enten på båt eller i en tønne e.l. Sjekk at den starter lett, at den går pent på tomgang uten skranglelyder, at den svarer fint på gasspådrag. Er ikke noe sjakktrekk å sette den i gir mens den står i en tønne, men ta av dekselet og vri på gass-spjeldet mens den står i fri slik at du gir litt turtall (IKKE BÅNN GASS I FLERE SEKUNDER UTEN AT DEN STÅR I GIR, BARE KJAPPE RAPP FOR Å HØRE AT DEN IKKE FUSKER!)

Sjekk pluggene, at de har fin farge(ikke hvit, ikke svart)

Mål kompresjonen hvis du har mulighet, trenger ikke se så nøye på hvilken psi det står, men sjekk at sylindrene avviker max 10 % mot hverandre.

Sjekk giroljen etter at du har prøvekjørt og se at den ikke er grå (vann).

 

Prut som en gal, og ikke la selger merke din ungdomelige entusiasme over endelig å få tak i en større motor. Det er bedre å virke litt missfornøyd med det du ser, og at du byr en sum under tvil om at du gjør ett godt kjøp :)

 

Skriv gjerne ut noen lapper på tilsvarende motor fra finn, slik at det virker som om denne bare er en i rekken av motorer du sjekker ut. Det er flere som selger enn som kjøper på denne tiden av året... :wink:

Link to post
Share on other sites

?????????

 

Edit; OBS Siteringen er feil og tatt ut av sammenheng....

 

Tohatsu er ikke verdt filla brukt....(Dessverre) Gjør gjerne bruk av alle velmente tips... Og by halvparten av dette etter en en liten stund.... mer får man ikke for en slik en...Brukt Tohatsu.......

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Tohatsu er ikke verdt filla brukt....(Dessverre) Gjør gjerne bruk av alle velmente tips...... Og by halvparten av dette etter en en liten stund.... mer får man ikke for en slik en.......Brukt Tohatsu.......

er det rart du sier dette da, du med yamaha i nicket :smash: tohatsu er en bra motor det, lett vekt med 52 kg, sprek motor, ser bra ut, så rask at det er omtrent den eneste motoren de bruker i t400 og v25, bare tohatsu, merc og selva der.

 

jada, de bråker litt og bruker litt bensin, men med en så lett båt går det vel bra

Link to post
Share on other sites

Tohatsu er ikke verdt filla brukt....(Dessverre) Gjør gjerne bruk av alle velmente tips...... Og by halvparten av dette etter en en liten stund.... mer får man ikke for en slik en.......Brukt Tohatsu.......

 

Det har vel vært en tråd hvor ganske mange uttalte seg positivt om Tohatsu, meg selv inkludert. Jeg tenker da på de som har, eller har hatt, Tohatsu så formodentlig snakker folk ut av egen erfaring. Selv har jeg hatt Yamaha, Honda, Suzuki, Johnson/Evinrude og Tohatsu og har ingen betenkeligheter med å anbefale Tohatsu 2-takter til andre! Har fortsatt en Tohatsu 18hk på femte året og ikke hatt et eneste problem med denne. Nei, den er ikke til salgs! :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tohatsu er ikke verdt filla brukt....(Dessverre) Gjør gjerne bruk av alle velmente tips...... Og by halvparten av dette etter en en liten stund.... mer får man ikke for en slik en.......Brukt Tohatsu.......

 

HVIS DU SKAL SITERE MEG, SITER NØYAKTIG, OG IKKE REDIGER I MINE INNLEGG! JEG HAR IKKE SKREVET "??????" ANGÅENDE TOHATSU

 

Greit at du ikke liker Tohatsu, men påstandene dine er udokumenterte. Brukt Tohatsu er OK. Det finnes faktisk ihjelkjørte og defekte Yamaha også...

Link to post
Share on other sites

Tohatsu er ikke verdt filla brukt...

Vel det for stå for din egen regning. Har vært innehaver av omtrentlig ca 20 påhengere opp igjennom årene. Både Yamaha, Honda, Mariner, Johnson, Mercury, Tohatsu i forskjellige størrelser. Akkurat nå har jeg 3 stk. 1 yamaha, 1 Johnson og 1 Tohatsu. Ingen av disse motorene har voldt meg problemer av noe slag. Kun vanlig service har vært foretatt, slikt som bytte av oljer og plugger, rengjrøring av forgasser, osv.

 

Tohatsuen til guttungen på 9.9 ( 16 hk ) har vi nå hatt i flere år. Motor er en 99 modell. Ingen problemer. Anbefaler gjerne Tohatsu.

Link to post
Share on other sites

Har ingen innvendinger på at Tohatsu er bra. Problemet er rett å slett at de er vanskelige å selge til en høvelig god pris brukt.... og derfor ofte nærmest blir gitt bort....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Sorry, Honduras - det der var ikke tilsiktet. Vet ikke helt hva som skjedde.. Sjekket ikke innlegget før jeg gikk ut..... :nonod: Beklager!

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Det finnes faktisk ihjelkjørte og defekte Yamaha også...

 

sukk.. <<flashback>>.. Er sååå enig i dette..

 

Jeg gikk for tohatsu, 30 hk 4-takt.. helt nydelig motor, bare positivt å si om den.. rask, stille og fredelig og lettstartet..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...