Jump to content

isolasjon kjøleboks


olavhm

Recommended Posts

S/Y Orion er ankommet Karibien uten kjøleboks. Med nærmere 30 grader er det en prioritert oppgave å få laget en så snart som mulig. Har lest at divinycell er et egnet isolasjonsmateriale. Det har jeg ikke funnet her nede. Derimot har de noe som som heter Heres C og Airex i forskjellige tykkelser og stivheter? Noen som har greie på om jeg kan bruke noe av dette?

 

Olav

S/Y Orion

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om Airex som du nennte inneholder ftalater?

Advarsel om Airex matte

 

Gymnastikkmatter: En undersøkelse av Airex gymmatte viste et innhold på 40 prosent ftalater. Det er forbudt å markedsføre gymnastikkmatter som inneholder ftalater som leke-/krabbematter for babyer og småbarn, fordi disse omfattes av forbudet mot ftalater. Mattene kan selges og markedsføres til andre brukergrupper, men da må butikkene informere forbrukerne om at mattene inneholder ftalater og at de derfor ikke er egnet som leke-/krabbematter for babyer og småbarn.

 

Divinycell - Sandwichkonstruksjon

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Bruk isopor, i mitt tilfelle ble dette brukt og jeg måtte være forsiktig med termostaten dersom jeg ikke ville har fryseboks. På en skala fra 0 - 9 måtte jeg ha denne på 2, alt over ble is. Boksen var ca 60 l og ble tilført kulde fra en kompressor....

 

Lagt til, brukte 30 mm. isopor..

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvelagde en boks i sommer med trykkimpregnert finer, og så kledde jeg denne innvendig med 3 lag med liggeunderlag som jeg limte sammen (den gråsorte skumtypen til 49 kroner pr. stk.

I lokket hadde jeg en trappeløsninge med isopor limt til lokket og i "taket" på boksen.

 

La inn en 4 liter med frossent vann, og det gikk 7 dager før den var smeltet, men fortsatt kald. Da kikket jeg nedi bare et par ganger i døgnet, men allikevel - billig blir det. :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Nigel Calder skriver en god del om dette i boka si : "boatowners mechanical and electrical guide". Omkvedet er nok generelt at jo tykkere isolasjon, jo bedre. Calder skriver om noe som kalles blueboard i boka si, dette forstår jeg er vanlige (bygg?)isolasjonsplater. Det finnes også noe superisolasjon som består av noen vakumpaneler som boksen bygges opp av (VIP panels). Dette er etter det jeg kan forstå, ganske nytt og kostbart. Men har man begrenset med plass er det kanskje noe å satse på. Skal båten gå i Karibien tror jeg nok minst 10 cm isopor eller likn. er å anbefale. Det blir jo en balanse mellom hvor mye strøm du vil bruke på boksen. Har du et overdimensjonert batteribak og gode lademuligheter, kan du sikkert takle dårligere isolasjon.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Er det noen regel på hva som lønner seg når det gjelder kuldetap ved åpning? Topplokk, eller "sidedør"?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Er det noen regel på hva som lønner seg når det gjelder kuldetap ved åpning? Topplokk, eller "sidedør"?

Topplokk er vel anbefalt for å holde på kulden. Den kalde luften er tyngre enn den varme, og ved sidedør vil den kalde luften "falle ut". Det er vel en av årsakene til at det i seilbåter tradisjonelt sett har vært benyttet topplokk. En del nye båter kommer med begge deler, og ligger man for landstrøm er det mindre kritisk om kald luft raser ut.

Link to post
Share on other sites

ok...takk for det, og takk for litt lån av tråd.

 

Ønsker også S/Y Orion og hennes mannskap en riktig God Jul på den andre siden av dammen!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

........ Den kalde luften er tyngre enn den varme, og ved sidedør vil den kalde luften "falle ut". ....

Sikkert riktig det. Men er pakningene i døra gode er forskjellen kun teoretisk. I arkivet finnes det ett eller annet sted et regnestykke på forskjellen. Skal ikke rare effekten til for å kjøle ned noen få gram luft. Brukt riktig mener jeg frontåpning er greiest for oversiktens skyld.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk høre at det kalles "trykkimpregnert", men jeg vet ikke.

Det var ikke "vanlig" finer, men plater som var på ca. 120 x 60 cm. i et veldig hardt materiale og i 5-6 lag. Brune i farge og med litt glatte overflater som man best borrer opp før sammenskruing.

Virket i alle fall som de var glimrende for formålet.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om Airex som du nennte inneholder ftalater?

Advarsel om Airex matte

 

Gymnastikkmatter: En undersøkelse av Airex gymmatte viste et innhold på 40 prosent ftalater. Det er forbudt å markedsføre gymnastikkmatter som inneholder ftalater som leke-/krabbematter for babyer og småbarn, fordi disse omfattes av forbudet mot ftalater. Mattene kan selges og markedsføres til andre brukergrupper, men da må butikkene informere forbrukerne om at mattene inneholder ftalater og at de derfor ikke er egnet som leke-/krabbematter for babyer og småbarn.

Ftalater:

Stoffgruppen ftalater består av mange forskjellige stoffer. Noen ftalater er klassifisert som reproduksjonsskadelige. Noen er også klassifisert som miljøskadelige. Ftalater brukes hovedsakelig som mykgjørere i plast, og de finnes i mange produkter vi omgås daglig. De mest skadelige ftalatene ble forbudt i leker og småbarnsprodukter fra 1. januar 2007. Ftalater skal du i hvert fall ikke benytte i en boks som benyttes til matlagring. Benytt MS-polymer og IKKE Polyuretan til tetting/liming av isolasjonsplatene. Polyuretan kan avsmitte smak og lukt på maten.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg fant dette selvbyggersettet hos Seatronic i Moss (hentet fra katalogen). Jeg tror dette er en bra pris på et interessant produkt: Selvbyggersett, kjøleboks 83 liter. 50mm plater med plastbelegg på begge sider. Max mål utvendig: HxBxD 400x750x550mm, Max mål innvendig: HxBxD 295x630x450mm, Max volum: 83 liter. Settet består av 6 forhåndskuttede plater. Disse har følgende mål: 2 stk. 750x550mm, 2 stk. 450x295mm, 2 stk. 735x295mm. Om platene er for store er de lette å bearbeide/tilpasse med en baufil. Selve limingen/sammenføyningen av platene gjøres enkelt med Sikaflex eller tilsvarende. Kun kr: 790.-

Link to post
Share on other sites

Sikkert riktig det. Men er pakningene i døra gode er forskjellen kun teoretisk. I arkivet finnes det ett eller annet sted et regnestykke på forskjellen. Skal ikke rare effekten til for å kjøle ned noen få gram luft. Brukt riktig mener jeg frontåpning er greiest for oversiktens skyld.

Poenget mitt som kanskje ikke kom klart nok frem, var at det var større kuldetap ved frontåpning når man åpner døren, kontra det å åpne luken på toppen. Så lenge boksen er lukket er jeg enig i at det ikke har noen større betydning om åpningen er på toppen eller siden (forutsatt like god isolasjon i begge systemer).

Link to post
Share on other sites

Synes også det er mere praktisk å åpne et lokk i benkeplata fremfor å sitte på knærne krokbøyd å grave i et kjøleskap, slik det er montert i de fleste båter jeg har vært i. Da jeg lagde kjøleboks, laget jeg kasse i syrefast med drenering, isolerte et lag med polyuretan platene fra seatronic, og et lag med 50mm Ekoprim (styropor eller extrudert et ellerannet), og fylte opp med byggeskum i tomrom utover dette. Solid, lite tap og lett å gjøre rent. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tja Gullfisk. Jeg har hatt begge deler og var nok mest fornøyd med sideveis åpning. Syntes det var mer ryddig på denne måten og det er nettopp det....du slipper graving. Kan ikke si jeg har merket større forskjell når det gjelder strømforbruk (har boks med toppåpning i dag).

 

Forøvrig har jeg også planer om å etterisolere boksen. Har fått tips om bruk av skum som sprøytes inn etter forboring. Noen som har erfaring med dette? Hva slags type skum brukses i så fall? Vanlig byggeskum? Hva med ekspandering - noen fare her for at boksen ryker?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer selvfølgelig an på åpningen, "Mathilde". Min boks er 40cm(b)x60cm(L) med full åpning, og 40cm dyp, så det blir ikke så mye graving. Isolering er det som betyr mest for strømforbruket, spesielt i bunn. En annen ting som er viktig, er å ha stort nok aggregat som klarer mest jobb når motor går, slik at drifttiden uten lading blir minst mulig(tenker da på når man har handlet og dyttet fullt av varer).

Valg av metode for etterisolering, kommer an på utforming/konstruksjon,og tilgang. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette med toppåpning kontra sideåpning tror jeg er svært overdrevet. Kulden rennut sies det. Det som renner ut er kun noen få liter luft som er 10-20 grader kaldere enn omgivelsestemperaturen. Dette har lite å si for strømforbruket.

Men hvis dere lager boks med drenering i bunnen så lag den iallefall slik at dreneringen kan stenges ellers renner kald luft ut den veien. Da kan det bli vanskelig å holde maten kald. Jeg har en kjøleboks som er delt i to på høyden så den maten som kun brukes av og til ligger under skilleplatene. Disse skilleplatene er av plast og har ganske så store huller. Jeg monterte en pc vifte inne i boksen i fjor for å få litt sirkulasjon på lufta. Boksen min er nesten en meter dyp på det dypeste. Første gang jeg tok den i bruk frøys en 3 liter med hvitvin som lå i bunnen der.

 

baat_017__Custom_.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...