Jump to content

Hvilken VHF bør jeg kjøpe?


abba2000

Recommended Posts

Hei igjen.

 

Hvis M-tech MT-500 DSC er en god VHF, med de funksjonene som trengs, til under 2000 kroner, er det vel ingen grunn til å velge noe annet?

Noen som vet hvilke funskjonaliteter denne mangler i forhold til hva man behøver?

Hilsen fiha.

 

Jeg lurer også på dette. Har denne MT-500 DSC noen mangler, eller har den alt som behøves om man ønsker en fast VHF montert ved førerplassen ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg ble fortalt av forhandler at Simrad solgte den samme VHFen, bare med et litt andrledes skall nye dyrere.

Om det er sant vet jeg ikke, men den er muligens billigere fordi det er et ukjent merke?

Noen andre som kjenner til dette?

 

Seilaren; Du som har anskaffet en billig M-Tech. Har du også en grei kartplotter tilkoplet denne?

Hvilken kartplotter bør jeg kjøpe? - Vurdere å kjøpe GPS til den bærbare PC'en + kartpakke. Kan en slik løsning tilkoples VHF'en?

 

Noen som har peiling ?

 

Hilsen fiha.

Link to post
Share on other sites

Hei, går trolig for en M-Tech 500, hvis den ikke har noen ulemper.

Skal ha den i en 27 fots cabincruiser.

Hvilken antenne må jeg ha til denne VHF'en? Hvilken type antenne-kabel trenger jeg?

Noen som kan anbefale en billig Kartplotter som snakker NMEA-språk, slik at jeg kan kople den til VHF'en?

Kan evt. PC, GPS-antenne og sjøkart koples til VHF'en for visning av posisjon ved en evt. nødmelding?

 

Håper noen kan svare.

 

Hilsen fiha.

Link to post
Share on other sites

Hei, går trolig for en M-Tech 500, hvis den ikke har noen ulemper.

 

Du milde moses. Det var jammen ikke lett og overbevise deg... :lol:

Det er vel sånn med håndverkere, alt skal håndplukkes...

 

Tror også du kan bruke de fleste GPser.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg kan nok ikke svare på spørsmålene som er reist, men skal selv kjøpe VFH denne vinteren. Og det har jeg tenkt til å gjøre på Seatronic. Hvorfor? Fordi jeg har inntrykk av at de har litt greie på det de selger. Og de virker veldig hyggelige. Og de foreslo at jeg skulle ta med meg kartplotteren min til butikken så skulle de sørge for at VHFen jeg kom til å velge skulle være ferdig og klar til å kommunisere med plotteren og riktige ledninger koblet sammen før jeg forlot butikken. Forgodt til å være sant? Det gjenstår å se.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Garmin 152. Rotet fram kabelen og der står det;

Red: DC input

Blue; NMEA out

Yellow: Alarm low

Brown: NMEA in

White: color code

Rød og svart må vi visst vite selv :lol:

 

Jeg aner ikke hva halvparten av disse kablene går til, noen som vet?

 

Men jeg finner igjen de samme bokstavene i kabelen til VHFen, bare at der står det;

NMEA RX (+) Brun

NMEA RX (-) Rød

NMEA TX (+) Orange

Pluss noen flere som sikert er til andre ting...

 

Så ved å lese litt i instruksjonsbøkene så skal jeg nok få dette til å stemme. Jeg hadde strengt tatt automatiserting som valgfag i 9. ende klasse i stede for tysk :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, Seilaren.

 

For å dirtribuere signal fra GPS til VHF trenger du minimum et lednings-PAR for kommunikasjon. (2 ledninger).

På VHF'en må du sikkert kople til NMEA RX (Brun og rød) for å MOTTA signalet fra GPS'en.

 

Ut fra GPS'en trenger du da også 2 ledninger. Ser at du kun har NMEA out (blå). Da mangler du 1 ledning ???

Du trenger en referanse. Kan kanskje være jord (-), men synes dette høres merkelig ut.

 

Hilsen fiha.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Jeg har kjøpt ny båt, og på utstyrslisten står en Icom IC-M505 med ekstra håndsett. Alternativet er er noe i tilsvarende prisklass fra Raymarine. Ekstra håndsett er et must.

 

Noen som er faring med denne fra Icom? Gjerne relatert ift. hva Raymarine har å by på.

 

Kjøpte meg denne VHF`n like før ferien med ekstra håndsett. Meget fin radio med veldig god lyd. Anbefalles.

Link to post
Share on other sites

Da spør jeg: Hvilken type gps har du?

Det er bare 2 kabler som skal i mellom de 2 instrumentene.

Fargene varierer litt på GPS modellene :smiley:

 

Sitter nå og tenker ut det samme problemet jeg også. Men mellom Kartplottern og Radaren

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...