Jump to content

Jolle og seilbåt


h2o

Recommended Posts

Hadde tenkt å ha gummibåten på slep eller oppå fordekket på båten, men tror at 70 kg er relativt slitsomt å dra opp og ned på fordekket. Har sett noen som har jolla stående på høykant på hekken støttet mot akterstaget. Finnes det daviter til dette eller blir de bare hengt i tau e.l.

Er i ferd med tenke ut en løsning på dette med ett alternativ til snapdaviter montert på gummibåtens hekk. Om noen har sett gode løsninger eller har gode ideer tas de imot med takk.

Selv ser jeg for meg en slags bøyle montert inni hekken på jolla, som svinges ut bakover og rekker like langt bak som potongene. Denne klipses fast i moderskipet før baugen på jolle heises opp til akterstaget. Bøylen må være kraftig, f.eks. to stålrør som bøyes og sveises sammen på langs som ett over/under geverløp.

Hva pleier dere gjøre for å få jolla opp på fordekket, bare dra den over pullpiten eller rigges det en form for heisekran i forb. med masta?

Link to post
Share on other sites

Gummijolla vår på 310 veier kun 32 kg og jeg og fruen løfter den greit opp på fordekket(klarer det selv også, men da sliter jeg unøvendig mye samt det går hardt for seg for gummibåt og rekkewire), men har planer om et ekstra fall til dette formålet i løpet av vinteren... Det vil lette jobben betraktelig.. På korte dagsseilaser i ferien så henger den den gjerne etter moderskipet eller ungene fører jolla selv for egen maskin

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det greieste synes jeg er å ha den på fordekket. Løfter den opp med spinnakerfallet.

Jeg har også dratt baugen opp langs akterstaket og latt jollas motorbrakett hvile på badeplattform. Da er pontongene så lange at de er i sjøen hele tiden.

Nå er ikke jolla mi så tung (35 kg) rib 2,70m. En mister jo litt utsikt akterover med denne løsningen. Og hvis det skulle komme en stor sjø ville vel kanskje hele sulamitten reist.

Link to post
Share on other sites

Har den også på fordekket eller pakker den ned under lengre overfarter. Men i vanlig kystseilas går det stort sett fin å ha den bak - kort fangline i hver hjørne av jolla til hjørnet bak på "moderskipet", da blåser den ikke så lett rundt i sterk vind.

På litt større båter går det også bra å henge den opp rekkverket bak slik at bare "helen" berører sjøen. Det går også bra under de fleste værforholdt, og den gror ikke.

Link to post
Share on other sites

Dette med å bruke snap daviter på seilbåt tror jeg ikke er noen god løsning.

Jeg har en løsning som tilsvarer snap daviter på motorbåt, men den er ikke så høy annet at i sidebølger plasker den i bølgene hele tiden. og bremser. Og dette tror jeg blir et problem også på seilbåt da båten stort sett legger seg over til den ene eller andre siden under seilas.

Personlig ville jeg ivertfall aldri tatt ut luften på gummibåt under gange/seilas, pga at jeg ser på lettbåten som en viktig nødløsning ved situasjoner ombord som gjør at en må forlate moderskipet og kanskje i full fart feks ved brann, lekkasjer, grunnstøting, motorstopp etc

 

PS: en som håper å få konvertert til seil :sailing:

Redigert av Hot Johnsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser for meg at jolla for det meste henger på slep når vi er på tur, det er mest i havn, når båten ikke er i bruk jeg tenker å ha den på høykant bak eller på fordekket. Ang snapdaviter bak var det ikke sideveis jeg tenkte men en alternativ løsning hvor jeg monterer en form for daviter/ rør som stikker ut bak jolla like langt som potongene, fester denne i hekken på båten og svinger den opp om denne "hengslen". Denne må monteres slik at pontongene ikke kommer i konflikt med sjøen under seilas. Men dersom det går fint å heise jolla opp med ett fall er nok det den greieste løsningen. Jolla er nesten 70 kg, tenkte ikke på vekta da jeg kjøpte den, tidligere hadde jeg en rib på 2,75 meter som veide 35 kilo. Der var når jeg tok den av biltaket jeg begynte å tenke på hvordan det blir å løfte den opp på fordekket uten å ødelegge og skrape opp både det ene og det andre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...