Jump to content

Ventil igjen


Hulda

Recommended Posts

Jeg måtte dele denne med forumet: Bildet er av en ventil (kran) merket 'HQ' størrelse 1/2 inch., av den typen man bruker som billigventiler i båter. Denne har ikke stått i båtm, men levd et beskyttet liv inne i kjøkkenbenken min som stengekran for oppvaskmaskinen. Temperert liv med ferskvann som eneste medium. Jeg byttet maskin her om dagen, skulle skru av en gammel forbindelse med håndmakt. Tok i ventilarmen (rødt håndtak) og det brakk rett av. Nærmere undersøkelse viste at det var litt rust der ventilstammen går gjennom ventilen. Korrosjonsinteressen ble trigget og ventilen demontert. Dette skulle være rustfritt ventilhus med kule av forniklet messing. Det var en liten flekk på kula. Pirket med kniven, og en grop viste seg under den blanke overflaten. Kulen er ikke messing, men forniklet jern. Her er mao. diverse materialer ukritisk blandet sammen.

ventil121207.jpg

 

Så de som er på land burde vel sjekke hva slags ventiler de har i båten, og de som ligger på vannet bør være litt forsiktige hvis de har ventiler som er merket som beskrevet over.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte Ventiler hoss Tess for 9 år siden,

ligger på vannet hele året.

 

http://www.industrinett.no/

 

TESS varenr 93709-12

KULEVENTIL 2 DELT FULLT LØP LAVTRYKK

Anvendelse : Vann , damp , bensin , olje , gass , syrer , luft etc.

Materiale : Syrefast stål AISI 316 ..

Pakning : PTFE.

Trykk : Anbefalt arbeidstrykk i BAR ved 20 o C.

Temperatur: - 40 o C til +

230 o C.

93709 -

 

Men TESS varenr 93724-12 burde holde.

. SLUSEVENTIL KRAFTIG TYPE LAVTRYKK

Materiale : Messing.

Trykk : Anbefalt arbeidstrykk i BAR.

Temperatur: - 15 o C til + 80 o C.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Bronse, som muligens den hos Shipshop, kan nok være et godt valg. Jeg lurer imidlertid på hvilket materiale det er i håndtaket. Tess har sikkert også utmerkede produkter. Fellesnevneren vil vel være at kvalitetsventiler vil koste mer enn en femtilapp.

 

Det er riktig at kuleventiler frostsprenger. Hos meg blir det ikke kaldt nok for at det skal kunne skje. Er man imidlertid redd for det, kan det drilles et tynt hull inn i siden på ventilen når kulen er i stengt posisjon. Da driller man inn i det hulrommet som er opphavet til frostsprenging. Ulempen er at det kommer noen drypp vann hver gang man stenger ventilen.

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte dele denne med forumet: Bildet er av en ventil (kran) merket 'HQ' størrelse 1/2 inch., av den typen man bruker som billigventiler i båter. Denne har ikke stått i båtm, men levd et beskyttet liv inne i kjøkkenbenken min som stengekran for oppvaskmaskinen. Temperert liv med ferskvann som eneste medium. Jeg byttet maskin her om dagen, skulle skru av en gammel forbindelse med håndmakt. Tok i ventilarmen (rødt håndtak) og det brakk rett av. Nærmere undersøkelse viste at det var litt rust der ventilstammen går gjennom ventilen. Korrosjonsinteressen ble trigget og ventilen demontert. Dette skulle være rustfritt ventilhus med kule av forniklet messing. Det var en liten flekk på kula. Pirket med kniven, og en grop viste seg under den blanke overflaten. Kulen er ikke messing, men forniklet jern. Her er mao. diverse materialer ukritisk blandet sammen.

 

Ja, dessverre er det mye billigventiler fra Østen på markedet. Enig med `Hulda`, disse ventilene består av diverse blandinger av materialer og burde ikke vært tillatt solgt. Billigventilene blir levert til importør med et såkalt "materialsertifikat" fra produsent (letter of conformity) som ikke har noen garanti når det gjelder materialkvaliteten. Skal man kjøpe en syrefast kuleventil, kan man forlange en kopi av materialsertifikat 3.1 (b).

Trodde også lystbåtprodusenter var underlagt bestemmelser om minimum 3.1 (b) sertifikat på ventiler som benyttes. (Hva sier DNV)?

Har selv en landstedsbåt With 442, som er produsert i Lithauen ,hvor selvlensesystemet er utstyrt med en ventil av `Hulda`s eksempel. Denne blir byttet ut i vinter. :wink:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var inne på linkene til Tess og Shipshop og kikket, og prisene er jo ikke så gærne da. Ser det går i messing, bronse eller syrefast og da tenker jeg inne i hodet mitt at hvis man safer med skrogjennomføringer og ventiler i god syrefast kvalitet må vel det holde lengst. Eller er det noen grunn til at det kan slå feil ut?

 

Ketil :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg kiket på kuleventiler hos Tess og lot være å kjøpe, de hadde nemlig støpt kule. Man ser det lett på at det ikke er en massiv kule som er borret.

Jeg kjøpte mine på en rørlegger VVS sjappe her i bergen og betalte ganske godt for dem. Solig av messing med rustfri kule. Mener å huske det stod CIM VALVE på dem og vi bruker samme sorten ombord til sjøss. De holder, god kvalitet og godt med gods i dem. Tror jeg betalte litt over 400 pr ventil i din 5/4 (1 1/4).

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ekspertisen anbefaler sjøvannsbestandig bronse under vannlinjen.

 

Er forsåvidt enig, men ikke så lett tilgjengelig. Prisen ligger nok over syrefast. Hvilken dimensjon snakker vi om ?

Kuleventil eller sluseventil?

Såvidt meg bekjent blir sjøvannsbestandig bronse kuleventiler ikke serieprodusert. :wink:

Link to post
Share on other sites

Nå får en ikke 3.1b sertifikat sånn uten videre ved kjøp av kuleventiler(små fittings)... Dette er ikke standard vare... normalt oppgis dette ved bestilling av ventilen...i StatoilHydro så betaler vi rundt 3-3500 kroner og oppover ekstra for dette sertifikatet... dette fordi sertifikatete skal følge alle delere i ventilen og sporbarheten skal best mulig.

 

Jeg har svært vanskelig for å tro at et slikt 3.1b sertifikat finnes tilgjengelig for vanlig fittings som vi bruker i båten.... er men derimot heldig så kan nok 2.2 sertifiakt oppdrives siden dette er litt "lettere" i dokumentasjonskravet.. Det bør vise hvilket materiale som er benyttet i de forskjellige deler i ventilen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Snakket med naboen i går, han fortalte at båten hans, en Weekendcruser av Brasiliansk fabrikat holdt på å gå til bunns i høst på grunn av en ventil til septiktanken var tært sundt, båten er et og 1-1/2 år gammel og har kun ligget ute fra Mai til Oktober, en observang bryggeeier fikk varslet og traktor med båtvogn kom raskt til og alt endte godt, ikke alt som er like bra fra utlandet nei..........

Link to post
Share on other sites

Man får skroggjennomføringer og ventiler i sjøvannsbestandig såkalt 85-5-5-5 bronse

hos shipshop i Danmark.

Det ble ikke stort dyrere mhp. frakt enn å kjøpe noe i Norge.

Norske Båtutstyrsforretninger selger kun messing og syrefast ennå, men de kommer nok etter på dette området.

http://www.shipshop.dk/pdf_datasheet.php?products_id=3967

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå får en ikke 3.1b sertifikat sånn uten videre ved kjøp av kuleventiler(små fittings)...

 

Jeg har svært vanskelig for å tro at et slikt 3.1b sertifikat finnes tilgjengelig for vanlig fittings som vi bruker i båten.... er men derimot heldig så kan nok 2.2 sertifiakt oppdrives siden dette er litt "lettere" i dokumentasjonskravet.. Det bør vise hvilket materiale som er benyttet i de forskjellige deler i ventilen

 

For vanlig fittings som man bruker i båten er det nok ikke vanlig med 3.1.b sert., men derimot skroggjennomføringer og kuleventiler til selvlensesystemer som kan være livsviktig i en vanlig lystbåt, burde det vært et krav om materialdokumentasjon i form av et sertifikat. (3.1.b)

Syntes det er merkelig at D.N.V godkjente båter med selvlensesystem, leveres med altfor dårlig ventilkvalitet.

Når det gjelder 2.2 sertifikat, sier dette ikke noe om hvilke materialer som er benyttet i delene i ventilen og heller ingen sporbarhet.

Norske importører belaster vanligvis sine kunder med ca: 100,-/200,- pr. kopi av 3.1.b sertifikat.(som har sporbarhet)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...