Jump to content

CO2 verstingene


Pee49

Recommended Posts

Når det gjelder ved/olje "problematikken" så er det vel så enkelt at trær slipper ut oppsamlet CO2 enten ved at den brennes eller at det råtner. Da kan man like godt brenne det.

 

Når det gjelder Olje, er det slik at vi kan slippe ut oppsamlet CO2 ved å pumpe den opp og brenne den, eller vi kan LA VÆRE å slippe ut CO2 ved ikke å pumpe den opp.

Det var vel denne oppsummeringen jeg ikke hadde fått helt med meg :blush:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Politikere og miljøvern?

Politikere henger seg på det mest trendie for å "blende" oss, menigheten.

Nå er det CO2 som er tingen, noe som forskerene strides om.

Kviksølvet utenfor Fedje derimot, vet vi med sikkerhet konsekvensene av.

Hva gjør de bolde politikere med det? De vil sparke litt sand over, så er det ingen som ser det!

Jo da, det er viktig å lytte til våre poliikere....

Link to post
Share on other sites

Taken er vel at veden som [ikke] brennes vil uansett råtne og avgi tilsvarende mengde CO2 som når den brennes

min rettelse i []

 

Og selv om dette skrives ganske ofte, så er det jo ikke helt riktig. Hvis det hadde vært slik så ville vi ikke hatt noe som helst kullforekomster på jorden. Kull er skog som IKKE råtnet til CO2. Det er alltid en viss andel av biomassen som ikke omsettes til CO2. Denne andelen er idag sikkert mindre enn før i tida da all skog var urskog, men likevel.

Link to post
Share on other sites

Politikere og miljøvern?

Politikere henger seg på det mest trendie for å "blende" oss, menigheten.

Nå er det CO2 som er tingen, noe som forskerene strides om.

Kviksølvet utenfor Fedje derimot, vet vi med sikkerhet konsekvensene av.

Hva gjør de bolde politikere med det? De vil sparke litt sand over, så er det ingen som ser det!

Jo da, det er viktig å lytte til våre poliikere....

 

Det var dette med yrkesgrupper da...

 

politikerene fatter vel strengt tatt bare en beslutning basert på anbefalinger fra SFT, Kystverket og andre instanser bestående av fagfolk og ikke politikere. Enig eller uenig, men det blir for dumt å tro at noen på stortinget har funnet opp løsningene selv om de må velge mellom de.

 

Om politikere skal få skylden for alt de beslutter, blir det litt som om alle andre i sjefsstillinger også skulle krediteres for det de ansatte gjorde. Ikke bare ta ansvar ved feil de ansatte gjør, men også få all kreditt for det som er bra. Dette er en skummel tilnærming!

Oso

Link to post
Share on other sites

Og selv om dette skrives ganske ofte, så er det jo ikke helt riktig. Hvis det hadde vært slik så ville vi ikke hatt noe som helst kullforekomster på jorden. Kull er skog som IKKE råtnet til CO2. Det er alltid en viss andel av biomassen som ikke omsettes til CO2. Denne andelen er idag sikkert mindre enn før i tida da all skog var urskog, men likevel.

 

Nå er jeg på ingen måte noen fagperson innen hverken geologi eller biologi, så hvordan oljen og kullet(som i mine legmannsøyne er samme type energibærer, bare i forskjellig form) havnet der det gjorde, og hvorfor, skal jeg ikke uttale meg om. Det er garantert noen på BP som kan svare kvalifisert på det.

Men er det slik at den prosessen og de grunnleggende forutsetningene er tilstedet i verden i dag? Etter hva jeg har forstått (kan forsåvidt kort sammenfattes) så pumper vi i dag ikke opp olje fra hverken vikingtiden eller da Adam kjøpte ølet. Det er resultat av en eller annen prosess for relativt mange år siden. De trærne som ramler overende i dag vil altså ALDRI komme mine etterkommere til gode i form av avgiftfri diesel.

 

Tar jeg feil ? :cheers:

Link to post
Share on other sites

Det var dette med yrkesgrupper da...

 

politikerene fatter vel strengt tatt bare en beslutning basert på anbefalinger...

...Om politikere skal få skylden for alt de beslutter, blir det litt som om alle andre i sjefsstillinger også skulle krediteres for det de ansatte gjorde. Ikke bare ta ansvar ved feil de ansatte gjør, men også få all kreditt for det som er bra. Dette er en skummel tilnærming!

Dersom politikerene ikke har ansvar for hva de beslutter, hvem skal da ha ansvaret.....

Link to post
Share on other sites

Vi må bare innse at vi nå er på topp i oljeproduksjon....i verden...

Da er det uhørt at kinesere og indere skal kunne kjøpe olje å sløse den bort sånn som

vi gjør. Dette er noe vi har funnet opp, så de får finne seg en annen måte, og frakte

seg og sine rundt på.Vi må jo få lov til å stikke hue i sanda. Dette er jo snakk om rettferdighet

for oss. For vi hadde velstand lenge før dem.

:flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag::flag:

Link to post
Share on other sites

Si nå at samtlige i Norge kutter klimagasser 100% over natten. Hva blir virkningen for oss? Ca 0,0000000001% 4,5 mill er jo ikke mer enn en middels by i feks USA. Det er overhode ikke en ting vi kan gjøre for å bedre situasjonen. Og skal vi virkelig gå klimagaser til livs bør jo samtlige dyr (kyr er værst?) bøte med live asap. Skal ikke si dette sikkert, men synes å huske at en eller annen sa at kun kyrne i Norge forpester mer enn samlet industri i landet.

 

Just my 5 cent.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

spis mere fisk blir moralen her. fisk fiser ikke :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er overhode ikke en ting vi kan gjøre for å bedre situasjonen.

 

Jo, Bützfleth. Vi kan inngå forpliktende avtaler med andre nasjoner. Da kan vi løse utfordringene i felleskap. Det er det Kyoto og Bali handler om: Globale avtaler og lokale handlinger. Det siste forutsetter at du og jeg spiller på lag med alle andre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...