Sleipner93 Svart 21.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Løfter denne litt igjenn! Har fått tak på en 6mm plate som jeg tenkte å bruke til dette prosjektet. Men så var det dette med lim. Jeg har en liten plan med å bruke biltema sin Polyester til dette. Er det noen som vet om det vil funke? Det jeg vil gjøre er å blande polyesteren med herder for også tilsette sagspon/mel eller hva det nå måtte være for å få det i den tykkelsen jeg vil ha. Noen som vet om dette vil fungere? Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Klarer ikke helt å finne ut hva du skal gjøre....?? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
M/S Bastard Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Polyester? Epoxy er vel greiene til dette bruket Sitér dette innlegget Link to post
PelleFant Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Hei, Sleipner! Jeg har bygget to joller i mitt liv: En 11-foter: "Topper", som er finér på spant. Den andre var en "stitch and glue" Sabotina 8 foter. Jeg vil anbefale deg å bruke epoxy. Du skriver at din far kan skaffe dette (billig?) gjennom jobben. I tillegg ville jeg ha spandert på et lag med epoxylimt "twill-duk" mot mekanisk slitasje på utsiden. Dette har jeg på begge mine, og det er en fantastisk kombinasjon. Epoxy alene vil etter hvert bli slitt bort. Sagspon og sag"støv"" har jeg selv brukt med godt resultat. (Slipestøv fra gulvsliping kan brukes). Sagsponet kan trekke litt epoxy, så vær oppmerskom på dette. Det finnes også STOR variasjon på kvaliteten av kryssfinér der ute. Det er en "skitten business", så vær forsiktig... Lykke til med valget (valgene)...... Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 21.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 (redigert) Hei takk for svar. Det var ikke den epoxyen min far kunne skaffe jeg var ute etter desverre. Dette var en maling... Men Polyesteren fra Biltema er en sånn man "maler" oppå glassfiber-remser når man reparer hull o.l i glassfiberbåter. Det jeg lurte på er om jeg kunne bruke denne uten glassfiber-remsene, altså rett på kryssfineren. For og eventuelt få litt tykkelse på det ville jeg blande inn litt sagspon. Jeg kan jo ta to kryssfiner biter å lime sammen med dette å se om det holder seg under vann/kokende vann. Redigert 21.Februar.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Før du legger alt for mye penger i dette, ta en betraktning på hvor lenge du antar brukstiden er på båten. Den ser helt grei ut som ett prosjekt for å starte med båtbygging. Men skal du nærmest bare teste snekkerkunskapene samt konstatere at den flyter før du går i gang med ett større prosjekt, eller ser du for deg at du skal bruke båten jevnlig i flere år? Den enkle/billige varianten... Kjøp polyester og glassfiber-remser på Biltema. lim alle skjøtene utvendig og innventig med polyster og glassfiber-remsene. Deretter får du epoxymaling av far din, og så maler du den flere strøk utvendig og innvendig. Garasjegulv-maling brukes av veldig mange som bygger båter til innvendig maling. Utrolig slitesterkt, blankt og fint. På en slik båt ville jeg malt utsiden også, ikke prøvd å beholde treverket osv. Holder i mange år, bare pass på at hvis det blir en skade så pusser du ned og legger på mere maling slik at ikke bart treverk er i kontakt med vannet. Den noe mer påkostede varianten Kjøpe ett "startsett" med epoxy slik at du får limt den sammen i hjørnene og får laget hulkil med fyllmasse. Du trenger sikkert ikke noe mer en enn kilo til noe sånt. Legg på fiberduk på utsiden sammen med epoxy, for deretter å male den med epoxymaling. Du må ha noe med UV-filter over den vanlige epoxyen for å unngå at den brytes ned. Epoxy garasjemalinger er helt greit til dette. Personlig hadde jeg gått for første alternativ Da bygger du bare en ny når den ryker. Ikke nødvendig å legge sjela og alle sparepengene i lim/epoxy osv da. Bygg billig, og hiv den når den ryker Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Sleipner93 Svart 21.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Det har jeg glemt å nevne ja. Den skal nok ikke brukes jevnlig. Dette er et prosjekt for og teste meg selv litt og se om jeg for det til. For alt jeg vet kan det være at den bare blir brukt noen ganger før den blir satt vekk/kastet. Dette er også en av grunnene til at jeg ikke vil betale store utgifter med epoxy o.l. Varianten som Honduras skrev hørtes passende ut til meg! Da regner jeg med at jeg limer det sammen med bare polyesteren først for også legge remser etterpå? Og etter det kan jeg høre om faren min kan skaffe meg noe epoxy maling som jeg kan male utvendig/innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Mange fornuftige råd fra Honduras. Generelt så vil Epoxy feste seg bedre til trevirke enn Polyester. Epoxy (beregnet for båt) er mer vanntett og tar opp mindre vann enn polyester. Men Epoxy er MYE dyrere enn Polyester. Og til slutt, uansett hvilket stoff du bruker så bruk riktig verneutstyr. Dett finnes en del skrekkeksempler på alvorlige allergiske reaksjoner blandt folk som har brukt f.eks. Epoxy uten å beskytte seg mot søl ol. Gassmaske er også lurt, koster ikke så mange kronene. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 21.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Ja har lest og hørt at man skal være forsiktig med epoxy og lignende saker. Jeg kommer ihvertfall til å bruke hansker (Er engangshansker tingen eller?) og gjerne en slik "støvmaske" (den demper vel litt av gassene?). Men da tar jeg å tester å limer sammen to kryssfinerbiter med polyester og ser hvordan det holder seg. Et lite spørsmål om selve byggingen forøvrig. Nå vet ikke jeg hva ordene heter på norsk men disse "Chine logs" skal være "Planed to 60degrees". Altså kantene skal være 60grader skrå. Men hvordan får jeg dette til enkelt? Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Et lite spørsmål om selve byggingen forøvrig. Nå vet ikke jeg hva ordene heter på norsk men disse "Chine logs" skal være "Planed to 60degrees". Altså kantene skal være 60grader skrå. Men hvordan får jeg dette til enkelt? Med en gjerdesag kan du vinkle bladet sideveis, da vil du få et kutt med eksakt vinkel Dette er den enkleste måten, ellers kan du jo høvle kanten skrå å sjekke vinkelen etterhvert Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
ok67 Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Ja har lest og hørt at man skal være forsiktig med epoxy og lignende saker. Jeg kommer ihvertfall til å bruke hansker (Er engangshansker tingen eller?) og gjerne en slik "støvmaske" (den demper vel litt av gassene?). Støvmaske demper ingenting av gasser. En slik en derimot: http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/no_N...DbeBXG281LQ4Dgl Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 21.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Aha, så støvmaske er til ingen nytte? Ellers mener jeg at vi har en slik maske du linker til liggende i kjelleren. Får bruke denne evt. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 engangshansker er perfekt. Du trenger jo ikke plaste i solsteika, Da gasser det mindre. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
tomcat Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 Husk ihvertfall skikkelige vernebriller når du jobber med epoxy. Det er veldig farlig å få dette direkte på øyene. Det kan sprute litt når man ruller/pensler og mikser exposyen Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 Jeg kommer ihvertfall til å bruke hansker (Er engangshansker tingen eller?) og gjerne en slik "støvmaske" (den demper vel litt av gassene?). Som OK67 sier, støvmasken kan du bare hoppe over. Dersom du står ute og støper med polyester trenger du nødvendigvis ikke gassmaske, men jeg bruker det bestandig. Begynner å bli gammel og har ikke en eneste hjernecelle til overs. Styrén som du finner i polyester er ikke noe å spøke med. Nå skal det sies at du kjenner styrenlukten leenge før du når grenseverdien for når det begynner å bli farlig, men hvorfor ta sjansen. Du skjønner ikke før etterpå at du har fått i deg for mye av dritten. Det er når hodepinen og kvalmen kommer. I tillegg synes jeg det lukter så bedritent at jeg hadde ikke klart å konsentrere meg om arbeidet heller i den lukta. Og epoxy-malingen lukter ikke noe bedre. Med andre ord, kjøp en ordentlig maske med en gang. Og husk å legge den tilbake i den lufttette posen etter bruk. Hvis ikke bruker du opp de aktive rensestoffene mens den ligger på benken. Du kan gjærne "røffe" til plateskjøtene med grovt slipepapir slik at du får litt inntregning i materialet Når du skal lime isammen bitene, ikke "lim" med bare polyester først og så legg på duk i en senere operasjon. Fukt alle skjøtene først med polyester slik at dette trenger inn i treverket. Legg på remsene og stryk polyester utenpå. Legg gjerne på ett par remser med litt overlapp. Jeg foreslår at du legger på innvendig ført, når dette har herdet snur du båten, klipper av alle kobbertrådene og legger på polyester og glassfiber utvendig . Når polyesteren har herdet, kan du sparkle og slipe båten og legge på noen strøk med maling. Ferdig Lykke til, og husk masse bilder av hele byggeprosessen. Det er viktig for at du skal få skryt her etterpå Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 (redigert) Engangshansker kjøpes billig på Europris. De har slike blå Nitrilhansker som jeg bruker hele tiden når jeg holder på med epoxy. Polyesteren drar du ut med pensler. De billigste jeg vet om er "Gule" Biltema pensler. 14,90 for fire pensler i forskjellige bredder. De gule er bedre enn de røde. De har også rimelige desilitermål når du skal måle opp poysteren (hvis ikke du kan rappe en på kjøkkenet ) For å måle opp herder bruker jeg en liten sprøyte jeg har kjøpt på apoteket, Trenger ikke noen nål, bare sprøyten. Når du skal blande polyester og herder er det viktig at du kjøper du en 2 liters bøtte med is og koser deg med denne mens du planlegger hvordan du skal gjøre jobben samt alle turene du skal dra på etterpå. Deretter bruke du denne som blandekar Det er min unnskyldning for å kjøpe is i hvertfall... at det er så fine blandekar Redigert 22.Februar.2008 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Sleipner93 Svart 22.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 Takk for kjempe gode tips Honduras! Det var forøvrig en ting jeg lurte på angående polyesteren. Slik jeg har forstått det herder egentlig polyesteren av seg selv til slutt. Men denne de kaller "herder" på Biltema er egentlig en aktivator som gjør at det går fortere? (Ble fortalt dette) Til vanlig skal man blande 2ml herder per desiliter polyester. Da skal polyesteren bli stiv etter en halvtime ca. Dette kan muligens bli litt lite for meg, kan jeg da blande i 1ml herder per desiliter og fa få en time's herdetid? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 (redigert) ....Du trenger jo ikke plaste i solsteika..... Når du først snakker om å plaste i solsteken - mulig at det er flere som ikke vet det - men rå polyesterblanding (iblandet herder men fremdeles i flytende form) tåler ikke direkte solskinn ! Går ut i fra at det er UV-strålene i sollyset som er "synderen" og som aksellererer herdingen noe inni hampen....! Det kan fort bli stiv polyester i bøtta da! Det samme gjelder (mener å ha hørt) lysstoffrør. Hvordan det er med epoxi i solskinn vet jeg ikke. Redigert 22.Februar.2008 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Sleipner93 Svart 22.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 Tviler på at jeg kommer til å stå i solsteik å plastre. Denne blir nok bygget i garasjen så jeg må nok vente litt så det blir litt varmere i lufta før jeg kan begynne desverre. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 Mye viktig som kom her. Polyesteren begynner å lenke molekylene i det øyeblikk den blir produsert. For å kunne lagre og transportere den, er den tilsatt inhibitor som bremser lenkingen. Allikevel vil den lenke. Proffe båtbyggere bruker kun fersk polyester og får leveranser hele tiden. Ett år gammel polyester er gått ut på dato. Når du har i "herder" tilsetter du en katalysator som setter lenkeprosessen igang. Du får først en "pot-life" hvor ingenting skjer. Deretter begynner lenkingen og temperaturen stiger. Lenkeprosessen hemmes av lave temperaturer. Hvis det er for kaldt, vil prosessen gå raskere inne i laminatet enn utenpå. Siden polyester krymper litt under lenkingen vil det derfor oppstå spenninger i laminatet og det kan slå seg. Omvendt dersom prosessen blir utsatt for UV fra lysrør eller sola. Det vil lenke raskere der UV slipper til enn inne i laminatet. Full utherding skjer ,vanligvis, i løpet av 4-7 døgn. Noen "fabrikker" setter dessverre båtene sine ut for å tørke i denne tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 Til vanlig skal man blande 2ml herder per desiliter polyester. Da skal polyesteren bli stiv etter en halvtime ca. Dette kan muligens bli litt lite for meg, kan jeg da blande i 1ml herder per desiliter og fa få en time's herdetid? Nå tar jeg det på hukommelsen, men jeg mener at BT polyesteren(samt annen polyester jeg har brukt) stort sett skal ha 2% blanding. Så for 100ml(1dl) er nok 2ml riktig ja. Jeg eksprimenterer aldri med blandingsforhold på kjemikalier, men kjører bestandig fabrikantens blandingsforhold. Antageligvis derfor at jeg slipper å gjøre ting to ganger Hvis temperaturen er 15-20 grader, skal du jobbe relativt raskt med BT-polyesteren. Den begynner å bli seig og uregjerlig lenge før den er i fast form. MIN måte å løse dette på er å dele opp arbeidet i porsjoner, og så blander jeg bare flere batcher etterhvert. Har drevet mest med reparasjoner, så jeg pleier å blande 2dl/4ml. Da beholder jeg lav puls under arbeidet. Jeg beregner ca 10-15 minutters arbeid pr batch. Sikkert noen proffer her som ler av den slags småtteri, men jeg føler jeg har full kontroll med slike blandinger. Og så jobber jeg aldri på store flater om gangen heller da. Blander du ut hele literen med polyster på en gang får du hjerteinfarkt lenge før meg Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Sleipner93 Svart 22.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 Takk for tips igjenn! Har gjordt en liten test i kjelleren med å lime sammen to trebiter med polyesteren. Blanda 0,5dl med polyester og 1ml herder. Så tok jeg i hvetemel så jeg fikk litt tykkelse på det. Er spent på om det virker, det luker ihvertfall polyester i hele kjelleren Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 Takk for tips igjenn! Har gjordt en liten test i kjelleren med å lime sammen to trebiter med polyesteren. Blanda 0,5dl med polyester og 1ml herder. Så tok jeg i hvetemel så jeg fikk litt tykkelse på det. Er spent på om det virker, det luker ihvertfall polyester i hele kjelleren Trevirke og polyester gir ikke den helt store styrken, ville heller gått for epoxy eller annet lim beregnet på tre. Hvilken temperatur har du i kjelleren da ??, er det under 15>16 grader kan du få problemer med treg eller dårlig herding. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sleipner93 Svart 22.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 Tror nok det er under 15celcius desverre... Var netopp ute å sjekka og det var rimelig "seigt" nå. For bare la det stå og se hva som skjer da. Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Eg har holdt på med litt støypearbeid i ferien sjølv, og når det er såpass kaldt ute som det er no så pleier eg blande i litt ekstra herdar (3-4% i staden for 2%), elles forblir polyesteren seig i fleire dagar framover og det har ikkje eg tid til . Når det gjeldt polyester og vanlig liming, så trur eg du berre skal gje opp med ein gong. Polyesteren åleine vert sprø og fester stortsett dårlig til alt utanom glassfiber og seg sjølv (meir polyester). Viss du skal få noko styrke utav dette så må du legge glassfibermatte i skøytane både på innsida og utsida. Og for all del hugs verneutstyr. Det er viktig med hanskar og maske både når du støyper og du pusser (støvmaske når du pusser), for pussestøvet er like jævlig og det klør så inni granskauen viss du får det på henda. Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.