Jump to content

Hvilken VHF bør jeg kjøpe?


abba2000

Recommended Posts

Heisann.

 

Har akkurat fullført VHF/SRC.

Nå er tiden kommet for å kjøpe VHF.

Hvilken VHF bør jeg velge. Har i hovedsak tenkt å bruke VHF'en som et hjelpemiddel i nødstilfelle.

Den trenger ikke være særlig fancy, og heller ikke koste en formue.

Fint om den har DCS og kan koples opp mot GPS for å angi posisjon ved evt. nødmeldinger.

Hva bør jeg velge, og hva koster utstyret?

Har hørt at ICOM har mye bra, men jeg kjenner ikke utstyret og heller ikke alternativene.

Noen som har peiling? - Hva med brukt utstyr?

 

Hilsen fiha

Link to post
Share on other sites

Ja, det var jeg. Du også?

 

Hilsen fiha

 

Jeg var også der :flag:

Den andt yngste som satt foran med Sleipner :cheers:

 

Jeg har kjøpt meg en M-tech VHF med DSC fra Malfix i Oslo. Fikk den i posten, veldig hyggelig butikk. Selgeren ringte meg flere ganger og holdt meg oppdatert med posten og ringte noen uker etter at den var mottatt og lurte på om jeg var fornøyd :flag:

Betalte 2000kr for å få den i posten her i Siddisland.

 

http://www.malfix.no/ryddehjornet.pdf

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Kan du montere vhf i nærhet av styreposisjon (ser at du har motorbåt)? Da ville jeg gått for en rimeligere modell enn den til 4600,- fordi det da ikke er nødvendig med to stasjoner hvis vi ikke skal krisemaksimere og si at en stasjon kan bli ødelagt.

 

Jeg kjøpte min icom m421 hos Jama for 3000,- på messe tidligere i år. Jeg er godt fornøyd med den.

Link to post
Share on other sites

Seilaren og Sleipner93. Tror det var dere som satt helt foran de to første kveldene?

Jeg satt også helt foran, og helt innerst med veggen.

Tror det var dere som satt på venstre siden av meg??

 

Stemmer det at det var en av dere som hadde ALT rett på prøven?

Tror vi slo av en liten prat på utsiden etter at vi hadde tatt testen?

 

Hilsen fiha.

Link to post
Share on other sites

Du skal kjøpe en Navman 7110 EU. Den har to stasjoner.

Den koster 4600 i norge, men kan kjøpes fra Canada Shipshop for USD 285 inkl frakt.

 

Min gamle Høcom Famita mistet lyset i displayet i høst og jeg bestilte like godt en Navmann som du tipset om oddgeir. Det så ut til å være en god radio hvor man også kan ha et håndsett i lugaren og i tillegg internkommunikasjon med styrehuset. Jeg forsto det slik av annonsen at denne radion var ment for Europa og at den dermed har de frekvensene og funksjonene som er godkjent her i Norge. Jeg har blitt litt usikker på om jeg forsto dette riktig. Hvis du kjøpe radio på samme måten kunne det være intressant å høre om dine erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt meg en M-tech VHF med DSC fra Malfix i Oslo. Fikk den i posten, veldig hyggelig butikk. Selgeren ringte meg flere ganger og holdt meg oppdatert med posten og ringte noen uker etter at den var mottatt og lurte på om jeg var fornøyd :flag:

Betalte 2000kr for å få den i posten her i Siddisland.

 

http://www.malfix.no/ryddehjornet.pdf

 

Har du fått installert VHF'en? - Er du fornøyd med ustyret, funksjonene og lydkvaliteten?

Gi meg tilbakemelding, så kanskje jeg kjøper en tilsvarende.

 

Noen som har erfaring med M-Tech, sammenlignet med andre merker ?

 

GOD JUL !

 

Hilsen fiha.

Link to post
Share on other sites

Har du fått installert VHF'en? - Er du fornøyd med ustyret, funksjonene og lydkvaliteten?

Gi meg tilbakemelding, så kanskje jeg kjøper en tilsvarende.

 

Noen som har erfaring med M-Tech, sammenlignet med andre merker ?

 

Hei igjen. Det var deg jeg trodde du var.. :lol: Hadde det på magefølelsen :wink:

 

Du kan lese mer om VHF radioen i denne tråden:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=35829

 

Jeg har montert den i seilbåten, men ikke testet den skikkelig. Båten står på land, og masten ligger lagret blandt 50 andre master i Stavanger Seilforening. (Skal montere VHF antenne i masten)

Men den virker veldig god og lett å bruke. Den hadde også mulighet til å bli montert på alle mulige tenkelige måter.

 

Jeg tror det var et godt kjøp :cheers: (Brus)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt den siden mai 07 og har vel rukket å få testa den nøye :wink: .

Har prata både langt og kort med den og den virker veldig bra

Jeg har antenna i Mastetoppen og tar inn alt mulig som er langt unna.

Meget bra radio! :santa:

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Hei Oddgeir.

Kan du legge ut en link til Canada Shipshop. Jeg planlegger også å kjøpe en slik derfra.

På forhånd takk.

 

Jeg bestilte en Navman 7110 EU den 21.12 via E.bay i Canada, men selger var www.shipshopca.com og de har bekreftet ordren på mail. Jeg fikk et nummer som kan spore pakken hos posten og der bekreftes det at en pakke er på vei hit fra Hongkong. Jeg var litt usikker på om radioen var skikkelig CE merket, men av tidligere omtale om dette på forumet ser det ikke ut til at skal være noe problem.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt mange (5)VHF er. 3 Icom men og 2 Simrad. Kjøper du en til rundt 3.000,- så får du gjerne en som tilfredstiller dine spesifikasjoner. I vår nye Båt har vi valgt Simrad for å være sikker på at den kommuniserer godt med simrad plotteren. Men det er vel ikke noe must da dagens teknologi vel kommuniserer med hverandre. Det viktigste er å få plassert antenne høyt og fritt slik at du rekker langt. ( men det lærte du nok på kurset). Lykke til. :newyearsign:

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Hvis M-tech MT-500 DSC er en god VHF, med de funksjonene som trengs, til under 2000 kroner, er det vel ingen grunn til å velge noe annet?

Noen som vet hvilke funskjonaliteter denne mangler i forhold til hva man behøver?

 

Ser at den har mulighet for tilkopling til GPS ved hjelp av NMEA.

Er NMEA en standard for tilkopling av slikt utstyr?

 

Håper på mange gode svar !

 

Godt Nytt År !

 

Hilsen fiha.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...