Jump to content

CO2 verstingene


Pee49

Recommended Posts

I disse tider er det mye snakk om CO2. Selvsagt er jeg klar over at en seilbåt under seil ikke slipper ut noe CO2. Snekker kommer vel etter seilbåter. Hvis vi ikke tar veien om robåter, kanoer og kajaker. Så kommer endelig det jeg luret på. Hva er best diesel eller bensin. Har noen plukket opp noen tester eller undersøkelser. Lik båt med ulike motorer, diesel eller bensin.

CBK 538

LE5871-EINARSEN

Link to post
Share on other sites

For en stempelmotor er den maksimalt oppnåelige virkningsgraden avhengig av kompresjonsforholdet.

Dieselmotoren kan ha høyere kompresjon enn bensinmotoren. Det gir grunnlag for bedre virkningsgrad og derav mindre CO2.

 

Ikke at CO2-tall bryr meg noe særlig, jeg irriterer meg bare over at det blokkerer for skikkelig miljøarbeid.

Hjertens enig her :yesnod: :yesnod:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ser ikke helt problemet her. Jeg synes det er bedre med strenge krav til forurensning enn nye avgifter.

 

Trenden bør bli at en setter krav til maks forurensning i stedet for å spesifisere tekniske løsninger som diesel kontra bensin, katalysator, avgassfilter o.l.

Det blir da ingeniørene (i stedet for politikerene) som må komme med bedre tekniske løsninger. Her er USA et foregangsland.

 

Selv om jeg overhodet ikke tror på menneskeskapt klimaendring pga. CO2 utslipp, mener jeg at vi alle må ta rev i seilene (også motorbåtfolket) og innse at vi forpester kloden.

Når det gjelder båter er det ikke stor motor som forurenser mest, men kombinasjonen stor båt og stor fart (avgasser, støy, stress).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Trenden bør bli at en setter krav til maks forurensning i stedet for å spesifisere tekniske løsninger som diesel kontra bensin, katalysator, avgassfilter o.l.

Det blir da ingeniørene (i stedet for politikerene) som må komme med bedre tekniske løsninger.

Omsider noen som har skjønt det :cheers: Sitter fremdeles å lurer på hvilke interresser de hadde de politikerene som en gang i tiden laget påbud om at biler skulle ha katalysator....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

De hadde sikkert bare høye tanker om sin egen fortreffelighet og ufeilbarlighet.

 

Dette er ikke bare typisk for politikere. Gjennom et langt liv i leverandørindustrien har jeg sett meg evindelig lei på detaljerte tekniske spesifikasjoner fra konsulenter som spesifiserer hvordan tingene skal lages i stedet for hva de skal utføre. Nå er jeg endelig blitt konsulent selv .............

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke bare typisk for politikere. Gjennom et langt liv i leverandørindustrien har jeg sett meg evindelig lei på detaljerte tekniske spesifikasjoner fra konsulenter som spesifiserer hvordan tingene skal lages i stedet for hva de skal utføre. Nå er jeg endelig blitt konsulent selv .............

på vårt jobb säger vi;

 

"Ska vi anlita en konsult, eller ska vi krångla till det själva" :wink:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg overhodet ikke tror på menneskeskapt klimaendring pga. CO2 utslipp, mener jeg at vi alle må ta rev i seilene (også motorbåtfolket) og innse at vi forpester kloden.

 

Ikke jeg heller. Jeg har nylig sett på Al Gore sin film og synes at den er latterlig.

- Naturen er ikke statisk, den forandrer seg stadig, uansett om vi liker dette eller ei.

- Verdens største problem – overbefolkning.

01223.gif
Link to post
Share on other sites

En ting jeg ikke forstår: CO2 som slippes fri når en brenner olje er CO2 som er oppfanget en gang for millioner av år siden og den har kloden selv kompensert for. Brenner vi ved slippes der fri CO2 som er opptatt de siste hundre år. Hvorfor er det da bedre å brenne ved enn olje (slik det ble sagt for en tid siden)? Slippes der fri en kg CO2 fra olje så ligger den rundt oss til den tas opp av planter/trær. Slipper du derimot ut CO2 fra ved vil også denne tas opp av planter/trær men da har du plutselig litt mindre trær til å "spise CO2". Da må det vel være bedre å brenne olje :confused:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Generelt slipper dieselmotorer ut mer NOX og sot (som er kreftfremkallende) og en del andre fæle stoffer enn bensinmotorer. Den største enkeltutslippskilde av NOX i Norge er kystskipsflåten. Bensinmoterer slipper ut litt mere CO2 og andre CO-forbindelser. Dersom noen i dag hadde kommet drassende med diseloppfinnelsen, tror jeg vedkommende ville blitt slått ihjel av alle lands miljømyndigheter.

Link to post
Share on other sites

...med vilje ikke forstår hvilken dimensjon tid har i denne sammenheng...
Neida, jeg prøver å forstå :blush: Tiden har "tygd unna" CO2en i oljen og kommet i en viss balanse igjen helt til vi begynner å slippe denne CO2en fri igjen. Da forrykkes balansen og det skjer alt for fort.

 

Det jeg prøvde å si var at når en slipper ut 1 kg CO2 så er det 1 kg CO2 samme hvor den kommer fra. Forskjellen, slik jeg ser det, er at å brenne ved tilsvarende 1 kg CO2 fjerner litt av naturens evne til å komme i balanse igjen mens å brenne olje tilsvarende 1 kg CO2 er bedre fordi da opprettholdes naturens evne til "reparere seg selv" og det strider jo mot "offisiell politikk".

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

"Forskjellen, slik jeg ser det, er at å brenne ved tilsvarende 1 kg CO2 fjerner litt av naturens evne til å komme i balanse igjen mens å brenne olje tilsvarende 1 kg CO2 er bedre fordi da opprettholdes naturens evne til "reparere seg selv" og det strider jo mot "offisiell politikk".

 

Taken er vel at veden som brennes vil uansett råtne og avgi tilsvarende mengde CO2 som når den brennes men det balanseres vha nye trær tar opp denne CO2en. Det er jo litt teoretisk fordi det som hugges til ved ikke er klart for å råtne så utslippet kommer tidligere ved å brenne ved enn ved å la skogen stå til den råtner. Samtidig kan det nok argumenteres at så lenge skogen replantes vil en kunne brenne ved å anta at store deler av dette tas opp gjennom ny skog.

 

Å hevde at en føler seg sikker på at menneskeskapt CO2 utslipp ikke har noen sammenheng med klimaendringer vitner om stort mot eller manglende ansvarsfølelse overfor de kommende generasjoner. Kan bli en interessant diskuskjon om 20- 30 år når en skal forsvare det standpunktet hvis det som 99% av forskerne hevder er riktig.

Link to post
Share on other sites

Generelt slipper dieselmotorer ut mer NOX og sot (som er kreftfremkallende) og en del andre fæle stoffer enn bensinmotorer. Den største enkeltutslippskilde av NOX i Norge er kystskipsflåten. Bensinmoterer slipper ut litt mere CO2 og andre CO-forbindelser. Dersom noen i dag hadde kommet drassende med diseloppfinnelsen, tror jeg vedkommende ville blitt slått ihjel av alle lands miljømyndigheter.

Du berører etter min mening selve problemet her.

I dag er det kun snakk om utslipp av CO2. Andre forurensninger har vi skjøvet under teppet, for nå skal vi redde kloden!

 

Nå er heller ikke bensinmotoren noen miljøhelt når det gjelder giftstoffer, og nye diseler er blitt langt bedre enn før.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Problemet med dieslforbrenningen er at den generer NOx som er 17 ganger "værre" enn CO2, de lærde sier at en NOx tilsvarer 17 CO2 ekivalenter.. Dermed er diesel virkelig en klimagass versting... Det er ikke for ingenting at det fokuseres på Nox utslipp fra skipsfarten... Det kommer nok også til oss med mindre dieslmotorer i bil og båt om ikke så lenge..

 

I den tiden da dagens olje ble grunnlagt var det ikke beboelig på kloden, det kan tenkes at temperaturen da var noen grader høyere enn i dag...

 

Det skal ikke så mye endring i dagens vannstand før det er en fare for at golfstrømmen kan endre litt på kursen sin, og det kan få alvorlige konsekvenser for oss som bor her så langt mot nord.

 

Jeg registerer at enkelte rett og slett driter i slike muligheter og konkuderer vel at vi er dau innen den tid kommer og dermed driter i våre etterkommere... Personlig så vil jeg forsøke å levne moder jord i samme forfatning eller bedre enn når jeg entret denne kloden

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

for korrigere litt på siste innlegg...

 

Det er en vesentlig forskjell på NOx og på N2O (lystgass). sistnevnte er en potent drivhusgass (se f.eks her), mens NOx har en relativt kort oppholdstid i atmosfæren og er ikke en "klimagass". NOx er imidlertid et stort miljøproblem, ved at utslippene bidrar til økt nitrogennedfall (forsuring av vassdrag, økt begroing/vegetasjonsendringer) og NOx er skadelig for helsen hvis konsentrajonene blir for høye. Det er derfor en god del regelverk knyttet til begrensning av NOx-utslippene og Norge har forpliktelser i henhold til disse avtalene.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

En stor forurenser på verdensbasis er militær og forsvar.

Løsningen på klimaproblemet er der for å skape fred på jorden og legge ned all militær aktivitet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Og fred på jorden skaper vi ved å fjerne overføringene og bistand til verdens fattige, samt å innføre en strengere innvandringspolitikk, samt å sette alle tjuer og kjeltringpakk i fengsel?

...samt at du skal ikke plage andre, du skal være god og snill, og ellers kan du gjøre som du vil ! :cheers:

 

Når det gjelder ved/olje "problematikken" så er det vel så enkelt at trær slipper ut oppsamlet CO2 enten ved at den brennes eller at det råtner. Da kan man like godt brenne det.

 

Når det gjelder Olje, er det slik at vi kan slippe ut oppsamlet CO2 ved å pumpe den opp og brenne den, eller vi kan LA VÆRE å slippe ut CO2 ved ikke å pumpe den opp.

 

Jeg er ingen "grønnskolling" som tror vi kan stoppe å pumpe opp olje i morgen og så er alle problemer løst, jeg bare påpeker hvorfor olje og ved betraktes forskjellig i "CO2-regnskapet".

 

Til dere som mener at politikere ikke får til en dritt og bare står i veien for de dyktige ingeniørene... Vi har hatt dyktige ingeniører fra tidenes morgen. Det var vel stort sett ikke før det ble POLITISK enighet i europa at vi fikk renset opp i den sure nedbøren som kom drivende inn fra Ruhr, øst-europa osv og drepte fiskevann osv i stor skala på 70-tallet. I dag 20 år etterpå er det ikke mye snakk om sur nedbør. Jeg har tro på at politikerne er de som kan legge press på ingeniørene for å skape løsninger. Så vi trenger begge "yrkesgrupper". Det tror jeg på helt til noen sier noe annet... :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...