Jump to content

Tyveri av ankervinsj


Hansi

Recommended Posts

Frekkheten har ingen grenser lenger. Da jeg sjekket båten i dag viste det seg at i løpet av helgen har min Ilas ankervinsj med 16 kg Bruce anker, 50 m kjetting, dreggrulle og dreggkasse blitt stjålet. Båten står i opplag på land. Hvis det er bestillingstyveri får de seg en liten overraskelse når de skal prøvekjøre vinsj. Den er nemlig på 24 volt. Serienummer er 051152. Eventuelle tips mottas med takk. Vinsjen var kun 2 år gammel. Kjedelige greier, og ikke minst ergelig, mye styr med politi, forsikring, egenandel, osv.

 

bilde024.jpg

Link to post
Share on other sites

Nesten godt du ikke kommer på sånna når dem holder på , trur jeg hadde slått dem ihjæl . Da er det jeg som hadde blitt bura inn og det er jo dumt , det er trist at vi ikke kan ha tinga våres i fred. Har montert alarm jeg , så håper jeg den gjør nytta .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det er forferdelig irriterende når sånt skjer. Heldigvis så var ikke dette på våren da, da hadde det vært verre sånn rett før sjøsetting og greier.

 

Man kan snart ikke ha noen ting stående på båten lenger, alt må demonteres. En kamerat av meg fikk også fra stjålet sin ankervinsj for noen år siden, da sto båten i hagen hans så de skyr ingen midler disse kjeltringene.

 

Tar man dem på fersken mens de holder på så risikerer man jo dessuten å ryke inn selv. Jeg tok to gutter en gang som var i ferd med å rappe motoren til lettjolla som sto på braketten bak på båten. Jeg ble opp ringt av en bekjent som bor like ved havna og heiv meg i bilen. Det er jo utrolig hvor sinna man blir, jeg brølte ut en mengde ord som ikke tåler dagens lys mens jeg løp utover flytebryggene. Han ene stakk i en jolle mens han andre kom mellom nevene mine. Resten kan dere tenke dere selv. Jeg hadde i alle fall griseflaks som ikke fikk frastjålet motoren(eller røyk inn. Ble opp ringt av en ganske så krakilsk mor dagen etter, men jeg fikk forklart tingenes tilstand så det løste seg)Hyggelig var det i alle fall ikke.

 

Nei! det gjelder å få med seg verdifulle ting hjem. Det finner ikke grenser hvor utspekulerte folk kan bli. Har du lås på påhengeren så kutter de likegodt av hele akterpeilet(helt sant, jeg har lest om det)

Link to post
Share on other sites

Tror det er greit at man ikke treffer på tyvene. Du ser om det er profft eller amatørmessig gjordt. Her finnes det ligaer som spesialiserer seg på utstyr. De har

også utrustet seg i tilfelle noen setter seg til motverge. Tror derfor ikke det er noen god løsning.

 

Ellers er utrolig irriterende at slikt skjer, for håpe at det løser seg greit med forsikring. Dette er et tap økonomisk. De trekker for bruken, samt de ikke klarer å skaffe tilveie brukt. Derfor håper jeg at det løser seg greit økonomisk.

 

Foreslå web-kamera, eller lignende for opplagsplassen. Ofte er det i havnen men ikke på opplagsplassen.

 

LYKKE TIL

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Føler med deg Hansi.utrivelige greier dette ja.Håper jeg slippe å oppleve slikt selv.

Tar sjansen på å ønske deg en trivelig adventstid likevel jeg.....

Ang.dette med å varsle Ilas om 24 v.,evnt.noen bestiller......Kan jo tenkes at tyven(e)er her "inne"og "blitt informert"om hva du skal foreta deg.For makan til informasjon om hva folk har av utstyr,hvor de har båtene liggende,det er jo som å se i en katalog,for så å forsyne seg............Dette for at frekkheten kjenner ingen grenser

Link to post
Share on other sites

Utrolig frekt! Kan noen ha glede av den vinsjen etter å ha stjålet den??

 

Det frekkeste tyveriet jeg har hørt om var en som fikk stjålet hele den nye innebordsmotoren (joda, det var en VP, ja). Heldigvis hadde en observant båteier sett en traktor på båtplassen natta før og tatt nummeret. De hadde koblet fra og heist den ut. Det hører med til historien at motor ble oppsporet og tyven tatt.

Link to post
Share on other sites

Følg med på finn.no qxl og andre steder det selges saker og ting.

Skulle ikke forundre meg om den er avertert til salgs et eller annet sted.

Ikke dumt det.. Samtidig ville jeg ha sett inn en annonse i avisene om ønsker å kjøpe brukt ankervinch.

Skulle ikke forundre meg at du kanskje ville få en telefon.. :crazy: Lykke til og håper det ordner seg..

Link to post
Share on other sites

Den alarmen jeg monterte nå i høst , den kan du sette ledninger på alt du vil . Kobble til vinsjen ute jolle m/motoren osv osv . Alt kan monteres i en serie , så blir noe forsøkt fjerna så våkner Horten by .Den sirena hører jeg vel hjem vil jeg tru , så håper den kan hjelpe . Alt i alt ferdig kobbla , kom det på 1.500- ca . Og da har jeg montert ekstra sirener og ekstra brytere her å der , skal godt gjøres å få gjort noe fanskap der uten at det høres . En ting til med alarm , detta kan bandittane det meste om tipper jeg . Men ser dem det røde blinklyset i vindu og titter inn og ser displayet på veggen som blinker , da tipper jeg å håper jeg at dem går . Lov å håpe da , bank i bordet det er ikke rare greiene som har blitt borte i havna vår . Nå har vi innstalert live kamera over havna også , kan sitte hjemme å se på båten hvis savnet er for stort på mårran :wink:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Må kanskje vurdere alarm. Men hadde ikke i min villeste fantasi trodd at noen skulle demontere og stjele vinsj fra båt på en opplagsplass hvor det ferdes folk store deler av døgnet. Uansett, kjemperespons fra lovens voktere. De var på plass etter kort tid. Gode spor er sikret og disse er på vei til hovedstaden.

Link to post
Share on other sites

Den alarmen jeg monterte nå i høst , den kan du sette ledninger på alt du vil . Kobble til vinsjen ute jolle m/motoren osv osv . Alt kan monteres i en serie , så blir noe forsøkt fjerna så våkner Horten by .Den sirena hører jeg vel hjem vil jeg tru , så håper den kan hjelpe . Alt i alt ferdig kobbla , kom det på 1.500- ca . Og da har jeg montert ekstra sirener og ekstra brytere her å der , skal godt gjøres å få gjort noe fanskap der uten at det høres . En ting til med alarm , detta kan bandittane det meste om tipper jeg . Men ser dem det røde blinklyset i vindu og titter inn og ser displayet på veggen som blinker , da tipper jeg å håper jeg at dem går . Lov å håpe da , bank i bordet det er ikke rare greiene som har blitt borte i havna vår . Nå har vi innstalert live kamera over havna også , kan sitte hjemme å se på båten hvis savnet er for stort på mårran :wink:

 

Tine III

 

Hva heter den alarmen din, har du noe link til leverandør eller lignende?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hva heter den alarmen din, har du noe link til leverandør eller lignende?

Har den hos Maritim.no til halv pris 750- + div kontakter. Du for en større modell med GSM , men var ikke det jeg skulle ha så da passa det midt i blinken. Syntes den er fin på mange måter , bla at du kan legge sløyfe inn på alt du ha på ekstra .Sånn som ut til påhenger'n/jolla , hvis detta henger fast i daviter så er det en løsning. Sikkert div andre ting som folk vil ha alarm på også , som ikke er inne i båten .Kan jo være redningsflåten som ligger på dekk , å som koster endel kroner osv osv ....

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jupp

Tine III var det mye jobb med montering av alarm ?

Nei det var lettere enn jeg trudde , monteringa var lett når du for en gang skyld leste i manualen først .Men det går ikke med fjernkontroll på den , men det er kansje like greit da det blir mindre å miste i vannet . Kan kobble på 4 alarm soner ,flere lensepumper/vakter og div tempraturovervåkning . Så detta med startsperre og at du kan kobble masse i en sløyfe som jeg sa . Mye for penga syntes jeg da, du kan spare noen kroner hvis du kjøper magnetkontakter osv hos Clas.O. Handla noen sirener der og div magnetkontakter , sparte endel på det .Har montert flere sirener , slik at alarmen går hvis dem prøver å kutte den ene . Kan jo sende meg en IM hvis dere handler og trenger hjelp under monteringa , men jeg klarte det jo og jeg er ikke noen elektro gutt med tålmodighet :wink:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...