Jump to content

Er dette forsvarlig?


Dreamer

Recommended Posts

I avisene kunne vi nylig lese "Lærling alene til rors - ferje på grunn". Grunnstøtingen skjedde i mørke. Av teksten fremgår det at lærlingen - som sto til rors - bare hadde vært ombord i tre dager. Han hadde ikke fått noen orientering om hvilken kurs han skulle styre, eller hvilke lykter han skulle gå etter. Ekspertisen og erfaringen var i dette tilfellet representert av overstyrmannen, som var opptatt med andre gjøremål, og fulgte ikke med i navigeringen. Så kommer rosinen i pølsen: Overstyrmannen, som på sin vakt har ansvar for skip, mannskap og passasjerer, var 23 år! Er det rart at folk spør seg selv: Er dette forsvarlig?

Link to post
Share on other sites

Ser ikke noe problem med at styrmannen er 23 år. Det er bakgrunnen og erfaringen som gjelder, ikke alder på skippern. Har han gått en maritim videregående retning, hatt en læringsperiode osv. kan jeg ikke se problemet. Læringsprogrammet for folk som oppererer på bro er uansett ganske omfattende. Kjenner forøvrig til en 23 år gammel jente som går på bro på ytre kystvakt, litt usikker på om hun er ferdig utsjekket som styrmann/kvinne, men det er i hvertfall ikke mange månedene om å gjøre. Kjempedyktig!

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Ser ikke noe problem med at styrmannen er 23 år. Det er bakgrunnen og erfaringen som gjelder, ikke alder på skippern. Har han gått en maritim videregående retning, hatt en læringsperiode osv. kan jeg ikke se problemet. Læringsprogrammet for folk som oppererer på bro er uansett ganske omfattende. Kjenner forøvrig til en 23 år gammel jente som går på bro på ytre kystvakt, litt usikker på om hun er ferdig utsjekket som styrmann/kvinne, men det er i hvertfall ikke mange månedene om å gjøre. Kjempedyktig!

Helt enig.
Problemet her er jo at lærlingen ikke var under oppsyn.
Rekner med det er Bjørnsund du tenker på Dreamer.
(heldigvis var ikke jeg i by`n den kvelden)
Link to post
Share on other sites

Det er uansett kjipt å være 23 år, styrmann og gjøre en slik blemme. Ansvaret her har jo styrmannen. Det kan jo godt være umodenhet?

 

 

Det tror jeg faktisk ikke. Vet ikke hvor mange ganger jeg har stått alene på bro da jeg hadde militærtjeneste, mens vakthavende offiser var helt andre steder, f.eks. bak bro (røykepause), dass, nede i lugar for å hente ting og tang eller rett og slett bare sittet helt andre plasser og ordnet papirarbeid og kun kommet på bro med jevne mellomrom for å se om ting går bra. Jeg tror dessverre at det er ganske normalt at ikke vakghavende offiser befinner seg på bro absolutt hele tiden. Uansett er det naturligvis en kjedelig start for 23-åringen. Ikke akkurat slikt man drømmer om i starten av karrieren. Han burde vel uansett blitt holdt under oppsyn da han sikkert ikke har sååå lang erfaring fra bro. Har forøvrig hørt masse historier fra trålerne, hvor en eller annen sitter på bro og ser på film mens autopiloten tar seg av styringa.

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg faktisk ikke. Vet ikke hvor mange ganger jeg har stått alene på bro da jeg hadde militærtjeneste, mens vakthavende offiser var helt andre steder, f.eks. bak bro (røykepause), dass, nede i lugar for å hente ting og tang eller rett og slett bare sittet helt andre plasser og ordnet papirarbeid og kun kommet på bro med jevne mellomrom for å se om ting går bra. Jeg tror dessverre at det er ganske normalt at ikke vakghavende offiser befinner seg på bro absolutt hele tiden. Uansett er det naturligvis en kjedelig start for 23-åringen. Ikke akkurat slikt man drømmer om i starten av karrieren. Han burde vel uansett blitt holdt under oppsyn da han sikkert ikke har sååå lang erfaring fra bro. Har forøvrig hørt masse historier fra trålerne, hvor en eller annen sitter på bro og ser på film mens autopiloten tar seg av styringa.

 

Minner meg om mine ungdomsår mens jeg gikk på skole/studerte. Somrene disse årene ble typisk brukt på å fylle opp lommeboka ombord på ringnot/trålere.

En kveld vi gikk kysten nedover fra Bodø hadde jeg utkikk-vakt sammen med Skipperen. Jeg tipper jeg var 17-19 år gammel. Skipperen av den gode gamle sorten gikk ned i messa et par etasjer lenger ned for å se på friidrett, og kom opp bare nå og da for å se hvordan det gikk og om jeg hadde kontroll på navigeringen (husk at dette var før GPS og kartplottere). Et stykke før Brønnøysund gikk vi gjennom leden på kartet, og han sa at vi måtte slakke opp til 5-6 knop gjennom tranga der - så var han borte lenge. Når vi nærmet oss Brønnøysund var sensommernatten på sitt mørkeste, men det var fortsatt god sikt. Jeg slakket opp som vi hadde diskutert og tenkte at nå kommer han vel snart opp igjen for å følge med på denne manøveren - han kom ikke. Med ungdommelig mot ble jeg ikke nevneverdig stresset av det, men følte at jeg hadde kontroll på skuta som var omtrent 60 meter lang og 9,5 meter bred.

For å se enda bedre bestemte jeg meg for å dra ned ene ruta og stakk hodet ut - da var det jeg så han....Skipperen stod nede på dekk og fulgte med på hva som foregikk. En gal manøver og han hadde vært oppe i styrehuset på noen få sekunder.

 

Den pedagodiske filosofien han fulgte var at jeg lærte dette mye bedre når jeg trodde jeg måtte gjøre dette alene - og det hadde han helt rett i.......

Link to post
Share on other sites

Ser ingen problemer med at overstyrmannen er 23 år. Det er folk som ikke velger å gå gymnas, universitet ag andre lange utdanninger. Begynner man rett på en slik utdanning så er man rett i jobb med alle de fordelene det medfører. Har man utdanningen så har man utdanningen, bank i bordt! Erfaringen får man etterhvert og da helst nettopp bak roret.

Jeg regner med at denne lærlingen ikke gikk vakter men kansje passet på når overstyrmannen var ett ærend, det er mange båter på kysten som ikke er flere enn en på bro, med autopilot så går man på do og lager seg en kaffe. Har man en lærling på bro vil ikke det være noe ulempe (vanligvis).

 

Men synd at det skulle få ett slikt utfall selvsagt.

Link to post
Share on other sites

Reiste, i ungdommen ,sjølv med fraktebåt på kysten. Var som Gimi heldig med Skipper. Satt mykje på vakt aleine, men var under diskree overvåkning,(i starten) og nåde meg om eg ikkje kunne vise posisjon i kart. og kunne karakterer på synlige lykter nattestid. Han som var skipper, var 26 år. og den dyktigeste eg reiste med. Så alder kan være så mangt.

Men er enig med Dreamer, at i denne saken virker det som lærlingen har fått uforsvarlig dårlig oppfølging.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Det må vel være anledning til å stille spørsmål om hva som er krav til minimumskunnskap for å kunne stå til rors i mørket selv om man er i en lærlingeordning. Dersom VG refererer hendelsen nogenlunge korrekt, http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=190055, kom følgende frem under sjøforklaringen: Han sa under sjøforklaringen at så vidt han visste var hvit og grønn sektor trygg å seile i. Håper at dette ikke uttrykk for den vanlige lærlingeordningen for innenriksflåten. Poenget er at vi gjerne kan feilnavigere, jeg gjør det faktisk ganske ofte, men det er kanskje noe forskjell på om man er klar over at man har feilnavigert eller om man navigerer i god tro.

Link to post
Share on other sites

Har vaert sjomann i droye 30 aar. Dog ikke paa brua. Men nede i den gastronomiske avdelingen.

De siste 15 aarene saa har jeg vaert borte fra "norsk" skipsfart. (Hva det naa er igjen av den). Pr. i dag saa er jeg eneste Nordmann blandt en besetning paa 300.

 

I gamledager (saan ca. paa.70/80 tallet) saa skulle man ikke under noen omstendighet la en laerling(var andre benevnelser da) vaere alene paa brua i kyst naere omraader.

Det som er skjedd er at laerlingene har i stedet for aa vaere i tillegg til de erfarne. Har erstattet dem. Dette gjelder langt fra kun i skipsfarten.

I hotellnaeringen som jeg ogsaa har vaert innnom. Saa fantens det nesten ikke faglaerte, kun laerlinger. de var rimligere og bedriften fikk stotte for aa ha dem.

En 0 post paa budgettet.

 

Overstyrmannn paa 23 aar. Rekker det fint med den opplaeringsplanen som det er i dag. Om jeg syns den er riktig. ja det er en helt annen sak.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Nå skal vi vel heller ikke se helt bort fra at kvalifiserte sjøfolk er særdeles vanskelig å få tak i nå om dagen.

 

Helt riktigt. Rederiene skriker etter kvalifisert arbeidskraft. Men der er deres egen feil at de ikke finner dem.

 

Etter forst aa ha skremt bort en genrasjon fra Maritime yrker. Utflagging og oppsigelser paa 80 tallet. Paa 90 tallet var det roligt i markedet saa da tok de ikke inn laerlinger.

Situasjonen pr. idag er at

Det er en boom, spessielt i offshore markedet. Med masse nybygg.

De som ikke fikk sparken paa 80 tallet, gaar av med pensjon. Og det er faa til aa overta.

 

1-1 seilingsturnus med en moderat lonn, er det faerre og faerre som gidder aa vaere med paa. Da satser man heller paa en jobb paa platform 1-2 system (og hoyere lonn).

Min spaadom er at det rederiet som forst begynner med 1-2 system med samme hyre (eller noe lavere) Ikke vil ha problemer med aa faa kvalifisert arbeidskraft.

 

2150 arbeidstimer i aaret. 0 tillegg for arbeid paa beveglige heligdager. 0 natt tillegg, Reisetid, gaar paa feriedager. Ikke feriepenger (du har ikke ferie, kun avspasering). Paa kurs godtgorelse 1/30 del av ordinaer hyre pr. dogn. (Hvor mange 1000 har de paa plattform pr. dag, paa kurs.)

 

Tariff avtalen er vel fra 70 tallet. og er stort sett uforandret. Kanskje paa tide med en fornying?

 

4 uker paa 4 uker av. Hores jo fint ut det. Hjemme i hele Juli fint det. Men da er man borte hele Juni og august. uten mulighet for aa benytte de helgene. Og saa var den sommeren gaatt.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...