Jump to content

Hvilken VHF bør jeg kjøpe?


abba2000

Recommended Posts

VHF:samme som deg Hilmh 500

GPS:Garmin 172 ci

Mange ledninger som sagt og uviten til koblingen

 

Slik ser det ut:

Den brune på GPSen skal på den brune på radioen.

den svarte på gpsen som er Minuskabelen skal på den røde på radioen Hvis du har Denne Gpsen

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Hvor bør jeg kjøpe dette, og til hvilken pris?

 

Hei!

 

Var nettopp innom Siddis Marine (Nye Maritim) i Ryfylkegaten og det så ut til at de hadde godt utvalg i antenner, kabler og plugger.

 

Spør dem der, de har nok peiling. Det står også på pakken hvilke type båter de passer for. (en glassfieberantenne er vel rett?)

Tror prisen på antenner ligger på rett over 500kr.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Heisann fiha! Har du fått svar på tilkoblingene NMEA og m-tech? (ser det er lenge siden spm). Jeg har en tilsvarende radio og er kjempefornøyd. Hadde en m-tech i forrige båt og kjøpte samme igjen. Det er null problemer å koble dette til GPS - si fra hvis du sliter med farger og kombinasjoner avhengig av merke på GPS så skal jeg stikke ned i balja å se, jeg har brukt denne mot både garmin og geonav. Når det gjelder antenne kan du f.eks kjøpe en 1-meter med tilhørende kabel type RG58 (tynn) hvis strekk ut til antenna ikke er altfor langt. Det er viktigste er at kabelen er 50 ohm og at du lodder både skjerm og kjerneleder riktig. litt syrefri vaselin på alle koblinger og du har noe som virker over år. Pacific Aerials og Glomex har bra utvalg (5-600 kr). Jeg kjøpte Pacific sist pga lur patent på skrukobling til antenna så den er lett å ta ned og opp. Kan være praktisk å kjøpe en tilhørende splittboks for å dele antennesignalene til både radio og VHF da slipper du unna med en antenne. Normalt ville du strukket en 75 ohm kabel til for å få radio.

Link to post
Share on other sites

Kan være praktisk å kjøpe en tilhørende splittboks for å dele antennesignalene til både radio og VHF da slipper du unna med en antenne. Normalt ville du strukket en 75 ohm kabel til for å få radio.

 

Hei, og takk for svar.

Nei, jeg har ikke koplet opp VHF'en enda, men det blir ikke lenge til.

Lurer litt på om jeg skal skaffe meg kartprogram til PCen, og en GPS-antenne tilkoplet USB-porten...?

Er litt usikker på sammenkopling til VHFen hvis jeg går for denne løsningen.

 

Samme antenne for VHF og Radio ?? - Er det trygt ?

Hva trenger jeg da av utstyr? (Type splittbox) ??

 

Hilsen Fiha.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

Det påståes at man bør ha en dedikert antenne til hvert sitt bruk men i 95% av tilfellene med motorbåt funker dette greit og er meget praktisk. Man bør tilpasse seg bruksområdet synes nå jeg og produsenten sier at dette ikke forringer VHF mottaket. Til en vanlig lystbåt, som min baltic 29, holder dette plenty! Jeg skal ikke over noen store hav. En god kabel og gode tilkoblinger er oftest nøkkelen til suksess. Klart har du seilbåt og strekk på 30 meter ville jeg valgt den tykkere rg213 eller 214 (dobbel skjerm) for minst tap. I en motorbåt med korte kabellengder (inntil 5 meter) spiller ikke dette noen stor rolle. Monter antenna loddrett så funker dette bra. Ha også i bakhodet at alle tilkoblinger må være potte tette.. vanninntrengning i kabel er ødeleggende.

 

De fleste produsenter har splittere men jeg kan gi deg et eksempel på hva jeg har. Hvorfor jeg velger Pacific er pga enkeltheten ved demontering av selve antenna (de fleste loddes og monteres permanent) - se http://www.pacificaerials.co.nz/marine/vhf.htm for info og bilder.

 

Jeg anbefaler f.eks:

P6184 - antenne pluss feste

P7101 - splitter

 

Sjekk: http://www.batguiden.no/wip4/product.epl?id=4365

Link to post
Share on other sites

... et spm jeg glemte ang pc...

Jeg ville nok gått for en kartplotter med innebygd antenne fremfor pc. På en solrik dag vil du slite med å se skjermen på laptop, pluss at en laptop ikke tåler maritime forhold over tid. Jeg kjenner faktisk en som gikk på grunn pga laptop - han hadde et badehådkle over hodet for å se skjermen og gikk rett på et skjær!! - Det blir også mer kabler og knoting med en laptop (inverter og power supply, gps antenne, kabler til gps antenne, tar opp plass på kartbord = masse rot). Hva med en GEONAV 5 Touring eller liknende? Må jo bli billigere en å ødelegge en laptop :) -

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Jeg har kartplotter med NMEA 2000 grensesnitt og ønsker å tilknytte VHF med denne standarden. Hvorfor?

 

Jo, tanken med dette grensnittet var vel at alt av utstyr som GPS antenne, VHF, instrumenter, etc. enkelt skulle kunne tilkobles med "plugg&play" prinsippet uten å måtte lodde eller koble masse ledninger (som oftest feil).

NMEA 2000 er genialt spør du meg; Da pluggene er standardiserte og det er bare å PLUGGE i vei, etterhvert som det blir mer utstyr.

 

 

SÅ SPØRSMÅLET:

 

Jeg finner nesten ingen VHF'er som har dette grensnittet ennå, hvorfor er de så trege?

Behovet for å utveksle data INN//UT av båten mellom kartplotter, VHF og annet utstyr begynner jo å bli stort. Kan bare nevne MOB, DCS, AIS, etc.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...