Jump to content

Valg av forbruksbatteri


avmønstret5

Recommended Posts

Dette er neppe noe nytt tema, men jeg prøver en kanskje en litt annen vinkling = praktisk og bruksøkonomisk. Jeg skal skifte ut mine to 110 Ah forbruksbatteri og kan vurderer å erstatt dem med 4 stk 70 Ah ordinære startbatterier. Dette etter Jon Winge`s Strøm ombord. Han mener at ordinære startbatteri tar ladingen bedre, er lettere og billigere en såkalte marinebatteri. Med normalt bra stell vil de vare 6-8 år. Hva mener dere?

Link to post
Share on other sites

Tror det skal gå helt fint. Har hatt ordinære batterier som har levd i 8-9år tidligere. Men jeg trives best med batterier hvor syra ikke ligger og skvulper inni. Gjerne av AGM type. Men det er vel mest pga av at de tåler mye risting og slag. Det var etter en opplevelse med kortslutning av celler i et batteri. Det smalt godt gitt. Med halve siden av batteriet borte og syre utover. Det var siste Biltema-batteri for min del.

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet ut mine to 110ah batterier med ett på 195ah. Altså andre vegen enn det du har tenkt på. Min batteripusher mente det var en god løsning. Og for meg var det genialt sånn plasseringsmessig. Mindre kabling blir det også. Dette er et Varta batteri, som er beregnet til tunge kjøretøy med store forbrukere som lastelem osv.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Ben Sin.

Jeg er også en gamle venn til Varta, i hvert fall hadde jeg aldri trouble med det.

 

Men sa han batteripusheren også for hvem at det er greit, og helst hvorfor?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ja det lurer du vel på du Jørg. :smiley:

 

Det er sjelden jeg har opplevd en forhandler som har gitt så grundig og troverdig informasjon. Han er selv båteier, og har solgt batterier i hele sitt liv. Vi snakket sikkert en time om batterier og annet omkring temaet, og han snakket i klartekst, og under mottoet "det enkle er ofte det beste". En service jeg selvfølgelig har fortalt om til alle som er på batterijakt.

 

Grunnen til at jeg gikk igjen med det batteriet jeg gjorde var en kombinasjon av kapasitet, egenskaper, plass, forbruksmønster og pris. Jeg kan nevne at nevnte batteri var priset til 1980,-. (jeg tror jammen at han rundet av litt i min favør også jeg) Jeg husker dessverre ikke alt som ble tatt frem av argumenter, men jeg husker at mye falt sammen med det du har gitt meg informasjon om tidligere på IM. Det eneste er at du har anbefalt åpne batterier, men dette er altså lukket, og såkalt vedlikeholdsfritt. Kanskje det er dumt. Det vet vi vel først om noen år.

 

Med vennlig hilsen

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at tradisjonelle startbatterier tar ladning fortere enn tradisjonelle forbruksbatterier, men bare i et visst område. Mellom 75 og 98 % fulladet kanskje. Problemet er da at startbatterier generellt takler utladning dårligere enn forbruksbatterier. Man må derfor dimmensjonere batteribanken slik at kapasiteten tillater sykling mellom 80 og 100%.

 

Ha du et strømforbruk på 100 ampere før batteriene lades opp igjen, må du ha en forbruksbank i startbatterier på 500 amperetimer for å holde deg innenfor dyputladningsgrensen for denne batteritypen.

 

Jeg tror nok jeg ville hørt på hva batterifabrikkantene sier, og ikke oss andre.

Bare for å unngå misforståelser.

Med batterifabrikant menes ikke dem som tar betalt når du kjøper dem.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har 3 stk Sønnak HDX 145 AH som har stått ombord i 6 år, men nå er de så slappe at de må byttes.

Kommer til å sette inn samme pga størrelse, form og polstilling.

Disse er en form for kombinert start og forbruk.

Ikke imponerende holdbarhet, men det samme kan sikkert sies om stellet de har fått..........

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg lurer veldig ofte, derfor er jeg her. :smiley:

Om nå lokkete eller åpne er stortsett bare senere viktig, når det dreier seg om kompensasjonsladingen.

Altså spenningen som kan brukes for å lade siste ca. 20%.

 

Det jeg mener i så fall er at en batteri lades saktere enn fire batterier.

Husk grensen av strømopptaket: omtrent 20A per time / per batteri.

Hvis man nå utlader en batteri med 80Ah da tar gjenoppladingen (enkelt talt) 3 timer pluss kompensasjon,

mens 80Ah fordelt på 4 batterier tar 1 time pluss kompensasjon ("80Ah delt med 4 batterier = 20Ah per batteri").

Forutsatt at det finnes nok strøm fra dynamoet.

 

Pga. av det den "lille spissen" somjeg tilater meg om hva fordelen skulle være.

At du fikk en bra pris er fint, men teknisk sett ville jeg ha gjort det omvent.

 

Dette skal ikke betyr at jeg ville godtar pettersands idee heller.

For min saks skyld er 4 batterier sikkert bedre, men startbatterier er startbatterier og det forandrer seg ikke.

 

Men det hjelper lite at man gjentar dette tema her igjen, fordi slutten av den diskusjonen er klart.

Jeg ville helst anbefale at pettersand skulle sjekke nøye alt informasjon som finnes om den forskjellen her på BP allerede.

Deretter skulle det være klart hva han helst skulle gjøre,

minst mht. spørsmålet om forskjellen mellom startbatteri eller noe som egner seg bedre for forbruk.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kjære Ben Sin.

Sorry, jeg vil virkelig ikke mase. :nonod: ,,, ...men jeg må. :yesnod:

Men egentlig stemmer det du sier, eller at man først kunne spørre hvordan det er hos noen det man egentlig vil etterspørre.

Jeg lover at jeg gjør meg det som vane nå, så sant det ikke er klart allerede.

 

Hvis man bare ønsker å kjøre seg en tur da er det sikkert greit med bare et stort batteri.

Kommer man på området langhelg m.m. da holder det ikke og man skulle også diskutere ladeproblematikken.

 

Håper at det er o.k. hvis jeg formulerer det på den måten.

 

:santa: God jul !

 

 

:seeya:

Jørg

 

ps: Slutt for i dag.

Så du den?

Bortsett av kremen gjør jeg det nå. :wink:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Om man skal velge start eller marine/fritidsbatterier avhenger egentlig mest av hvordan man benytter båten og hvilke ladekilder man har.

 

For den som ikke har landstrøm elller andre alternative ladekilder og går stort sett en time eller to ut på fredag og så inn igjen på søndag, bør absolutt velge startbatterier. Disse tar til seg mest lading under den korte kjøreturen. Ulempen med dette batteriet er at det som regel har større selvutladning og ikke tåler dyputlading så godt. Og resultatet er at disse sulfaterer ofte fordi de aldri blir toppet.

 

Har man en seilbåt og baserer seg på solceller bør en absolutt satse på et marine/fritidsbatteri. Den virkelig store fordelen med et lite solcellepanel er at du som regel får toppet batteriet til hver fredag, noe som sikrer at batteriet ikke sulfaterer.

 

Problemet er at ofte bruksmønster og behov er en eller annen plass midt i mellom disse.

Link to post
Share on other sites

Du er nå morsom da Jørg!

Langhelg for meg er torsdag til søndag, og da har jeg mer enn nok kapasitet.

Bare nå? :confused:

Jeg er alltid i god humør, nesten 24 timer hver dag og dette siden 43 år. :yesnod:

.... bare at ingen ser det hvis jeg skriver :cryin:

 

 

Du, Ben Sin, hør nå på meg...

.... :smiley::smiley:

Jeg, liksom mange andre som deler erfaringene sine så hardnakkete her på forumet, gjør det faktisk verken særlig eller bare for morro skyld.

Vi meddeler erfaringene våre ved å tipse mot feil som kan oppstår, som kan bli som et allvorlig problem også.

Det er sikkert ikke interessant for alle, men meget interessant for alle de som kommer "frisk" til både båtgleden og på forumet.

 

Et slik tema som blir diskutert her på tråden er et tema som blir diskutert om og om igjen,

antakeligvis allerede før du og jeg ble født.

Men dette temaet finner aldri en slutt, minst ikke så lenge det finnes batterier og sjø.

Så kunne man nå si "jeg tilbyr ikke noe batterier, vennligst les på emnesamlingen der du finner alt svare".

 

Men det gjør vi ikke, minst ikke uten å gi kort varsel om at noe kunne hanteres annerledes fordi vi synes

at problemstillingen kan løses bedre.

 

Hvis vi nå tar den tilfeldigheten her, da kreves det diskusjon, fordi vi ønsker jo at alle "de som er frisk på temaet" blir oppmerksome.

Og hvis vi nå ville tilatte at noen sier "et batteri tilsammen for start og forbruk kan være helt nok",

da ville vi jo motsvare på det vi forsvarer med gode grunn ellers.

Og det gjør jeg verken for noen, eller hvem og hva som helst.

 

Hvis noen nå spør om valg av forbruksbatterier da kan man diskutere det endløs.

Det finnes mange muligheter, gode og dårlige, noe etter smak og behag, men også noe som er rent galskap hvis man

ser bare halveis sakelig på det.

 

Sikkert maser spesiellt jeg litt om forbedringer ang. lading, lademottakeligheten m.m. fordi det medfører jobben min.

Men jeg og flere andre "spanderer" dette faktisk til alle her på forumet.

Gratis, øffentlig, globalt, med oppmerksomhet i mange timer hele døgn rundt og mange i 365 dager hvert år.

Altså er vi enten helt gale, eller vennlige som kanskje ha litt for mye humor.

 

Jeg er litt av hvert, helt sikkert.

 

Men hvis vi nå tar opp temaet igjen, da "må" jeg altså svare på denne måten her.

 

Man kan selfølgelig satse på et stort batteri allene,

f.eks. når båten seiler på lokket innsjø der man minst har en del sikkerhet for å få tak i hjelp relativt rask.

Men med bakgrunn av alle erfaringer som ble samlet er det sannsynligvis aldri bra,

fordi ved bruk av batterier på båt snakker vi om alle tenkelig negative påvirkninger som et batteriliv bare kan inneholde.

 

Og nå treffer jeg dessverre deg igjen, Ben Sin, men meningen gjelder jo til alle.

Litt "tanntrekking" her.

Hvem som tror at oppgradering til bare et større batteri er oppgradering,

den tar feil i hvert fall mht. både sikkerhet og funksjon.

Dette pga. at komplett alt funksjon av hele teknikken på båten blir avhengig av bare et stakkars stykke batteri,

som i tillegg må ta imot alle belastninger helt alene og regelmessig feil behandling av mennesker i tillegg.

Om batteriet i så fall er beregnet med 65Ah eller "500"Ah spiller da ingen rolle,

fordi hvert eneste og minste feil av batteriet må da utvikle seg til et ekstrem.

 

Fordi vi alle trenger jo eksempler, her altså en som kunne være mer en fiktiv.

 

Du Ben Sin har nå slitt på 195Ah batteriet siden 2 år.

Mens du er fornøyd med helgturene dine, som krever hver gang 3 ganger nesten totalt utlading pga. masse utstyr,

sjekker jo heller verken "du eller jeg" batteriene være nøye.

Nå er den siste høsthelg over, sent ettermiddag, værvarselen forteller noe om dårlig vær som kommer og du med familien skal hjem.

 

Mens du starter motoren din ser du på Voltmeteren at spenningen er litt lav, kan jo hende mens en lang helg

det kjøleskapet må jobbe mye og nattene som ha krevet lys ble lang.

Men motoren starter, litt uvillige pga. lav spenning, men den går.

Det du selfølgelig sjekker er om det finnes ladespenning, som signaliserer deg med 14,0V at den finnes.

Det du nå ikke ser og dobbeltsjekker er at batteriet, som du ha blitt anbefalt og fikk gunstig, er skadet.

Ute på sjøen undrer du deg litt at ladingen ikke økes på mer enn 14,0 Volt , men det kan jo skyldes på meget lav ladetilstands fra før

og at batteriet trenger kanskje litt tid.

Men, motoren går jo.

 

Bølgene du seiler gjennom fikk nå litt mer høyde, korte er den også, ikke så fint fordi vinden ble friskere og

blaser fra land mot deg.

Men båten går temmelig greit, bare at du ikke kan se denne dumme pallen som svømmer 5cm under overflaten rett foran deg.

Et smell, og motoren står.

Du sjekker om det kommer vann i båten din, men dette skjer ikke.

Du dreier tenningsnøkkelen, men da skjer heller ikke noe.

Du ser på Voltmeteren som vises 2 Volt.

Du ser rund omkrings båten, ingen er der, landet er 2nm borte, båten drifter mot hav, solen skinner men ligger nesten på vannet bak deg

og mobilen din har du glemt å lade opp fordi du har ikke brukt den siden tirsdag kveld.

 

Jeg ville nå bare koble bort øddelagt startbatteriet og tilkoble på forbruk, fordi den benken ble jo ladet og på veien til nå.

 

Men, hva gjør "du" ..... i så fall?

 

Slik skjer hvert år og på mange steder i hele verden.

Det minste som altså skulle kreves for båter som går på åpent vann hav er avskillt start og forbruk,

selv om type forbruksbatterier og konstallasjonen kan diskuteres etter både penger, smak og behag etterhvert.

 

Den samme feilen finner vi fortsatt heller på mange nye båter og.

Jeg tror nesten at det skulle blitt forbudt å lage reklame med både båter som ligger rolig på fineste solskin og smilende damer som ligger på soldekk,

fordi dette er det som er unntak, men ikke omvent.

 

Hvem som tror at det er "tull" eller "for mye" skulle minst lese seg gjennom bøker som beskriver ulykke på sjø,

eller snakke med folk som ha vært på sjøen ofte eller lenge.

Batterier er aldri et "masetema" der, men elementar rett ved både været og mat.

 

Slikt som jeg skrever her har jeg gjort og sagt mange ganger allerede

og jeg slutter aldri med det så lenge ikke en hver anbefaling inneholder "men".

 

Men det er uttrykkelig ikke meningen for å bortskremme, men sagt for at noen som ikke vet får nødvendig respekt slik

at man kan nyte hele gleden riktig uten å få skremmende kvitteringer senere for feil som ellers kunne rettes billig.

Dette "dumme og evige tema" batteri er aldri for dumt når man realiserer hvor avhengig de fleste er av denne klumpen bly i kjelleren.

 

Husker dere "men" da slutter jeg med "å mase" om det. :smiley:

 

God jul !

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er fantastisk at du engasjerer deg i dette jeg Jørg. Du er fagmannen, og jeg er fritidsbåtbrukeren.

 

Fortsett med dette. Jeg drar iallefall mye lærdom av "forelesningene" dine.

 

Jeg vil bare poengtere at jeg kun har snakket om mitt forbruksbatteri. Startbatteri er adskilt. Det brukes til å starte motoren. Ferdig.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Batterier og batteridrift i båt vil alltid ha mange sider, og sikkerhet er en av disse sidene.

Derfor er det viktig å tenke konsekvens under oppbygning av systemene. Mange langseilere spør om økt sikkerhet samt nødløsninger, og legger til.

Sikkerhet blir ofte neglisjert, for vi tenker ikke på at uhellet like gjerne kan skje på en helgetur som på en langtur.

Jeg mener eget startbatteri er et krav som gjelder de fleste båttypene. Jeg kan se i regelverket hvis dette var temaet og det har interesse for noen.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil bare poengtere at jeg kun har snakket om mitt forbruksbatteri. Startbatteri er adskilt. Det brukes til å starte motoren. Ferdig.

Skrev du det allerede? :rolleyes:

Unnskyld i så fall.

 

Men: Fantastisk at det er så hos deg og !

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...