Jump to content

Energisparing i båt og marina


logget av

Recommended Posts

Jeg tenkte at et greit tidsfordriv i påvente av ny båtsesong kunne være å dele erfaringer med energisparingstiltak eller forslag.

 

Som en indikator på formålet med tråden, så kan det være gode forslag eller erfaringer med endringer som er gjort, eller noe man eventuelt lurer på virkningsgraden av osv.

 

Eks. 1: Et innlegg starter med.

 

Skiftet til LED lanterner og sparer xxx antall ampere timer strøm.

Spørsmål tilbake fra en annen:

Hvor mange watt var pærene du skiftet ut og hvor mange watt er LED lanternene du satt inn.

 

Eks.2:

Monterte Flowmeter på min Windy med D6 xx og sparte x antall liter drivstoff ved å senke marsjfarten med xx knop.

 

Eks. 3

Har noen erfaringer med å oppgradere motorstyring på D6 slik at man kan lese ut drivstoff forbruk?

Eks.4

Fra en som har flowmeter.

Drivstoff forbruket har steget med en liter pr. Nautisk mil i løpet av sesongen, sannsynlig er årsaken ruer på propellen. Har noen andre erfaringer med dette?

 

Eks. 5

Hvor mye mer effektiv blir varmeren hvis man isolerer rørene i båten? Bedre varme mindre drivstoff og strømforbruk.

 

Det som ikke er formålet, er å starte en ny CO2 tråd. og derfor er det trolig best å ikke nevne verken det ene eller det andre innen miljøfordeler.

 

Jeg tror dette er noe alle kan delta i, og at veldig mange medlemmer kan bidra til en bedre forståelse av hvordan verden henger sammen. Vi kan kanskje på sikt skaffe historiske data til felles nytte for veldig mange.

 

Hvis det finnes en måte å sortere innleggene på, ville det være topp.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes denne tråden fortjener et videre liv.

To eks.

Vi vet et en middels stor båthavn med båter i opplag i dag kunne forsyne flere husstander med strøm. Og det er ikke mange årene siden at strøm i båten under vinteropplag kunne en bare glemme. Er det nødvendig med varme osv i hver båt?

 

Jeg skal skifte forbruksbatteri i min båt, og tenket å øke kapasiteten. Men trenger jeg det? Det er faktisk ikke så vanskelig å gå ned på forbruket - all elektronikk i dag og annet utstyr bruker jo faktisk mye mindre strøm en tidligere. Hva kan gjøres?

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er kommet på markedet en del LED-lamper for båtbelysning som trekker svært lite strøm. Noen fabrikanter bruker nå disse i sine båter. Dette kan jo spare batterikapasitet etter hvert. Ellers sløses det en del med dusjing når man bruker landstrøm i forhold til når man ikke har landstrøm.

Jeg tenkte også å montere Flow-meter. Hvem selger slike?

Redigert av trikkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min båt ble levert med 20w pærer i leselamper og generell belysning i båten,greit å ha god belysning i salongen,men de fleste greier seg med en liten 5 watts pære i leselamper på køya.

Batteribeholdningen holder adskilling lengre etter at de fleste pærer ble skiftet til lavere wattstyrke eller etter montering av led lys.

Etter hvert er det kommet led lys med varmere farger enn første generasjons blåhvite farger.

Seilere har også et stort sparepotensiale i å erstatte vanlige lanterener med en trikolor i mastetoppen hvis båten er innenfor maksimumslengden.Led lanterner er også et alternativ.

Ved montering av solcellepaneler er det mulig å ligge mer i uthavner og dermed slippe å sloss om den lille strømmen som tilbys i mange havner,dyrt er det å ligge i havn,skal ikke mange døgn i havn til før en har betalt hva et solcellepanel koster.

Med mer solcellepaneler kan man kanskje slippe å ligge i eksosrøyken fra en eller annen som skal lade batteriene for å se på TV,ikke uvanlig å se båtmotorer som går i lange perioder i havn,lite hensynsfullt.

En ankerlanterne i mastetoppen kan være vanskelig å se og bruker ganske mye strøm gjennom en lang natt, en hjemmelaget ankerlanterne fra en led hagelykt kan være et bra alternativ å ha i en lavere høyde. Vet at den kan være i svakeste laget,men en ankerlanterne i 20 meters høyde er ofte vanskelig å skille fra stjerner.

 

Ikke uvanlig å se mange båter i vinterhavn ligge med svære varmeovner på i lange perioder uavhengig av temperatur,de fleste kan greie seg med et par varmerør på 125 watt.

Liker ikke tanken på at nabobåten kan ligge som en potensiell brannbombe.

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig enig i overstående, men jeg sitter med et inntrykk av innspill om å spare energi er som å skvette vann på gåsa her på BP. Jeg tror vel at båtfolks renomè vil i tiden som kommer være avhengig av at en også har energibruket i bakhodet.

 

Når det gjelder tilførselsiden prøver jeg følgende:

I sommer monterte jeg opp et 100W solcellepanel, noe jeg er veldig fornøyd med og jeg vil prøve å skaffe med ett til.

Men jeg synes prisene er noe drøye - noen som er kjent med gode tilbud?

Jeg har også vurdert en aksegenerator. Det vil være et ekstra bidrag både når motoren og når jeg seiler (har fast propell ).

Jeg vil nok kunne mekke det sammen selv, men en god arbeidsskisse vil være til hjelp.

Vindgenerator har også vært i tankene, men har slått det litt fra meg pga støyproblemer med de jeg har sett i bruk.

 

På brukssiden har jeg planer om å skifte ut mest mulig av belysningen til LED-lamper. I dagens båtliv har en også duppetitter som trekker mye strøm. Jeg har en gammel VHF-radio, en SSB-radio, en NASA Wetherman og kartplotter som tilsammen dra ut betydelig. Men strengt tatt trenger jeg ikke annet på en VHF-radioen under vanlig kystseilas i nære farvann.

Så er det kjøleboksen som egentlig er den stor strømslukeren. Det er en kompressorboks og jeg har forbedret ventilasjonen rundt kompressoren og håper det kan hjelpe. Det kan jo også ha noe for seg å fryse noe isblokker i frysern for å ha med på helgeturer, selv om det neppe gir utslag i et energiregnskap.

Link to post
Share on other sites

Dette er jo en grei øvelse i vinterhalvåret....

 

Selv er jeg interessert i å kunne utvide liggetid i uthavner. Pr. i dag har vi sikkert 2 døgn.

Etter det må vi ut å tømme septik, lade batterier og kanskje fylle vann.

 

Har selv vurdert å bytte til LED pærer da dette skal gi en strømbesparelse på 90%.

Har også sett litt på dette med solceller (ønsker helst ikke generator da det bråker).

Har kanskje kommet til at hvis jeg skaffer meg et solcellepanel som er stort nok til å forsyne kjøleskapet,

og så bytte til LED-lys, så skulle jeg klare å forlenge våre opphold i uthavner betraktelig. Det er kanskje ikke nødvendig å kjøre så langt for å lade batterier heller.

 

 

pettersand: Er solcellepanelet ditt nok til å forsyne kjøleboksen ? 100W solcellepanel gir vel ikke 100w hele døgnet ?

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Jeg har generator ombord som jeg synes bråker mye,så den brukes kun når jeg er langt unna andre båter.Vet at det finnes Stirling generatorer som er meget stillegående og kan gå nesten hele døgnet,tror de gir 800Watt. Ombord hos meg finnes 1 x ICP 130 w og 2 x 65 W solcellepanel,de holder kjøleskap og fryser igang,har ikke hatt problemer med for lite strøm siden de ble montert.

Har også watermaker så det er mulig å ligge i uthavn i lange tider,flere steder langs svenskekysten har de begynt å ta betalt for vannet.

Har hatt flere godt fornøyde nabobåter i uthavner da jeg har fylt opp tanken deres med egenprodusert drikkevann så de har sluppet å forlate "drømmestedet " for å hente vann.

Link to post
Share on other sites

Vi vet et en middels stor båthavn med båter i opplag i dag kunne forsyne flere husstander med strøm. Og det er ikke mange årene siden at strøm i båten under vinteropplag kunne en bare glemme. Er det nødvendig med varme osv i hver båt?

 

Vi kan jo begynne med synspunkter på dette. Personlig har jeg vondt for å se hensikten med at båter som ligger flere måneder i opplag på land, har behov for varme. Jeg foretrekker kald/død lagring, hvor alt er frakoblet når jeg ikke skal gjøre noe arbeid ombord. Topplading av batteriene nå og da. Aldri vært plaget med fukt eller skader som følge av dette.

 

Argumenter for å holde en båt i opplag på land varm?

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Min tidligere båt lå kald på land hele vinteren, men med bra oppladda batteri og det var helt uproblematisk. Jeg tok riktig nok alt av puter og tekstiler på land. Nåværende båt er større og ligger ut med en frostvakt ombord. Nå har jeg ikke tatt på land noe. Men det er godt mulig den kunne ha ligget helt kald.

Link to post
Share on other sites

Ben Zin etterlyser argumenter for oppvarming når båt står på land.

Det kommer egentlig an på mange ting. Det er alltid noe i en båt som ikke er glad i fuktighet, og vi har i annen tråd diskutert opp og ned fuktighetens skader på sengetøy, elektronikk, osv. For meg er det slik at jeg lar alt stå ombord om vinteren fordi jeg ikke har plass til alle madrasser og slikt hjemme. Derfor har jeg varme på. Bare 200 w + liten vifte. Det er nok. Noen drar store vifteovner på 1500-2000 W ned i båten. Dette er unødig sløsing. Båthavna har tildelt hver båt på opplagsplassen et uttak med KWh-måler, og beskjed om begrensning på 300 W. Men siden to målere deler en 10 A kurs bryr folk seg lite om begrensningene. Dette betyr et ufornuftig høyt strømforbruk. Her er det mye å hente. I gamle dager fantes disse "strømvippene" som slo ut når forbruket oversteg grensen. Disse var beregnet på folk med dårlig råd. Noe lignende burde være obligatorisk på opplagsplassene som enøktiltak. Et annet tiltak kunne være å gjøre slik strøm ekstra dyrt, så folk tenkte seg om. Men vi har vel for god råd i dag. Ellers så er forholdene svært ulik i landet. Her vest er det skifte mellom pluss og minus hele tiden, noe som gir mye fuktig luft og det slår seg innvendig. Dette krever tiltak. Båt på land i sterk frost krever varmekilde for motoren hvis det ikke er frostveske på alt, også sjøvannskjølesystemet. Det er vel slik at dette til syvende og sist er snakk om hva som er komfortabelt for hver enkelt. Men det er uten tvil mulig å gjøre andre tiltak for å spare strøm. Det burde ikke være nødvendig å lage flere påbud, men hvis det er eneste måten så må det til. Jeg ser frem til flere gode argumenter. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at de klimatiske forholdene er avgjørende. Jeg har har vært båtmennske både på Stord :wink: og på østlandet og mildt, fuktig og vekslende vestlandsklima er på mange måter en større utfordring en den ofte kalde (vinter) og mer stabile østlandsværet. Den båten jeg har nå kjøpte jeg på vestandet - da hadde den ligget ute en vinter med seilene på. Jeg får aldri vekk svartmuggflekkene på seilene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...